Discussies over fokken zonder papier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Discussies over fokken zonder papier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 18:33

De laatste tijd raak ik steeds vaker met mensen in discussie over de fokkerij. Vandaag hoorde ik ook toevallig weer iemand tegen een ander zeggen "joh waarom bied je je shet hengst niet eens ter dekking aan op marktplaats?" Toen ik zei dat dat het karakter van de hengst niet ten goede komt en dat je dan dus gewoon salami aan het fokken bent, werd me dat niet echt in dank afgenomen.
Ik kan soms zo kwaad worden om mensen die overal maar een veulen bij fokken, zonder ook maar ergens over na te denken.
Ik fok zelf Welsh A ponies met papier. Mijn fokdoel is een correcte, brave gebruiks en show pony met goede bewegingen. Ik steek veel tijd in onderzoek naar bloedlijnen, ga naar keuringen, ga hengsten en nakomelingen bekijken. Stop veel geld in goede hengsten.
En dan nog is het soms lastig om je veulens weer kwijt te raken. Als je op Marktplaats kijkt, word je dood gegooid met pony hengstveulens. De markt is verzadigd. Zelfs Welsh hengst veulens eindigen niet zelden bij de slager, omdat er een overschot is.
Het is zo frustrerend dat je ziet dat mensen maar gewoon wat doen, terwijl je er zelf zo serieus mee bezig bent. Fokken moet vooruit gang zijn, niet vermeerderen.

Megan_

Re: Discussies over fokken zonder papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:08

Tjaaa helaas blijf je dat altijd hebben niet alleen in de paardenwereld.

Kijk eens naar de hordes mensen die leuk ratjes, honden, katten en cavia's en alles fokken. Weer zo'n oepsnestje waar niks van terecht komt.

Dood en dood zonde

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:55

Naar shetlanders en welsh a ponies is zowiezo al niet veel vraag naar eigenlijk. Omdat de meeste mensen er niets mee kunnen. Dan is fokken met papieren toch interessanter. Ook omdat mensen voor een shetlander zonder papieren al niet vele neer willen tellen maar het beestje WEL gechipt moet zijn met paspoort en dat krijg je er niet uit.

Wat betreft een rijpaard zonder papieren, dan moet je het veulen eigenlijk opfokken in inrijden en dan is er heus wel belangstelling voor. Alleen ook dan mag je er niet veel voor vragen maar heeft hij intussen weer WEL opfokkosten gemaakt. Ik heb ook een veulen gehad zonder papieren, was er hardstikke blij mee, is helaas overleden maar dat is een ander verhaal. Een oom van mijn vriend heeft ook een veulen zonder papieren. Sja, zal toch altijd wel belangstelling voor zijn, voor 800 euro krijg je die gemakkelijker verkocht dan een doorsnee veulen MET papieren. Waarom? Omdat mensen graag een goedkoop paard willen, daarom.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:00

Wij hebben een te kleine merrie van Lancet met een super papier. In het voorjaar mat ze 1.57m dus te klein voor stamboekopname. Jammer , we hadden graag een veulentje bij haar gefokt , maar durven het niet aan met een veulenboekmerrie. Kopers kijken altijd naar het papier als ze iets willen kopen, dat doen we zelf dus ook.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:07

flyfly schreef:
Wij hebben een te kleine merrie van Lancet met een super papier. In het voorjaar mat ze 1.57m dus te klein voor stamboekopname. Jammer , we hadden graag een veulentje bij haar gefokt , maar durven het niet aan met een veulenboekmerrie. Kopers kijken altijd naar het papier als ze iets willen kopen, dat doen we zelf dus ook.

@Flyfly: Waarom bied je deze merrie dan niet bij een ander stamboek, zoals het NRPS? Onze KWPN-merrie is ook niet boven de 1.60m uitgekomen nu ze 4 jaar is. Ik wilde haar dit jaar aanbieden bij het NRPS zodat ze iig in een stamboek ingeschreven stond en aanspraak kon maken op een eventueel sterpredikaat waar bij het KWPN met deze stokmaat geen sprake van kan zijn. Helaas gooide een blessure roet in het eten en heb ik er spijt van dat ik dit vorig jaar niet gelijk heb gedaan. Nu zal ze nergens meer opgenomen worden aangezien het probleem neurologisch is Scheve mond (val).

Een stermerrie van het NRPS zegt mij als koper meer dan een veulenboekmerrie van het KWPN Knipoog. Verder krijgt eventuele nafok van een KWPN-goedgekeurde hengst met een NRPS-rijpaardmerrie een volwaardig veulenboekpapier bij het KWPN.

