palomino

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

palomino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 09:05

Ik heb een vraagje, een vos met een dunfactor wordt een palomino, maar maakt de kleur vos nog uit, krijg je met een koolvos een donkere palomino en met een koffievos dan ook, of maakt het allemaal niet uit.
Ik hoop dat iemand mij het duidelijk kan uitleggen.
Alvast bedankt

Loolapelooza

Re: palomino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 13:21

dat maakt niet uit, diepte van de kleur wordt voor elk individueel haartje apart bepaald. Ik heb soortgelijk topic ook wel eens gestart maar ik weet niet zo gauw wat de link is Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 14:12

oke dus een hele lichte vos kan een donkere palomino geven en anders om?
En maakt het nog uit of vader/moeder een donkere lichte/goud palomino is?

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 14:24

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 14:45

bedankt ga even lekker zitten lezen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:39

Een vos met een dunfactor is geen palomino. Palomino is een vos met één cremefactor. Dun geeft een vos-dun, dun maakt de kleur ook wel lichter, maar geeft ook een aalstreep en andere wildkenmerken (dun wordt ook wel wildkleur genoemd) en heeft invloed op iedere kleur. Creme maakt de kleur ook lichter, en maakt van vos palomino, van bruin valk en van zwart smoky zwart. Die laatste is nauwelijks te zien, aangezien creme in enkele vorm zwart pigment niet of nauwelijks beïnvloedt (creme is onvolledig dominant, 2x creme geeft dubbele verdunning, cremello, perlino en smoky cream).

De kleur vos kan zeker van invloed zijn op de palominokleur overigens, met name als je fokt met koffievossen en andere erg donkere vossen. Dan heb je namelijk de invloed van het sooty-gen, wat de kleur donkerder maakt (bijvoorbeeld ook te zien op hele donkerbruine paarden). Bij vossen kan dit gen ook grijzige donkere manen geven, en dit zie je ook vaak terug bij palomino's met sooty. Sooty palomino's kunnen zelfs in extreme gevallen zo donker zijn als koffievossen, maar dan met lichtere manen.
Het is overigens niet altijd het geval dat een ouder met sooty dit ook altijd aan het veulen door zal geven, aangezien sooty net als iedere andere dominante eigenschap in heterozygote vorm 50% vererft.

Sooty palomino's:
http://skylineranchreiners.com/Images/2 ... ooster.jpg
http://colormorgans.tripod.com/metigoshemaria205.jpg
http://www.brightwellsequine.co.uk/Cobs ... pony21.jpg

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 17:40

oke bedankt!

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 18:52

Hier was ik toch ook wel benieuwd naar.
Maar als ik het nu goed begrijp zou de kans op een donkere / donkerder palomino groter worden als ik een koffievos, of donkere vos mijn palominomerrie zou laten dekken?

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 22:00

Supertje schreef:
Een vos met een dunfactor is geen palomino. Palomino is een vos met één cremefactor. Dun geeft een vos-dun, dun maakt de kleur ook wel lichter, maar geeft ook een aalstreep en andere wildkenmerken (dun wordt ook wel wildkleur genoemd) en heeft invloed op iedere kleur. Creme maakt de kleur ook lichter, en maakt van vos palomino, van bruin valk en van zwart smoky zwart. Die laatste is nauwelijks te zien, aangezien creme in enkele vorm zwart pigment niet of nauwelijks beïnvloedt (creme is onvolledig dominant, 2x creme geeft dubbele verdunning, cremello, perlino en smoky cream).

De kleur vos kan zeker van invloed zijn op de palominokleur overigens, met name als je fokt met koffievossen en andere erg donkere vossen. Dan heb je namelijk de invloed van het sooty-gen, wat de kleur donkerder maakt (bijvoorbeeld ook te zien op hele donkerbruine paarden). Bij vossen kan dit gen ook grijzige donkere manen geven, en dit zie je ook vaak terug bij palomino's met sooty. Sooty palomino's kunnen zelfs in extreme gevallen zo donker zijn als koffievossen, maar dan met lichtere manen.
Het is overigens niet altijd het geval dat een ouder met sooty dit ook altijd aan het veulen door zal geven, aangezien sooty net als iedere andere dominante eigenschap in heterozygote vorm 50% vererft.

Sooty palomino's:

Ik heb een pony gefokt, moeder donkere koffievos, vader palomino. Zie de foto voor zijn kleur, is als vos geschetst maar zou volgens jouw verhaal dus een palomino zijn.

Afbeelding

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 08:26

mooi paardje!

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 09:29

Wij hebben onze palomino merrie laten dekken door een vos en daar kwam ook een palomino pony uit. De foto's zijn gemaakt dat ze net uit hun wintervacht kwamen. Dus ze zijn een beetje licht van kleur maar ik heb geen goede foto's van hun nu.
mama
Afbeelding

papa (foto van bokker, Cupkeshof Winobert)
http://img158.exs.cx/img158/1091/winobe ... ur20uz.jpg

Zoon:
Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:20

ponymens schreef:
Supertje schreef:

Sooty palomino's:

Ik heb een pony gefokt, moeder donkere koffievos, vader palomino. Zie de foto voor zijn kleur, is als vos geschetst maar zou volgens jouw verhaal dus een palomino zijn.

