[TI] Onverklaarbare jeuk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rider

Onverklaarbare jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 10:29

Mijn tinker ruin van 3 heeft nu al bijna een jaar last van een onverklaarbaar soort jeuk. Het is geen zomer eczeem, ten eerste verschillen de 'symptomen'en ten tweede heeft hij er voornamelijk last van in de winter.
Vorige winter heeft hij zich bijna kaalgeschuurd, niet normaal meer gewoon. De DA is er uiteraard bij geweest, volgens hem had mijn paard last van parasieten. Einde van het verhaal is dat er voor bijna 200 euro aan diverse soorten rommel over het beestje heen gegoten is, en dat de jeuk niet weg ging. Ik twijfel dan ook sterk aan deze 'diagnose', vooral omdat de andere paarden op stal geen last hebben.
Schimmel of schurft kan het ook niet zijn, daar vertoont de vacht geen tekenen van.
Het vreemde aan het verhaal is dat hij alleen op stal schuurt. Het hele weideseizoen (hij staat 24/7 buiten) heeft hij geen last gehad. Van de zomer is hij twee weken mee op vakantie geweest, waar hij afwisselend in een box en op het land stond (tussen allemaal bomen, gelegenheid zat om te schuren) maar ook daar heeft hij helemaal niet geschuurd of aantoonbaar last gehad van jeuk.
Nu heeft hij vorige week even een dagje op stal gestaan i.v.m met een bezoek van de hoefsmid. En ja hoor, gelijk weer raak!
Z'n mooie staart gelijk kapot. Verdrietig
Navraag heeft aangetoond dat stro/voer.hooi op stal niet veranderd zijn. Ik sta bijna 2 jaar op deze stal, en mijn paard heeft sinds ongeveer 3/4 jaar last van de jeuk.
Ik zie erg op tegen het komende stalseizoen, ik wil niet weer al dat gezeur met die jeuk. Er lijkt gewoon niets aan te doen te zijn en dat arme paard wordt er knettergek van!
Ik zou hem het liefst ook van de winter buiten houden, maar dat is niet mogelijk omdat er geen goede beschutting aanwezig is. Verder kan ik nergens in de buurt een wei met schuilstal of een uitloopbox vinden...

Herkent iemand dit probleem? Heeft iemand misschien tips?

Oh, ter informatie: 's winters op stal krijgt mijn paard een kilo biks per dag en de hele dag door hooi of kuilvoer (ik heb het kuilvoer al eens expirimenteel vervangen door hooi, maar het leek niets uit te maken). Hij staat op stro, en in een buitenbox.

grrr

Re: Onverklaarbare jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:35

Ik zou het niet weten, heb wel eens een paard gehad dat luis had, en ook vreselijk schuurde. Hij doet het niet gewoon uit verveling? Doet de mijne ook wel eens...

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:39

Toch klinkt het mij als een voedsel intollerantie.
Dit is een lichte vorm van allergie en bouw je op. Dan verklaart ook waarom hij er in het begin geen last van had en later wel.
Als hij op het land staat, wordt hij dan bijgevoerd? En toen hij die periode ergens anders stond, had je toen je eigen voer of ander voer?

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:41

Ik denk dat het verveling is (als verder alles medisch is uitgesloten).... Mijn paard kan ook niet op stal staan (heeft bij de hengstenhouder uit verveleing gewoon de waterleiding gesloopt) en schuurt ook in de winter als ze op stal staat.
Je kunt bezems in de stal hangen zodat de schade aan je paardje veel minder is (en ze vinden het heel lekker) en afleiding zoeken bv het voer in een voerbal doen ofzo.
Als je er voor open staat kun je ook je paard laten readen (via een foto praat iemand met het "hogerbewustzijn" van een paard en kan vragen stellen) mijn paard verwondde zichzelf op stal en bleek bang in het donker. Inderdaad, lamp aan en rustig paard...

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 11:47

Lestria schreef:
Toch klinkt het mij als een voedsel intollerantie.
Dit is een lichte vorm van allergie en bouw je op. Dan verklaart ook waarom hij er in het begin geen last van had en later wel.
Als hij op het land staat, wordt hij dan bijgevoerd? En toen hij die periode ergens anders stond, had je toen je eigen voer of ander voer?

Nee, op het land wordt hij niet bijgevoerd.

Tijdens de vakantie kreeg hij biks en hooi (door de hitte stond er op mijn vakantieadres bijna geen gras op de wei). Zowel brokken als hooi waren van het vakantie adres, dus niet het gebruikelijke merk...