De fokker waar ik mijn halve jeugd heb doorgebracht was ook niet bezig met passende combinaties zoeken, maar had een eigen KWPN-hengst die hij op zijn eigen KWPN-merries zette en hoopte dat hier een leuke bonte uit kwam. Idd kleurtjes fokken. Deze paarden werden wel altijd goed verkocht (ondanks hun blauwe papier) en er zijn er aardig wat van in de sport terecht gekomen. Ik heb zelf een aantal paarden gehad met een blauw papier en daar was niets mis mee, maar zou ik nu weer voor een paard gaan kijken dan zal ik er beslist een kopen met een volwaardig papier. Echter alleen omdat ik er serieus mee wil fokken, want zou ik het paard alleen voor de sport kopen dan maakt het me niet uit of er wel of geen papier bij zit.

Het fokken van een rijpaardveulen zonder papieren vind ik nog niet eens zo heel erg, die komen over het algemeen nog wel aardig terecht. De shetjes en welshjes die lukraak gefokt worden, hebben het een stuk slechter. De hoogste bieder is toch meestal de slager……..

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:29

Iemand die een keer een veulentje bij een eigen merrie wilt fokken en hiervoor een niet goedgekeurde hengst gebruikt vind ik niet zo'n probleem. Maar ieder jaar veulens omdat ze zo leuk zijn en daarna voor worst verkopen ben ik minder voor.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:36

Als het rijpaarden zijn, Dendro Fleur, dan is er een markt voor. Er zijn veel mensen die een rijpaardveulen willen voor een paar centen, en echt niet voor de worst.

MAar haflingers en fjorden zijn een ander verhaal.

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:40

Tja hier in de buurt komen er ook jaar zo'n 5 vuilnisbakkies bij van iemand...
Mja worden dan op het land gezet, sommigen zie je wel terug later en anderen niet..

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:18

Jha dat gebeurd zo vaak dat mensen graag een veulentje willen van hun eigen merrie!
Ik wil het zelf ook maar, ik heb dan ook van wel heel wat mensen te horen gekregen dat ik het ook echt moet doen omdat ik een super mooie engels volbloed merrie heb "zeggen ze" (ik zeg het niet van mijn eigen paard omdat iedereen dat wel vind dat zijn/haar paard het mooiste is).
Maar ik wil ook graag met haar fokken alleen heb ik geen papieren en kan er ook nooit achter komen (omdat ze van de renbaan in Duitsland komt en daar gewoon bijna alle paarden die niet goed zijn als het ware DOOD worden verklaard of die heeft nooit bestaan).
Maar ik weet wel zeker dat als ik met mijn paardje ga fokken dat ik wel een dressuurgefokte hengst opzet "en dan zie ik wel wat er uit komt".
Maar gewoon lekker doen wat jij vind hoor je zou ik zeggen (iedereen doet toch wat die zelf wil "als ze eenmaal iets in hun hoofd hebben toch!!!")

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:38

Zeg Ravenna, kun je die merrie niet eens mee laten doen voor een keuring van het kwpn om haar op te laten nemen in het stamboek? Zoek uit waarin ze het meeste uitblinkt: in beweging (dressuurpaardenrubriek) of springen (springpaarden rubriek) en dan weet je ook van welke hengsten je het beste gebruik kan maken.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:53

mijn merrie heeft ook geen papier en die heb ik ook ooit laten dekken met als bedoeling het veulen zelf te houden.
Wilde het karakter en de kracht van mijn merrie behouden in het nageslacht.
Prachtig veulen uitgekomen alleen te vroeg geboren en niet levensvatbaar.
Zie er niet zo'n probleem in om papierloos te fokken... zo'n papiertje zegt ook niet altijd alles.

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:39

jha misschien wel jha maarja ze willen vaak geen merrie's opnemen in een stamboek ofzow omdat ze ook geen papieren heeft!
maar, ik kijk wel of ik het een keer doe "want, het is wel een engels volbloed en ze is ook echt spring gericht gebouwd" maarja ik denk dat ik eerst haar wel een keer voor de gein mee neem naar een keuring ïs altijd leuk om te doen".
maarja zoals je ook op mijn profiel ziet "de foto's van mijn paardje" heb ik veel kans dat ze niet zow mooi word beoordeeld "want ze heeft een hoge schroft waardoor haar hals raar overeenkomt met haar lichaam" maar ik denk dat als ik haar laat keuren dat ze wel de richting van springen gaat! (ze heeft een hele goede galop en kan ook wel goed springen alleen heb ik helaas nog nooit super hoog met haar gesprongen "wel een keer 1,30m" maar bij zo'n keuring word vak wel van een 8jarige merrie 1,50m en hoger verwacht en dat kan ze denk ik niet maar neem wel aan dat ze daar rekening mee houden)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:11

