fok merries zonder keuring bij kwpn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ptiteblue

fok merries zonder keuring bij kwpn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 20:43

hello,

ik ben van plan een kwpn merrie veulen te kopen.

ik woon in brussel, ik denk dus niet dat ik haar naar de merrie keuring zou brengen als ze 3 is.
als ze de overgang niet maakt naar de merriestamboek, mag ik er kwpn met haar fokken of niet?

en zelfs wil ik daarmee niet fokken, is het belangrijk om met haar naar de keuring te gaan?

groetjes!

Desiree

Re: fok merries zonder keuring bij kwpn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:44

Als je bij die merrie straks en kwpn hengst uit zoekt, krijgt het veulen gewoon kwpn papieren. Dus dat geen punt.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 20:48

ze moet dus niet naar de merrie keuring gaan?

dan houd ze gewoon haar blauw boekje?

want ik heb een kwpn merrie van 5, en die is wel naar de keuring gegaan, is dus ingeschreve in de merrie stmboek, en niet meer in het veulenboekje!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:50

Het kan wel. Hooguit dat je bij verkoop van het veulen wat minder geld krijgt, omdat men graag veulens uit ster- of keurmerries koopt...
Ik heb zelf echter ook een paard gekocht dat uit een merrie komt dat nog een veulenboekpapier heeft...dus echt grote problemen geeft het verder niet denk ik.
Voor jezelf is het wellicht wel leerzaam als je paard lineair gescoord is op een keuring. Je weet dan wat beter welke hengst er bij je merrie zou passen. Echter iemand die veel ervaring heeft met paarden kan je dit ook wel vertellen, en misschien heb je zelf ook wel genoeg ervaring om te zien op welke beenstanden, ontwikkeling van rug e.d. je moet letten in de exterieurindex van de hengsten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:51

blauwboekje? Dat is reg. b?

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 20:57

kweet niet. ik heb dat hier gehoord dat de veulens een blauw boekje hadden?
heb er ook zoeen gezien van een andere kwpn merrie veulen!
het gewone paspoort, en daarin blauwe bladen.

dus, met mijn kwpn van 5, die wel naar de keuring is gegaan, zou het veulen, (op papier, zonder die te zien) meer waard zijn als diezelfde merrie niet gekeurd zou zijn?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:19

Dat ligt aan de kwaliteit van het veulen, de moeder en welk papier het precies is Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:41

Een veulen krijgt een blauw papier als de vader niet of voorlopig geregistreerd is als dekhengst van het KWPN.
Als de moeder KWPN is en een veulenboekpapier heeft en gedekt wordt door een door het KWPN erkende hengst (bijv. Jazz, of Nassau, Rhodium of whatever...) dan krijgt het veulen een gewoon veulenboekpapier...net als de moeder. Achter de moeder staat dan in dat papier: VB, wat betekent Veulenboek, dus dan weet je dat de moeder niet naar de keuring is geweest. Er kan bijv.ook keur, of ster achter staan, dan is ze wel naar de keuring geweest en is dat het predikaat dat gehaald is.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 06:37

Citaat:
Een veulen krijgt een blauw papier als de vader niet of voorlopig geregistreerd is als dekhengst van het KWPN.

raar, want ik heb een veulen van united gezien met zo papier in de paspoort.
en wat moet je dan doen als u veulen zo blauw papier heeft?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:54

Mijn veulens hebben geen blauw boekje hoor maar gewoon een blank kwpn papier. EN eht veulen van mijn ene merrie is van een moeder die nooit op de keuring is voorgebracht.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:38

ptiteblue schreef:
Citaat:

raar, want ik heb een veulen van united gezien met zo papier in de paspoort.
en wat moet je dan doen als u veulen zo blauw papier heeft?

