Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Cassidy schreef:Wat ik zou willen fokken (en nu heb ik het niet over warmbloeden maar over Quarters en Paints) is een goed gebruikspaard met een vriendelijk en meegaand character en mooi uiterlijk.
Dimple schreef:Ik heb een zeer brave merrie met pit die het goed zou doen in de sport. Ik heb door omstandigheden haar nog niet kunnen uitbrengen.
Ik hoop op een veulen die het karakter van de hengst combineert met die van mijn merrie en dat ik dus een braaf veulen heb wat uitgroeit tot een veelzijdig rijpaard waar ik een proefje mee kan doen, een sprongetje mee kan maken, maar ook het strand mee op kan zonder gevaar voor eigen leven. Ook een paard waarbij ik een foutje kan maken. Een excellent ruiter ben ik nl niet.
)
.
youngster schreef:Tuurlijk zou ik ook wel een topper willen fokken, zal ik ook mijn best wel voor doen, maar is niet mijn hoogste doelstelling omdat de kans niet erg reeel is dat mij dat ooit zal gebeuren gok ik zo
) zou ik het er niet uit kunnen rijden.
Dimple schreef:youngster schreef:Tuurlijk zou ik ook wel een topper willen fokken, zal ik ook mijn best wel voor doen, maar is niet mijn hoogste doelstelling omdat de kans niet erg reeel is dat mij dat ooit zal gebeuren gok ik zo
Zou jij zo'n topper dan houden en zelf uitbrengen of door iemand laten uitbrengen?
LDRD schreef:Ik probeer een potentiele topper te fokker, die zeker tot in de lichte tour mee kan en ingeval de nakomeling een merrie mocht zijn ook nog interessant genoeg om de stam mee voort te zetten. Ik zeg met opzet 'probeer', want dat is lastig zat natuurlijk, maar goed, je moet nou eenmaal een doelstelling hebben anders wordt het helemaal niks.
Doelstelling 2 is bij mij dat wanneer het paard niet talentvol genoeg is voor de lichte tour, cq de semi professionele ruiter, er een paard overblijft dat door iedereen te rijden en in de omgang door een kind te händelen moet zijn.
Dat laatste is zeker niet de onbelangrijkste doelstelling, want ik fok zeker niet voor 'de slager'. Dat laatste is toch voor de mindere talenten met een lastig karakter vaak na allerlei omzwervingen wat ze te wachten staat.

zerena schreef:Amen

LDRD schreef:Zou jij dat niet doodzonde vinden dan als je zoveel tijd, moeite en emotie hebt gestoken in een veulen
en deze ligt een paar jaar later bij de slager in de vitrine?
Cassidy schreef:Daarom fok ik ook voor mezelf, en niet voor een ander.
) LDRD schreef:zerena schreef:Amen
Zou jij dat niet doodzonde vinden dan als je zoveel tijd, moeite en emotie hebt gestoken in een veulen
en deze ligt een paar jaar later bij de slager in de vitrine?
Omdat ik mij meer toeleg op het bonte warmbloed paard hoop ik altijd wel een bont veulen te vangen. Met de keuze van een dekhengst probeer ik er wel rekening mee te houden maar om heel eerlijk te zijn, ik fok liever een mooi effen veulen dan een lelijke bonte
En goede sterk, vooral de benen en rug
, puur voor mezelf.. Zooist schreef:Ik probeer een voor mij functioneel sportpaard te fokken met een voor mij goed exterieur.
Ik hoop dat ze minimaal sterwaardig zijn en aanleg hebben voor minimaal lichte tour.
Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur van type sportpaard en ik hou van de "hetere typjes" die net op het randje zitten. Daar kan ik fijn mee werken.....
De merries probeer ik te houden en zo langzaamaan een fokkerij op te bouwen maar wanneer ze geen predikaat behalen wil ik toch zo selectief zijn om ze als sportpaard te verkopen. De hengsten die ik fok wil ik aanrijden en dan verkopen....
Heb niet de ambitie om een goedgekeurde dekhengst te fokken, maar het zou natuurlijk wel heeel leuk zijn