Nou mij maakt het niet zoveel heel veel uit. Op een papier kan je niet rijden. Ik vindt het 1 grote kwakzalverij. Als je wat te koop hebt en wat koopt wat je met je neus op de feiten gedrukt en dat vindt ik erg jammer.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 17:24

Bij het fokken zonder papier komt nog een ander groot probleem kijken. Als je niet weet wat de afstamming is, loop je het risico dat er verborgen gebreken aanwezig zijn. Bij een paard waarvan de lijn bekend is, kun je nagaan of er erfelijke gebreken in zitten.
Zeker bij Welshjes en Shetlanders komen veel erfelijke gebreken voor, die in bepaalde lijnen meer zitten dan in andere. Door je te verdiepen in de erfelijkheid in lijnen, kun je risico op gebreken verkleinen.
Bij paarden spelen OCD, artrose, hoefkatrol een grote rol. Bij kruizen van 2 dieren met onbekende afstamming loop je een groter risico.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:08

Op de keuring worden er echt geen hindernissen van 1.30m neergezet. Het gaat om de techniek en niet over hoe hoog ze kunnen springen. Vaak zijn er avonden van het KWPN waar het vrijspringen geoefend wordt. Als je haar wilt laten opnemen zou je daar naartoe kunnen om te vragen of ze meer in de dressuur- of springrichting is.
En fokken zonder papier kan ook door twee paarden te kruizen waarvan wel van beide de afstamming bekend is maar waarvan de hengst niet goedgekeurd is. We hebben zelf een appaloosahengst die niet goedgekeurd kan worden omdat hij een verkeerde kleur heeft en deze in 50% doorgeeft. Hij is wel veterinair gekeurd waarbij er naar een aantal erfelijke gebreken gekeken wordt.

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 23:25

iemand van mijn oude stal heeft ook haar merrie (hemmingway afstamming) naar de keuring gebracht "gewoon ff checken wat het werd" en toen werd er wel een hindernis van 1,50m neergezet "dat paardje had nog nooit zo hoog gesprongen maar, haalde het wel" (dus het word bij sommige keuringen toch echt wel gedaan Knipoog )
maarja als je naar mijn profiel kijkt heb ik daar een link naar foto's van mijn merrie en dan kan je ook wel bij de foto uit stand wel duidelijk zien dat ze meer de springkant op neigd "wat vinden jullie gooi het er maar uit hoor en ik kan ook wel tegen kritiek hoor!"

groetjessss

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:07

Ravenna schreef:
jha misschien wel jha maarja ze willen vaak geen merrie's opnemen in een stamboek ofzow omdat ze ook geen papieren heeft!
maar, ik kijk wel of ik het een keer doe "want, het is wel een engels volbloed en ze is ook echt spring gericht gebouwd" maarja ik denk dat ik eerst haar wel een keer voor de gein mee neem naar een keuring ïs altijd leuk om te doen".
maarja zoals je ook op mijn profiel ziet "de foto's van mijn paardje" heb ik veel kans dat ze niet zow mooi word beoordeeld "want ze heeft een hoge schroft waardoor haar hals raar overeenkomt met haar lichaam" maar ik denk dat als ik haar laat keuren dat ze wel de richting van springen gaat! (ze heeft een hele goede galop en kan ook wel goed springen alleen heb ik helaas nog nooit super hoog met haar gesprongen "wel een keer 1,30m" maar bij zo'n keuring word vak wel van een 8jarige merrie 1,50m en hoger verwacht en dat kan ze denk ik niet maar neem wel aan dat ze daar rekening mee houden)

En hoe zit het dan bij het NRPS? Want volgens mij zijn ze daar coulanter en staan ze nog wat meer open voor het volbloed type. En voor volbloeds zijn een hoge schoft vaak typerend trouwens.

Melanie5 schreef:
Bij paarden spelen OCD, artrose, hoefkatrol een grote rol. Bij kruizen van 2 dieren met onbekende afstamming loop je een groter risico.

