rijpaardhengstveulens duurder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

rijpaardhengstveulens duurder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 16:38

Ik heb zelf alleen hengstveulens gefokt. Merrieveulens had ik liever gehad, dat had mij gemakkelijker geleken indien ik ze niet verkocht kreeg. MAar volgens een fokker hier in de buurt leveren hengstveulens juist meer geld op dan merrieveulens.

Ik weet dat het bij bepaalde rassen andersom is, maar ik wist niet dat er bij kwpn-ers daarin verschil was. Weet iemand hier iets meer van?

Dees

Re: rijpaardhengstveulens duurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:42

Ja, bij rijpaarden is dat al iets langer gaande, maar tegenwoordig ook bij de Friezen.
Tot 4 jaar terug was de fokker echt blij met een merrieveulen en baalden ze van een hengstveulen want dat bracht maar de helft op... dat is nu gewoon kompleet andersom Haha!

De tijden veranderen. Er zijn teveel paarden, de koper zit niet te springen om een fokdier, die wil een sportdier. Dan is een ruin wel zo makkelijk.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 16:55

Goh, sta ik van te kijken. Weet ik dat ook weer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:07

Wist ik ook niet, ik heb veel liever een merrie. Die hengstjes raak je vaak zo moeilijk kwijt hoor ik vaak.
Interessant gefokt merries zijn dacht ik best wat waard.

grapjas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:02

Alle interessant gefokte paarden zijn meer waard, alleen vindt iedereen zijn eigen interresant gefokt dat is vaak een probleem.
Als ik soms lees op bokt dan denk ik bij mezelf, waarom wil iemand met zo'n merrie fokken?
Ik vind persoonlijk dat je enkel met merrie zou moeten dekken die zelf goed gepresteerd hebben of uit een interessante lijn waar dekhengsten of nat/internationale paarden uitkomen.
Natuurlijk heb je altijd weer bijzondere uitzonderingen.
Wij proberen hier naar te streven, raak je je veulens ook goed kwijt.

grapjas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:08

Suzanne ik ben trouwens erg gecharmeerd van jouw Florencio.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:11

grapjas schreef:
Suzanne ik ben trouwens erg gecharmeerd van jouw Florencio.

Dank je wel. Bloos
Ik ben ook erg blij met haar, zal weer eens nieuwe foto´s maken. Ze is echt helemaal wat ik gehoopt had en ze lijkt beter als de vorige 2 nakomelingen.
Ze mag voorlopig ook nog blijven, de andere 2 worden verkocht.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 18:31

grapjas schreef:
Alle interessant gefokte paarden zijn meer waard, alleen vindt iedereen zijn eigen interresant gefokt dat is vaak een probleem.
Als ik soms lees op bokt dan denk ik bij mezelf, waarom wil iemand met zo'n merrie fokken?
Ik vind persoonlijk dat je enkel met merrie zou moeten dekken die zelf goed gepresteerd hebben of uit een interessante lijn waar dekhengsten of nat/internationale paarden uitkomen.
Natuurlijk heb je altijd weer bijzondere uitzonderingen.
Wij proberen hier naar te streven, raak je je veulens ook goed kwijt.

JA maar nu wordt dus beweerd dat in z'n algemeen, of gemiddeld genomen hengstveulens meer opbrengen. Ik wil wel eens nagaan of dat waar is want zelf heb ik daar nog niets van ontdekt.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:41

Kijk maar op www.veulenveilingen.nl en dan bij het jaar 2005. (bij alle veilingen / plaatsen)
Daaruit kan je echt halen dat hengstveulens meer opbrengen dan merrieveulens. Staat ook onderaan de lijst. Maar dat is inderdaad denk ik omdat die dieren voor de sport gebruikt worden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 18:44

Ook merries kunnen voor de sport worden gebruikt. En voor fokken. Dan is dat toch meerwaarde? Nou ja, zal wel niet logisch denken....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:16

Voor de dressuur is een merrie enigszins minder geschikt, daar haar inwendige geslachtsorganen het galopvermogen zouden kunnen hinderen.
Dat en het karakter he, je blijft kissebissen met een merrie.

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar de markt wil een hengst/ruin onder het dressuurzadel.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:42

dat is toch al jaren zo?
op de veulenveilingen brengen de hengsten doorgaans meer op
ik ken een aantal dressuurruiters die absoluut géén merie willen om te rijden
maar zelf heb ik juist graag een merrie Ja

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:14

Ik denk dat het maar net is hoe goed de veulens zijn. Zijn het gemiddelde veulens, dan leveren de merries meer op. Zijn het goede veulens, dan leveren de hengsten meer op.

Ik heb zelf liever een merrie, hier kan ik ook nog mee fokken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:40

germie schreef:
Ik denk dat het maar net is hoe goed de veulens zijn. Zijn het gemiddelde veulens, dan leveren de merries meer op. Zijn het goede veulens, dan leveren de hengsten meer op.
.

Hoe kom je erbij? Recentelijk nog wel eens op een verkoopdag geweest?
Bij even goed levert een hengstveulen tegenwoordig meer op dan een merrieveulen.
Of ze nou beide even super, goed, matig of bagger zijn.

