[EH] KWPN merrie, Wie durft?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[EH] KWPN merrie, Wie durft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:38

Dit is mijn lieve parel, ik ben benieuwd wat jullie van haar exterieur vinden.
Verder ben ik van plan een veulen met haar te fokken door middel van Embryo Transplantatie.
Ik ben benieuwd wat jullie zouden willen verbeteren aan haar en welke hengst jullie zouden kiezen.
Ik zelf heb voorkeuren voor een klasieke hengst met liefst een zwarte kleur.
Hopelijk geven de volgende foto's een goed beeld van haar.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Mettetje

Re: [EH] KWPN merrie, Wie durft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:42

Eerst een vraagje; waarom embryotransplantatie? Is dat niet heel kostbaar.

Welke kant wil je op? Gelders / tuig / Gronings?

Kijk eens op de site van Roelofs (klassieke hengsten met klassieke bloedlijnen)
.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:50

Een klassieke hengst die ook nog eens zwart is Verward Zoiets schiet mij niet te binnen. Alleen Ahoy, maar die is niet echt klassiek.

En idd waarom ET? Dat is heel kostbaar en neemt veel risico's met zich mee.

Wat ik aan deze merrie zou willen verbeteren is het hoofd en dat is met de tuigers heel moeilijk. Verder zou ik nog wel wat meer verbetert willen zien, maar dan denk ik aan een rp en niet een tp/ klassiek paard. Toch zou ik bij een hengst op de rug letten, deze lijkt gezonken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:21

Om toch even duidelijkheid te geven over ET:
Mijn merrie heeft een geweldig karakter 100% verkeersmak en 100% werkwillend, weigerd nooit om te werken, en heeft geduld met mensen.
Mijn merrie heeft altijd voor de huifkar gelopen met gehandicapten, kinderen en ouderen.
Nu is het probleem dat ze een verhard uier heeft en dus geen veulens kan zogen, de enige optie om toch een ankomeling van haar te kunnen krijgen is via ET, ik weet dat het heel duur is maar het is de enige optie tenzij jullie een optie weten.

Sammie; Verder een reactie op de gezonken rug Haha! zou het kunnen komen door haar 16 jarige leeftijd.

Ze is trouwens geen tuiger......maar Gelders.
Zelf heb ik dus voorkeur voor een klassieke hengst dat kunnen Gelderse zijn, Groningers maar ook een rijpaard met klassiek bloed.
Ik richt me niet op tuigers omdat ik karakter ook heel belangrijk vind.

Metteltje; Bedankt voor de tip zal eens kijken op hun site.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:52

AfbeeldingAfbeelding
Wat vinden jullie van deze hengst? past deze bij mijn merrie?
De hengst heeft de afstamming Creool x Zichem x Irak x Simon bolivar.
Niet helemaal het klassieke wat ik voor ogen had maar ik vind het wel een mooie hengst.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:55

welk stamboek is dat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:15

Ik neem aan dat je het stamboek bedoeld van de hengst, die is van het NeWp, deze hengst staat ter dekking bij dekstation de Watermolen van Greve.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 08:53

Al meer dan 100 views en er is er bijna geen een die durft te reageren. Ziek
Ik wist niet dat Gelderse paarden zo moeilijk te beoordelen waren en al helemaal niet dat het zo moeilijk is om een leuke hengst te adviseren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:19

Wat versta je dan onder klassiek. Klassiek van type of qua afstamming?
Allegro is overigens weldegelijk een Tuigpaard maar voert geen Hackney bloed.
Gelderse hengsten die zwart zijn en een klassieke afstamming hebben zijn erg zeldzaam. Ahoy en Rubus zijn volgens mij de enige Gelderse hengsten die zwart zijn
Geen garantie op een zwarte er kan heel goed een heel mooi vosje uitkomen.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:24

Poeh, moeilijke opdracht omdat jij er alleen een donkere hengst op wilt hebben. Dat geeft nog geen garantie dat er ook een zwart veulen uit komt.
De hengst die je zelf uitkiest zal denk ik veredelen. Hij is chiquer, is langer gelijnt.
Als ik jou was zou ik bij het Gelderse bloed blijven, vraag een hengstenhouder eens om advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:32

Wat was haar afstamming ook alweer?

Saron heeft naar ik gehoord heb maar 1 bal en op jou merrie kan je dus wel een 'gewone' goedgekeurde hengst uitkiezen, volgens mij is ze ook nog vrij van Koss bloed? Rubus is een ggk zwarte gelderse hengst, maar als ik jou was zou ik kleur laten varen, je merrie is zelf al zwart dus je kan beter op zoek naar een goed passende hengst dan alleen een zwarte. Of je moet naar de groningers uitwijken, daar zijn genoeg zwarte, maar ik zou het bij gelders houden.

