Hoe kan dat nou? EASP stamboek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jimbo

Hoe kan dat nou? EASP stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 17:33

Heb net de website van het EASP stamboek doorgelezen... soms vraag ik me af waar op wordt geselecteerd. er wordt gezegt (op de website) dat de meeste engels volbloeden alleen maar snel kunnen, er staat toch wel een engels volbloed goedgekeurd...
kunnen ze niet beter gelijk een quarter horse goedkeuren? hebben ze gelijk een betere gewichtsverdeling dacht ik zo.
en niet alleen de arabieren zijn orientaals toch? ik weet nog wel een ras dat misschien goed zou zijn... de akhal teke is ook orientaals. alleen jammer dat die weer wat moeilijk te inporteren zal zijn.
Trouwens: de foto's van de volbloeden die worden afgebeeld zijn ook wel héél negatief afgebeeld.

Wat is jullie mening? Aan de ene kant denk ik wel dat er een kern van waarheid in zit. maar aan de andere kant heb ik ook zo mijn twijfels.

Anoniem

Re: Hoe kan dat nou? EASP stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 17:37

Volgens mij bijt de oprichter van EASP zich als een Pitbull vast in zijn evenwichtsmodel. Aan enkel een 'model' heb je echter weinig...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:46

Op zich sta ik wel achter de filosofie van het EASP, maar dan wel met een korrel zout.

Ik zie nu wel eens paarden in de ring die zo gigantisch op de voorhand zijn gebouwd en zo weinig kracht van achter hebben, dat verzameling nauwelijks mogelijk is.
En dan wil men daar nog dressuurgericht mee gaan fokken ook.

Maar als ik op de EASP site naar 'hun' hengsten kijk, zie ik weinig van hun filosofie terug.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:47

Jimbo schreef:
kunnen ze niet beter gelijk een quarter horse goedkeuren? hebben ze gelijk een betere gewichtsverdeling dacht ik zo.

Nagelbijten / Gniffelen

Stel je vraag eens op fokt.nl. Daar zitten best veel easp aanhangers Knipoog

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:11

CCCCorine schreef:
Volgens mij bijt de oprichter van EASP zich als een Pitbull vast in zijn evenwichtsmodel. Aan enkel een 'model' heb je echter weinig...

Blijkbaar begrijp je er helemaal niets van, gaat niet om model, maar om het type, evenwichtstype Knipoog
Sommige EV's hebben nog wel een evenwichtig type, dus die kunnen in het EASP verhaal nog wel gebruikt worden, de quarter staat helemaal buiten het EASP type, dus onbruikbaar.
De Shagya arabier, vooral niet verwarren met de huidige kleine gangbare arabjes, staan wel in het evenwichts type, dus zeer bruikbaar.

Wellicht de site nog maar eens beter lezen Haha!

hanneliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:47

Ik vind dat heele EASP nergens op slaan, volgend mij wil de oprichter gewoon een stamboek (heeft volgens mij ook helpen oprichten bij NRPS)
Hij spreekt zichzelf overal tegen, als je wilt lachen moet je idd eens op fokt gaan kijken.
Ik heb persoonlijk liever een paard die wat minder aan het perfecte (Volgens stamboeken dan), die goed presteert en goed in gedrag en werkwillig is als het perfecte exterieur paard.

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:10

hanneliesje schreef:
Ik vind dat heele EASP nergens op slaan, volgend mij wil de oprichter gewoon een stamboek (heeft volgens mij ook helpen oprichten bij NRPS)
Hij spreekt zichzelf overal tegen, als je wilt lachen moet je idd eens op fokt gaan kijken.
Ik heb persoonlijk liever een paard die wat minder aan het perfecte (Volgens stamboeken dan), die goed presteert en goed in gedrag en werkwillig is als het perfecte exterieur paard.

Ook jij snapt het principe niet helemaal Knipoog
een werkbaar paard, met een goed karakter, zo evenwichtig mogelijk gebouwd Haha!
Perfect exterieur alleen werkt ook niet Cool

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:48

geral schreef:
hanneliesje schreef:

Ook jij snapt het principe niet helemaal Knipoog
een werkbaar paard, met een goed karakter, zo evenwichtig mogelijk gebouwd Haha!
Perfect exterieur alleen werkt ook niet Cool

snap je het zelf wel? Knipoog Haha!

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:51

Jammer dat somige mensen zou gauw roepen dat t nergens op slaat. Als je góed leest en het ook wíl lezen en begrijpen, gaat t vast beter

Karel heeft dus een clinic gegeven en ik ben daar een x bij geweest, aan de hand van foto's, tekeningen, video-fragmenten een veel meer informatie is het mij helemaal duidelijk geworden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:56

geral schreef:
CCCCorine schreef:

Blijkbaar begrijp je er helemaal niets van, gaat niet om model, maar om het type, evenwichtstype Knipoog
Sommige EV's hebben nog wel een evenwichtig type, dus die kunnen in het EASP verhaal nog wel gebruikt worden, de quarter staat helemaal buiten het EASP type, dus onbruikbaar.
De Shagya arabier, vooral niet verwarren met de huidige kleine gangbare arabjes, staan wel in het evenwichts type, dus zeer bruikbaar.

