kosten van jullie fjord

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mano88

kosten van jullie fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 15:18

ik was even benieuwd wat jullie (globaal gezien) per maand kwijt zijn aan je fjord (dus incl stalling)

Jessica1984

Re: kosten van jullie fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:24

Hier een lijstje met de kosten:
*1x per jaar krijgen mijn paarden een inenting. (influenza/tetanus)
Dat kost bijna 15 euro per enting, en daar komt dan nog het bezoek van de dierenarts overheen. (= bijna 20 euro)
*Om de 2 maand worden mijn paarden ontwormd!
Een goeie wormenspuit kost gemiddeld 13 euro per stuk.
Hier een paar verschillende merken met prijs:
Equest 14,75
Equimax 21,95
Eqvalan 12,65
Furexel 12,50
Strongid-p 11,00
Eraquell 10,95
*Een zak biks kost ongeveer 10 euro en daar zit vaak 25 kilo in!
Hoe lang je met zo'n zak doet, hangt af van hoeveel je voert per dag!
Hooi, kuil en stro heb ik verder geen verstand van want dat zit bij onze pensionstalling bij de prijs in!
*Mijn paarden worden om de 8 tot 10 weken bekapt/beslagen.
Bij de meeste hoefsmeden kost beslaan 70 euro en bekappen ongeveer 25 euro.
* houd verder rekening met spullen die stukken kunnen gaan (zoals halster, hoofstel enz.) en bijvoorbeeld het opvullen van je zadel!
*En natuurlijk kan een paard ook ziek worden! En veeartsen kosten vaak erg veel geld!
Schijnheilig Ik hoop dat ik je zo een eind opweg heb geholpen!
Gr. Jessica
ps. mijn stal kost 120 per maand/per paard! Maar de prijs is erg verschillend per stal!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 15:41

ik ben (nog) nergens mee bezig hoor, eerst netjes mijn school afmaken Lachen als ik aan een paardje begin wil ik wel een goede financiële basis hebben om te beginnen, en een financiële zekerheid om mee verder te kunnen!

maar het is nooit verkeerd om je alvast goed te laten informeren toch?! Haha!

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:21

Ik betaal nog niks tot Hayco gespeend wordt.
Dan betaal ik 100 euro incl. stal, weide, all-wheater piste, eten, stro enz..
Daarbij komen dan nog hoefsmid, DA, ontworming enz maar dat weet ik uiteraard nog niet hoeveel ik daarvoor kwijt ga zijn. Eerste jaren zit ik dan ook nog niet met zadelkosten enz maar ik heb mijn eigen gerief omdat ik daar ook nog de andere paarden rijd Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:37

aan stal geld betaal ik niks, wel onderhouds kosten zoals voer, stal bedekking etc. Met gewoon droog weer ( geen onweer ) dtaan ze lekker dag en nacht buiten en hebben ze ( heb meerdere paarden ) s'nachts een weiland met schuilstal tot hun beschikking.

Ja 1 keer in de 6 a 8 weken komt de smit daar ben ik voor mijn fjord 22,50 aan kwijt ( incl reiskosten )
Ik betaal 7 euro voor een zak brok van 25 kilo en ook zoiets aan een zak musley.
Wormenkuren komen er ook 4 keer per jaar bij kijken en die heb je in verschillende prijsklassen en de jaarlijkse enting van 15 euro ongeveer.
Verder kan je altijd nog onverwachtse kosten krijgen aan ziekte b.v
En tuig moet je hebben en borstels en dat soort dingen

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 23:01

pff ik ben per maand wel zo'n 300 euro kwijt, minstens Knipoog
215 voor de stalling, daar zit dan wel alles bij in, ook wormenkuren en inentingen, elke dag weidegang en er wordt elke dag uitgemest en 4 keer per dag gevoerd Ja
Smid 40 euro per maand (om de 8 weken rondombeslaan) en dan m'n lessen nog, daar ben ik zo'n 50 euro per maand aan kwijt...
Maarja tis het me allemaal dubbel en dwars waard hoor Haha!

