horseyfries schreef:Remmen is remmen en als ze niet reageert op de rem, is stoppen het duidelijkst. Er komt dus in mijn training NOOIT een fase waarin dat anders wordt, alleen is het op den duur niet meer nodig om te stoppen omdat het paard wél terug komt op een ophouding.
Maar mijn Fries loopt nu op Prix St. Georges niveau en het is nóg steeds zo dat als hij door de hand heenloopt, we gelijk stoppen.
Voor de kar heb je een stang in de mond waardoor het paard meestal iets beter luistert, maar ook op een eenvoudig trensje zou een kleine ophouding genoeg moeten zijn om écht terug te komen.
Op de volte zetten is in mijn ogen onduidelijk, dit wordt door veel mensen gedaan maar het is een lapmiddel.
Ik zie het niet als lapmiddel. Zodra ik de volte instuur voor mijn buitenbeen komt ze terug. Daarnaast maak ik natuurlijk een halve ophouding. Iemand die staat te kijken ziet niet eens dat ze van plan was de kuierlatten te nemen...ik ben dat namelijk voor. Korom, voor mij werkt het prima en ik heb het nauwelijks nog nodig. Een enkele keer als ze hengstig moet worden, dan is altijd wat ongehoorzamer en dringt ze haar eigen wil iets meer op.
Dat ze voor de kar gehoorzamer is door de stang....dat zou mooi zijn als dat waar was. Ze is voor de kar altijd wat loperiger in het begin. Mijn man weigert namelijk om dit terug te pakken op het bit, of de kinketting strakker te zetten, of de leidsels een gat lager (allemaal opties die zijn instructeur al aangedragen heeft). Ze heeft een hele fijne zachte aanleuning als ze gehoorzaam is. Soms komt het karakter er even door en wordt ze dus loperig, vooral bij het losrijden op wedstrijden op gras. Hij rijdt dan voltes, zonder te trekken (dan gooit ze juist de strot er op), door toe te staan op de buitenleidsel. Hij doet de zweep er aan de binnenkant bij en zie...voordat de volte helemaal rond is gereden komt ze terug... Niks lapmiddel.... Je kunt daar niet over oordelen als je niet hebt gezien hoe wij dat oplossen en dat de oplossing werkt. Er zijn altijd meer wegen die naar Rome leiden. Het stilzetten werkte bij ons in het begin, maar haalde daarna de regelmaat en het voorwaartse er uit...het paard vond het wel makkelijk.
Ik ben wel met je eens dat blijven rondracen op de volte geen zin heeft. Dat zie ik mensen ook wel doen. Wij gebruiken de volte om het rijtechnisch, voorwaarts op te lossen, met het been naar de buitenteugel, of met de menzweep naar de buitenleidsel. Ze zucht dan echt hoorbaar...dat is heel lollig.
Een vriend en collega van ons is internationaal vierspanmenner. Hij houdt niet van Friezen... Hij geeft mijn man wel eens les en heeft zelf ook een aantal keren met ons paard gemend. Hij vind het dier zeldzaam fijn aan de hulpen staan (en zegt dat het dat moeite kost om dat toe te geven van een Fries...is een grapje natuurlijk) en zegt dat het dier een mondje van fluweel heeft...
Dus wij hebben in deze manier een goede oplossing gevonden, die voor ons werkt.