[TI] gedrag van julie tinker op een buitenrit ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jacky2

gedrag van julie tinker op een buitenrit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 20:39

Goedenavond,

Ik ben heel benieuwd hoe jullie tinkers zich gedragen op een buitenrit ? Pling
Macho is altijd erg voorwaarts en heel oplettend !
En lekker stoer met een nek erop.

Vanmiddag wat foto's gemaakt en eens een keertje gefilmd,
de kwaliteit van het filmpje is heeeeeeeel goed en geluid uitzetten.

Filmpje:
http://www.zippyvideos.com/450553322596 ... machonicky
Afbeelding

Edit:
Joyce vind dat wel leuk,voor mij zou het allemaal wat rustiger mogen,
maar dat zit er voorlopig niet in met macho.
Ik ben heel benieuwd wat de gemiddelde tinker hier op Bokt doet tijdens een buitenrit ?
Is macho een uitzondering of is een rustige tiinker de uitzondering ????????????? Party!!

8nnemiek

Re: gedrag van julie tinker op een buitenrit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 20:51

Zo is Mystic nou ook. We gaan ook niet zo heel vaak op buitenrit, in mn eentje wil ik zowiezo nog niet op stap gaan.
Mystic is in de bak heel rustig en lui, maar buiten juist tegenovergesteld. Er zijn stukken die ik echt moet stappen, als ik wil aandraven gaat hij in volle galop er vandoor! Andere stukken is hij weer heel gespannen in zn rug, en draaft best voorwaarts.. En dan zijn er nog stukjes waar we met een los teugeltje heel ontspannen kunnen draven... Dus eigenlijk, heel varierend. Maar over het algemeen is hij wel erg voorwaarts. Hij is ook erg kijkerig, heel nieuwsgierig, moet alles zien, maar niet schrikachtig. Stappen doet hij trouwens altijd heel rustig. Alleen als we andere paarden tegen komen, dan is meneer ineens weer hengst Clown

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 20:56

Macho is in de binnenbak redelijk rustig,oplettend op de ruiter.

In de buitenbak is hij al een stuk drukker en heel oplettend wat er verder buiten gebeurd.

Lui is macho nooit !
zou voor een keertje wel leuk zijn ! Nagelbijten / Gniffelen

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 21:56

Flan is retebraaf maar wel voorwaarts. Als ze schrikt is ze gelukkig wel redelijk snel terug te nemen.
Op buitenrit is ze ook veel feller als in de bak, echt genieten Pling
Groot voordeel met haar is wel dat ze niet aan andere paarden hangt dus je kan ook fijn buitnrijden zonder een 2e paard.
Op andere tink waar ik regelmatig op rij zou ik dat niet snel doen omdat hij zich in 'enge situatie's' meer optrekt aan het 2e paard.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 22:03

ligt eraan hoe ik rij. Als ik alleen ben dan is ze de rust zelfe maar ben je met zijn 2e of meer of gewoon een ander paard dat maar wat doen dan zijn de popetjes aan het dansen.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 08:50

Ik heb net een nieuwe tinker, en ze is buiten nog best schrikkerig. Ze gaat er nooit erg hard vandoor, maar ze gaat dan ineens heel lomp naar links of rechts, maakt niet uit wat er staat. Dus da's soms best eng.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 08:54

Ga altijd met Cassey buiten rijden, is de grootste fiepmiep die ik ken *LOL* , vrij veel is eng, en lopen doet ze dan niet meer. Lachen Hoef ook niet te proberen zonder d'r vriendje Winston op pad te gaan, dan komen we nog niet eens aan in het bos. Haha!
Met Troy [verkocht] ben ik ook 1 keer naar buiten geweest, z'n eerste keer, hij vond het helemaal geweldig. Oortjes d'r op, lekker voorwaarts en níks eng. (was ook te verwachten.)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 09:01

Hoe is Amy op buitenrit.. Hoe zullen we dat eens uitleggen.

Amy is erg wisselvallig buiten.
De ene keer stikbraaf als een lammetje de andere keer zo heet als een wilde hengst Clown
Wel is ze 100% verkeersmak.
Allerlei verkeer, van fietser tot combine met aanhanger, loopt ze rustig langs.

Komen we op een plaats waar ze nog niet is geweest, of zien we andere dieren, dan gaat ze flippen.

Gisteravond gingen we op het tarweveld rijden bij ons voor en toen moesten we langs een uitbrandende slootkant. Het knetterde een beetje en ik voelde haar opspannen.
Maar dan ga ik altijd een liedje zingen..
Van muziek word ik rustig en zij automatisch ook, dus we kwamen zonder brokken het land op.

Eenmaal op het land was ze braaf, rustig een rondje gereden, totdat ze iemand voor het raam zag zwaaien. En toen kwam alle opgekropte spanning er weer uit.
Omhoog komen, spinnen, wegrennen.

