Veulen fokken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoNeTtE

Veulen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 20:17

hallo lieve mensen,

ik wou graag weten wat er allemaal bij komt kijken bij het fokken van een veulen, de kosten ervan enz.

en nog een vraagje... als je een merrie hebt (net zoals mijne) die niet goed kan lopen, kort, geen zweefmoment, geen bekend bloed, noem t maar op, alleen qua extirieur is ze bijna perfect, en haar karakter is super en je haar laat dekken met een hengst die WEL goed kan lopen, veel zweefmoment enz heeft, of het veulen dat dat ook krijgt of is dit dan een gok?

en welke hengst zouden jullie hiervoor aanraden?

liefs cheyenne
Laatst bijgewerkt door gomir op 19-08-06 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

grapjas

Re: help me is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:29

Wees wijs een koop voor al dat geld een leuk veulen.

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:32

grapjas schreef:
Wees wijs een koop voor al dat geld een leuk veulen.

Hier ben ik het wel mee eens, je geeft qua beweging zoveel minpuntjes dat je beter een veulen kan aankopen, dat scheelt meteen een hoop gedoe en risico.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:56

bijna perfect exterieur en niet kunnen lopen...

dat klinkt mij vreemd in de oren...

Plaats eens een foto van je merrie?

NoNeTtE

Re: Veulen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 10:12

ik weet niet hoe ik de foto's erop krijg

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:48

NoNeTtE schreef:
ik weet niet hoe ik de foto's erop krijg

Je moet ze eerst uploaden bij mijn album of zo en dan de eigenschappen kopieren naar hier.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:28

Fokken is en blijft gokken. Je kan een merrie met een minder uiterlijk kruisen met een fraaie hengst, maar dan kan er nog een minder veulen uitkomen qua exterieur. Daarnaast kan er uit 2 'mwoh-mwoh' paarden best een mooi veulen komen. En 2 veulens van dezelfde vader en moeder kunnen ook een wereld van verschil zijn. Dat is het leuke eraan en iedereen heeft evenveel kans om een kampioen te fokken. Zorg ten eerste dat je de ruimte (en geld) hebt om een veulen tot tenminste 4 (ik zie liever 5 mnd. of langer) bij je thuis (of waar je de merrie ook hebt lopen) te houden.
Zorg voor een goede hengst (reken dekgeld, voor iedere hengst verschillend + stallingsgeld + veeartskosten en op 18 dagen scannen). Daarna begint het lange wachten. Voer op 3 maanden voor de bevalling merriebrok voor extra vitaminen voor het veulen.
Als het geboren is kost een veulen vooral veel tijd! Ik zie zoveel mensen een veulen fokken maar er nooit naar omkijken, eeuwig zonde! In deze mensenwereld moeten paarden en ook veulens veel in handen komen zodat het makkelijke en evenwichtige dieren worden. Een veulen moet natuurlijk, net als mams ontwormd en geent worden en een bezoekje aan de hoefsmid hoort hier ook bij. Reken ook de eventuele inschrijving bij het stamboek in.
Ik heb weleens gehoord dat een veulen totdat het van de moeder afgaat rond de 2000-2500 euro kost, maar of dit waar is weet ik niet. Dat is natuurlijk ook sterk afhankelijk van wat de dekking van de hengst kost.

NoNeTtE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 15:53

ze loopt niet goed omdat ze 5 maandne tr haar voet heeft verstapt, en de dierenarts is langsgeweest en dacht aan artrose of hoefkatrol dus als het artrose is kan ik er nog mee fokken (uitslag over 2 weken) dus ik wil even alle optie's op een rij zetten voor mezelf. dus daarom over een veulen fokken. ben bezig met de foto's...

liefs cheyenne

NoNeTtE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 17:20

C___N.mijnalbums.nl

meer kan ik er niet van maken
hier staan de foto's op
heb ze er niet helemaal op staan ze stond niet stil(kwam steeds naar me toe haha)

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 17:23

NoNeTtE schreef:
C___N.mijnalbums.nl

hier staan de foto's op
heb ze er niet helemaal op staan ze stond niet stil(kwam steeds naar me toe haha)

Dan klik je op de foto die je hierheen wilt zetten, dan ga je naar eigenschappen en dan kopier je de URL/ adres en die zet je hier neer met eerst[img] en dan [/img]

