jaarling rontgenlogisch laten keuren zinvol????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

antiklit

jaarling rontgenlogisch laten keuren zinvol????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 20:11

Zoals de titel al zegt vraag ik me af of het zinvol is om een jaarling op de foto te zetten voor de verkoop/aankoop

Weet niet of het hier goed staat anders moeten jullie het maar verplaatsen

sjorsie

Re: jaarling rontgenlogisch laten keuren zinvol????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:15

Een jaarling is enorm in de groei en botten zijn nog zacht, ik zou hem alleen klinisch laten keuren, heb ik zelf ook gedaan en mijn veulen heb ik op vertrouwen gekocht, een jong paard blijft toch een beetje goed geluk.
Mijn DA zei dat het tot 2 jarige leeftijd eigenlijk niets zegt.

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:26

tja vind het moeilijk hoor, ik denk dat je wel al het een en ander voorlopig uitsluit. Zekerheid heb je natuurlijk nooit,maar denk wel dat je nu al kunt zien of er iets goed fout zit of niet.
Ligt er natuurlijk ook aan in welke prijsklasse de jaarling zit

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:58

3½ jaar geleden kocht ik een jaarling en een (bijna) 2 jarige merrie
en ik ben blij dat ik ze heb laten keuren Ja

de jaarling was een redelijk duur (1e premie) veulen
ze bleek aan de knie en sprong OCD te hebben
de OCD in de knie was zo groot dat het zelfs met een operatie niet verholpen kon worden Scheve mond
de jaarling mocht ik (volgens afspraak)terug geven

de 2 jarige die veel goedkoper was, bleek super hard beenwerk te hebben
en klinisch en röntgenologisch was ze zeer goed
de 2 jarige heb ik nog steeds, inmiddels is ze 5 jaar en.. drachtig Cool

btw
ik heb toen alleen de delen laten röntgen die doorgaans de meeste problemen geven
(straalbeentjes, knieen en sprongen )
dan valt de prijs nog mee Sigaar

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:01

Ik wilde mijn 2-jarige merrie röntgenlogisch laten keuren alleen werd dit afgeraden omdat ze nog niet volgroeit is. Vanaf [minimaal] het 3e levensjaar zou het pas echt duidelijk en betrouwbaar worden..

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:29

Ik zou bij ong anderhalf jaar toch gewoon rongtenen...helemaal als ze boven de bv 5000 euro kosten...

dan weet je wat er zit,....of niet zit....

Ik heb een tijdje terug mijn anderhalf jarige hengst verkocht, paard is volledig gerongtend..en goed....aan iemand uit het prof handelscircuit, die gewoon wou rongtenen op die leeftijd....

antiklit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 08:39

het jaarling kost geen 5000 euro maar dat scheelt niet veel zat inderdaad ook te denken om de spronggewrichten straalbeentje en bv knieen te laten rontgenen, maar aan de andere kant als je dan toch bezig bent waarom niet helemaal

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 08:44

Ik zou het gewoon doe, dan weet je hoe het NU zit. Als je straks problemen krijgt door bv. een OCD en je hebt geen foto's gemaakt, zal je je altijd afvragen....

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 08:55

Volgens onderzoek heeft het voor veulens geen zin, maar vanaf (ik weet het niet meer precies) een maand of 8 zou het foto's maken zin kunnen hebben.
Het OCD onderzoek van het KWPN begon toch ook met oude veulens / bijna jaarlingen of vergis ik mij daarin?

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 09:59

Ze riepen mijn veulen inderdaad op toen ze al meer richting een jaar zat.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:02

Als er grote afwijkingen zijn is dat nu wel al te zien, maar als ie nu goed is wil het niet zeggen dat ze als ze volgroeit zijn ook nog goed zijn. Dus het is maar net wat je zelf wil.

Maar als je het nu zal doen, zou ik het persoonlijk ook nog eens doen als ze uitgeroeit is.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:06

ik heb ook 2 jaar geleden een jaarling (nou ja.. anderhalf) gekocht.. 4000 euro, maar niet laten keuren.. denk dat het er een beetje afhangt waar je hem koopt.. een paard werd me daar afgeraden omdat hij OCD kon hebben.. ik had wel vertrouwen in de fokker

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:19

Chessie schreef:
ik heb ook 2 jaar geleden een jaarling (nou ja.. anderhalf) gekocht.. 4000 euro, maar niet laten keuren.. denk dat het er een beetje afhangt waar je hem koopt.. een paard werd me daar afgeraden omdat hij OCD kon hebben.. ik had wel vertrouwen in de fokker

de fokker waar ik de jaarling kocht vertelde ook dat hij nog nooit eerder meegemaakt had dat een paard uit zijn fokkerij afgekeurd werd
toch heb ik haar voor de zekerheid laten keuren ,en ze bleek flink OCD te hebben

als je het laat doen weet je iig dat ze het NU niet heeft!

antiklit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 10:39

denk in ieder geval dat ik het voor ga stellen aan de verkoper. Ik ken de man verder niet dus van een vertrouwens relatie is geen sprake helaas.
Maar goed moet eerst nog gaan kijken bij hem. Hij moet natuurlijk ook nog wel kunnen lopen voor die centen hihi !!! Kan het toch gewoon bij de koop bedingen???