Dan ga ik er gewoon af en blijf ernaast totdat ze rustig is. Als ze erg opgefokt raakt roep ik haar even tot de orde en ga ik dr weer terug op. En dan is het alles wat ik maar wil.
Wel fijn dat ze goed op me reageert.

Het heeft lang geduurd voordat ik echt alleen met haar naar buiten durfde met zulke acties.
We reden ook altijd met slof buiten, nu niet meer! Nu rijden we zelfs wel eens bit en zadelloos buiten, dus ik heb wel wat bereikt.
Nu heb ik haar door hoe ze dr spelletje speelt en hoe ik haar rustig kan krijgen.
Heb nu ook veel meer lef en rijd zo door het dorp heen tijdens een evenement + markt, tussen de lijnbussen enzo.

Verder laat ik er ook bijna niemand anders op buiten, alleen waarvan ik weet dat ze haar aan zouden kunnen. Ze is namelijk al eens op de loop gegaan op de drukke weg met een stalgenootje en gelukkig is er niks gebeurd, maar ik had de gevolgen niet kunnen overzien als er wat zou gebeuren.

Met andere paarden erbij is ze trouwens wel het engeltje herself Clown

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 09:03

de laatste keer dat ik met sil buiten het land was (een buitenrit kun je het niet noemen) was een poging tot beleren voor de wagen.
maar dat bleef bij een poging gezien ik het helestuk laag bij de grond heb mee gemaakt.
Haha!

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 09:58

Easy is liever lui dan moe Knipoog

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 10:23

mijn tinker is onwijs nuchter,
het blijft een dier, dus ook zij schrikt wel eens (ongeveer 3x per buitenrit van 2,5 uur)
maar je weet het nooit.
tot nu toe heb ik niet echt rare capriolen meegemaakt.
als ze iets eng vindt snurkt ze een keer hard of ze loopt er met een boogje omheen,
maar echt wegspringen, nee dat doet ze niet snel.
wel kan ik haar zo aan een ontspannen teugel door het verkeer manouvreren.
absoluut niet te voorwaarts.
Ik denk zelf (weet het niet zeker) dat ze vroeger voor de kar heeft gelopen,
ze reageerd onwijs goed op m'n stem, ho is ho en dan blijft het ook ho totdat ik zeg dat ze weer mag.
aansporen hoeft ook niet want ik hoef maar 2x klikklik, met mn tong te doen en daar gaat ze.
wel is het een tanker (speknek Clown ), met toch een eigen willetje en daarom niet geschikt voor onervaren of beginnende ruiters.
maar wel een super dikke knuffelkont hoor!

groetjes

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 10:33

Claire is heel rustig buiten.Ze is er nog nooit vandoor gegaan. Je kunt er een klein kind op zetten. Ze doet echt niets. Als mijn dochter er op zit dan is ze wel wat sneller. En galop vind ze dan helemaal het einde. Maar ze is altijd weer terug te krijgen in draf. Riona is iets drukker buiten maar ook heel lief. Ze snuift wat meer buiten. Ook zij is er nog nooit vandoor gegaan. Claire kan ook alleen naar buiten. Riona vondt dat nog eng. Ze gaat dan veel achterwaarts. Zo duurt de buitenrit wel erg lang. Ben je bijna op de plaats van bestemming gaat ze weer naar achteren, en niet een paar pasjes hoor nee, gewoon een heel stuk. Maar met meerdere paarden is er niets aan de hand. Mijn dochter gaat nu meer alleen met Riona weg om haar dat ook te leren. En is moeders ontspannen dan is mijn beestje dat ook. Pling

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 10:34

Hè, waar is mijn foto gebleven, ik heb geen idee hoe je die er weer op krijgt. Bloos

popeye2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:18

Buiten is Popeye enorm rustig. Alles kan langs hem heen, vrachtwagens. motors echt alles. Juist in de bak is hij een bangeschijterd alles wat vreemd is, een blad of iemand die opstaat in de kantine, noem het maar op vind hij eng

popeye2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:28

Buiten is Popeye enorm rustig. Alles kan langs hem heen, vrachtwagens. motors echt alles. Juist in de bak is hij een bangeschijterd alles wat vreemd is, een blad of iemand die opstaat in de kantine, noem het maar op vind hij eng

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:38

Blue is lekker voorwaarts en oplettend.Met andere woorden: heerlijk!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 16:43

Baggio loopt gewoon lekker buiten. Ontspannen, voorwaarts en alert. Geheel gehoorzaam, niet schrikkerig en altijd in voor een sprintje. Waarna hij weer super terug te nemen is.

Voor hem is het een heerlijke ontspanning tussen de dressuurtrainingen (of dekken) door en hij geniet er altijd met volle teugen van. En ik dus ook Ja

Heb filmpje bekeken, ziet er goed uit!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:30

Chris is ook zeer voorwaarts vind alles leuk, maar schikt nergens van.

