Dracht (schoppen en bijten)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maseike

Dracht (schoppen en bijten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 18:19

Hallo.

Ik heb een paar vragen misschien dat veel bokkers dit ook hebben mee gemaakt en mij er wat meer over kunnen vertellen aangezien mijn paard drachtig is.
Het gaat over deze vragen als een paard drachtig is,en normaal was ze lief in omgang en met rijden een kreng maar nu is alles omgedraait,ze is kwa omgaan niet echt vriendelijk zoals bijten schoppen en woede aanvallen,maar met rijden is ze weer een super lief paard(top lief).
Ik mag ook niet aan der buik komen want dan gaat ze in de aanval (beschermen denk ik dan)
Gaat dit weer weg op den duur of wordt het erger,ze heeft ook de hele tyd haar oren in der nek maar als ze eten hoort dan gaan ze naar voren Tong uitsteken
Mijn merrie is ook niet echt vriendelijk naar mijn kind terwijl het haar grote maatje was toen ze niet drachtig was.
Heeft iemand dit ook mee gemaakt met een dracht van een merrie,of is dit alleen de eerste maanden?

Gr heidie

mbkaatje

Re: Dracht (schoppen en bijten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:05

Zo ken ik het niet. Nooit last van gehad. Mijn paard is altijd lief, ook als ze drachtig is. Vroeger heeft mijn vader altijd gefokt, maar zulke dingen nooit meegemaak.
Zullen het hormonen zijn. Hoe lang is ze drachtig. Misschien gaat het wel over. Vreemd! In ieder geval succes met haar.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 19:17

mbkaatje schreef:
Zo ken ik het niet. Nooit last van gehad. Mijn paard is altijd lief, ook als ze drachtig is. Vroeger heeft mijn vader altijd gefokt, maar zulke dingen nooit meegemaak.
Zullen het hormonen zijn. Hoe lang is ze drachtig. Misschien gaat het wel over. Vreemd! In ieder geval succes met haar.

Ze is nu 21 dagen drachtig dus nog maar even,men zei wel tegen mij dat veel merrie,s ineens omslaan kwa gedrag en dat het idd haar hormonen zijn.
Dus vandaar dat ik benieuwd was na mensen op bokt die dit verhaal kennen Knipoog

Gr heidie

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 20:18

Dat schreef ik al dat ik het zo niet ken, maar hormonen zijn rare dingen. Ik heb wel af en toe tijdens de dracht dat ik haar qua gedrag niet herken, maar dat is meer in de interactie naar andere paarden. Qua karakter blijft ze heel lief.
Misschien dat het bij jouw merrie nog wat afzakt.

dozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 20:39

Bij twee merrie's heb ik hetzelfde maar dan omgekeerd. Ze waren toen ze nog niet drachtig waren krengetjes en nu toen ze drachtig waren werden ze een heel stuk liever en hun gemoedstoestand werdt rustiger. Dus ja, ik merk direct als ze drachtig zijn en wanneer niet en heb er nu al een paar jaar nooit naastgezeten!

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 21:35

@ mbkaatje met rijden is ze nu echt super lief normaal is ze net een hengst die stutterd van links naar recht maar ze loopt nu gewoon recht door hahaha!
Dus eigelijk zijn de rollen nu omgedraait.
Dus laten we idd hopen dat het wat minder gaat worden.
Kan mij ook voorstellen dat ze nu beetje in de war is Bloos

@ dozo ja het is voor ons de eerste keer dus ik dacht laat ik wat vragen aan mensen op bokt die wat meer ervaring erin hebben als ik.
Maar ik kreeg net pb dat iemand het ook had omdat het misschien al aan het inderlijk van je paard ligt en nu wat meer gevoeliger is dan anders Ach gut

Dus wat ik net zei laten we hopen dat het minder wordt en dat ik lekker kan genieten van alles en dat het paard er ook van geniet met de extra aandacht Lachen

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 01:07

Wij fokken met verschillende merrie en ja wij hebben er ook zowieso 1 er tussen die normaal niet gemakkelijk is en nu kan ik er zelfs meer mee.

