De mening van Pukpaleis: Pavo Cup 4 jarige 2006

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pukpaleisje

De mening van Pukpaleis: Pavo Cup 4 jarige 2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 19:44

Er toch een dagje aan besteed om de "nieuwste" dekhengsten aan het werk te zien tussen hun leeftijd-genoten. Grote afwezige was Valdez de Houston x Jazz...
Vivaldo: mooier en voller geworden kwa model een mooie romp maar een wat kort voorbeen moet eerder goed gelopen hebben maar werd nu wat duwerig achter en taaier in de aanleuning, toch wel een hengst die in positieve zin is veranderd
Vivaldi: nog wel erg jeudig smal en mist soms de kracht en regelmaat achter met name in stap de galop is apart fijn karakter en veel front (heb begrepen dat eig hengst niet goed aan het eten krijgt)
Johnson: schitterend voorkomen met een prachtig oog erin zeer veel uitstraling, achterbeen is van nature minder vlijtig maar lijkt wel bewerkbaar, testruiters hadden het wel moeilijker, drie ruime soepele gangen
Santano: mooi uitgezwaard en rijker in type zeer aparte galop goede draf stap wat minder, was 's ochtends in inrijring op zijn best werd daarna steeds langer en taaier wat zich uitte in tandengeknars, vertoning onder gastruiters was een aanfluiting met een zeer traag achterbeen en achter wijd gaan en veel moeite met overgangen terug
Voice: gewoon type kort voorbeen kruis blijft veel te hoog en hengst wil niet gaan zitten, voor mij niet "erin" gegroeid
Valeron: zeer charmant typetje met gebeeldhouwd hoofdje, boefje van de klas ,was toen het erom ging niet bij les amazone kon niet meer doen als eraan gaan hangen en hem eronder trekken
karakter lijkt nog niet zo (be)werkbaar
Vic : jeugdig langelijnd type met storende piephakken (dierenarts als mede eig heeft dit niet kunnen verhelpen??) stap gewoon draf wat in drie stukken galop achterbeen wat na mocht wat meer tritt en kracht hebben.

Opvallend was het feit dat weinig waarde werd gehecht aan het "eerlijk" voorstellen van de paarden en dat de twee ronduit "fijnste" paarden tussen al dit hengsten geweld twee merries waren de Oscar en de Metall twee heel verschillende paarden maar wel beide met goede gangen en veel inzet die wel op puur natuur gereden werden..

MissJ

Re: De mening van Pukpaleis: Pavo Cup 4 jarige 2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:05

Ben met je eens dat het voorstellen van sommige paarden te wensen overliiet. Ik vond de Oscar merrie een erg fijn dier, al kwam ze vreselijk vermoeid over.
Ik ben het echter niet met je eens dat de vertoning van Santano onder de mannelijke gastruiter (Stefan van Ingelgem toch?) een aanfluiting was. Ik vond zelfs dat de hengst aan het einde van zijn 5 minuten beduidend beter liep. Die man kon erg fijn rijden! De dame, tja, dat vond ik minder. Knipoog Maar ik doe het haar niet na.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 09:21

Heb je de 5-jarigen ook gezien pukpaleis?

Pukpaleisje

Re: De mening van Pukpaleis: Pavo Cup 4 + 5 jarige 2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 11:16

Elisa2 schreef:

Jazekers, maar niet meer onder de gastruiters,
Uptown: blijft een heel mooi paard, liet zich onder HP indrukwekkend bewerken met veel mogelijkheden tot schakelen in draf en een fraai gesprongen galop achterbeen is sterk gehoekt
Uphill: viel me nu niet mee, bleef te rond in aanleuining amazone moest te veel ingrijpen op deze manier komt hengstniet tot dragen
Game Boy: groot langelijnd hoogbenig model, maar wat taai in aanleuning mist in mijn opninie wat kracht en souplesse (begrijp dat het onder testruiters ook niet mee viel)
Undigo: wordt zo lang losgereden (is ook wel veel hengst) dat het vuur eraf is als het erom gaat hengst heeft achter te weing buiging in het ster gehoekte achterbeen en komt wat zwaarmoedig over
United: wanneer wordt Edward nu eens echt afgestraft voor zijn wijze van rijden??, heeft teugels erg kort en de hengst onder erg veel druk resultaat veel gooi en smijtwerk aan de voorkant zonder dat de hengst erin klimt of in verbinding komt...het voorbeen blijft er strak...blijf ervan overtuigd dat hengst meer kwaliteiten heeft maar er moet wel iets veranderen
Ungaro: net paard nette verrichting fijn karakter weinig extra's
Dutch Dormello: wat beknopt en kortbenig drie goede basis gangen, maar niet hoogebenig dier mist wat lengte in de nek en in het voorbeen
Universeel: viel me zwaar tegen, met nieuwe amazone leek het wel een E-pony , gangen veel te kort en krabbelig dier blijft erg op de voorhand en komt niet tot dragen.