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 08:24

Je stalling kan al enorm verschillen of je in de randstad woont, of ergens weidser en goedkoper qua grondprijzen. En of je genoegen neemt met een redelijke bak of extra eisen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 08:43

145 voor stalling (altijd buiten, incl. hooi en stro voor loopstal incl. buitenbak)
80 per 9-13 weken voor de hoefsmid (rondom ijzers)
15 per maand voor voer
22 per 2 maanden wormenkuur

en denk daarnaast dan nog aan hanarchementdingen, medicijnen etc etc. Lachen

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:11

bij scheelt zomer en winter nog wel...

zomers zo 150 euro in de maand en in de winter 180/190 euro..

maar goed je schaft eens een deken aan, extraatje voor ze etc. dat niet meegerekend. inenten en ontwormen... ( alleen stalling, voer en strooisel )

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:42

150 Stalling
50 Appart voor de dierenarts
20 Wormenkuur (iedere 6 weken)
20 Hoefsmid (alleen bekappen)
7,5 Zak voer (ongeveer een maand)
50 Extra dingetjes die er altijd wel bij komen (peeskap gesloopt, fles anti-jeuk enz enz enz)

297,5... Dus ga maar uit van 300... En dan heb je natuurlijk nog de kans op grote kosten door het breken van de boom van je zadel, een neusriem die gemaakt moet worden, enz enz enz.

En omdat ik bang ben dat ze zich op stal verveeld geef ik redelijk wat geld uit aan speelgoed voor in de stal. Laatst een voerbal gekocht (dat is écht een aanrader, t beest heeft er echt lol mee), ze krijgt likstenen, jollyballen enz enz enz...

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:59

Ik betaal 175 euro aan stalling [incl. voer en stro, mest zelf iedere dag] dan de verzekering 18 euro per maand.
Dan de wormenkuren, vitamineshots, hoefsmid [bekappen kost 20 euro per keer] En dan de losse dingen en dan maandelijks wat in het spaarpotje. Dus ik ben zeker 300 euro per maand kwijt.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:32

135 stalling, incl biks, wortelen, brood, hooi en stro.
Verzekering weet ik niet uit mn hoofd, gaat per jaar.
Verder hoefsmid en dierenarts af en toe.
smid is 20,00 voor bekappen en dat gebeurd misschien 1x in de 2,5/3maanden

En verder snoepjes elke maand, nieuw set meestal ook Bloos

Zeg maar =/- 200,00 erg ruim

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 19:52

Ik ben zo'n 250 euro per maand kwijt aan stalling op een manege.
om de 10 weken hoefmid: 103 euro
wormkuren elke 2 maanden: ongeveer 15 euro
muesli en wortels ongeveer 15 euro per maand.
En dan nog wat extra sparen voor onvoorziene kosten zoals dierenarts en vervangen van kapot tuig ed.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 09:20

150 euro voor de stalling
25 euro per 3 maanden voor de hoefsmid
en de wormekuur dan Lachen

Viking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 04:50

220 euro stalling per maand[Viking],dit is incl uitmesten etc. en daar heb ik een buiten/binnenbak,menplaat,stapmolen en longeercirkel,
S'zomers betaal ik 70 euro[24/7 weidegang]
Dus alles bij elkaar zo'n 300 euro[lessen etc.]
Beau is nu 50 euro per maand en dalijk in de winter 100 euro,25 euro bekappen.
Zoë is nu 70 euro per maand en dalijk in de winter ook 100 euro,25 euro bekappen[deze gaat vanaf volgend jaar ook 220 per maand stalling kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 13:37

Per jaar:
12x 200 euro stalling
4x wormkuur 22.50
1x VA enting/'apk' 50 euro
45x priveles a 13 euro
6x hoefsmid a 75 euro

Is al 3575 Euro per jaar.
Daar tel ik dan nog geen vervoerskosten bij, of wedstrijden, nieuwe borstels/tuig/dekjes etc, of extra dierenartskosten.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:56

hihi Sonja ik wil het liever nooit weten per jaar Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:59

Ehhhhhh en dat is het meest gunstige plaatje nog.... Komen de trainingsweekeinden bij, huur veewagen, kosten startkaart, inschrijvingen en contributie, wedstrijdoutfit voor paard en ruiter, extra verzorgingsprodukten ivm wedstrijden...

