is een arabier berijden moeilijker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RebeccaSimba

is een arabier berijden moeilijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 12:01

Hallo,

Ik had een vraagje omdat ik kort geleden een aanbod kreeg of ik een arbier wilde verzorgen Haha! vroeg ik mij af of een arabier moeilijker is om te berijden. Hebben jullie tips?

Groetjes Rebecca

LS_

Re: is een arabier berijden moeilijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:02

hey,
dat is al te zien wat voor karakter hij/zij heeft maar ik vind ze in principe niet moeilijker berijdbaar dan andere paarden.
niet alle arabieren zijn erg snel enzo, ik rij soms op een metlange zweep en ik moet ze regelmatig eens laten voelen Vork
in ieder geval succes Tong uitsteken

greetz

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:03

Dat hangt totaal af van welke arabier.
Ik ken moeilijke arabieren maar ook een arabier die je met halstertje over een dijk kan rijden (bij wijze van).

Over het algemeen zijn de meeste wel iets moeilijker volgens mij maar tussen elk paard zit verschil er bestaan ook pittige tinkers en friezen enz.

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:28

Ik had nog nooit op een arabier gereden, maar heel veel versdhil is het niet. Je merkt het wel aan het karakter

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:15

onderstaande foto is Wouter (mijn vriend) op Pladykt die hier voor de 3e keer ooit van zijn leven op onze AV (dek)hengst zat om hem even lekker uit te stappen Haha!

http://www.nashaharabians.nl/afbeeldingen/wp162751cc.png

ook mijn broertje die totaal niet kan paardrijden rijdt wel eens op hem in de bossen (uiteraad fiets of loopt ik er wel naast)....
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 01-09-06 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's enkel in link...

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:49

Wat een beest, prachtig Ja !

RebeccaSimba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 14:34

je hebt een mooi paard sherif!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:45

delete schreef:
Wat een beest, prachtig Ja !

dat is nou de paps van Khajoudha (uit jou`n merrie) (gefokt door CSA Arabians) Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:55

Tja, wat is moeilijker?
Die van mij is veel intelligenter dan enig paard dat ik hiervoor ooit onder het zadel heb gehad. Dat is makkelijker en moeilijker tegelijk. Makkelijker omdat hij heel snel nieuwe dingen door heeft en heel makkelijk mijn stemming en gedachten oppikt. Moeilijk omdat ik het wel interessant voor hem moet zien te houden. Uurtje alleen maar voorwaarts-neerwaarts rijden om beweging te geven zoals ik dat met onze andere paarden wel eens doe, hoef ik met hem niet te doen, dan verveelt hij zich te pletter en gaat zelf afleiding zoeken Haha!
Wat ook absoluut makkelijker is is dat hij voor de duvel niet bang is, en dat 'ie ontzettend gevoelig is, bv in z'n mondje.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:58

Elk paard is anders, elke fries, kwpn-er of haflinger is ook anders. Als ik op een nieuw paard stap, dan denk ik nooit 'oh dit is een arabier/fjord/whatever', maar ga ik gewoon op een paard zitten. Als je kan rijden kan je ieder paard rijden.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:03

Mijn eerste paardje was (en is nog steeds) een arabier. Ik heb hem zelf ingereden, op wedstrijden gestart en dat ging heel goed. Inmiddels is hij al 23.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:10

Sonja schreef:
Tja, wat is moeilijker?
Die van mij is veel intelligenter dan enig paard dat ik hiervoor ooit onder het zadel heb gehad. Dat is makkelijker en moeilijker tegelijk. Makkelijker omdat hij heel snel nieuwe dingen door heeft en heel makkelijk mijn stemming en gedachten oppikt. Moeilijk omdat ik het wel interessant voor hem moet zien te houden. Uurtje alleen maar voorwaarts-neerwaarts rijden om beweging te geven zoals ik dat met onze andere paarden wel eens doe, hoef ik met hem niet te doen, dan verveelt hij zich te pletter en gaat zelf afleiding zoeken Haha!
Wat ook absoluut makkelijker is is dat hij voor de duvel niet bang is, en dat 'ie ontzettend gevoelig is, bv in z'n mondje.

Hmmz, jij bent precies mijn paard aan het beschrijven?! Haha!

