[TI] Wanneer nou bont?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Wanneer nou bont?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 20:50

Wat ik me nou af vraag is: wanneer is een paard nou bont?
Telt dat bij alle vlekken op het lichaam of alleen bij zichtbare vlekken of...

Nu Dunla fanatiek haar veulenkleedje aan het uittrekken is kwam ik vanavond tot een blije ontdekking: mevrouw heeft namelijk precies op d'r buik (laten we maar zeggen over haar 'buiknaad') een witte vlek zitten Go jij! Go jij! Haha! Clown
Deze vlek is niet te zien vanaf de zijkant, alleen als je onder d'r gaat hangen maar toch... zou ze nu in aanmerking komen voor het titeltje bont? Nagelbijten / Gniffelen
Qua wit-oppervlakte is het ong. de omvang van haar bles.
Ik heb er nog geen foto van want geen fotocamera bij me vanavond Bloos

MamaMiesje

Re: Wanneer nou bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 20:52

Hahaha dan wordt ze toch nog 3 kleur Nagelbijten / Gniffelen
Witte benen, zwarte knieën, bruin lijf en witte buik.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 20:53

Is dat niet t sabino gen --> kunnen ze zelfs best veel witte vlekken hebben en dus bont lijken, maar is niet bont maar sabino (zo had ik t begrepen, maar we wachten geduldig op supertje Tong uitsteken )

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 20:56

Yep, da's Sabino.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 20:56

ja dat is Sabino bont.. en dan is het oficieel gee bonte

Vele vossen hebben ook zo vlek op hun buik.
Vossen voeren vaak sabino mee.

vraag Supertje eens

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 20:59

Damn...toch geen 3 kleur...
hahahaha

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 21:01

Boos! Verdrietig Damn toch geen bonte Tong uitsteken

Alhoewel... Sabino klinkt ook leuk... kunnen we d'r nog altijd Sabina noemen Haha!

Joehoe!! Supertje!!! op haar zit ik al stiekem te wachten.... zal d'r eens pb-en Haha!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:06

nope geen bont Tong uitsteken

Wat ik me nu afvroeg: ik ging er altijd van uit dat Chenoa bont is... Maar zou hij ook sabino kunnen zijn? (ik hou het liever op bont hoor Tong uitsteken vroeg het me alleen af Knipoog)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:07

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:09

Dan is onze volbloed bont Haha! Nagelbijten / Gniffelen
(geloof ik geen knijt van Knipoog is gewoon sabino met vos Knipoog)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:12

Chenoa is definately bont Lachen De witte vlek in zijn nek staat niet in verbinding met zijn benen, de vlek op zijn bil, zou misschien met een heel klein streepke verbonden kunnen zijn met zijn been, maar dat kan ik niet goed zien op je foto's..

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:14

Teun.. de DA heeft ook ballen verstand. had van de week een discussie met Hofland.
want Jewel was bruinbotn volgens hem Rolleyes
Dus voor chippen had hij dat in gevuld.
Ik heb echt in discussie geweest dat ze zwart bont is.. maar haar dekhaar nu bruin is.

Achter af gaf hij mij geluijjk. maar in kleuren zijn het boeren hoor!!

3 kleur bestaat niet marlien!! het is altijd bruinbont Haha!
3 kleur mag je pas zeggen als 3 kleuren op e vacht aan toonbaar zijn!!
dus zwart wit en bruin.. En niet zwart in de manen

Bij paarden is dit onmogelijk.. al hoewel appa's ... maar bij honden zie je dat weer wel
Laatst bijgewerkt door Caye op 05-08-06 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:16

Citaat:
al hoewel appa's maar bij hongen zieje dat wel

HUH?

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:17

TanteMiesje schreef:
Citaat:
al hoewel appa's maar bij hongen zieje dat wel

HUH?

zit je me nu ook al hier te stalken ?? Clown MEN!!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 21:20

Cayusejuhh schreef:

Bij paarden is dit onmogelijk.. al hoewel appa's ... maar bij honden zie je dat weer wel

Hehe, TM kwam met de opmerking 3 kleur! Ikke niet Boos!
Overigens heeft ze wel 3 kleuren vacht: witte benen + witte sabino-vlek, zwarte knieen en bruine kont en bruine bovenbenen Haha!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:25

idd 3kleur is een zeldzaamheid supertje had een foto van appie die zwarte vlekjes en 1 bruin vlekje had Tong uitsteken

Ach zo is een chocoladebruine bonte tinker (dus koffievos bont) bij ons op stal ook als zwartbonte opgenomen bij t stamboek Gestoord en staat Kent trouwens ook als driekleur (is koffievos Knipoog ) ... ach ja kleuren is en blijft soms moeilijk Nagelbijten / Gniffelen

Wordt sabino eigenlijk ooit vermeld op papier ?

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:27

flettie schreef:
Cayusejuhh schreef:

Hehe, TM kwam met de opmerking 3 kleur! Ikke niet Boos!
Overigens heeft ze wel 3 kleuren vacht: witte benen + witte sabino-vlek, zwarte knieen en bruine kont en bruine bovenbenen Haha!

Lien Haha! het is toch 1 pot nat Haha! sorry

TM weer he/.. Rolleyes ZUCHT Haha! Clown

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 21:28

Tja hoe je het peerd ook wendt of keert, ze zal altijd een simpele bruine blijven Tong uitsteken Haha!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:28

wahahah ja idd

Maar toch wel erg leuk om zon vlek te ontdekken *LOL*

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:37

vlek op zn kont is helemaal op zichzelf staand Haha!
Bont dus Haha! Prima! Haha!

