Welke hengst geeft de beste/meeste stermerries?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hypo

Welke hengst geeft de beste/meeste stermerries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 16:13

Dankzij veel pluiswerk van Mienke hebben we een interessant overzicht kunnen maken van de resultaten van de stamboekkeuringen. We hebben gekeken welke hengsten de Ster-merries leverden en met welke resultaten. Klik hier om de pagina op onze site te openen: http://www.stoeterijhyperion.nl/Scores%20keuringen.htm. Het is geen wetenschappelijk of statistisch verantwoorde analyse, maar geeft ongetwijfeld voldoende stof voor discussie Knipoog

Even een samenvatting voor de snelle lezers:
Sandro Hit haalde de hoogste scores qua exterieur (82,5!!) en was qua beweging (80) de op één na beste, echter uit slechts 2Ster-merries. Lord Sinclair leverde de beste bewegers: hier 75 voor exterieur en maar liefst 82,5 voor beweging. Ook bij Lord Sinclair maar twee Ster-merries. Jazz leverde het hoogste aantal Ster-merries (25, met gemiddelde van 75 voor exterieur en 74,5 voor beweging), gevolgd door San Remo (24 Ster-merries met een gemiddelde score van respectievelijk 77,3 en 79,0).

We zijn ook bezig de resultaten van de NMK te verwerken, dus meer nieuws volgt. San Remo en Lord Sinclair hebben in elk geval punten verdiend om op onze hengsten-longlist voor 2007 te komen.

Edit: Titel aangepast omdat het een beetje misleidde.
Laatst bijgewerkt door Hypo op 28-08-06 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

shan

Re: Beste stermerries komen van Sandro Hit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:20

welke hengst leverde qua percentage de meeste stermerries?

Hypo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 16:27

Dat is inderdaad een interessante vraag. Daarvoor zijn we nu bezig om het aantal aangeboden merries per hengst van alle stamboekkeuringen bij elkaar op te tellen. Duurt nog even maar komt er wel aan Ziek

harryvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:32

hoe heeft sir sinclair het gedaan?

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:48

Leuk dat jullie dit hebben gedaan. Zo kan iedereen het bekijken en is er gelijk een indruk van de keuringen.
Heeft wel veel moeite gekost denk ik.

Roelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:55

Leuk! Ik ben super benieuwd wie de meeste ster merries levert..

uniqueV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:57

Halve informatie!!! Ik mis o.a de hengst Houston die dit jaar zeker 10 OK dan! 3-jarige merries ster heeft gekregen
Laatst bijgewerkt door uniqueV op 28-08-06 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

uniqueV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:57

uniqueV schreef:
Halve informatie!!! Ik mis o.a. de hengst Houston die dit jaar zeker 10 OK dan! 3-jarige merries ster heeft gekregen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:18

Heel mooi idee, de lijst van aantallen stermerrie's per hengst kun je gewoon opvragen bij het KWPN en als ze KWPN stallion.com wat beter bij zouden houden dan hadden we het daar ook op kunnen zien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:02

Je kan beter percentage gewijs kijken denk ik. En vooral ook kijken hoeveel merries er aangeboden waren en hoeveel daarvan ster werden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:13

Suzanne F. schreef:
Je kan beter percentage gewijs kijken denk ik. En vooral ook kijken hoeveel merries er aangeboden waren en hoeveel daarvan ster werden.

Mijn idee ook - denk dat je dan een veel beter beeld hebt.

Wel chapeau dat jullie de moeite nemen om zulke staatjes te genereren Ja

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:22

San Remo had van de 32 merries die aangeboden zijn 24 (75% dus) die direct ster zijn geworden en ik meen 9/10 die door mochten naar de NMK en tot slot ook nog de Kampioen van de NMK. Dit alles voor een eerste jaargang 3-jarige merries, lijkt me een typisch geval van de beste hengst op de keuringen! Knipoog

Voor hengstenhouderij van Uytert heb ik geprobeerd een lijst te maken met de prestaties van alle nakomelingen van hun hengsten op de keuringen.
http://www.hengstenstation.com/phorum/v ... php?t=1091 Stamboekkeuringen
http://www.hengstenstation.com/phorum/v ... php?t=1105 Centrale Keuringen