Echt mooie klassieke hengst met superkarakter vind ik Sirius, foto's van veulen tot jaarling van mijn jonge Sirius in mijn profiel.

Je hebt nog niet verteld wat je met het veulen wilt. Of je er meer mee wilt rijden of mennen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:34

Ik zou overigens met deze merrie zeker Gelders dekken en niet Gronings of Rijpaardtype.
Ik vind het een mooie merrie en Gelderse paarden zijn nog steeds zeldzaam. Ik zou de kleur laten voor wat ie is en voor Koss.
Of misschien is er nog sperma van Walser te krijgen. Mooi hoofd en zwart en redelijk klassiek gefokt. (Rentmeester x Commandant)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:37

Orbaldo II van Nimber is een echte klassieke hengst en nog zwart ook, hij is goedgekeurd bij het IHW.
Ik heb vorig jaar een leuk veulen van hem gehad uit onze Loek x Goudsmid merrie.

Gerlinus is ook redelijk klassiek maar voert toch wat bloed, hij is goed gekeurd bij het Groninger stamboek maar voert behoorlijk veel gelders bloed.
Wat is preciese afstamming van je merrie?

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:45

Ik zou iig de kleur niet als eerste eis nemen bij het fokken. Ik wilde graag geen zwart veulen maar als de beste hengstenkeuze evt. een zwart veulen had ingehouden had ik het er niet om gelaten. Voor wat klassieker zou ik de kant van Bazuin en Laurentz op gaan denken, zijn ook wat stevigere Geldersen. Ook Sirius is vrij klassiek gebouwd maar is niet zo'n heel zwaar type en heeft ook een superkarakter. De Creool-zoon is best een stuk meer veredeld. Als je dat toch niet zo'n probleem vindt is er nog meer hengstenkeuze bij de Geldersen. Dat d'r rug meer gezonken is vanwege de leeftijd weet ik niet zo net hoor, zo oud is ze nou ook weer niet. Zal gewoon d'r bouw wel zijn, veel schoft en een wat wekere rug. Overigens is het kruis van jouw merrie niet eens zo heel klassiek (plat), ze is wel heel massaal gebouwd. (No offence, vind het zelf ook mooi. Knipoog )

Wat wil je zelf met de nakomeling gaan doen? Als je ook graag onder het zadel rijdt is een iets luxer paard mss net wat prettiger te rijden.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:57

Ik zou hier best een wat chiquere hengst op zetten om iets meer elegantie te krijgen. Je hebt het over klassiek bloed en karakter is belangrijk. Ik gooi eens een balletje op...maar ga het nu niet direct afkraken van die is te duur, heeft rotkarakter etc...
Ferro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:30

Ferro, niet mijn optie, ze wil klassiek en dan zou ik het ook helemaal bij een gelderse hengst houden. Ferro zal niet zo heel veel elegantie toevoegen aan deze merrie, om te veredelen zijn er wel ggk geldersen met meer luxe. Hij is wel zwart, dat dan weer wel, en dood, dus moet het met diepvries, en dan bij ET, weet ik niet hoor.

Laurentz: idd! Zou ook mooi passen! Front en uitstraling hebben die allemaal. Bovendien een aparte voskleur. Je houdt dan wel het klassieke hoofd denk ik, met Sirius ook. Koss en aanverwanten hebben mooie hoofden, Walser ook wel.

O en wat ik van de merrie vind: echt klassieke merrie, kortbenig, klassiek hoofd kan ik niet lelijk vinden, mooie fokmerrie, jammer van haar uier. Ik vind haar bovenlijn niet week, uitgesproken schoft dat wel. Ik vraag me eigenlijk nog af wat haar afstamming precies is en haar bewegingen.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:00

Ferro geeft zwart of bruin dus qua kleur meer wat je wilt maar ja, zoals ik al zei, ga nou niet op kleur fokken, dan kun je beter een veulen kopen in de gewenste kleur.

Koss fokt wel een luxer hoofd door ja, maar ik vind het hoofd van de merrie ook niet storend. De bovenlijn met flinke schoft ook niet. Laurentz en Bazuin hebben wel allebei de neiging een verkleinende factor door te geven maar zijn met Sirius op het moment wel de wat klassiekeren onder de Gelderse hengsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:37

[paard] is een Allegro x Unicum x Oran x Oregon.
Ze heeft oud bloed maar ook een stroom hackney waar ik niet zo happy mee ben.
Het hackney bloed komt bij haar moeder weg en zit 4 generaties terug.
Ik vind de huidige Gelderse hengsten niet echt denderent en helaas moet ik ook mijn vaders mening mee laten tellen en die wil graag een zwarte hengst.
Haar moeder deed ook echt Gelders aan had vooral haar bouw aan mama's kant te danken.