Over het algemeen vind ik een arab veel fijner te berijden dan eender welke warmbloed. Ze zijn zo veel gevoeliger. Dit is zowel een voordeel omdat ze alles heel snel oppikken, maar ook een nadeel want je moet ze wel heel fair behandelen. En ze zijn goudeerlijk en lekker stoer Knipoog Mijn paard schrikt wel eens, maar hij blijft mooi staan en wacht totdat ik zeg dat alles ok is. Heerlijk toch?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:41

Arabieren zijn geweldig als je ermee om kan gaan, heb je niet het geduld om een aantal keer per week tot 100 te tellen ipv. je frustraties te uiten dmv. een klap, dan wordt het niets. Je moet veel geduld hebben en ze 100% eerlijk behandelen. Een klap/straf onderhouden ze precies. Dit kan een voordeel zijn als je het precies op het goede moment doet, doe je dat niet, dan heb je gewoon een probleem.
Maar als je het gevoel en karakter hebt om met ze om te gaan zijn het geweldige dieren!

Adhira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:07

Niet perse,maar je hebt er wel moeilijke bij,maar dat heb je ook bij Friezen,Haflingers etc.
Mijn merrie is voor beginners zelfs gevaarlijk. Ze gaat hard en is niet te stoppen.
Een ervaren iemand rijdt er zo mee weg maar ze zal je altijd uit blijven proberen.
Groetjes Debby

RebeccaSimba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 11:26

dankjullie wel voor alle reaties! In de vakantie reed ik ook vaak op een arabier en ik merkte vooral dat hij een hele gevoelige mond had en dat hij al op de lichtste beendruk reageerde! Ik ben benieuwd of die arabier ook zo goed luisterd naar beenhulpen. Er was namelijk ook een arabier op die ranch en die was wat pittiger en die werd dan alleen door de eigenaar van de ranch bereden en ik zag zelf dat die man ook soms een beetje moeite had om die arabier in toom te houden.

Groetjes rebecca

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:29

JA een arabier rijden is moeilijker.... waarom is het moeilijker...... omdat een arabier geen oneerlijke benadering pikt. je moet dus als ruiter zijnde eerlijk zijn.

en dan kan je ermee lezen en schrijven

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:13

Mijn arabiertje is ook niet moeilijk te berijden en is goud eerlijk. Behandel haar dan ook eerlijk. Alleen is ze soms wat hard in de mond. Maar als je zelf zacht bent met je handen wordt zij ook zachter in de mond. Toen wij haar kochten had ze een super groot en zwaar bit in. Tijdens het omturnen naar het western hebben we haar een snaffeltje in gedaan en dat ging ook prima, terwijl de vorige eigenaar had gezegt dat ze lang had moeten zoeken naar een geschikt bit(die ze toen had).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:05

KiWiKo schreef:
JA een arabier rijden is moeilijker.... waarom is het moeilijker...... omdat een arabier geen oneerlijke benadering pikt. je moet dus als ruiter zijnde eerlijk zijn.

Dat is absoluut een waarheid als een koe. Maar wat ik ook merk bij mijn arabier is dat hij nog veel scherper dan anderen op rangordes gericht is. Ik hoef echt niet mijn verzorger m'n arab te laten longeren als ik er niet bij ben, want het paard gaat recht tegenover hem staan en doet helemaal niks meer. Heeft het overwicht niet, dus daar werkt hij ook niet voor. Als die jongen hem een keer een klap verkoopt, sta ik er niet voor in wat het paard doet. Dat zal hij absoluut niet pikken. Hij kan overigens ook niet erop gaan zitten, dat duurt geen halve minuut voor hij eraf ligt. Paard is ook erg kritisch wie er op z'n rug mag...
Ik heb het idee bij hem dat hij maar 1 baas accepteert. Niet dat hij tegen andere mensen niet lief is hoor, maar hij werkt gewoon niet voor een ander. Als mijn vriend hem bv longeert, dan let hij niet zo netjes op, loopt de kantjes eraf, en blijft constant in de gaten houden waar ik ben. Wij kunnen ook niet samen in 1 bak longeren (met verschillende paarden natuurlijk he Haha! ) want de Arab luistert dan gewoon niet naar hem, maar gaat doen wat ik tegen het paard zeg waar ik mee bezig ben...

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:08

KiWiKo schreef:

Klopt als een bus Haha!