Okee, toegegeven, bij matige of slechtere veulens, is de prijs maar net wat de gek ervoor geeft Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:14

Downhill schreef:
Kijk maar op www.veulenveilingen.nl en dan bij het jaar 2005. (bij alle veilingen / plaatsen)
Daaruit kan je echt halen dat hengstveulens meer opbrengen dan merrieveulens. Staat ook onderaan de lijst. Maar dat is inderdaad denk ik omdat die dieren voor de sport gebruikt worden.

Van elke veiling de 10 duurste hengsten en merries eraf halen en dan gaan middelen.
Kijken waar je dan uitkomt.

nl. bij de hengsten wordt vaak bij de "duurste"een overspannen prijs geboden met het oog op reclame of men denkt een goedgekeurde hengst in dop te kunnen bezitten.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:52

We hebben het over een gemiddelde.
Daarnaast is er TOCH het hoge bedrag neergeteld voor een hengstveulen en niet voor een merrieveulen, waar of niet...?
Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:01

Ach kom denk je dat er op die veilingen nooit wordt gesjoemeld?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:46

Ik moet zeggen dat ik in de praktijk geen verschil heb gemerkt

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:15

Sammie schreef:
Ach kom denk je dat er op die veilingen nooit wordt gesjoemeld?

Kan je voorbeelden noemen Sammie?
Nerd

grapjas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:47

[quote="Downhill"]
Daaruit kan je echt halen dat hengstveulens meer opbrengen dan merrieveulens. Staat ook onderaan de lijst. Maar dat is inderdaad denk ik omdat die dieren voor de sport gebruikt worden.[/quo

Omdat dat niet de "gewone" hengstveulens zijn maar de betere.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 07:54

Ik merk het ook wel. Ik heb mijn veulen van vroig jaar erg goed verkocht, heb nu een 10 X beter veulen staan dan die van vorig jaar, maar mijn Florencio van vorig jaar was En hengst En zwart En een Florencio. Ik word nu nog gebeld vanuit Amerika. Die van nu is vos en merrie Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 11:03

ceasario schreef:
[
nl. bij de hengsten wordt vaak bij de "duurste"een overspannen prijs geboden met het oog op reclame of men denkt een goedgekeurde hengst in dop te kunnen bezitten.
[/quote]

Dus dat speelt bij de veiling een rol. DAt is best naief.

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:23

Precies wat Ceasario zegt. Men schaft vaak een hengstveulen aan met op het oog ermee naar de hengstenkeuring te gaan (en natuurlijk de hoop op goedkeuring). Mocht dat niet lukken dan zou je het paard voor de sport kunnen gebruiken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 15:06

Maar dat wordt toch hardstikke een duur grapje. Zo'n hengst moet naar kwpn maatstaven geröntgend worden, en dan nog helemaal klaargemaakt... en dan heb je hem al duur gekocht, opgefokt en dan komt hij er niet door..... Dat geld haal je er nooit meer uit. JE kunt beter een luxe merrieveulen kopen en goed opleiden en daaruit fokken. DAt levert dan denk ik nog eerder iets op. Het is in ieder geval al veel goedkoper om mee te beginnen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:22

Zie en daar denk je fout, [naam verwijderd].

De opfok is voor zowel merries als hengsten gewoon evenduur. Beestjes vreten namelijk evenveel en zullen ongeveer even groot worden. Dus, opfok is van gelijke waarde. Waarom zou je je hengstveulen een kwalitatief betere opfok bieden dan het merrieveulen, immers.

Dan koop je een hengstveulen en verdikkeme, hij wordt toch net niet goedgekeurd. Reken maar dat je dat diertje voor leuk wat euri kan verkopen, zeker als hij wel de 2de bezichtiging heeft gehaald. Geloof me, dat is iig kostendekkend....
Dan het merrieveulen. Die neem je in haar derde jaar mee naar de keuring. Tuurlijk, ze is prachtig, dus waarom niet. Stel ze wordt zelfs ster-merrie. Oh's en ah's alom... maar dan wil je ze verkopen. Helaas pindakaas - de koper wil niet betalen voor 'slechts' een ster, en voor de sport is een merrie weer niet zo gewild... dus ben je blij als je uit de kosten geraakt. Vette winst zal er waarschijnlijk niet in zitten. Waar je dat hengstveulen, van even ster-waardige kwaliteit, allang kwijt was voor het dubbele.

Nou ja, dan houd je je merrieveulen, nu 3 jarige stermerrie gewoon. Lekker een veulentje uit fokken. Dus daar ga je, ter opvoelen, insemineren, weer opvoelen, 11 maanden goed voeren, dan de geboorte... Het kost goed geld, je bent al 1.200 euro kwijt voor de geboorte...
Op een avond is het zover, de merrie bevalt en daar ligt het dan, het eerste veulen. Wat is het, een merrie of een hengst? Als het de 1.500/2.000 euro maar weer oplevert die het gekost heeft van eerste scan tot 5 maanden oud.
Daarom is het maar flink hopen dat je merrie een donker hengstveulen zal brengen met weinig wit, want anders slinkt die kans per centimeter bles..... En alleen als het een heel best veulen is, zal je op die manier iets van de kostprijs van de merrie terugverdienen.

Geld kost deze hobby toch. De kans om er ooit weer wat van terug te zien is met hengstenveulens. 3 jarige hengsten en ruinen verkopen gewoon het prettigst, zowel financieel gezien als in tijd.