Hengstenkeuze Welsh A merrie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

youngster

Hengstenkeuze Welsh A merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 13:04

Lang getwijfeld, maar ik wil toch wel meerdere meningen hebben.
Volgend jaar moet ze gedekt worden maar ik kom er nog niet helemaal uit welke hengst ik nou goed genoeg vind voor haar.

Sterke punten zijn vind ik:
Ze is vrij lang gelijnd ( dat wil ik dus ook behouden)
heeft een sterke draf met een zeer fijn achterbeen.
Zeer goed karakter.

Wat ik graag verbeterd zou willen zien:
Iets meer maat
Wat meer bot
Iets meer schoudervrijheid.

Helaas geen recente standfoto.
Wel een draffoto.

Afbeelding

meer foto's zijn te vinden op www.younghorses.nl onder fotoalbum.

Haar afstamming:
http://www.allbreedpedigree.com/zonnewe ... el+beneton

Ik ben benieuwd waar jullie mee komen. Graag ook de keuze uitleggen waarom je voor die hengst zou kiezen, aan alleen namen roepen heb ik niks. Lachen

Westernfreak

Re: Hengstenkeuze Welsh A merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:07

De eerste hengst die in me op kwam was Lageveld Tebygrwydd! Bloos
http://www.allbreedpedigree.com/lageveld+tebygrwydd

Nee, niet meteen voor volgend jaar, maar hij heeft absoluut een goede draf met erg leuk voorbeengebruik. Misschien stellen we hem wel voor op de hengstenkeuring '07 overigens. Knipoog
Hij is ook mooi langgelijnd en is nu, +/- 1.19 m. Ik denk dat hij qua bloedlijn ook wel past op je merrie.

Over de oudere hengsten zit ik nog even te brainstormen...ik zou in eerste instantie toch gaan voor een oudere hengst waarvan bekend is dat hij bovenstaande punten (meer bot, langgelijnd etc.) doorfokt. Nu zit ik nog niet zo heel lang in de welshwereld, maar wil lageveld ook wel even om raad vragen en eens kijken wat Joost zegt natuurlijk Knipoog

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:08

Misschien moet je Dingetje eens vragen.
Die fokt ook met pony's

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 18:09

Is idd wel een mooie lijn Ja

Bewezen hengst is idd wel een pre ja.
Zat eerst te denken haar Vechtzicht's Harmony, alleen weet ik niet of ik daarmee lengte behoudt.
Meningen van Joost en Lageveld zijn van harte welkom Ja

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:32

Ten eerste: schitterende pony!
Wil je lengte, dan zou ik kiezen voor Springbourne Claret. Alleen geeft hij niet meer bot.
Wil je gaan voor lengte en bot, dan zou ik kiezen voor Baledon Hy Society (zie mijn site voor nakomelingen). Hij geeft mooie hoofdjes, veel bot en lengte in de bovenlijn, ook op beknopte merries.
Ik weet niet of je een voorkeur hebt voor bepaalde lijnen, of een bepaald type. Dat maakt de keuze makkelijker.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:35

Ik kan in dit rijtje natuurlijk ook mijn eigen hengst gaan pushen, hoewel ik wel denk dat je daarin je sterke punten zou kunnen behouden en je boodschappenlijstje perfect hebt ingevuld. In Februari kom je er zelf wel achter of die hengst een optie is.

Met Melanie ben ik het niet eens voor wat betreft Springbourne Claret. Claret is zeker wel een hengst die voor voldoende bot zorgt. Als die volgend jaar beschikbaar is, zou je dat best kunnen doen. Ook denk ik zeker dat zijn zoon Vechtzicht's Hywel een interessante keuze is, zeker als je de beweging wil houden. Qua schoudervrijheid zit je bij Hywel ook zeer goed.

Met dit type zou ik wel uitkijken om te gekke sprongen te maken. Naar nieuwe Revel en Baledon klinkt heel verleidelijk, maar dan moet je goed weten waar je mee bezig bent.

Benetton is overigens relatief sterk Criban gefokt. Dat verklaart voor een heel eind haar mooie front en haar mooie bewegingen. De vraag is of je die lijnen juist wil versterken of dat je juist een iets andere kant op wil slaan. Fokken richting Twyford is niet handig als je vooruit wil in beenwerk, dan zit je al sneller bij Springbourne of oude Coed Coch, Revel of oude Criban. Met Springbourne ponies staat Nederland behoorlijk vol. Er is zelfs ook keuze naar een balans tussen type en bewegingen. Coed Coch ponies zijn slechts zuinig aanwezig. Je zou kunnen kijken bij de Lange Voren ponies of Rhyd-y-Felin gefokte ponies. Daar zijn er wel wat van in Nederland. Revel is ook ruimschoots aanwezig. Vraag is welke lijn van de Revel het best bij je merrie past. Ik zou Ysselvliedt's Special Edition best aandurven, die heeft ook veel maat. Diens halfbroer Vechtzicht's Cassidy zou ook nog kunnen. Oude Criban kan je helaas redelijk schudden, maar wie weet komt daar verandering in.