Wat daarnaast opviel: de zeer fijne Metall (alweer) Ufo heeft drie goede gangen en veel souplesse met veel mogelijkheden tot schakelen..ik vind hem als hengst wel wat hengstenuitdrukking missen maar een zeer fijn sportpaard (had hem liever in de finale gezien als Game-Boy)..de Olivi was een uitstekende winnaar
Laatst bijgewerkt door Pukpaleisje op 19-08-06 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 11:25

Pukpaleis ik ben het geheel met je eens, zeker over het voorstellen. De Metall merrie stond echt perfect aan de hulpen, evenals de Metall hengst waar Beckers op zat. Ik sprak met een man naast mij en die zei dat de jury eigenlijk punten moet geven voor de manier van voorstellen en dat maal 2. Misschien dat dan wat paarden door de mand vallen.
Je kunt namelijk veel van Mirelle Kemenade-Witlox zeggen maar ze laat de paarden wel op hun eigen benen lopen, evenals Sarah van Fessum en dat jonge meisje Danielle de Lange. Dat is toch veel beter dat dat opfokte, opgepompte gedoe waar veel kracht van de ruiter bij komt kijken.

De punten van United snap ik echt niet. Wat vonden jullie trouwens van de Welt Hit-merrie waar Diederik van Silfhout op zat? Werd ook zeer fijn voorgesteld, maar kreeg echt maar 70 punten.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 11:36

Wat ik trouwens wel super vond, was de presentatie van de WK paarden. Mijn mond ging open bij Uzzo, wat is dat paard veranderd! Ik heb hem namelijk vorig jaar gezien op de Pavo, toen was het wel een fijn beest, maar nu: echt apart. En Patrick was zo trots, fantastisch!

Omroeper: Een echte KWPN-er Wereldkampioen, Lancet x Indoctro!!
(euhmm, Lancet = Wenzel I x Shogun XX, Indoctro = Capitol x Caletto, ach geeft niets Haha! )

krackertje

Re: De mening van Pukpaleis: Pavo Cup 4 + 5 jarige 2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 03:34

Pukpaleisje schreef:
Elisa2 schreef:

Jazekers, maar niet meer onder de gastruiters,
Uptown: blijft een heel mooi paard, liet zich onder HP indrukwekkend bewerken met veel mogelijkheden tot schakelen in draf en een fraai gesprongen galop achterbeen is sterk gehoekt
Uphill: viel me nu niet mee, bleef te rond in aanleuining amazone moest te veel ingrijpen op deze manier komt hengstniet tot dragen
Game Boy: groot langelijnd hoogbenig model, maar wat taai in aanleuning mist in mijn opninie wat kracht en souplesse (begrijp dat het onder testruiters ook niet mee viel)
Undigo: wordt zo lang losgereden (is ook wel veel hengst) dat het vuur eraf is als het erom gaat hengst heeft achter te weing buiging in het ster gehoekte achterbeen en komt wat zwaarmoedig over
United: wanneer wordt Edward nu eens echt afgestraft voor zijn wijze van rijden??, heeft teugels erg kort en de hengst onder erg veel druk resultaat veel gooi en smijtwerk aan de voorkant zonder dat de hengst erin klimt of in verbinding komt...het voorbeen blijft er strak...blijf ervan overtuigd dat hengst meer kwaliteiten heeft maar er moet wel iets veranderen
Ungaro: net paard nette verrichting fijn karakter weinig extra's
Dutch Dormello: wat beknopt en kortbenig drie goede basis gangen, maar niet hoogebenig dier mist wat lengte in de nek en in het voorbeen
Universeel: viel me zwaar tegen, met nieuwe amazone leek het wel een E-pony , gangen veel te kort en krabbelig dier blijft erg op de voorhand en komt niet tot dragen.