Afbeelding

Nee, deze pony is gewoon vos. De kruising palomino x vos geeft 50% palomino's en 50% vos. Deze kleur zou in het engels "flaxen"heten. Vos met hele lichte manen.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:40

ponymens schreef:

Afbeelding

Dan wil ik ook wel zo'n voskleurtje fokken, wat een gave kleur zeg.

Weet iemand nog een mooie KOFFIEVOS dressuur ( evt. spring ) dek HENGST te staan, ben zoekende ( voor mijn palominomerrie Haha! ).
Wel minimaal 1.65m.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:29

ponymens schreef:
http://pic11.picturetrail.com/VOL367/20 ... 824133.jpg

Melanie5 schreef:
Nee, deze pony is gewoon vos. De kruising palomino x vos geeft 50% palomino's en 50% vos. Deze kleur zou in het engels "flaxen"heten. Vos met hele lichte manen.
Dat kun je zo van een foto nooit zeggen. Er bestaan hele donkere palo's en zolang je de creme-gen test niet doet weet je het nooit zeker.
IMO zijn de manen veel te licht om 'flaxen' te zijn, dan zijn ze veel geler en zit er in de staart een donkere middenstreep.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:37

Inderdaad, je kunt vanaf deze foto niet zeggen dat het een vos is.
Ponymens, ik heb even op je site gekeken, en als het goed is lijkt me dat dit Boogie Man is? Uit een koffievos moeder dus, maar zijn vader Berkhof's Higgledy Piggledy, is óók een hele donkere palomino (bijna dezelfde kleur als Boogie Man, maar dan met veel meer grijs in de manen), en heeft meerdere zeer donkere palomino nakomelingen gegeven (waarvan er ongetwijfeld een hoop als zweetvos op papier staan), Kantje's Vinello bijvoorbeeld is een hele donkere nakomeling waarvan ik bijna zeker weet dat het een palomino is.
http://www.kantjes-newforest.com/Kantje's%20%20BHPx%20Duke%20Forest%20Oberon.jpg
(ik kan de link er hier niet goed op krijgen, even plakken in je adresbalk)

Als veulen lijkt Boogie Man echt vos, maar dat gebeurt wel vaker, zeker bij hele donkere palomino's.
Neem bijvoorbeeld deze merrie, een Morgan. Een extreem donkere palomino met heel donkere manen:
http://www.ablackhorse.com/forums/uploa ... 362639.jpg
En als veulen:
http://www.ablackhorse.com/forums/uploa ... _10412.jpg
Als veulen zou je toch echt zeggen dat het een vos is, maar ze bleek dus een hele donkere palomino te zijn.
Bij zulke donkere palomino's komt het vaak voor dat ze ook donkere manen hebben, heel vaak hebben ze wat grijs in de manen, dat komt van het sooty-gen. Boogie Man lijkt ook grijs in de manen te hebben als ik naar deze foto kijk trouwens.

Maar flaxen (zweetvos) kan ook zulke lichte manen geven, zelfs hele witte manen. Kijk bijvoorbeeld maar naar haflingers, die zijn uitsluitend vos+flaxen. Of de Schwarzwalder Fuchs, daar zie je ook paarden met een koffievos-kleur en witte manen, maar dat zijn geen palomino's, maar donkere vossen:
http://www.equineexpooftexas.com/horses14.jpg
Qua uiterlijk niet of nauwelijks te onderscheiden van een donkere palomino.

Zonder creme-test weet je het dus niet zeker bij een paard met zo'n donkere vacht, al denk ik dat de kans dat hij toch palomino is behoorlijk groot is als ik zo kijk....
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 03-09-06 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link even gerepareerd

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:21

Het is inderdaad Boogie Man en we zitten al zijn hele leven te dubben wat voor kleur het nou is. Zijn manen zijn inderdaad grijzig en staart meer blond. Zijn moeder is gewoon heel donker koffievos maar zijn opa (mv) is koffievos met peper en zout manen en staart wat dus flaxen zou kunnen zijn. Boogie is inmiddels verkocht maar zijn kleur blijft mij bezighouden.

mieamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:53

Afbeelding

dus als ik het goed leest is die van mij een zweetvos of is het mogelijk dat er een palomino gen in zit.
meerdere foto's onderste link.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 22:23

Leuk topic geworden zo, maar vooral leerzaam!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 22:25

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:26

mieamore schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=TITAJMLO
dus als ik het goed leest is die van mij een zweetvos of is het mogelijk dat er een palomino gen in zit.
meerdere foto's onderste link.