Heb je misschien wat meer informatie over voedsel intolerantie?

In ieder geval erg bedankt voor je reactie. Haha!

atreyuevita schreef:
Ik denk dat het verveling is (als verder alles medisch is uitgesloten).... Mijn paard kan ook niet op stal staan (heeft bij de hengstenhouder uit verveleing gewoon de waterleiding gesloopt) en schuurt ook in de winter als ze op stal staat.
Je kunt bezems in de stal hangen zodat de schade aan je paardje veel minder is (en ze vinden het heel lekker) en afleiding zoeken bv het voer in een voerbal doen ofzo.
Als je er voor open staat kun je ook je paard laten readen (via een foto praat iemand met het "hogerbewustzijn" van een paard en kan vragen stellen) mijn paard verwondde zichzelf op stal en bleek bang in het donker. Inderdaad, lamp aan en rustig paard...

Ik ben wel redelijk open-minded, maar ik vind die foto-readings vaak nogal duur en ik ben er toch nog iets te skeptisch over om er 20 euro aan uit te geven. Bloos

Dat van die bezems is een goede tip, bedankt!

Een voerbal wilde ik sowieso al kopen, maar heb nog geen geschikte kunnen vinden. Ik wil graag zo'n kleine ronde, maar bij de winkels hier in de buurt hebben ze alleen maar enorme vierkante tonnen (á 85 euro p/s Frusty )

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:16

Over intollerantie verder heb ik weinig informatie. Maar het feit dat ze het op de wei (zonder bijvoeren) niet heeft en op de vakantie ook niet bevestigd wel wat ik al dacht.
Ik zou eens vragen wat ze op je vakantie adres voeren en dat eens een tijdje geven.

Succs

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:20

Als Connor wat binnenkrijgt waar hij niet goed tegen kan merk ik het het eerste aan zijn weerborstel staart. Dan schuurt hij ook alleen als hij op stal staat.

Je zou kunnen navragen hoeveel eiwit de brok bevat en of het hooi/kuil erg rijk is. Geef je hem ook andere lekkere hapjes als hij op stal staat, zoals meer snoepjes, appels, wortel oid?
Laatst bijgewerkt door karuna op 15-09-06 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:23

klinkt inderdaad als een allergie, kan voor het voedsel zijn maar ook voor de bodembedekking omdat je zei dat het vooral in de winter is wanneer hij op stal staat, misschien eens vlas proberen ipv stro?

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:36

Ik zou ook denken aan een voedsel allergie, misschien moet je de tinkerbrok eens gaan proberen? De tip van Sjorsie vind ik ook erg goed, misschien vlas ipv stro. Succes in ieder geval!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:56

rider schreef:
Een voerbal wilde ik sowieso al kopen, maar heb nog geen geschikte kunnen vinden. Ik wil graag zo'n kleine ronde, maar bij de winkels hier in de buurt hebben ze alleen maar enorme vierkante tonnen (á 85 euro p/s Frusty )

Hier heb ik de mijne vandaan:http://www.agradi.nl/product?sc=Paard+en+toebehoren&hc=Dierbenodigdheden&pid=4000680&sssc=Stalspeelgoed&ssc=Diverse

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:58

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 17:20

hoe is de ontworming? Jeuk KAN een symptoom van wormen zijn. Probeer eens om concequent 1 kopje zonnebloemolie per dag door het voer heen te doen. Ik ken een paard waar dit erg goed bij geholpen heeft.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 17:47

@ Atreyuvita: bedankt voor de link!

Caira schreef:
hoe is de ontworming? Jeuk KAN een symptoom van wormen zijn. Probeer eens om concequent 1 kopje zonnebloemolie per dag door het voer heen te doen. Ik ken een paard waar dit erg goed bij geholpen heeft.

Mijn paard wordt erg consequent ontwormd, in het voorjaar en najaar met een vol spectrum kuur en tussendoor enkele malen met gewone kuur.