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:00

bij fout-- kosten rongtenfotos verkoper en bij goed op de foto kosten rongtenfotos voor de koper....

zo is het bij mijn jaarling ook gegaan, en ik sta voor mn eigen fokprodukten,.dus ik vond het geen probleem om het zo af te spreken...ook omdat de prijs goed was.... Haha! natuurlijk...

ik ze nl wel eens paarden voor 6000 + te koop en die moet je nog op eigen kosten rongtenen ook,....gewoon onzin, ik vind dat je voor die prijs minstens mag verwachten dat het paard op fotos goed is...en dan mag de verkoper de kosten op zich nemen als blijkt dat zijn paard voor die centen niet goed is....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:45

Bij een jaarling heeft het alleen zin om op OCD te fotograferen dus straalbeentjes enzo hoef je echt niet te doen want dan kan als 3 jarige volledig anders zijn. Dus allen knie, sprong en kogels.

Hypo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:35

Chessie schreef:

Waar je een paard koopt zegt niet zo veel denk ik. Tenminste in positieve zin. Er zijn adressen waar je zeker moet keuren omdat je grote kans loopt het afval van een ander te kopen. Koe Cool
In principe laten wij bij aankoop alles van één jaar of ouder rontgenen. Hoe duurder/ouder hoe uitgebreider. Tegenwoordig kan je bepaalde foto's van een jaarling bewaren voor een eventuele PROK-aanvraag als 2,5/3-jarige, dus dat is dan alvast meegenomen. Die foto's moeten dan wel door een PROK-erkende dierenarts gemaakt zijn.

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:44

het hangt inderdaad van de prijs af waar je het jaarling voor koopt.

is dit beneden de 4000 euro dan zou ik de gok wagen! en anders toch maar even op de foto!

Hypo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:49

scheldemonde schreef:
het hangt inderdaad van de prijs af waar je het jaarling voor koopt.

is dit beneden de 4000 euro dan zou ik de gok wagen! en anders toch maar even op de foto!

Bij de € 4.000 moet je qua gok ook nog een paar jaar opfok en wellicht training optellen. Want als je een paard eenmaal hebt ga je pas rontgenen als er problemen opduiken. Als na een paar jaar blijkt dat er een probleem is heb je veel meer geld weggegooid dan alleen de aanschafprijs. Om nog maar niet te spreken van de verloren tijd en nog erger je bent dan waarschijnlijk ook erg gehecht aan je paard Huilen Nu nee zeggen is jammer, straks wellicht afscheid moeten nemen kan een drama zijn.

antiklit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 15:03

janderegelaa schreef:
Bij een jaarling heeft het alleen zin om op OCD te fotograferen dus straalbeentjes enzo hoef je echt niet te doen want dan kan als 3 jarige volledig anders zijn. Dus allen knie, sprong en kogels.

Haha! Haha! ik denk dat ik hier inderdaad in mee ga ..... zou voldoende moeten zijn toch?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 15:22

Lijkt mij wel. OCD kan ook het eerste probleem worden wat zich gaat ontwikkelen, de rest is nog niet gevormd genoeg. Ze zouden best wel eens dingen kunnen zien die nog helemaal goed gaan komen. Dus dan is er nog geen pijl op te trekken.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 16:23

de jongen die bij ons altijd de paarden op de foto zet zegt dat ocd bij een jaar vastzitten.De het is wel degelijk zinvol om sprogen en knieen te laten doen.je heb dan alvast een risico uitsluiting van ocd. de rest is pas te beoordelen als een paard 2 jaar is

antiklit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 17:38

maar goed jullie trekken hier wel een lijn van 4000 euro, moet eerlijk zeggen dat ik dat voor een jaarling al veel geld vind, ik bedoel te zeggen dat ik dacht dat 4000 euro voor een volwassen paard de rontgen grens is, en misschien is die voor jonge paarden ( jaarlingen in dit geval) iets lager?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:48

Het is niet zo dat je vanaf 4000 een paard moet laten keuren. Ook een goedkoper zou ik laten keuren. Laat ik het anders zeggen. Bij mij komt er geen paard ongekeurd de dam op!! ongeacht de prijs. teveel meegemaakt helaas. Altijd keuren en bij twijfel helemaal

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 19:25

Vanaf 2 jaar veranderd er niet zo veel meer, dan kunnen de straalbenen alleen maar slechter worden, nooit beter.
Ik ken daarentegen een paard wat diverse OCD´s had op 3 jarige leeftijd en als 6 jarige niks meer...