DAt heb je MET papieren ook. En dan gaat het om dezelfde gebreken. WAnt lang niet alle merries waarmee gefokt wordt zijn geröntgend, hun moeders ook niet. Om over de dwergveulens bij de friezen maar niet te spreken (en ook goedgekeurde hengsten zijn drager van dat gen!!!), en exceem bij paarden die het niet hebben maar het kennelijk wel vererven. Zoals mijn Hemmingway merrie die het niet van haar vader heeft en niet van haar moeder, zo op het oog afgaande.

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:53

jha dat weet ikke dat een hoge schroft bekend staat bij die engels volbloed paarden!
nou ik zal het wel een keer nakijken en dan kan ik wel ff kijken en vragen aan het NRPS zelf of ik haar voor kan brengen "dat lijkt me erg leuk om een keer te doen" (en dan een klein gebedje naar boven dat ze nog een beetje hoge punten krijgt natuurlijk).
maar, dan zal ik eerst ff kijken hoe en wat en natuurlijk ook ff checken of het kan enzow...

groetjessss

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 23:56

Zeker kun je met papieren ook tegen 'problemen' aanlopen. Of de kans groter is zonder papier weet ik niet evenmin de kans op inteelt (wat wederom niet gelijk verkeerd hoeft uit te pakken)
Ik ben van mening dat een papierloos veulen net zoveel geld kost als een veulen met papier (vwb opfok, registratie, DA-kosten etc) en die paar centen die je dan 'wint' op dekgeld met het risico op een slamieveulen ... ... ... Dan liever bezint eer ge begint en probeer het veulen een zo'n goed mogelijke start te geven... het papier. (ook al kun je er niet op rijden, ook al zegt het niets over de aaibaarheids factor, het verkleint de kans dat het veulen in de koeling van de slager terecht komt)

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:08

@ Ziolette
Ben erg benieuwd welke bonte hengst het in jou verhaal betreft Bloos

Zelf heb ik wel bewust gekozen om te fokken met paarden die een papier hebben. Voor mensen die een leuk veulen voor hunzelf willen fokken en daarvoor een merrie of hengst zonder papier gebruiken moeten dit helemaal zelf weten. Ik ken in mijn omgeving echt wel enorm leuke eigen gefokte paarden zonder papier, die goed in de sport presteren. Maar helaas zijn er ook mensen bij die zomaar wat doen, vervolgens iets fokken, het lang bij de merrie laten lopen omdat ze het diertje uiteindelijk toch zelf niet willen houden noch kunnen verkopen. Dan denk ik wel eens, is het dan je investering in dat beetje geld, tijd en energie wel waard geweest?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:12

RUBYWHITE schreef:
Maar helaas zijn er ook mensen bij die zomaar wat doen, vervolgens iets fokken, het lang bij de merrie laten lopen omdat ze het diertje uiteindelijk toch zelf niet willen houden noch kunnen verkopen. Dan denk ik wel eens, is het dan je investering in dat beetje geld, tijd en energie wel waard geweest?

Joh, zo zijn er net zog goed mensen die fokken MET papier, en hetzelf niet willen houden en noch kunnen verkopen. Eigenlijk net wat Alane zegt. En dan kun je beter zonder papieren fokken, want dan heeft het je tenminste niet zoveel geld gekost.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:40

Asbak-paardjes KOOP je, die FOK je niet.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:02

RUBYWHITE schreef:
@ Ziolette
Ben erg benieuwd welke bonte hengst het in jou verhaal betreft Bloos

Hij staat in mijn profiel, onderaan Lachen.

Hengst is Bonanza (B. 83.4344, Samber x Maykel).
Zijn zoon Herriot dekt(e) ook, maar daar zijn voor zover ik weet bij de nakomelingen nooit reg. B papieren aangevraagd

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:31

Dees schreef:

Och, als je heel bedachtzaam fokt met een bepaald doel voor ogen, ook al is het een kruising, dan nog kun je het fokken noemen. Als je als een kip zonder kop een commerciele hengst kiest voor je merrie met papieren, dan ben je nog minder aan het fokken dan wanneer je het bedachtzaam doet door te kruisen met een bepaald doel.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:46

[naam verwijderd] schreef:
[naam verwijderd] schreef:

Och, als je heel bedachtzaam fokt met een bepaald doel voor ogen, ook al is het een kruising, dan nog kun je het fokken noemen. Als je als een kip zonder kop een commerciele hengst kiest voor je merrie met papieren, dan ben je nog minder aan het fokken dan wanneer je het bedachtzaam doet door te kruisen met een bepaald doel.

Als je bedachtzaam fokt, weet je iig de afstamming van zowel de vader als de moeder.
Weet je dat niet, moet de lijn dáár eindigen.