Overigens hoorde ik vandaag van iemand dat tinkers wel vaker vreemd reageren op biks. Die persoon raadde mij aan om mijn tink voortaan alleen nog hooi bij te voeren.
Kan dit? Is het raadzaam? Zitten in hooi wel voldoende voedingsstoffen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 20:05

Connor krijgt naast eiwitarm hooi alleen geplette haver. Als ie wat anders krijgt:biks, muesli, mais, appels snoepjes krijgt hij eerst jeuk en daarna wordt hij bevangen.

je zou het met alleen hooi en wat haver kunnen proberen. ALs het na een week geen verschil geeft weet je in ieder geval dat het dat niet is.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 20:08

ik vind verveling 'onzin'. gam begon het in zijn laatste seizoen op de pensionstal ook te doen. ook als hij even een dagje op stal moest, en vanuit de wei kwam. ik zit ook eerder aan voedsel of de warmte van de vacht en stal te denken. broeierig, jeuk.

heeft je paard op de wei plekken waar hij zich aan kan schuren? zit het vooral aan zijn achterpartij? hoe zit het met mijt?

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:15

Ik denk dat het wel degelijk door verveling kan komen, vooral omdat je zei dat wanneer het paard in de wei wel de gelegenheid heeft tot schuren het niet doet.
Dagen op stal zijn lang, voor alle paarden, en zeker voor paarden die veel buiten staan. Naast dat ze in een zeer beperkte ruimte staan waar ze hun energie niet kwijt kunnen, hebben ze niks te doen, behalve misschien wat knabbelen en missen het fysieke contact met andere paarden. Dus ik denk dat paarden wel degelijk kunnen gaan schuren uit verveling...
Maar het zou ook door biks kunnen komen, er bestaat ook eiwit- en suikerarme muesli, misschien een goed alternatief?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:27

Is er geen mogelijkheid dat hij buiten kan blijven? Is voor alle paarden het beste en zeker voor zo'n jong ding. Op vlas zetten geeft (mocht verveling de oorzaak al zijn) nog meer verveling.
Het is nu ook wel verhaartijd dus misschien heeft hij daar last van maar ik neem aan dat je de losse haren wel weg zult halen?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:38

Hmmm, als ik het zo lees moeten het wel externe oorzaken zijn omdat je paardje in de winter jeuk heeft. Ik zou gewoon onderzoeken wat het is door eerst een ding te veranderen (de biks bijvoorbeeld), als dat niet helpt pas het volgende veranderen (bodembedekking) etc. etc.

Als ik Vasthi uit de wei haal en vastzet voor de stal gaat ze momenteel gelijk schuren. In haar geval een combinatie van jeuk door warmte en verlies van zomerhaar, s' winters is er niets aan de hand.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 22:01

@ Pellie: Mijt kan het niet zijn, ik heb hem meerdere malen met anti-ongedierte spul behandeld (diverse soorten ook). Hij heeft op de wei gelegenheid om te schuren, maar doet het niet.

@ Flicka: ik zou hem bij voorkeur buiten laten lopen, maar ik heb helaas nog niemand gevonden die s'winters wei wil verhuren. Ik ben wel druk aan het zoeken, hopelijk vind ik nog iets.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 23:21

oké dan kun je mijt skippen inderdaad.
en jeuk van het gras?? overgevoeligheid voor eiwitten/suikers? als gam winterdag 100% op hooi stond had hij er weer geen last van.

mancha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 00:57

Ik heb eens een verhaal gelezen van Quinzy over haar jeukende veulen wat ook nog eens kaal werd.
Het had te maken met sint Janskruid (geen jacobskruid al lijkt het er wel op) dit veroorzaakte de jeuk tot vervelens toe.
Groeit dit misschien bij jou op het land?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 14:26

mancha schreef:
Ik heb eens een verhaal gelezen van Quinzy over haar jeukende veulen wat ook nog eens kaal werd.
Het had te maken met sint Janskruid (geen jacobskruid al lijkt het er wel op) dit veroorzaakte de jeuk tot vervelens toe.
Groeit dit misschien bij jou op het land?

Ik zal even een plaatje zoeken op i-net en de wei nalopen...

maar ook al groeit dit plantje op de wei, tijdens het weideseizoen heeft hij geen last van jeuk en s winters op stal wel...

@ Pellie: ik ga denk ik maar proberen om een tijdje alleen maar hooi te voeren, eens zien wat dat brengt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:29

lastig is het om uit te zoeken wat het is hè?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 22:51

@ Pellie: ja, echt heel vervelend, vooral omdat de DA het blijkbaar ook al bij het verkeerde eind had.

Er zijn ook zoveel mogelijkheden... o_O

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 13:15

misschien staat het st jans kruid niet bij jou op het land maar zit het wel in gedroogde vorm in je hooi of komt je hooi van hetzelfde land? misschien een idee succes