Ik heb de andere foto's ook bekeken, maar deze lijkt mij een zweetvos. Op de foto's in het andere topic zie je ook dat (zeker wanneer hij zijn staart zo hoog draagt) er ook echt voskleurige haren in zijn staart zitten, gemengd met lichtere haren. Ook zijn in zijn manen zie je duidelijk voskleur. Bij palomino's zijn de staart en manen niet voskleurig, maar wit/creme of grijs.
Ik zie ook dat er in je profiel staat dat het een KWPN'er is, wat is zijn afstamming? Bij mijn weten zijn er (zeker bij de rijpaarden) geen palomino's bij het KWPN.
En het creme-gen (wat dus zorgt voor palomino, valk en smoky zwart en in homozygote vorm voor cremello, perlino en smoky cream) is dominant, dat wil zeggen dat het altijd te zien is (behalve op zwart) als een paard het draagt en alleen direct geërft kan worden van ouder op kind. Om een paard met creme-gen te krijgen moet dus minimaal 1 van de ouders ook creme zijn.

Die laatste link die lailapri plaatste, van Upperville. Dat is nou een paard wat in combinatie met het creme-gen donkere palomino's kan geven. Zijn manen en staart zijn bijna zwart, en het is bijna alleen te zien dat het een vos is door het ontbreken van zwart aan de benen.
Die verdonkering bij hem is te danken aan het sooty gen, en dat gen + palomino kan dus die donkere palomino's geven met grijze manen.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 08:16

Dit zijn mijn palomino's.
Persoonlijk vind ik de kinderen iets te licht gekleurd ( ben natuurlijk sowieso blij met de kleur palomino Vingers aflikken ).
De moeder ( v. Holland's Golden Boy )
Afbeelding
De vader : Houston
Afbeelding
De oudste ( 1 jaar Bloos ) = een beetje overbelicht, maar hij is dan ook heel licht gekleurd.
Afbeelding
De jongste ( van dit jaar )
Afbeelding

Dus als iemand nog een idee heeft wat dekhengst betreft, kom maar op !

PS. Ik heb daar al eens een topic over gehad, maar nog niet het juiste paard gevonden, vandaar dat ze dit jaar niet gedekt is.

mieamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 09:16

moeder zou een kwpner zijn vader is onbekent.
heb vroeger wel een echte palomino gehad alleen heb ik zelf hier geen foto van.
zou het aan mijn vader kunnen vragen of hij nog een foto heeft zodat ik hem kan inscannen.

amor zijn manen zijn inderdaad wit/grijs/vos dit kan nog veranderen omdat hij nog jong is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:55

Het enige dat een 'donkere' tint aan de palomino kleur kan geven is idd de sooty gene. Maar in het palomino fokkerij is dit niet gewenst omdat het een 'vervuiling' is van de kleur. Grijs en zwarte haartjes in de manen en staart, een gevolg van de sooty invloed, zijn ongewenst.

Fokken met donker vossen, hetzij koffievos, is absoluut geen garantie op een 'gouden' jasje.
Als het zo makelijk was om te voorspellen wat voor tint palomino eruit kwam - en iedereen heeft liever de gouden kleur! - dan waren menigen palomino fokkers al lang deze richting in gegaan.
Het heeft meer met de verschillende biochemische processes dat melanin produceert en dan binnen deze productie, de eumelanin (= zwart en bruin tinten) en pheomelann (= rood en geel tinten). Daar deze processes binnen het 'lichaam' van de ontwikkelende veulen plaatsvinden er is weinig 'toegevoegde' waarde of de hengst nu wel of niet koffievos is.

Het is zo dat bepaalde bloedlijnen precies wel de gewenste 'tint' doorerven en dit is vaak te zien bij quarterhorses, maar in het warmbloed fokkerij is de gouden tint absoluut een uitzondering en geen secuur.
Ik heb een donker goud WB palo uit een isabella (lees geel) palo merrie en een 'goud' vos hengst.
Uit andere kruisingen: uit twee 'goud' ouders = licht geel bijna creme kleurig veulen die met 5 jaar nu geel is; uit koffievos x goud palo = 'gewone' palo, dezelfde = gele palo, dezelfde = 'bleek' vos ezn enz enz

Onder de warmbloedfokkerij (buiten de uitzonderingen) bestaat helaas alleen de geel-achtig echte palomino kleur. Buiten de 'echte' palomino tint hebt je alle tinten van creme (= niet cremello! en met bruine ogen) - licht geel - donker geel - 'roze' geel - echte palo tint - licht goud - donker goud. En al deze tinten zijn ZONDER sooty. Voeg sooty daar bij en dan krijg je een heel andere, maar 'vuile', tint.

Nog iets in het achterhoofd te houden .... palomino's komen in hun ECHTE kleur pas als zij +/- 4 jaar oud zijn!! Ze 'verdonkeren' iedere jaar, beetje bij beetje, tot de zomer van hun hun 4 of 5! jaar. Dan pas hebben ze hun 'volwassen' kleur! ..... Dus Beber is er nog hoop! Uit mijn jaren ervaring ben ik tot de conclusie gekomen dat de uiteindelijke vacht kleur niet donkerder zal zijn dan de kleur van de oogwimpers (die veranderen niet van tint).

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:08

Oke, ik ga dus zo gelijk wimpers bestuderen. Haha!

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:44

Vrees dat ze dan erg wit blijven, de wimpers zijn nagenoeg wit.