Evenwichtstype dan, net hoe je het noemen wil. Volgens mij betekent model en type ongeveer hetzelfde. Verder vind ik het prima als mensen anders willen fokken dan volgens de richtlijnen van het KWPN, want ook dat is niet heilig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:01

Die website is trouwens ook al jaren niet meer aangepast als je het mij vraagt. Candy Surprice staat tussen de hengsten met als eigenaar K. de Lange zelf. Candy Surprice is echter al tijden niet meer van hem, daarnaast is hij al een tijd een ruin.

hanneliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:30

Geloof me maar dat ik me er wel in heb verdiept, als het allemaal zo geweldig is. Vertel mij dan eens wat Karel de Lange heeft gepresteerd kwa fokkerij. Behalve een paar Z paarden. Elk paard dat geen lichamelijke beperkingen heeft zou een Z proef kunnen lopen onder de juiste ruiter.

En ik ben niet degene die te snel wat schrijft, ik zeg juist dat een perfect exterieur niet nodig is voor optimale prestaties.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:39

geral schreef:
CCCCorine schreef:

Citaat:
De Shagya arabier

Heb jij er dan 1
Of fok je met een Shagya.?

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:49

Alsof je dat niet weet, ja ik heb een halfbloed shagya merrie en die loopt na 1 veulen in de sport nu en ga ik later weer mee fokken Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 22:19

geral schreef:
Alsof je dat niet weet, ja ik heb een halfbloed shagya merrie en die loopt na 1 veulen in de sport nu en ga ik later weer mee fokken Haha!

Nee dat weet ik niet. Halfbloed?
Hoe groot is ie en het veulen ?

Heb je er ook foto's van ?

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 05:56

Ceasario kijk voor foto's maar even in mijn profiel, het is de schimmel Poppaea Knipoog

@Hanneliesje, karel wil ook geen paarden fokken die op grand-prix niveau lopen. Hij wil een veelzijdig paard, dat zowel minimaal Z dressuur als Z springen kan lopen en een goed karakter heeft Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 07:13

Ik had haar inderdaad nog nooit gezien. Het zal best zo zijn dat je er blij mee bent.

Maar ik zie er weinig Shagya aan.( Gewoon een goed lopende "schimmel" die bij het Geldersstamboek
niet zou misstaan))

Als je nu eens gewoon de afstamming op geeft i.p.v. te zeggen dat het een shagya is, behalve dat het een schimmel is.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:14

Afstamming staat er gewoon bij hoor Knipoog
Paris Sha x Elberton x Wolfgang

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:58

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:12

Idd een kruising met iets meer dan 50% Sha bloed, haar veulen is inmiddels een hengst van 2 jaar oud, is van Casco.
Zal eens kijken of ik daar foto's van kan vinden Haha!

Het is een heel fijn paard om te rijden, koel in de kop en zelfs met haar 1,70 hoog nog door een kind van 13 jaar te rijden Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:16

geral schreef:
Het is een heel fijn paard om te rijden, koel in de kop en zelfs met haar 1,70 hoog nog door een kind van 13 jaar te rijden Haha!

Was de moeder dan niet te rijden ?

Dit is ook een Elberton ,maar niet Grijs. Knipoog Dus .............lijkt er wel wat op. Haha!
http://www.xs4all.nl/~henwil/16pagina8.html

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 16:22

De moeder is prima te rijden, die is van Myfairytale hier op bokt, in haar profiel staan foto's van Katinka Haha!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 21:51

Bedankt voor de reacties, zal ook maar es op fokt kijken.

toch vraag ik me af waarom een quarter horse niet goed in dressuur kan zijn (ik zie dr iig weinig) Ze zijn er wel op gebouwd om veel met hun achterhand te doen, hebben ze wel de spieren voor. komt het dan omdat ze zo klein zijn?
ik heb wel eens een clinic over western bijgewoond, maar daar moesten de quarters zo langzaam gallopperen dat het bijna leek of ze stapten. ze werkten wel hard (zweet!) maar het zag er zo heel anders uit dan met engelse dressuur. misschien kan ik deze vraag beter aan de westernruiters vragen.... Is er ook iemand die van het engels naar het western is overgestapt? of andersom?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 23:03

Jimbo schreef:

toch vraag ik me af waarom een quarter horse niet goed in dressuur kan zijn (ik zie dr iig weinig) Ze zijn er wel op gebouwd om veel met hun achterhand te doen, hebben ze wel de spieren voor. komt het dan omdat ze zo klein zijn?

Quarters zijn gefokt voor de korte baanrace en de western sport
ze zijn enorm op de voorhand gebouwd
hebben geen snel achterbeen en een vlakke, korte draf (uitzonderingen daargelaten)
tja. zie dan maar eens je punten te krijgen in de dressuur ring

ze hebben dan wel spieren om snel te vertrekken en te draaien
maar om goed te kunnen functioneren in dressuur heb je een opgerichte hals nodig en een goed/sterk/snel achterbeen
en dat hebben ze nu net niet Knipoog

caitton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:22

Ik wil bij deze de mensen die een vooroordeel tegen het easp hebben uitnodigen op de clinic van 30 sept a.s . voor info www.easpstamboek.nl