OMG maar goed dat ik het niet allemaal opgeteld heb.... Gaan we niet doen ook niet..... Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:01

ja maar niet iedereen rijd wedstrijden dus niet iedereen heeft die kosten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:59

Kostentechnisch gezien zou ik het ook niemand aanbevelen Haha! *LOL*

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 14:22

hmm maar even dat terzijde.. meeste mensen kopen maar 1 keer in een vrij lange tijd een wedstrijd tenue (zowel voor zichzelf als ruiter) dus dat zijn een soort van 1malige kosten... (die je maar om de zoveel jaar hebt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:48

Als je dressuur rijdt en altijd in 1 pak kunt wel ja.... Moet je niet uit de band springen en western gaan rijden. Dan wissel je wel eens. En de kosten zijn een ietsiepietsie hoger als je 'n beetje aardig mee wilt doen Knipoog

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 14:53

als je je paard zowel dressuur als springen als western uit wil brengen op wedstrijden wil je zelf zoveel geld eraan kwijt Knipoog maargoed.. genoeg offtopic, weer ontopic graag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:03

OK weer ontopic Knipoog

Voor een fjord kun je het je eigenlijk zo duur maken als je zelf wilt, omdat het lekker winterharde paardjes zijn. Je KUNT dus de keuze maken om ze het hele jaar buiten te houden en dus een relatief goedkope stalling te regelen.
Als de vraag voor jezelf bedoeld is, dan heb je trouwens wel pech in die zin dat je in een dure regio van het land zit.
Ik betaalde in omgeving Alphen a/d Rijn rond de 240 euro per maand voor een locatie met weidegang in de zomer, stal 's nachts en in de winter 24/7 en alleen een buitenbak.
Locaties met binnenbak erbij waren daar in de buurt al snel tegen de 300 euro per maand.
Bij een boer stal je bij jou in de buurt vanaf ongeveer 100 euro per maand ex voer en dan heb je meestal geen bak erbij.

Ter vergelijking: ik woon nu in het Oosten van het land en hier stal ik mijn fjord voor 200 euro in de maand op een locatie waar ze zomer en winter elke dag naar buiten gaan (zomer in de wei, winter in paddocks), met binnen- en buitenbak, springweide, en we zitten aan een uitgestrekt natuurgebied.

OVER HET ALGEMEEN (!) zijn fjorden sterke en gezonde dieren, waar niet al te idioot veel veeartskosten voor te verwachten zijn. De jaarlijkse enting natuurlijk, maar verder zijn ze over het algemeen lekker sober en gezond.
Hoefsmid rekenen op eens in de 10 tot 13 weken, wel rekening houden met beslag want veel fjorden hebben brokkelvoeten en kunnen slecht zonder ijzers. (je zou als alternatief aan hoefschoenen kunnen denken overigens)

Kosten voor tuig, wormkuur etc is gelijk aan ieder ander paard.

Maar ehhhh vertel, plannen voor aanschaf van een gele vriend voor het leven? Tong uitsteken

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 18:57

nee hoor, zit zo rustig even rond te kijken Haha! vind fjorden onwijs gaaf, en heb er altijd al een zwak voor gehad, voorlopig moet ik eerst even mijn middelbare school halen (kortom nog even een jaartje hard werken) en dan is het een kwestie van kijken naar hoe ik uitkom met werk (ga ik genoeg verdienen etc) en mn vervolgopleiding.

overigens heb je echt gelijk wat betreft stallen in de randstad .. is echt een tegenvaller, alleen vond ik laatst in warmond (km of 5 van mijn huis) een stalling voor €200,- pm en dat was incl weidegang in de zomer en in de winter paddock, ruime stal, voer (bix en hooi) en stro voor de stal en een gedraineerde buitenbak. dus relatief goedkoop, enige wat je zelf moest doen is mesten... echt een kans van mijn leven dus.. helaas moet ik realistisch blijven en heb ik nu gewoon nog niet het geld om een paard een zekere toekomst te geven!

maar ik hou mijn ogen open en mijn spaarpot ook Knipoog