Allegro is misschien wel een tuiger maar fokte niet tuigtypische van zichzelf maar meer veelzijdige nakomelingen.
Allegro was beter op zijn plek geweest bij de Gelderse, als je kijkt naar zijn bloedlijn kom je 4 generaties terug bij Brillant en dit was een zoon van Tamboer.
Tamboer is weer de opa van Baldewijn. Dus Groninger bloed.
Fortissimo was een echte treffer maar dit kwam vooral door de goede moeder.

Waarom zwart? mijn vader ment dubbelspan en 2 zwarten naast elkaar past nou eenmaal beter bij elkaar dan een vos paard naast een zwart paard.
Ik ben het helemaal eens met jullie dat kleur niet iets is waar ik percee op moet gaan selecteren.

Zelf men ik ook en het gaat mij vooral om het alround zijn van een paard dus voor de wagen, onder het zadel en dan zowel dressuur als springen kunnen.

Aan Walser heb ik gedacht, vind ik een mooie hengst maar is te nauw verwant.
Ahoy vind ik ook mooi maar lijkt weer fijner van type dan mijn merrie, bovendien wil ik proberen om een Hoogheid bloed vrije hengst te kiezen.
Rubus b is eigenlijk het zelfde vind ik wel mooi maar erg hoog op de benen staan.
WV Saron is idd geen klassieke hengst....het leek mij een mooie hengst maar of ik voor hem kies weet ik niet, want hij lijkt mij ook wat te fijn.
Ferro is een mooie hengst met ook nog eens een scheut Gelders bloed in de aderen maar ik geef Janne gelijk deze hengst leeft niet meer en aangezien ik alleen via ET een veulen fokken kan word mij dat net allemaal iets te prijzig.
Vind het wel een geweldige mooie hengst.
Koss weet ik eigenlijk weinig van zit wel Amor bloed in en daar ben ik geen favoriet van, schrijf de hengst niet meteen af als papa paard, iemand nou duidelijke foto's van hem?
Orbaldo is idd een optie vind mijn vader ook een mooie zwarte hengst, hij staat op de lijst van favorieten.

Wat betreft klassiek en daarmee bedoel ik vooral het type en als het kan ook de bloedlijn.
Kijk bijvoorbeeld naar dit paard, het is geen tuiger maar een echte klassieke Gelderse!!!!!
Afbeelding

Het hoofd van [paard] vind ik nou juist heel sprekend maar ik hoor vaker van mensen dat ze haar hoofd niet mooi vinden.
Ik zal kijken of ik nog een oude foto van [paard] heb waar ze nog jong was zodat jullie kunnen oordelen of haar rug idd toen al gezonken lijkt.

Eliene; het gaat mij juist om een nakomeling van [paard], daarom zal ik niet een gaan aankopen. En wat die kleur betreft zie boven.
Ik ga of voor een zwarte hengst of voor een bruine hengst die ook zwart door fokt.
Ik vind het trouwens echt ontzettend tof dat jullie zo mee denken, ik was al bijna bang dat [paard] een wereld vreemd paard is.

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:07

He zus, jij spoort echt niet he???? je gaat toch geen hengst uitkiezen waar volbloed in zit, wil je papa een hartverzakking bezorgen?? Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!
WV Saron is wel mooi maar die vind papa echt veel te fijn! en dat volbloed dat kun je wel vergeten stemt papa nooit mee in.
Ferro is wel mooi maar die past qua type niet bij Ilegra! en eu...... je bent geen miljoenair of weet ik iets niet heb je iets geërfd of zo? bij Armando's kant vandaan. Heb je mij dan mooi niet verteld he?
Maar okay Orbaldo vind papa zeker mooi dus das een aanbeveling, heb je al gedacht aan 1 van de Groningers bijvoorbeeld Bascal die brengt ook het oude bloed weer terug wat Allegro 4 generaties terug ook in de bloedlijn heeft.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:17

Nogmaals, je kan wel voor een zwarte hengst kiezen, maar grote kans dat je er een vos uitfokt... je kan wel zeggen mn vader wil die kleur, helaas is dat niet iets wat je vooraf wilt bepalen.
Als ik zo jou redenering lees over een paard fokken ( en vooral op kleur), dan zou ik zeggen: koop er eentje. Waarvan je weet welke kleur het heeft, welk karakter, en welke bewegingen en exterieur.
In de Geldersen ben je nu eenmaal beperkt in het kiezen van een hengst vanwege de weinig goedgekeurde hengsten en de grote kans op inteelt....