NMK moet er nog bij eigenlijk, maar had geen zin meer... Tong uitsteken

*edit typfout... Bloos*

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:28

Gitta1977 schreef:
San Remo had van de 32 merries die aangeboden zijn 24 (75% dus) die direct ster zijn geworden en ik meen 9/10 die door mochten naar de NMK en tot slot ook nog de Kampioen van de NMK. Dit alles voor een eerste jaargang 3-jarige merries, lijkt me een typisch geval van de beste hengst op de keuringen! Knipoog

Ja dat denk ik ook ja! (maar ja als Sandro hit er 2 aangeboden had en er werden er 2 ster heeft ie zogenaamd 100 %, das niet helemaal eerlijk natuurlijk)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:11

Wat ik wel jammer vind: San Remo heeft volgens KWPN registratie 50/50 hengst/ merrie veulens. In zijn eerste dekseizoen heeft hij er 211 gedekt dus dat zijn ongeveer 55 merrie's. Dus waar zijn de andere 23?

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:33

50/50 van 211 is bij mij 105... Niet alle merries zullen aangeboden worden op de keuringen denk ik...

mienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:36

ik ben ondertussen ook al druk bezig om echt alle stamboekkeuringen langs te gaan en op te tellen. wel een werk hoor.
waarom houston er niet bij zit? op een gegeven moment ga je selecteren, als je al 15 pagina's als het ware achter de rug hebt en je komt erachter dat er ook nog behoorlijk wat houstons hebben meegedaan, dan baal je zeker maar heb je niet echt de puf om weer terug te gaan, want dan wil je meteen ook alle andere paarden (hengsten) erbij pakken, en dat kost enorm veel werk.
misschien komt het er nog is van als ik weer vakantie of tijd heb maar dat kan nog wel ff deuren Knipoog

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:49

Gitta1977 schreef:
50/50 van 211 is bij mij 105... Niet alle merries zullen aangeboden worden op de keuringen denk ik...

Oeps Bloos foutje....

Ik denk wel dat het het eerlijkst is als alle hengsten hierin meegenomen worden, wellicht worden we dan nog aangenaam verrast ook!

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:20

Aanvulling op San Remo: van de 24 Stermerries zijn er 20 (ruim 80%!) Voorlopig Keur geworden en mochten er 9 (bijna 50%) door naar de NMK en volgens mij zijn er 3 San Remo's bij de eerste 10 geeindigd, waaronder dus de Kampioensmerrie...

Hypo

Re: Welke hengst geeft de beste/meeste stermerries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 21:29

Ja San Remo heeft echt goed gescoord. Gaat het volgend jaar vast druk krijgen, heeft hij dit jaar veel gedekt?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:31

In de laatste kopgroep van 14 zaten er 4 San Remo's bij waaronder idd de kampioen.
janderegelaa schreef:
Wat ik wel jammer vind: San Remo heeft volgens KWPN registratie 50/50 hengst/ merrie veulens. In zijn eerste dekseizoen heeft hij er 211 gedekt dus dat zijn ongeveer 55 merrie's. Dus waar zijn de andere 23?

lang niet alle paarden worden aangeboden. veel mensen zijn daarin totaal niet geintereseerd, zij willen een sportpaard en het maakt hun niet uit of het wel of geen stamboek is.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:35

Hypo schreef:
Ja San Remo heeft echt goed gescoord. Gaat het volgend jaar vast druk krijgen, heeft hij dit jaar veel gedekt?

Die van mij heeft hij gedekt Clown
ik weet het niet maar volgens mij heeft hij in zijn eerste 2 jaren het meest gedekt. De laatste jaren (heb ik de indruk) wat minder. is even uit de picture geweest omdat hij zijn hengstencompetitie in het Z niet heeft gelopen.

Hypo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 21:49

Is hij nog wel in training? Het laatste wat ik weet is dat hij bij Edward stond, maar inderdaad al een tijd niets meer van gehoord.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:54

Edward gaat hem, volgens de laatste berichten, dit jaar, nog in de lichte tour starten.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:45

Leuk idee, snap wel dat het KWPN dit niet meldt, dan kiest "iedereen" voor dezelfde hengst. Haha!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:48

Gros van de fokkers loopt toch achter die mode hengsten aan, ik ook hetzij met enig voorbehoud. Kijk maar naar Lingh, beest is gewoon op zn kop gebouwd en toch dekt ie de wereld.

Als je het afstammelingen rapport van San Remo leest weet ik wel waarom de helft er niet is. Ze zijn te klein.