Idiaal bospaardje dus Lachen , alleen soms heeft hij van die grapjes dat hij sckrikt van een blaadje Tong uitsteken

Met andere paarden is het wat moeilijker omdat hij zeer dominant is, en dus graag voorop wil lopen,..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 20:06

Jessie is bomproof, en lekker voorwaarts. Ik roep altijd dat het de ideale buitenrijd pony is, ze schrikt nergens van en vind het heerlijk buiten. Goed, tot gister, toen we met het nieuwe hoofdstel naar buiten gingen en Jes besloot dat we in plaats van een vlotte draf er net zo goed vandoor konden scheuren.
Hiephoi!
Dat soort grapjes doet ze wel eens, verder is het een schat buiten. Je moet haar alleen wel aankunnen, ze weet waar we meestal galloperen, en als jij haar niet vertelt dat ze mag, nou ja.. dan gaat ze zelf wel Haha!
Oh ja, Jessie kan zowel helemaal in haar eentje op pad, of met een hele groep mee. Haar gedrag is dan wisselend, soms is ze in haar eentje reuze actief, soms ook niet. Meestal is ze met een groep wel wat enthousiaster, vooral als ze fanatiek achter de anderen aan mag. Dan is het één en al enthousiasme, en vreugdesprongen. Clown

sanne_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 20:37

abel is heel relaxed buiten!..altijd met een lang teugeltje lekker alles bekijken! Bloos maar als we gaan galoperen wil er nog wel een hele hoge bok te voorschijn komen Slapen hij is buiten eerder sloom dan loperig! maar wel heerlijk paardje om mee van de natuur te genieten Nagelbijten / Gniffelen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:11

Snowdon is een aparte Clown
Over het algemeen wel relaxed en stikbraaf.
Maar kan heel onverwachts uit de hoek komen met gekke acties.
Schrikken is over het algemeen maar matig en gewoon heel kijkerig dan.

In een groep wilt hij graag de leider zijn, jonge paarden voed hij dan ook op... echt leuk om te zien dan!
Maar als je achteraan wilt rijden, soms wat lastiger...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:35

Jordy is heel braaf buiten, eigenlijk vaak zelfs braver dan in de bak. Hij is wel heel voorwaarts, maar dat is hij in de bak ook, daar zit weinig verschil tussen.
Hij vind weleens iets spannend, maar hij gaat overal wel langs, stoppen doet hij niet snel, hij gaat er dan heel hard snuivend en met ogen op steeltjes voorbij Haha! Dat alles met een los teugeltje trouwens.... Als iets héél erg eng is neemt hij er een sprint langs, dat is niet altijd fijn, hij scheurt er dan namelijk zo hard mogelijk in galop langs, om daarna wel weer zelf te gaan stappen.

Hij is vrij heet, maar dat is hij bijna altijd, ook in de bak. Maar ondanks dat hij zo heet is, is hij super te controleren. Dat kan voor een vreemde weleens een rare ervaring zijn, aandraven met Jordy is namelijk ook gelijk goed de pas erin zetten, en galoperen is ook in de 5e versnelling. Maar hij is met een hele kleine ophouding zo in een lager tempo te zetten, terwijl veel mensen verwachten dat hij zo door zal denderen Haha!

Over een veld scheuren vind hij ook super om te doen, en hij weet ook donders goed waar hij zo hard mag. Maar nog kun je met een los teugeltje een veld op rijden, hij blijft stappen tot je aangeeft dat hij mag.... daarna is het wel een kwestie van je goed vasthouden Nagelbijten / Gniffelen

Alleen of met een groep maakt met Jordy weinig uit, aangezien hij zich nooit zoveel van andere paarden aantrekt.
Buitenrijden met Jordy is weleens anders geweest (lees: in volle galop terug naar huis en absoluut niet stoppen kilometers lang...), maar tegenwoordig is hij echt heel braaf.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:53

Daisy is buiten vrij moeilijk (in de bak trouwens ook Haha! ). Erg kijkerig, wegschieten in galop en zich heel sterk maken. Alleen wij kunnen haar dan ook maar rijden..echt jammer.
Wel moet ik zeggen dat ze ook haar grenzen kent. Ik rij vaak van de stal naar de wei met alleen het halster om en het touw in me ene hand... ze weet dat ik niet sterk zit dan en dan is ze zo braaf!!!
Maar ze is buiten ook wek erg voorwaarts hoor er zijn maar weinig (lees 1 Clown ) paarden die haar kunnen bijhouden.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 22:31

Sox is lekker ontspannen buiten. Wel altijd kijkerig. De ene keer wat meer voorwaarts dan de andere keer. De eerste jaren was het alleen maar keihard draven maar ze is nu rustiger. Opzij springen doet ze af en toe nog wel, eigenlijk voor niks, tenminste ik zie geen kabouters.

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 23:19

Mijn dochter is vandaag op Claire een buitenrit gaan maken. Zonder zadel en zonder bit. Heerlijk genieten. Ik heb voor het eerst in de buitenbak zonder bit gereden. Niets aan de hand. Lekker relaxed. Heerlijk genieten is het dan van onze dikbillen. Cool