Ik hoop zeker voor je dat als je voor een zwarte hengst gaat er een zwarte uit krijgt.. maar daar heb ik een zwaar hoofd in

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:23

Je moet Koss dan zeker niet gebruiken want die geeft gegarandeerd GEEN zwarte nakomelingen! Heeft nl. 2x de agoutifactor (AA) dus geeft er zeker 1 door... Voor een idee hoe een Koss-nakomeling eruit ziet uit een klassiek Gelderse merrie zie mijn profiel. Is Koss de enige Gelder die je aanspreekt? Is dan eigenlijk qua uiterlijk wel de meeste veredelde van allemaal, ik vind hem eigenlijk qua uiterlijk (en karakter) nog minder Gelders dan Upperville.

Ik snapte al dat je juist een nakomeling uit je merrie wilt maar ik bedoelde te zeggen dat als je 100% zekerheid wilt over de kleur je beter een veulen kunt kopen omdat je dan niet meer die gok hebt...

Een voshengst met allellenprofiel aaee kan ook zwart geven hoor, mits jouw merrie een E doorgeeft... ze heeft er minimaal 1 anders is ze zelf niet zwart maar mss heeft ze de allellen aaEE (zoals Ferro had) en krijg je dus aaEe uit die combi en heb je een zwart veulen. Daarom had je bij Ferro nooit een vos, dat kan dan gewoonweg niet aangezien je dan ee nodig hebt.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:42

Kies je voor Koss, dan krijg je zeker geen zwarte. Koss is drager van dubbel agouti-gen.
Ik zou Rubus proberen.
Volgens mij, ik wil niet mierenneuken, maar er zit wèl Hackneybloed achter via Unicum.

(oeps eerst lezen dan posten)

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:32

eyy zus
ik ga ook even mee doen aan deze discussie
zal iedereen maar even duidelijk maken dat de moeder van Ilegra donkerbruin is en haar vader Zwart is en beide opa`s zijn bruin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:33

Poe poe ik had er om gevraagd maar ik leer er ook veel van dat is zeker.
Even een antwoord op sommige opmerkingen, van Koss heb ik niet meteen gezegt van die neem ik......alleen maar dat ik hem niet meteen afschrijf.
Ik kan namelijk niet zien op de foto van de Gelderse paarden site wat voor bouw hij heeft, daarom mijn vraag of iemand misschien een foto heeft van hem aan de hand?
Dat hij geen zwart door fokt is jammer tja das nou eenmaal pech maar als hij idd zo edel en fijn is dan valt hij gewoon af.

Verder ik kan er niks aan doen dat mijn vader ook inspraak heeft in wat voor type hengst ik ga gebruiken voor [paard].
Hij houd nou eenmaal van zwart maar een mooie donkerbruine vind hij ook prima, en als het veulen dan donkerbruin word is het ook niet erg zolang het maar geen vos word want dat vind mijn pa niet mooi.

Ben nu dus serieus jullie adviezen aan het verwerken.

Albert; ik weet dat achter Unicum hackney zit, heb ik ook al eerder beschreven dit kom je tegen 4 generaties terug, ben ik ook niet blij mee en ik ben al heel erg blij dat dit geen invloed heeft gehad op de bouw en karakter van [paard].
[paard] is gewoon opgenomen in het stamboek als Gelders paard omdat ze haar model, type en bouw van haar papa heeft geërfd.

Ik hoef dus niet percee een Gelderse is voor de Gelderse fokkerij misschien wel mooi.
Bazuin vind ik een hele mooie hengst net als Lauwrentz, Bazuin valt niet af om zijn kleur maar de kleine stokmaat die hij door geeft en van Lauwrentz weet ik het niet.
Lauwrentz vind ik wel een mooi klassiek type.

Ik weet het ik ben erg zinnig maar ik heb nu een hengst gevonden welke ik wel aardig in de buurt vind komen van wat ik voor ogen heb.
WV Saron is afgevallen!

Afbeelding
Vinden jullie deze hengst bij haar passen?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:39

als je zwart wilt fokken zou ik ook zeker negro niet nemen, 2 kennissen van mij hebben beide bij hun zwarte gelderse merrie een vosveulen (met veel wit) van negro lopen. beide merries zijn zelf van ahoy. onthoud ook dat zwart X zwart echt ook kans geeft op vos of bruin.