NoNeTtE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 18:20

[/img]http://www.mijnalbum.nl/Foto=S7YLF6QA[/img]
[/quote]

mayday schreef:
NoNeTtE schreef:
C___N.mijnalbums.nl

hier staan de foto's op

Dan klik je op de foto die je hierheen wilt zetten, dan ga je naar eigenschappen en dan kopier je de URL/ adres en die zet je hier neer met eerst[img] en dan [/img]

NoNeTtE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 18:27

Afbeelding

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:36

Probeer een teleurstelling te voorkomen door te denken dat als je met een superhengst fokt je een superveulen krijgt. Een veulen bestaat nog altijd voor de helft uit de moeder en voor de helft uit de vader en je veulen kan dus net zo goed 50 % van de slechte genen van de moeder krijgen en 50 % van de slechte genen van de vader. Ik heb vaak genoeg veulens gezien die niet om aan te zien waren, die toch uit bewezen stammen kwamen, maar ook mooie veulens uit simpele ouders. Wees dus reeel bij je beslissing.

NoNeTtE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 19:46

ja zoiets d8 ik dus al, dat het 50/50 zou zijn maar toch bedankt alvast voor jullie reacties.

NoNeTtE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 17:55

heb het nog is nagevraagd aan de dierenarts en hij zegt dat dit zeker niet klop...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:00

Met een merrie die artrose heeft moet je niet fokken. Dit is erfelijk.

Verder heeft je merrie zoveel minpunten dat het veulen gewoon niet intressant is voor de markt.Er zijn al zoveel goede veulens die men aan de straatstenen niet kwijt kan, waardenk je dat alle middelmatige en slechte veulens naar toe gaan?

Wat bedoel je met je laatste opmerking?

NoNeTtE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 16:26

volgens de dierenarts is artrose niet erfelijk, dit is slijtage van de botten...dit is wat mijn direnarts zegt, neem aan dat hij dit niet verzint...en het veulen is dan niet voor de markt maar voor mijzelf...nog meer die mij iets kunnen vertellen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:05

Dierenartsen weten ook niet alles. En ook zij kunnen fouten maken. Rotstraal voor Ataxie aan zien, peesblessure is een milde verstapping, noem maar op... Hoe oud is je merrie? Ik zou de gok nimmer wagen. Ookal is het veulen voor jezelf, ik neem aan dat je wel een verbetering van de merrie wilt en geen kopie.

NoNeTtE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 20:16

nee owkeey, maar we gaan volgende week naar de kliniek en daar hoop ik een antwoord te krijgen, ze is nu 14 jaar en ze ik heb haar pas 2 jaar, waarschijnlijk heeft ze vroeger op de renbaan gestaan, ik weet bijna niks van haar verleden alleen dat ze heel erg verziekt is, maar wat ik hiermee wil zeggen is dat ik nooit heb geweten hoe ze van natuure heeft gelopen...

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:25

NoNeTtE schreef:
nee owkeey, maar we gaan volgende week naar de kliniek en daar hoop ik een antwoord te krijgen, ze is nu 14 jaar en ze ik heb haar pas 2 jaar, waarschijnlijk heeft ze vroeger op de renbaan gestaan, ik weet bijna niks van haar verleden alleen dat ze heel erg verziekt is, maar wat ik hiermee wil zeggen is dat ik nooit heb geweten hoe ze van natuure heeft gelopen...

Weet je dan wel zeker dat ze een veulen aankan en niet tijdens de dracht nog meer pijn gaat krijgen? Reken erop dat de laatste maanden zwaar zijn voor een merrie, zeker als ze al pijn hebben.

NoNeTtE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 13:02

ja daar zat ik dus het meeste mee, misschien d

NoNeTtE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 13:02

at het beentje het niet kan verdragen maar we wachten af....

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:59

Wat voor papieren heeft ze? Als ze op de renbaan is geweest, dan is het een vol bloed?

NoNeTtE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 22:32

ja engels volbloed, ken haar stamboek niet uit me'n hoofd iest van camille house en atan ofzoiets, ben er niet zo bekend mee...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:07

WAt is eigenlijk het doel met je veulen? Wil je het houden?