dat kan heel goed. Dan is het mogelijk dat de moeder van dat veulen ook een blauw papier heeft. Dan is die bijv. van een niet erkende hengst. Dan krijgt haar veulen ook een blauw papier. Er zijn nog wel meer mogelijkheden...maar als je een veulen hebt met een blauw papier kun je daar ook mee naar de keuring. Sosm krijg je daarna een gewoon papier dan (afhankelijk van afstamming en resultaat op de keuring) en soms houdt ze het blauwe papier. Als zo'n merrie weer een veulen krijgt van een door het KWPN erkende hengst komt daar in de meeste gevallen wel weer een gewoon papier bij....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:08

Paarden met een blauw papier kunnen NIET naar een keuring.
Kun je het papier inscannen? misschien bedoel jij iets anders dan wij?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:16

Sammie schreef:
Paarden met een blauw papier kunnen NIET naar een keuring.
Kun je het papier inscannen? misschien bedoel jij iets anders dan wij?

Soms wel...is afhankelijk van de afstamming. Bij het Gelderse type kijken ze daarnaast ook nog of het paard voldoende in het Gelderse type staat. Je kunt alleen geen predikaat krijgen en je krijgt ook geen normaal papier. Echter, als je paard op die manier gescoord is kan het zijn dat je veulen dan wel een gewoon veulenboek papier krijgt. Zelf meegemaakt met een paard van mijn werk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:19

ben jij niet in de war met het verkrijgen van kwpn papieren?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:32

Sammie schreef:
ben jij niet in de war met het verkrijgen van kwpn papieren?

Ik heb het idd over het KWPN. dat als de moeder een blauw papier heeft, je veulen wel een gewoon papier kan krijgen onder bepaalde voorwaarden...

Overigens heeft de merrie van de TS volgens mij een veulenboek papier, dus een gewoon papier en is ze gewoon niet naar de keuring geweest
Dit geeft helemaal geen problemen...je krijgt dan een gewoon papier bij het veulen...mits van een KWPN goedgekeurde hengst.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:34

Nu zeg je iets anders dan wat je eerder zei:

Citaat:
Soms wel...is afhankelijk van de afstamming.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:50

Reg A merries krijgen een groen blauwig papier en kunnen wel degelijk naar de keuring. Ze kunnen predikaten behalen, maar mogen niet naar de centrale keuring in Ermelo. Een reg. A papier kon met voorheen om laten zetten naar een 'gewoon'stamboek papier door het paard mee te laten doen aan een verichtings onderzoek (IBOP of EPTM merrie test). Werden de verichtingen met een voldoende resultaat afgerond, dan werd het reg. A paard alsnog opgenomen in het reguliere stamboek. Dit zijn paarden uit een ander sportpaarden stamboek of veulens van reg B ingeschreven paarden. Reg B is een register waarin paarden komen waarvan 1 van de ouders niet is ingeschreven in een KWPN erkend stamboek. Reg. B paarden hebben een blauw papier en dat blijft zo. Tegenwoordig krijgen volgens mij de veulenns van paarden met reg. B wel een gewoon papier, net als veulens waarvan 1 van de ouders niet is ingeschreven bij het KWPN zelf, maar wel bij een KWPN erkend stamboek.
Volgens mij worden er geen reg. A papieren meer verstrekt, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

De kans dat je paard niet op wordt genomen in het stamboek is niet zo groot als je paard gewoon netjes gebouwd is zonder al te ernstige gebreken. Met zo'n paard dat niet wordt opgenomen kan je dan vaak ook beter niet fokken, want mogelijk is het erfelijk. Een paard wat het predikaat ster of zelfs voorlopig keur (na een sportprestatie of een goeie Ibop proef worden ze eventueel gewoon keur) krijgt, is zeer zeker wel geschikt voor de fokkerij. Paarden die wel in het stamboek worden opgenomen, maar zonder predikaten krijgen als predikaat: STMB (stamboek).

