Zou jij een paard van 17 jaar kopen? Help.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xkusssx

Zou jij een paard van 17 jaar kopen? Help.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 12:02

Ik heb mijn oog laten vallen op een paard waar ik wel eens op rijd.
Deze staat nu te koop maar is al wel 17 jaar.
Nu is mijn vraag ga ik hier nog plezier aan hebben of alleen onkosten?
Als je haar rijd zou je ook kunnen zeggen dat ze net 5 ofzo is..
Het is een frisse merrie die wel een beetje van uitproberen houd.
Maar dit is ook wel wat ik zoek.
Ze is denk ik 1.62 beetje rond die maat, slank postuur bruine kleur.
En heeft m2 gelopen (met vorige eigenaar). kwpn.

dit is haar afstammeling:

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=118304
ze is dus zelf het 1e paard links.

En dit is een nakomeling:

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=118303

Roane

Re: Zou jij een paard van 17 jaar kopen? Help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:03

Ik zou het doen als ze voor de rest gezond is, en de laatste tijd niet ziek of kreuepel is geweest. Zeventien betekend niet gelijk dat ze afgeschreven is. Vind ik, vooropgesteld. Bloos

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:05

Waarom niet?? Als ze nog gezond is en je wilt er toch geen topsport meer mee rijden maakt het toch niks uit?? Ik zou het wel doen, vooral als je haar al lang kent!!

waterloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:06

Hangt ervan af wat ze er voor vragen, en wat je er mee wil gaan doen. Je kan er ook nog een veulentje bij fokken. Ik zou haar wel klinisch laten keuren.

woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:06

Ligt er ook aan wat je er mee wilt. Wedstrijden zullen snel
eindigen, denk ik. Maar als je lekker recreatief wilt rijden kun je er nog jaren op vooruit.

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 12:07

en is het belangrijk dat ik haar laat keuren, ik dacht bij mezelf het is een keur merrie dus ze is toch al gekeurd? of altijd
doen? en wat zijn de kosten ervan? of nog probeer het nummer van de oude eigenaar te achterhalen en te vragen waarom ze wegging? En misschien een rare vraag: maar wat vinden jullie een schappelijke prijs voor dit paard?
Volgens mij is ze niet ziek of kreupel geweest, maar ze heeft
dan ook ander half jaar stilgestaan en is net weer een half jaar ofzo onder het zadel.

En nog een belangrijk ding: Ben verliefd op haar!

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:08

is ze geen 16? ze is van het geboortejaar 1990, dus dan is ze toch 16?

Alleszins, als je zo dol op haar bent zou ik haar kopen, alleen vind ik wil dat de eigenaar een niet al te hoge prijs mag vragen ...

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 12:08

met het klinisch keuren kunnen ze dan ook zien of ze nog een veulen zou kunnen krijgen? haar laatste veulen was van 2003 zie laatste link.

En ik wil er vooral recreatief mee dressuren met af en toe een wedstrijdje ofzo, en af en toe een sprongetje..

enn ... wat is een niet te hoge prijs???

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 12:09

dat meende ik ook 16? maar de eigenaar nu zegt 17? ik zat al te rekenen of ze dan niet net 17 kan zijn geworden ofzo??? haha

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:10

nee, dat kan ook niet Haha! als ze van het geboortejaar 1990 is, is ze 16 Haha!
1989 zou dus 17 moeten zijn.

of ze nu op het eind of in het begin van het jaar verjaart, dat blijft hetzelfde

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:11

Ik heb net ook een paard van 17 gekocht. Lachen Nou gaan IJslanders over het algemeen lang mee, dus ik hoop nog een tijd van die van mij te kunnen genieten. Hij is lekker enthousiast, gezond (op zomereczeem na) en ik vind het een heerlijk beest. Als jij van die merrie net zo blij wordt zou ik het absoluut doen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:12

Volgens deze gegevens is ze 16. Een term als 'keur' merrie zegt niets over de huidige gezondheid van het paard. Gewoon klinisch laten keuren dus Lachen.

Verder is 16 helemaal geen verkeerde leeftijd, daar kun je nog jaren mee vooruit Lachen.

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 12:13

woezel: ik zie in je profiel dat jij ook een ouder paard hebt gehad.. tot welke leeftijd heb jij daar mee kunnen rijden? wil natuurlijk niets zeggen over die van mij..

Maar denk dat als je de conditie op pijl houd je er toch nog wel
redelijk lang plezier van kunt hebben..??? of is dat niet belangrijk dat je
de conditie dan goed op pijl houd, of kun je een ouder paard ook gerust
een week stilzetten?

:p conditie heeft ze overigens genoeg..

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 12:14

hoe werkt dat een klinische keuring?? Moet je dat aanvragen?
en voor wie zijn dan de kosten? En wat gaat dit ongeveer kosten? Wie kan mij hier wat over vertellen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:18

Een da doet de klinsiche keuring, als je wilt kijken of ze nog veulens kan krijgen moet je dat er apart bij zeggen. Want dat zit niet standaard bij een keuring er in. Overigs is veulen kunnen krijgen nog wel wat anders dan dat ze daadwerkelijk drachtig zal kunnen raken. Maar dit moet je bij met een Da overleggen. Die kosten zou trouwens voor jou, maar hier kun je ook nog het e.e.a. met de verkoper overleggen. Meestal is het als volgt: komt het paard door de keuring heen (dus goed) dan zijn de kosten voor de koper, ookal koop je d'r niet. Komt het paard er niet doorheen dan zijn de kosten voor de verkoper. Maar zo hoog zijn die kosten niet, hoor. Als je dat al niet kan of wilt betalen, moet je imo ook niet aan het paard zelf beginnen.

