Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
flyfly schreef:Wij hebben een te kleine merrie van Lancet met een super papier. In het voorjaar mat ze 1.57m dus te klein voor stamboekopname. Jammer , we hadden graag een veulentje bij haar gefokt , maar durven het niet aan met een veulenboekmerrie. Kopers kijken altijd naar het papier als ze iets willen kopen, dat doen we zelf dus ook.
(val).
. Verder krijgt eventuele nafok van een KWPN-goedgekeurde hengst met een NRPS-rijpaardmerrie een volwaardig veulenboekpapier bij het KWPN.
)Ravenna schreef:jha misschien wel jha maarja ze willen vaak geen merrie's opnemen in een stamboek ofzow omdat ze ook geen papieren heeft!
maar, ik kijk wel of ik het een keer doe "want, het is wel een engels volbloed en ze is ook echt spring gericht gebouwd" maarja ik denk dat ik eerst haar wel een keer voor de gein mee neem naar een keuring ïs altijd leuk om te doen".
maarja zoals je ook op mijn profiel ziet "de foto's van mijn paardje" heb ik veel kans dat ze niet zow mooi word beoordeeld "want ze heeft een hoge schroft waardoor haar hals raar overeenkomt met haar lichaam" maar ik denk dat als ik haar laat keuren dat ze wel de richting van springen gaat! (ze heeft een hele goede galop en kan ook wel goed springen alleen heb ik helaas nog nooit super hoog met haar gesprongen "wel een keer 1,30m" maar bij zo'n keuring word vak wel van een 8jarige merrie 1,50m en hoger verwacht en dat kan ze denk ik niet maar neem wel aan dat ze daar rekening mee houden)
Melanie5 schreef:Bij paarden spelen OCD, artrose, hoefkatrol een grote rol. Bij kruizen van 2 dieren met onbekende afstamming loop je een groter risico.

RUBYWHITE schreef:Maar helaas zijn er ook mensen bij die zomaar wat doen, vervolgens iets fokken, het lang bij de merrie laten lopen omdat ze het diertje uiteindelijk toch zelf niet willen houden noch kunnen verkopen. Dan denk ik wel eens, is het dan je investering in dat beetje geld, tijd en energie wel waard geweest?
RUBYWHITE schreef:@ Ziolette
Ben erg benieuwd welke bonte hengst het in jou verhaal betreft
.Dees schreef:Asbak-paardjes KOOP je, die FOK je niet.
[naam verwijderd] schreef:[naam verwijderd] schreef:Asbak-paardjes KOOP je, die FOK je niet.
Och, als je heel bedachtzaam fokt met een bepaald doel voor ogen, ook al is het een kruising, dan nog kun je het fokken noemen. Als je als een kip zonder kop een commerciele hengst kiest voor je merrie met papieren, dan ben je nog minder aan het fokken dan wanneer je het bedachtzaam doet door te kruisen met een bepaald doel.