Hoe is Amy op buitenrit.. Hoe zullen we dat eens uitleggen.
Amy is erg wisselvallig buiten.
De ene keer stikbraaf als een lammetje de andere keer zo heet als een wilde hengst 
Wel is ze 100% verkeersmak.
Allerlei verkeer, van fietser tot combine met aanhanger, loopt ze rustig langs.
Komen we op een plaats waar ze nog niet is geweest, of zien we andere dieren, dan gaat ze flippen.
Gisteravond gingen we op het tarweveld rijden bij ons voor en toen moesten we langs een uitbrandende slootkant. Het knetterde een beetje en ik voelde haar opspannen.
Maar dan ga ik altijd een liedje zingen..
Van muziek word ik rustig en zij automatisch ook, dus we kwamen zonder brokken het land op.
Eenmaal op het land was ze braaf, rustig een rondje gereden, totdat ze iemand voor het raam zag zwaaien. En toen kwam alle opgekropte spanning er weer uit.
Omhoog komen, spinnen, wegrennen.
Dan ga ik er gewoon af en blijf ernaast totdat ze rustig is. Als ze erg opgefokt raakt roep ik haar even tot de orde en ga ik dr weer terug op. En dan is het alles wat ik maar wil.
Wel fijn dat ze goed op me reageert.
Het heeft lang geduurd voordat ik echt alleen met haar naar buiten durfde met zulke acties.
We reden ook altijd met slof buiten, nu niet meer! Nu rijden we zelfs wel eens bit en zadelloos buiten, dus ik heb wel wat bereikt.
Nu heb ik haar door hoe ze dr spelletje speelt en hoe ik haar rustig kan krijgen.
Heb nu ook veel meer lef en rijd zo door het dorp heen tijdens een evenement + markt, tussen de lijnbussen enzo.
Verder laat ik er ook bijna niemand anders op buiten, alleen waarvan ik weet dat ze haar aan zouden kunnen. Ze is namelijk al eens op de loop gegaan op de drukke weg met een stalgenootje en gelukkig is er niks gebeurd, maar ik had de gevolgen niet kunnen overzien als er wat zou gebeuren.
Met andere paarden erbij is ze trouwens wel het engeltje herself