Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

sandyjorgen schreef:Kan iemand mij vertellen waarom er voor de (dek)hengsten alleen een show is en geen keuring zoals voor de merrie's, ruinen en veulens?
Ondanks dat een hengst goedgekeurd is voor de dekdienst zou het toch leuk zijn om te weten of hij een 1e, 2e of derde premie krijgt. Handig ook om precies te weten bij welke type hij wordt ingendeeld.
Verder zijn er diverse mensen die roepen dat ze de grootste hengst hebben (wij ook hoor met Bram)....als er vanaf de volwassen leeftijd officiel gemeten wordt zou dit ook wat meer duidelijkheid geven.
Dus......kan iemand mij vertellen waarom dit niet bestaat?
En...... zijn er meer mensen die de primering voor dekhengsten zien zitten?
Denk groter dan Baggio en Offspring, alleen gemeten als 1.63 bij de hengstenkeuring. Baggio is nu 1.66 en 1.65 gemeten afgelopen januari.Liezel1 schreef:andere rassen worden streng aan allerlei "zoveel-dagen-testen" onderworpen of moeten gewoon een test onder het zadel afleggen...
mijns inziens kun je aan de hand ook niet beoordelen hoe een hengst echt in de omgang is.. met als gevolg dat de grootste draken op een goede dag ook goedgekeurd kunnen worden...
sandyjorgen schreef:Verder zijn er diverse mensen die roepen dat ze de grootste hengst hebben (wij ook hoor met Bram)....als er vanaf de volwassen leeftijd officiel gemeten wordt zou dit ook wat meer duidelijkheid geven.
Tinkermuts schreef:bij het ICS word er wel geprimeerd en is er nu een gebruikspaard test oid
bij het Nst is er bewust gekozen om niet te primeren om te voorkomen dat half tinkermerrie nl naar de kampioen toe gaat, het is een jong stamboek en ze willen zoveel mogelijk verschillende hengsten laten gebruiken, beetje wazig geschreven maare jullie snappen mij vast wel.
op de hengstenshow van het Nst is er de mogelijkheid om je hengst goed te laten Zien, helaas maken veel hengstenhouders daar geen gebruik van.
Mariska_28 schreef:Tinkermuts schreef:bij het ICS word er wel geprimeerd en is er nu een gebruikspaard test oid
bij het Nst is er bewust gekozen om niet te primeren om te voorkomen dat half tinkermerrie nl naar de kampioen toe gaat, het is een jong stamboek en ze willen zoveel mogelijk verschillende hengsten laten gebruiken, beetje wazig geschreven maare jullie snappen mij vast wel.
op de hengstenshow van het Nst is er de mogelijkheid om je hengst goed te laten Zien, helaas maken veel hengstenhouders daar geen gebruik van.
Maar gebeurt dat dan niet?? Gaat nu niet half tinkermerrie nl naar een handjevol hengsten? Ik heb het idee van wel namelijk....
flettie schreef:Je kan het ook zo zien: alle bij het NSvT ggk dekhengsten hebben een 1e premie. Haalt je dekhengst namelijk niet minimaal die 140 punten dan wordt hij 'afgekeurd'.
Verder ga ik mee met de uitleg van Leonoor. Het NSvT is een klein en jong stamboek waarbij een zoveel-dagen-test nog niet te organiseren is. En daarnaast: hoeveel hengstenhouders zijn er toe bereid om hun hengst een (laten we zeggen) 2-4 weken uit handen te geven aan vreemden om ze die zoveel-dagen-test te laten doen? Op eigen kosten? Van het hebben en laten dekken met een ggk Tinkerhengst kun je niet van leven. De hengst onderhoudt zich zelf maar de baas wordt er niet rijk van dit itt veel gewilde KWPN-hengsten.
flettie schreef:Je kan het ook zo zien: alle bij het NSvT ggk dekhengsten hebben een 1e premie. Haalt je dekhengst namelijk niet minimaal die 140 punten dan wordt hij 'afgekeurd'.
Er zijn volgens mij zeker wel hengsten die geen 1e premie zouden halen als de verkregen punten tot een premie gebonden zouden worden. Vasthi schreef:heb je grote kans dat de meeste dekkingen inderdaad naar de beste hengst gaan, wat natuurlijk de bloedspreiding niet ten goede komt. Ik zeg niet dat het zo zal gaan, maar het kan en dat wil men voorkomen.
Tuurlijk hou je altijd populaire en minder populaire hengsten, maar ik denk dat dit ook te maken heeft met de hoeveelheid promotie van de eigenaren voor zo'n hengst en natuurlijk de scores van zijn nakomelingen op de keuringen.
Stokmaat opnieuw bepalen met 7 jaar en misschien ook het type nog eens bekijken als de hengst helemaal is volgroeid lijkt me een goed plan.
Vasthi schreef:Maar hoe is die verdeling dan kwa hoeveelheid dekkingen per hengst? Ach, laat ook maar anders, die discussie heeft al eens plaatsgevonden hier op bokt. Desalniettemin (is vast geen 1 woordHet NSvT heeft 45 goedgekeurde hengsten. Helaas zijn er daarvan zo'n 10 niet actief omdat ze tijdelijk uit de dekdienst zijn gehaald, ver weg in het buitenland staan etc.
Als je die 35 hengsten zou gaan primeren en in een rijtje van goed naar minder goed gaat zetten dan heb je grote kans dat de meeste dekkingen inderdaad naar de beste hengst gaan, wat natuurlijk de bloedspreiding niet ten goede komt. Ik zeg niet dat het zo zal gaan, maar het kan en dat wil men voorkomen.
Tuurlijk hou je altijd populaire en minder populaire hengsten, maar ik denk dat dit ook te maken heeft met de hoeveelheid promotie van de eigenaren voor zo'n hengst en natuurlijk de scores van zijn nakomelingen op de keuringen.
Neem nu Chacotay, volgens mij was die in het begin niet zo populair vanwege zijn kleur. Inmiddels spreekt hij veel mensen aan doordat hij veel te zien is op goed in elkaar gezette shows en doordat zijn nakomelingen het goed doen op de keuringen.
Stokmaat opnieuw bepalen met 7 jaar en misschien ook het type nog eens bekijken als de hengst helemaal is volgroeid lijkt me een goed plan.
Er zijn zeker ook kleinere Tinkers die prachtig zijn, maar Nederlanders zijn groot en willen graag een bij hun eigen stokmaat passend paardje.
) vind ik het schokkend dat een stamboek het aantal dekkingen wat de verschillende hengsten gehad hebben strikt geheim houden...
Mariska_28 schreef:Maar hoe is die verdeling dan kwa hoeveelheid dekkingen per hengst? Ach, laat ook maar anders, die discussie heeft al eens plaatsgevonden hier op bokt. Desalniettemin (is vast geen 1 woord) vind ik het schokkend dat een stamboek het aantal dekkingen wat de verschillende hengsten gehad hebben strikt geheim houden...
. Het ging over die ene opmerking over registratie van dekkingen die geheim worden gehouden en dat ICS dat wel duidelijk vermeld. Ach ieder huisje zijn kruisje maar hier gaat het over het NSvT dus graag on-topic houden....anders blijft het weer een voor-en tegenverhaal en daar worden we met zijn allen nou juist zo moe van! Tinkermuts schreef:ik legde alleen wat uit, niet meer en niet minder, gaf niet mijn mening daarover, gelijk word er weer op ingehakt en er een ICS/NTS discussie van gemaakt, ik heb er wel weer genoeg over gezegd en absoluut geen zin hierin.