Ik heb zelf ook niet al mijn paarden naar de keuring gehad, maar misschien doe ik het nog wel eens... Ik weet dat mijn paard niet ster waardig is, maar wel een stamboek merrie. Ze heeft een franse stand namelijk. Toch is het een hele mooie en goedgefokte merrie, dus ik ga wel met haar fokken. Ik moet alleen bij de hengstenkeuze rekening houden met de beenstand (en ook nog wat andere kleine dingetjes).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:54

Reg. A bestaat nog steeds en wordt verstrekt voor veulens met hengsten/merries waarvan het stamboek erkend is door het kwpn. De eisen zijn nog hetzelfde, maar ze moeten ook stamboekwaardig zijn + prok. Verrichtingtest moet natuurlijk voldoende zijn en anders Z2 +1 dr of Z+8 spr bij de paarden.
Reg. b merries kunnen idd een vol (vb) papier krijgen indien de hengst is goedgekeurd door het kwpn, anders wordt het reg. a (erkend stamboek), reg. b. (niet ggk of niet erkend stamboek)

het e.e.a. en is ook terug telezen op www.kwpn.nl

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:06

Ik heb een veulen uit een hannoveraan met duits papier.
Dat veulen is van een KWPN gekeurde hengst en heeft géén reg. A papier maar een gewoon veulenboek papier, dus...
Die regel is twee jaar terug veranderd. Een aantal stamboeken met hetzelfde fokdoel als het KWPN kan je gewoon gebruiken voor de KWPN fokkerij, zonder reg. A 'problemen'. Hannoveraanse stamboek is er o.a. één van dus. Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:30

is de merrie een hannoveraan of de hengst? Je hebt nl. best kans dat het voor merries anders geldt dan voor hengsten waarmee je dekt. (zou ik ff op moeten zoeken) Maar reg. a. wordt nog steeds gebruikt.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 10:19

ik ga dus een merrie veulen kopen.
als ik ze gezien heb 3 weken geleden hadden de fokkers het passport nog niet gekregen.

ik denk wel dat zij een "gewone" kwpn passport zal krijgen want zij is uit een gekeurde hengst kwpn (painted black) en uit een Jetset D moeder!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:03

Dat zal idd een gewoon vol papier zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 00:13

Yvonnelind schreef:
Ik heb een veulen uit een hannoveraan met duits papier.
Dat veulen is van een KWPN gekeurde hengst en heeft géén reg. A papier maar een gewoon veulenboek papier, dus...
Die regel is twee jaar terug veranderd. Een aantal stamboeken met hetzelfde fokdoel als het KWPN kan je gewoon gebruiken voor de KWPN fokkerij, zonder reg. A 'problemen'. Hannoveraanse stamboek is er o.a. één van dus. Lachen

Ik heb een veulen uit een KWPN stamboek merrie van een Holsteiner hengst, het veulen heeft een reg. A papier.

Miraketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:00

Hey hai,

Ik had nog een vraag (ik wil namelijk ook een veulentje kopen) moeder is kwpn en heeft een predikaat ster en de vader is holsteiner. De eigenaar zegt dat er blauw kwpn papier bij zit. Ik kan daar erg weinig over vinden de een zegt blauw is b register en dan kun je er dus niet mee naar de keuringen e.d. en dan zou je allen door prok en prestatie te leveren later nog omgezet kunnen worden naar a register of stamboek en daarna mag je dus wel naar de keuringen om alsnog predikaten te halen?

Ik las ook op forums dat er mensen met een paard met een blauw papier wel gewoon een register a paard was. Zegt blauw misschien niets over de registers maar puur dat het niet helemaal kwpn is? En die registers geeft aan wat het dan wel is namelijk a ander stamboek b.v. holsteiner hengst en b register niet gekeurde/ afgekeurde hengst of wachthengst.

Als het zo klopt en naar het berichtje hierboven kijk dan zou een kwpn moeder met een holsteiner vader een blauw register a papier krijgen waar ik dus gewoon mee naar de keuring zou kunnen gaan en waar ik gewoon predikaten bij zou kunnen halen? Vanmiddag bel ik de eignaar ook wel en dan hoop ik dat hij zegt register a! Ik laat het dan nog wel horen!

Groetjes Mira

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:06

blauw is reg. b. groen is reg. a. reg a. kan nog stb worden. reg. b. niet, tenzij de vader nog kwpn ggk wordt.
Sommige mensen zijn kleurendoof (bb), dus zelf even kijken, maar het staat ook op het papier hoor.