Ik ken dat zeker toe aan haar hormoonhuishouding maar dat is voor mij al een veeg voorteken voor het moment dat het veulen geborenis en de tijd daarna.

Een andere merrie van ons die al een maand of 5 drachtig is, is ook rustiger en gemoedelijker dus ja het doet zeker iets met een merrie, logisch ook want de hormonen gieren door hun lijf.

Wat wij doen is een drachtige merrie haar ding laten doen binnen bepaalde grenzen maar ze krijgen wel wat meer ruimte in bijna alles.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:45

Sinds Viola drachtig is is ze toch wat zuurder dan normaal... en ook wat dominanter. Maar ja, ik weet uit ervaring dat zwanger zijn niet echt 'leuk' is met die rondgierende hormonen... Haha!

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 15:09

Hai Bacannie

Ja klopt helemaal dat mon ook zuurder is geworden,moet er nu ook wel om lache hoe ze erbij staat hahah Lachen
Soms heel lief en dan slaat ze ineens om naar een kreng en dan toch nog even bijten.

Gelukkig was ik was liever toen ik zwanger was kuch kuch Lachen

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:26

Hey Heidi,

Vinga is ook als een blad aan een boom veranderd. Ze kan van andere paarden zeer weinig verdragen, jaagt ze weg of valt ze aan, voor haar dracht vertoonde ze dit gedrag niet.
Met rijden was ze voor haar dracht super fel, lekker voorwaarts maar nu niet vooruit te branden. Ze is snel moe dat merk ik wel.
Ik mag wel aan haar buik en aan haar uier komen, dat laat ze gelukkig wel toe.
Maar ze is wel snel aangebrand, zo trapte ze overlaatst naar de hoefsmid wat ze nog nooit had gedaan Bloos
Ik denk dat het veel met de hormoonhuishouding te maken heeft dat ze ander gedrag vertonen Ja

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 19:15

Klopt helemaal jou verhaal, het is net als of je het over Monchique heb alleen het stukje van der buik, Ik mag er niet aan zitten van Monchique want dan gaat ze in de aanval.
Ik zei net ook tegen mijn man van dat ik ook even de hoevensmit moet bellen en zeggen dat ze drachtig is en dat hij moet uitkijken voordat hij dadelijk een hoef ergens heb zitten aangezien mon nu ook trapt!

Maar buiten alles geniet ik er nog van hoor want het rijden gaat zo toppie dat ik eens na het zweten nog lach en dat is wel eens anders geweest!

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:33

hoi hoi...

ik kreeg deze topic van maseike...
ik heb nu ook een merrie die ongeveer 20 dagen drachtig is...
en herken deze verhalen... dreigen, boos kijken... enzenz ik ga deze topic ff volgen..

gr melanie

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 20:53

welcom tot de sjaggie club Lachen

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:28

Ik wil ook even meepraten Clown . Sjanty is alles behalve chagarijnig. Ze is heel lief en aanhankelijk en komt gelijk bij het hek als ze me ziet lopen Ja . Of zal dat zijn omdat ze komt kijken of wat te eten voor haar heb.... Ach gut

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:40

jah lisa heeft nu der eerste echte bijt actie gehad gister!

eerst was het alleen maar dreigen... maar dat was gister dus niet zo...

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 21:00

Ik moet eerlijk zeggen dat mon vandaag echt geweldig liep al schoot ze 1 keer weg hahaha dus ik metteen ow jeeh dadelijk is het los het vruchtje.
Maar ze heeft niet gebeten vandaag dus dat verwacht ik morgen weer!
@ mel en heeft ze nog gebeten naar je vandaag ?

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:57

Maseike schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat mon vandaag echt geweldig liep al schoot ze 1 keer weg hahaha dus ik metteen ow jeeh dadelijk is het los het vruchtje.
Maar ze heeft niet gebeten vandaag dus dat verwacht ik morgen weer!
@ mel en heeft ze nog gebeten naar je vandaag ?

toen ze beet was het naar me zus....
bij mij is ze heelll kroelig...
alleen als ik bij der flank komt word ze boos op me...