Overigens, als je meer schoudervrijheid wil, is Maestir Odyssey bijvoorbeeld een optie. Maar goed, de lijst van beschikbare hengsten is heel erg lang. Ik denk dat het goed is dat je je nu al oriënteert. De hengsten die je nu kunt kiezen zijn de bewezen hengsten. De nieuwe lichting kan veel brengen, maar feitelijk weet je dan niet of je je merrie aan het testen bent op fokkwaliteiten of juist de nieuwe hengst Knipoog

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 08:55

Teveel Revel bloed wil ik eigenlijk niet, vanwege de kopjesfokkerij die daar wel gehanteerd werd. Al heeft ze een mooi hoofd die wel wat kan hebben.

heb gisteren gekeken naar Rhyd Y Felin Story, ik weet dat de moeder van haar daar dit jaar een merrieveulen van heeft.

Wat ik van Special heb gezien dit jaar is dat hij vrij uniform fokt. Persoonlijk vond ik de halzen niet mooi, ze kwam bijna allemaal diep uit de borst zetten. Verder waren het wel stuk voor stuk goede bewegers.

Claret heb ik ook naar zitten kijken, evenals Springbourne Cearwyn.

xxcharlottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 18:19

ik ga voor maestir odyssey.
hengst met veel ras en type en vererfd ook zeker zijn beweging!!!
en heeft zich zeker bewezen, met nakomelingen en natuurlijk heeft hij dit jaar zichzelf goed bewezen!!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 19:14

Hoi Youngster, mag ik er even op wijzen dat er verschillende Revel lijnen zijn. Je hebt de kleine hoofdjes lijnen van Revel Janus, Revel Orange Pip, Revel Cello, Revel Chelsea Fan, Revel Chelsea Cracker en Revel Humming Top en je hebt de grotere hoofden van Revel Jeeves, Twyford Sprig, Revel Chip, Revel Japhet etc. En zoals bij ieder fokker en iedere lijn heb je betere en mindere ponies uti dezelfde lijn. Ik geloof dat de Revel er feitelijk als eerste in geslaagd is om een mooi hoofd te combineren met veel massa. Waar je bij de mooiste hoofdjes wat moet uitkijken is de vorm van de croupe, de hals en de beweging. Vreemd genoeg zien we bij de grotere hoofden hooguit dat de rug wat te wensen over laat (vaak iets te lang en te diep).

Bij de Coed Coch had je er ook een aantal bij met bijzonder mooie hoofdjes. Die lieten het dan weer iets zitten in de massa en kwam je vooral tegen op Twyford.

Springbourne is rond de 50% gebouwd rondom Revel lijnen (Revel Carefree, Revel Carreg, Revel Spring Song). Voor de rest vind je dan invloed van Coed Coch via Coed Coch Asa en wat oude Criban (de oude "H" lijn). Penual Mark heeft een zware invloed van Coed Coch nagelaten. feitelijk raar, want de Coed Coch "puristen" zijn niet zo'n grote fan van hem. Zijn vader Revel Jeeves was van de zuiver Coed Coch gefokte Bengad Parottia en zijn moeder Revel Jewel was een dochter van de Coed Coch Glyndwr zoon Revel Hailstone. De Springbourne "C" lijn heeft wat meer invloeden van Coed Coch Glyndwr, maar niet zozeer van andere Coed Coch lijnen.

Ik zag op je website dat je Beneton trouwens geleased hebt. Dat betekent dat je niet de luxe hebt om wat te experimenteren. Let dus het beste op de volgende zaken:

1) Zoek een hengst die bewezen heeft goed te fokken. Goed fokken betekent dat de hengst ook daadwerkelijk de punten verbetert die je graag verbetert ziet op je merrie
2) Zoek bij voorkeur een hengst die goed past op de lijn. Kijk eens wat het goed doet bij de lijn (dus bij Mirjam, Grada of bij Maykel).
3) Zoek een hengst die bewezen heeft om fokmerries neer te zetten. Een goede indicatie is dat zijn moeder een beste fokmerrie was, maar het beste is een hengst die verschillende bestfokkende dochters heeft gebracht (ik weet het, dan zoek je niet een hengst van onder de 10 jaar). Ik neem aan dat je een beste dochter uit Model Beneton wil overhouden om daar je fokstam mee op te zetten.
4) Probeer geen hengst te kiezen die te veel verschilt van Beneton zelf. Daar krijg je -meestal- niet de meest stabiele fokmerrie van.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 21:21

Thanks Joost! Kijk hier leer ik een hoop van Ja

Model is idd geleased, al hoop ik ergens heel stiekem dat ze mag blijven Bloos Maargoed daar moet nog eens over gepraat worden Haha!

Dat van Revel had ik me nog niet zo ontzettend ver in verdiept, dus dat wist ik idd nog niet.

Wat denk jij van Rhyd Y Felin Story op deze merrie?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:16

Ik ken Rhyd-y-Felin Story niet zo heel goed en eerlijk gezegd ken ik nog niet veel van zijn nakomelingen. Hij komt uit een onstellend goed nest. Vader Bengad Rush heeft veel prijzen gewonnen en de invloed van Rhyd-y-Felin Stella is ook redelijk onuitwisbaar in de ponypopulatie.