Wat daarnaast opviel: de zeer fijne Metall (alweer) Ufo heeft drie goede gangen en veel souplesse met veel mogelijkheden tot schakelen..ik vind hem als hengst wel wat hengstenuitdrukking missen maar een zeer fijn sportpaard (had hem liever in de finale gezien als Game-Boy)..de Olivi was een uitstekende winnaar

Ik ben niet geweest en ook totaal niet op de hoogte van welke paarden er liepen maar waar ik wel benieuwd naar ben dat is welke Olivi er mee liep en dus een uitstekende winnaar was?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:59

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:32

Sjappie schreef:
Je kunt namelijk veel van Mirelle Kemenade-Witlox zeggen maar ze laat de paarden wel op hun eigen benen lopen, evenals Sarah van Fessum en dat jonge meisje Danielle de Lange. Dat is toch veel beter dat dat opfokte, opgepompte gedoe waar veel kracht van de ruiter bij komt kijken.

De punten van United snap ik echt niet. Wat vonden jullie trouwens van de Welt Hit-merrie waar Diederik van Silfhout op zat? Werd ook zeer fijn voorgesteld, maar kreeg echt maar 70 punten.

Helemaal mee eens. Was idd fijn om te zien. Ja
Bedoel je die gtrote donkere waar Diederik op reed, tegen Ulla Daula met Theo Hanzon? Paard kon goed stappen, maar kwam op mij erg slap over. Kon er niet warm van worden. Bloos

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:41

Pukpaleis wat vond je van Vontango?

Pukpaleisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 16:52

Beetje beknopt model , veel actie in het voorbeen sterk achterbeen gebruik loopt (nog) niet altijd in verbinding, mist een beetje maat en lengte voorbeen voor een "grote"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:55

Pukpaleisje schreef:
Beetje beknopt model , veel actie in het voorbeen sterk achterbeen gebruik loopt (nog) niet altijd in verbinding, mist een beetje maat en lengte voorbeen voor een "grote"

Hmm, dan moeten ze al die internationale dressuurpaarden ook het voorbeen maar eens een stukkie langer maken, want tot op heden hebben ze dat juist NIET.

Salinero naar de plastisch chirurg Haha! Clown

Pukpaleisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 17:50

Salinero heeft een zeer ruime grijpend voorbeen vanuit de voorknie, net als Elvis, Warum Nicht, Salieri, Lingh enz....een paard als Vontango heft het voorbeen hoog op maar houdt de pijp onder zich waardoor het voorbeen in beweging lengte tekort krijgt (ook wel rolend voorbeen genoemd zie ook bv. Uphill)
Laatst bijgewerkt door Pukpaleisje op 21-08-06 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:52

Pukpaleisje schreef:
Salimero heeft een zeer ruime grijpend voorbeen vanuit de voorknie, net als Elvis, Warum Nicht, Salieri, Lingh enz....een paard als Vontango heft het voorbeen hoog op maar houdt de pijp onder zich waardoor het voorbeen in beweging lengte tekort krijgt (ook wel rolend voorbeen genoemd zie ook bv. Uphill)

En hoe bewoog Salinero toen hij 4 jaar oud was?

Laten we eerlijk zijn, die lange voorbenen.........das gewoon gel*l in de ruimte. Als een paard op het achterbeen komt, krijgt hij vanzelf een grijpend voorbeen.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:09

Pukpaleisje schreef:
Salimero heeft een zeer ruime grijpend voorbeen vanuit de voorknie, net als Elvis, Warum Nicht, Salieri, Lingh enz....een paard als Vontango heft het voorbeen hoog op maar houdt de pijp onder zich waardoor het voorbeen in beweging lengte tekort krijgt (ook wel rolend voorbeen genoemd zie ook bv. Uphill)

Ben ik niet mee akkoord. Ik heb dat paard in Veghel gezien en daar vond ik het een blamage dat hij niet eerste stond.
Heb je dat dier ook zien galopperen? En dat bleef hij doen. Op een gegeven moment zou je gedacht hebben "Nu stijgt hij op!" Ja

Pukpaleisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 20:31

Het was zeker een opvallend beestje die er lekker over liep maar voor een hogere plaatsing schoot het dier te kort. Duidelijk was dat de jury de meer ophad met de langelijnde hoogbenige types..dat is ook de reden dat bv. Santano beter wist de scoren dan de Oscar merrie (terwijl die voor Pukkie wel andersom in de einduitslag hadden mogen staan!!)