Haha! Haha! Haha!

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:02

Merk vaak net het omgekeerde met mijn paarden. Wanneer ze drachtig zijn, zijn het net lammetjes, zo braaf. Maar het ene paard is het andere niet natuurlijk, het zullen de hormonen wel zijn.
Wanneer het veulen er dan eenmaal is, hebben wij vaak meer problemen met plots zeer agressieve mama's. Maar ook dit gaat na een tijdje weer over.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 12:42

Nou laten we hopen als mon der veulen heb dat ik geen agressieve mama ga mee maken,laat het dan deze 11 maanden doen hihih.
Verder is mon nu wel lief maar als ik aan der buik komt gaat ze in de aanval naar mij toe!

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 13:57

Ja hopelijk is het slechts gedurende de zwangerschap. "agressieve mama's" zijn inderdaad niet zo prettig, dan kun je met moeite bij hun veulen komen en dit vind ik dus persoonlijk ook hoogst irritant.
Aan de andere kant, beter een agressieve mama die heel goed voor haar veulen zorgt dan een die er niet naar om kijkt he!

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 18:26

Ja laten we het idd hopen dat het wat minder gaat worden Lachen
Ik mag toch hopen dat ik bij het veulen mag komen van haar anders heb je toch aardig probleem lijkt mij!
Maarjah het is ook haar baby denk ik dan maar Lachen
Maar zover zijn we gelukkig nog niet!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 00:42

toevallig vertelde mijn zus me vanmorgen, dat hun(net drachtige) trekpaard niet te hanteren is. DE hengstenboer was gisteren lang gekomen en hij vroeg hoe het ging. Mijn zus dus gezegd dat ze super sjaggy is. Hij: dat is een goed teken, ze is drachtig.

Blijkt dus enigsinds normaal, lijkt me Haha!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:45

Mijn merrie is echt een met karakter, aan de hand, op stal en in de wei is ze er altijd als eerste bij en de grootste knuffel. Als ze hengstig was, was ze net een schoothondje. Inmiddels bijna 9wkn drachtig en ze is nog steeds lief in de omgang, soms ietsjes brutaler maar ze laat verder alles toe. Ik ben juist erg benieuwd hoe het karakter na het veulenen wordt. Van mij hoeft er niet veel te veranderen...

Het kan zijn dat die van jou het inderdaad uit pure bescherming doet, ze hebben nu wel meer last van hun hormoontjes Haha!

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:11

Toen mijn merrie drachtig was, was er de eerste paar maanden niets te merken aan haar, maar op een gegeven moment werd ze gewoon staatsgevaarlijk! Als je haar uit de paddock wilde halen, kon je beter wachten tot ze bij het hek stond, want als je eerst de paddock in liep om haar te halen, maaide ze naar je met die benen en stond ze soms gewoon rechtop. Met rijden was ze eigenlijk normaal, alleen in de omgang werd ze pislink een kinketting was dan ook noodzakelijk om haar normaal buiten te krijgen zonder een been in je nek! Ik ben bij de geboorte geweest en mocht zelfs meehelpen van haar! Ik was de enige die bij het veulen mocht komen de eerste weken en ze was een hele goede moeder, nu is het veulen inmiddels afgespeent en is ze weer normaal uit de wei te halen en ook het rijden gaat goed.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 15:35

Dat klinkt niet echt een gezelllige dracht en hoop dat het bij mij niet zo ver komt dan de bokker hierboven.
Ik hoop dat het idd hier bij blijft met bijten en schoppen want dan kan ik er rekening mee houden met deze dingen en dat ik gewoon moet uitkijken en dat mon nu niet de paard is die we gewend zijn.
Ok drachtig zijn of zwanger zijn is ook niet alles,
Ik hoop dat we gewoon bij de veulen kunnen komen en dat we daar van kunnen genieten en dat mon in deze dracht nog beetje bijdraait Lachen