Story is op het moment een fantastisch mooie klassieke hengst, die er wel wat jaartjes voor nodig heeft gehad om mooi te worden. Dat is een bewuste keuze die je moet maken. Wil je commercieel fokken en chique veulens en jaarlingen op de wereld zetten die zichzelf dan snel verkopen of doe je mee voor de grote prijzen op oudere leeftijd. Met Story mik je eerder op de tweede groep. Als je even denkt dat een pony met gemak 25 jaar wordt, is het wel zo leuk te weten dat zo'n pony pas rond de 7 op zijn top begint te komen. Niks aan de hand, dan heb je tenminste 18 jaar een mooie pony. Beter dan een pony die als jaarling op zijn/haar top is en daarna bergafwaarts gaat. Maar goed, je wil ze ook niet allemaal tot de 7 jaar houden. Dat is een belangrijk dilemma waar iedere fokker wel mee zit.

Kijk dus goed naar het veulen van Mirjam. Zie je dat het goed past bij Mirjam, dan is de kans dat Story goed bij Model Beneton past al een stuk groter. Vraag ook gerust de mening van Peter, die heeft er ook veel verstand van Knipoog

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 07:11

Wat mijn fokdoel in eerste instantie is dat is een goede en mooie gebruikspony fokken. Daarbij wil ik ook wel een keer naar de keuring natuurlijk, maar dat steekt niet op een jaartje.

Oddesey vond ik op de CK ook een indrukwekkende verschijning. Wat mij alleen opviel was zijn ruglijn. Die vind ik iets teveel gezonken.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 14:45

Ik kwam net Springbourne Glide tegen, helaas schijnt deze alleen voor eigen merrie's beschikbaar te zijn. Erg jammer, de nafok die ze hebben lijkt prima.

Ehm Joost wat vind jij van Ceulan Cariadog? Ik heb op de CK wel fijn nakomelingen daarvan gezien, alleen weet ik niet of ik dan mooi front behoudt.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:16

Ceulan Cariadog is een hengst die mooie nakomelingen geeft, maar wel af en toe maaiers geeft.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 17:14

oh maaiers ben ik een beetje allergisch voor Bloos
Dus dat doen we dan maar niet.

xxcharlottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:51

youngster schreef:
Ik kwam net Springbourne Glide tegen, helaas schijnt deze alleen voor eigen merrie's beschikbaar te zijn. Erg jammer, de nafok die ze hebben lijkt prima.

Ehm Joost wat vind jij van Ceulan Cariadog? Ik heb op de CK wel fijn nakomelingen daarvan gezien, alleen weet ik niet of ik dan mooi front behoudt.

vond je op shamrock silk hortensia geen mooi front staan dan? dacht het wel Tong uitsteken

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 19:22

stalshamrock schreef:
vond je op shamrock silk hortensia geen mooi front staan dan? dacht het wel Tong uitsteken

Dat wel ja Ja ( maar voeren doet ook een hoop he Clown ) Ze liep ook mee in de kampioensring toch?
Kijk even mijn boekje na, heb erbij gezet goede beweger, fijn achterbeen Haha!

Ik heb hem wel op mijn lijstje staan hoor, hij staat bij jullie op stal toch?

xxcharlottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:51

youngster schreef:
stalshamrock schreef:

Dat wel ja Ja ( maar voeren doet ook een hoop he Clown ) Ze liep ook mee in de kampioensring toch?
Kijk even mijn boekje na, heb erbij gezet goede beweger, fijn achterbeen Haha!

Ik heb hem wel op mijn lijstje staan hoor, hij staat bij jullie op stal toch?

cariadog staat bij ons ja, hortensia liep ook in de kampioensring ja!! en wat was ik trots Pling
mooi commentaar had je over haar, dank je wel daarvoor.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 20:29

Dan is het vast wel goed als ik een keer bij jullie op stal kom kijken naar hem? Tong uitsteken

xxcharlottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:00

youngster schreef:
Dan is het vast wel goed als ik een keer bij jullie op stal kom kijken naar hem? Tong uitsteken

tuurlijk, dat mag altijd, als je even belt van te voren zouden wij dat erg fijn vinden.
(kunnen we er rekening mee houden he!!)

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 07:52

Das mooi! Doen we dat een keer Ja

Ik heb overigens informatie gekregen over Rhyd Y Felin Story, deze schijnt aankomend dekseizoen weer terug te komen uit engeland.
Deze hengst staat ook wel zeer hoog op mijn lijstje, ik denk dat deze Model erg goed kan aanvullen.

Iemand nog een suggestie?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 08:59

Goed, het is idd al wat ouder, maar even een schop van mijn kant aangezien ik er nog niet uit ben welke hengst ik ga gebruiken en ik graag nog suggesties hoor.

Hier een standfoto van Model.

Afbeelding

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:28

Maestir Odyssey

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:59

Wat is op dit moment je eigen lijstje Youngster ?
Heb je er misschien nog hengsten tussen staan die niet genoemd zijn ?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:04

yorick schreef:
Maestir Odyssey

Die wordt het niet. Tong uitsteken