Lijkt me idd geinig om na zo'n tijd plots witte vlekken te ontdekken!!!

ik dacht altijd dat kent "gewoon" vos bont was Verward
en chocolade is dus een speciaal kleurtje... mhhhmmm vraag me dan af wat dat betekent... ik dacht altijd dat dat gewoon verkleuring van zwart door de zon was...
Mijn eerste veulen was wel heel donker chocolade...zou hij dan toch anders dan zwart geweest zijn??? zucht... veel te moeilijke materie hier Clown

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 00:25

"Sabino

Sabino is ook een gen wat wit veroorzaakt.
Het is helaas nog niet bekend hoe dit precies vererft.
Kenmerken van sabino zijn: Vrij veel wit op het hoofd, witte kin, witte kroonranden tot hoge witte benen, daarbij heeft een sabino vaak veel witte haren, (stekelharig) met name rond witte aftekeningen zijn vaak veel witte haren te vinden.
Alleen stekelharigheid kan ook al sabino aanduiden, dat is waarschijnlijk de meest minimale uitdrukking.
De theorie luid dat sabino geen blauwe ogen veroorzaakt, indien het paard die wel heeft kan het dus ook dat hij meerdere genen heeft bijvoorbeeld sabino en splash.
De zogenaamde maximum expression sabino´s oftewel sabino met maximale uitdrukking, kunnen totaal wit zijn, grote schimmelachtiggestipte vlekken zijn verder kenmerkend."

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 01:16

Doei! Haha!

Wit onder de buik is inderdaad in bijna alle gevallen sabino, en bij Dunla durf ik eigenlijk zeker te beweren dat het veroorzaakt wordt door Sabino.
Het stukje van FK over Sabino klopt heel behoorlijk, Sabino is een heel complex gen waarvan de werking nog niet helemaal bekend is. Het is een gen wat hoogst waarschijnlijk inwerkt op verschillende loci (plaatsen van de genen) in het DNA. Afhankelijk van op welke loci Sabino 'aangeschakeld' staat is een paard dan in meer of mindere mate sabino. Een paard met alleen sabino op zeer beperkte loci kan bijvoorbeeld alleen een wit voetje hebben of een piepklein snebje. Een paard met sabino op alle mogelijke loci zal compleet wit zijn, wat dus ook voorkomt.
Sabino is in ieder geval dominant, maar de mate waarin het vererft verschilt heel erg, mede dus doordat het op verschillende loci inwerkt en deze niet allemaal doorgegeven hoeven te worden.

Overigens is sabino héél wat meer voorkomend dan je zou denken, alleen de mate van expressie verschilt heel erg. Iedere witte aftekening aan het hoofd of de benen wordt namelijk ergens door veroorzaakt. De enige 2 genen die aftekeningen zowel aan het hoofd als aan de benen geven op een verder 'effen' paard zijn sabino en splash (splashed white). Deze 2 kunnen erg op elkaar lijken, ze kunnen beide wit op het hoofd, wit aan de benen en wit vanaf de buik veroorzaken, maar ze zijn uit elkaar te houden. Sabino geeft over het algemeen grilligere aftekeningen dan splash, bij splash zijn de randen van de aftekeningen meestal heel scherp afgetekend. Splash geeft de indruk dat een paard door de witte verf heen is gerend, vandaar ook de naam. Het wit is meestal hoger op de achterbenen dan de voorbenen (ook komt het vrij vaak voor dat er alleen wit is op de achterbenen en niet op de voorbenen), en loopt als het ook op de buik aanwezig is naar achteren toe omhoog.
En, heel belangrijk, splash geeft blauwe ogen, sabino niet. Dat is inmiddels geen theorie meer, maar zeker.
Sabino (verdomd klein plaatje, maar ik kon zo snel geen betere vinden):
Afbeelding
Splash:
Afbeelding

Aftekeningen op het hoofd apart gezien, kunnen veroorzaakt worden door 3 genen, sabino, spalsh en frame overo. Overo is een bont-gen, geeft dus ook vlekken, maar anders dan tobiano. In tegenstelling tot tobiano kruisen de vlekken de bovenlijn niet, maar zijn omgeven met kleur, vandaar 'frame', en is altijd minimaal 1 been zonder wit, vaak zelfs alle 4 de benen, overo is samen met splash het enige gen wat blauwe ogen geeft:
Afbeelding
Overo komt naar mijn mening niet voor bij tinkers.
Tobiano geeft in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt géén wit op het hoofd, alle tinkers met blessen, bijna allemaal dus (Chenoa is de enige uitzondering die ik weet!) dragen dus óf sabino óf splash, óf een combinatie van beide. Maar ga er vanuit dat 99% van de tinker sabino draagt. Snowdon is een goed voorbeeld van een tinker die zowel sabino als splash is.

W.b.t. Chenoa, die is zeker (tobiano)bont, en draagt waarschijnlijk juist geen sabino, wat echt een unicum is. Tobiano geeft vlekken die de bovenlijn kruisen (van de oren tot het puntje van de staart) en praktisch altijd 4 witte benen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 01:26

kun je mij misschien ook vertellen hoe mijn koppeltje qua kleur genoemd word, ik noem het zelf zwartbont, is deze benaming goed?

Afbeelding
Afbeelding

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 08:08

Maxima van Dienie heeft enkel een klein wit voetje, geen wit op het hoofd. Die heeft dan toch ook gen Sabino-gen?

Snowdon heeft dus Tobiano/Sabino/Splash Knipoog
(Sabino extra zichtbaar door de rafelige vlekken)

Chacotay en Qannick zijn idd gewoon zwartbont, veroorzaakt door tobiano en splash en hoogstwaarschijnlijk ook sabino, maar niet (goed) zichtbaar.

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:23

Hoe zit het dan bij Jill, zij is bruin met 1 witte vlek op haar borst
en op haar hoofd heeft ze kolletje en een snebje.

Afbeelding

Afbeelding