En ja ik zou een paard van 16 kopen, ik heb er zelfs een gekocht die 19 was Knipoog

Met beleid kan ze nog jaren mee. 16 is niet stokoud en als ze is wat je zoekt wat houdt je dan tegen. Gewoon kopen die hap (mits ze door de keuring heen komt) Knipoog
Laatst bijgewerkt door Sammie op 01-08-06 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 12:20

vind het zo gek dat mijn baas op het werk die ook meerdere (dure) paarden heeft (heeft dan misschien ook iets te veel geld)
zegt dat ik gek ben als ik het doe omdat ik dan over 2 jaar er niets meer mee kan en dan alleen nog maar voor het paard betaal.. en jullie hier allemaal positief zijn :S
haha word zo moeilijk.. moet ik dan maar gewoon mijn gevoel volgen?

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 12:21

de eigenaar nu heeft haar ongeveer anderhalf jaar geleden gekocht misschien iets korter.. kan het zijn dat ze dan niet
al gekeurd is toen zij haar kocht? en heeft ze dan zelf die
papieren? of krijg je daar geen verslag of iets van?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:22

Een paard van 17 kopen? Meteen. Als het een merrie is helemaal. Als ze de leeftijd van 17 hebben gehaald, is de kans groot dat ze nog veel ouder kunnen worden. Een goed gereden 17 jarige is een perfect leerpaard, en als het nog een paard is di je af en toe gaat uitproberen lijkt het me ook een oude sul. Ja, ik zou het doen! Enne, nog een tip: je gevoel volgen is nooit verkeerd...

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:23

Ik ben sinds vier maanden eigenaar van een NF-merrie, die na 4 dagen in mijn bezit haar 19e verjaardag mocht vieren!
Natuurlijk moet ze langer in- en uitgestapt worden en gaat het over het algemeen wat minder vlot dan in haar 'hoogtij-dagen', maar daar tegenover staat een berg ervaring. Ze heeft vroeger hoog (Z) in de sport gelopen, zowel springen als dressuur, maar ik heb er een prima, onverschrokken recreatiepony aan, waarvan ik ook nog eens een heleboel leer!

Het ligt helemaal aan het paardje zelf. Wij hebben een paard van 7 op stal; artrose in drie benen. Leeftijd zegt niet altijd alles.

Mijn keuze voor een ouder paardje was bewust en ik heb nog geen seconde spijt gehad!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:24

Wat een onzin hoor! Jou baas zit in een ander segment en daarom zal hij zulke dingen zeggen. Maar kom op zeg! Over 2 jaar is ze 18 en dan is ze nog niet eens stokoud. Er komt natuurlijk wel een tijd dat je het rustig aan moet doen, maar dat verschilt per paard. Je hebt paarden van 27 die nog bokkend door de wei heen rennen en paarden van 12 die op zijn. Als jij dit paard graag wilt hebben, dan moet je je eigen gevoel volgen!

Die van mij was 19, nu 21 staat nu met een veulen in de wei en ik reed er zelfs nog wedstrijden mee en na het spenen wil ik ook dat weer op pakken.

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 12:25

Denk dat ik maar gewoon mijn gevoel moet gaan volgen Haha!
af en toe heb je eens wat bevestiging nodig he Haha!

Graag zou ik nog wat info hebben over het keuren..

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 12:25

en wat is een beetje een redelijke prijs???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:25

keuren van anderhalf jaar geleden wil niks meer zeggen. ik zou hem gewoon opnieuw laten keuren.
wat is de vraagrpijs? wat heeft ze gelopen aan wedstrijden enz enz. dat zou voor mij belangrijk zijn, niet de leeftijd.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:26

als je recreatief rijd of dressuurwedstrijden dan zou ik zeggen waarom niet? als ze verder goed gezond is , dan is een 17 jarig paard is nog niet oud en versleten hoor. Mischien kun je er zelfs een keer nog een veulen uit fokken.
Je moet wel je gevoel volgen, en kijken of het paard kan wat jij er mee wilt. Dan zie ik geen obstakels toch? ja een 17 jarig paard wordt ouder en zal natuurlijk een keertje op zijn maar dat is per paard verschillend. Bedenk dat ook een 5 jarig paard iets kan krijgen waardoor hij ongeschikt is met wat je ermee wilt, dus dan heb je hetzelfde verhaal als met een gepensioneerd paard. Wij hebben hier pony's staan van in de 30, en die rijden nog concours springen alles enzo. Ik had zelf ene merrie van 20 jaar, en die was ook kerngezond en hard aan de benen.
Laatst bijgewerkt door silverbrumby op 01-08-06 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:26

Ik persoonlijk zou niet op een paard vallen van die leeftijd... maar dat is meer om de reden dat ik het leifst zef inrijdt..
Maar als ze is wat jij zoket zeker doen! Als ze gezond is al helemaal!