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:40

Citaat:
een paard als Vontango heft het voorbeen hoog op maar houdt de pijp onder zich waardoor het voorbeen in beweging lengte tekort krijgt

Vraag 1: Hoeveel langer moet dat voorbeen dan precies zijn?
Vraag2 : Als Vontango het voorbeen hoog heft en de pijp onder zich houdt, wat helpt het dan als het voorbeen langer wordt? De bewegingsactie verandert toch niet met een langer voorbeen?

Wat er wel gebeurt als het voorbeen langer wordt, is dat er meer gewicht aan de voorzijde komt en dat het voorbeen ook eerder aan de grond staat.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 21-08-06 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Pukpaleisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 21:30

Citaat:
Vraag 1: Hoeveel langer moet dat voorbeen dan precies zijn?
Vraag2 : Als Vontango het voorbeen hoog heft en de pijp onder zich houdt, wat helpt het dan als het voorbeen langer wordt? De bewegingsactie verandert toch niet met een langer voorbeen?

Wat er wel gebeurt als voorbeen langer wordt, is dat er meer gewicht aan de voorzijde komt en dat het voorbeen ook eerder aan de grond staat

Het is geen kwestie van centimeters..het heeft meer met de manier van beweging...ik heb geen tijd zin en energie om hier met jou een discussie daarover te beginnen want ik weet waar die zal eindigen.
Ik zie ook wel het verschil tussen bv. de Metall merrie met een op stand en in centimeters lang voorbeen die een zeer mooie bewegingsafloop en de Oscar merrie die een korter voorbeen heeft (in centimeters) maar die ook een andere bewegingsafloop heeft. Feit is dat beide paarden in de schoft moeten rijzen en in de achterhand moeten zakken in beweging...als ze dat beide doen dan wint de Metall in elegantie en gebruik van het voorbeen....de bewegingsactie verandert niet met de centimeters , meer de bewegingsafloop naar mijn idee..maar wie ben ik?? Blond en als je het niet met me eens bent.....het is je vergeven... Knipoog

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:37

Citaat:
en als je het niet met me eens bent.....het is je vergeven...

Goddank Haha!

Pukpaleisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 22:37

kom ik er zo makkelijk vanaf??

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:44

Pukpaleisje schreef:

Citaat:
...ik heb geen tijd zin en energie om hier met jou een discussie daarover te beginnen want ik weet waar die zal eindigen.

Jij wel. Als je niet in staat bent om tact en balans en het daaruit voorvloeiende zweefmoment te onderscheiden van wat voorbeengewapper. En ik heb er geen zin in om aan mensen dat niet willen of kunnen zien helder uit te leggen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:25

Pukpaleisje schreef:

Omdat je zo aandringt. Als het evenwicht niet in de bouw aanwezig is, is er ook geen evenwicht in de bewegingen. Als in het vrij bewegen de tact en de balans ontbreekt, manifesteert zich dat ook onder het zadel. Als deze paarden dan ook slecht gereden worden, manifesteert zich dat dubbel. Langere voorbenen maken deze onbalans alleen maar erger. Nog erger is dat op de Pavocup deze paarden met deze bewegingen als toekomstige dressuurtoppers worden geprojecteerd. Dan moet je toch wel over heel fantasie beschikken. Dit valt domweg onder misleiding en volksverlakkerij.

Afbeelding

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:40

Vontango vondt ik bij het binnenkomen extra, hij kwam (door de spanning) bijna een kilometer van de grond. Daarna was er nog wel veel actie in met name de voorbenen (bijna tuiger achtig), maar weinig bodemdekkend en met wat onderhals. Wel een paard met massa en iets grof.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:16

ART_UMA schreef:
Vontango vondt ik bij het binnenkomen extra, hij kwam (door de spanning) bijna een kilometer van de grond.

Had je mooi tijd om koffie te halen Haha!

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:43

@Arie: Die foto's kun je niet vergelijken op de manier die jij doet aangezien ze uit een verschillende hoek zijn genomen, de een op de diagonaal en de ander recht van opzij...

Verder: Copyright eraf slopen = ook niet netjes... Hamer

Afbeelding