Mijn arabier kan soms echt stik beledigd zijn en dan moet ik bij wijze van spreke echt even sorry zeggen en dan is het weer goed Haha!

boeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 12:19

mijn arabier KAN heel netjes lopen...als ie er zin in heeft Verward
als hij geen zin heeft om netjes aan de teugel te lope, moet je echt heel veel moeite doen om dat alleen al voor elkaar te krijgen.
een arabier heeft gewoon een hele eigen mening.
die van mij pikt 't ok niet as er een ander op gaat zitte...ze krijgen niet eens de kans om de voet in de beugel te zetten! Nagelbijten / Gniffelen
maar daarin tegen is het wel zo dat as je eenmaal een band heb met een arabier je alles met 'm ken(dat is mijn ervaring met die van mij dan he).
ookal is mijn paard nog zo bang erges voor of ookal heeft ie echt geen zin, hij doet 't voor mij en dat vin ik 't leukste van mijn arabier!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:32

Anouar is voor sommige vrijwel niet te berijden. Je kan niet op hem gaan zitten met het idee 'ik ga jou een lesje leren' Dan verzet hij geen stap.
Ga je samen met hem rijden dan doet hij alles voor je. Je moet hem in z'n waarde laten, samenwerken.
Gaat er een vreemde opzitten met dit idee, dan doet hij ook alles voor die vreemde. Het heeft dus niks te maken met z'n eigen vertrouwde baasje.

Ik heb laatst een boekje van het AVS gekregen, daar stond dit op de achterkant:

Al met al combineert het Arabisch paard een aantal heel aantrekkelijke eigenschappen die hem tot meer dan zomaar een paard maken.
Tot een maatje dat nadrukkelijker dan een ander ras een beroe doet op het inlevingsvermogen, gevoel voor humor en vertrouwen van z'n eigenaar.
Wie over deze kwaliteiten beschikt, leert achter de charmeur als snel een harde werker kennen, die voor z'n berijder tot het uiterste gaat.
Op voet van "gelijkwaardigheid".
Dat wel, want een arabisch volbloed laat zich niet dwingen.
Geef hem wat speelruimte; waardeer z'n intelligentie en zachte karakter en u zult in het arabische paard een onvergetelijke vriend vinden.
...

Zo'n mooi stukje. Imo klopt het als een bus.

wreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:58

ik heb n kruising.. kwpn X arabier...
hij is supersnel, leergierig, werklustig en vindt buitenrijden het meest interessante wat er is! sinds december zijn we met hem bezig.. ik kan buiten in mijn uppie rijden! hij is zo mak en rustig geworden! vertrouwen winnen is zo belangrijk... dat maakt rijden niet moeilijk meer... je moet gewoon zorgen dat die band er is.. dat is met elk paard!

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:09

Qua karakter vind ik een arabier absoluut niet moeilijker dan een ander ras (mijn eigen niet in ieder geval, anderen heb ik niet echt ervaring mee Haha!). Wat het rijden wel lastiger maakt is het lichamelijke gedeelte. Veel arabieren zijn iets overbouwd wat het moeilijker maakt om ze er van achter goed onder en verzameld te rijden. Hoeft niet, maar het komt wel vaak voor. Maar jij bedoelde geloof ik meer het karakter of niet?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:51

Tja eigenlijk moet elk ras eerlijk behandelt worden maar idd is de arabier er meestal gevoeliger voor als een ander ras.
Mijn paardjes zijn erg braaf maar dan moeten ze je wel kennen, anders wordt je toch echt eerst even getest.
Maar zodra er serieus opgelet moet worden (fungeer tegenwoordig als jonge paarden begeleider op buitenritten met mijn arab) dan is hij er altijd voor me.
Dat is echt de arabier!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:37

Lenneke_ schreef:
Anouar is voor sommige vrijwel niet te berijden. Je kan niet op hem gaan zitten met het idee 'ik ga jou een lesje leren' Dan verzet hij geen stap.
Ga je samen met hem rijden dan doet hij alles voor je. Je moet hem in z'n waarde laten, samenwerken.
Gaat er een vreemde opzitten met dit idee, dan doet hij ook alles voor die vreemde. Het heeft dus niks te maken met z'n eigen vertrouwde baasje.

Ik heb laatst een boekje van het AVS gekregen, daar stond dit op de achterkant:

Al met al combineert het Arabisch paard een aantal heel aantrekkelijke eigenschappen die hem tot meer dan zomaar een paard maken.
Tot een maatje dat nadrukkelijker dan een ander ras een beroe doet op het inlevingsvermogen, gevoel voor humor en vertrouwen van z'n eigenaar.
Wie over deze kwaliteiten beschikt, leert achter de charmeur als snel een harde werker kennen, die voor z'n berijder tot het uiterste gaat.
Op voet van "gelijkwaardigheid".
Dat wel, want een arabisch volbloed laat zich niet dwingen.
Geef hem wat speelruimte; waardeer z'n intelligentie en zachte karakter en u zult in het arabische paard een onvergetelijke vriend vinden.
...

Zo'n mooi stukje. Imo klopt het als een bus.

Inderdaad een stukje van waarheid:) en nog mooi gezegt ook:)