verschillen egyptisch, russisch, pools en spaans gefokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

verschillen egyptisch, russisch, pools en spaans gefokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 21:38

ik ben mij aan het orienteren voor de aankoop van een arabiertje (jaarling) en ik zou graag willen weten wat de verschillen zijn tussen een egyptisch, russisch, pools en spaans gefokte arabier.

wat is het verschil in exterieur? en in het karakter? zijn er verschillen in de bouw voor bijv. endurance of dressuur? verder nog verschillen in kleur?

Wat heeft jullie voorkeur en waarom?

ik hoor het graag!!

Sammie

Re: verschillen egyptisch, russisch, pools en spaans gefokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 21:47

Misschien kun je deze vraag ook op fokt.nl stellen Lachen

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 21:48

hoezo? ik denk trouwens dat ik het beter kan verplaatsen naar rassenpraat of niet?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 23:19

Sammie schreef:
Misschien kun je deze vraag ook op fokt.nl stellen Lachen

Nee niet fokt...
Het arabische volbloeden forum of het arabieren topic bij ras praat.

Het zit hem in de bloedlijnen.
zoals jij al noemde:
*Pools
*Russich
*Egyptisch
*Spaans
*Crabbet
*Iranees

Ik heb bij voorbeeld een zuivere spanjaard.
Nuchter van karakter.
Iets minder een ras typisch hoofd.
Maar wel een volle body(barok zelfs)neigt naar de andalusier.

De Rusische Arabier is ook weer met een iets voller bouw ( ja hoe kan ik het best verwoorden)

Ieder type heeft zijn eigen kenmerk

Elk ras is zo gefokt naar de behoeftes van hoe dat land graag hun Arabier wilde zien.
Let wel het blijven 100% Arabieren.
Zorg dan ook altijd bij je aankoop dat er een Baps of Avs Papier op zit...

Want zonder arabier wordt het niet voor vol aangezien.
Ook niet waneer er 95% bijvoorbeeld in zit.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 23:24

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:06

Mijn ouders hebben twee Russische arabieren (zie ook mijn profiel). De één is bijna helemaal volledig Russisch gefokt, hij heeft wel redelijk veel Aswan (Egyptisch), maar dat hebben alle Russen. Hij is heel erg stevig en ook behoorlijk groot. Russische arabieren (Tersk meer specifiek) worden vooral gefokt voor de renbaan. Het zijn vrijwel allemaal racearabieren. Ons exemplaar (v. Drug) is een echte arabier, hij heeft een super rastypisch koppie. Bloedmooi beest, alleen een beetje groot (1.65).
De ander (v. Nikel) heeft meer Pools en Egyptisch bloed, die is een stuk ranker, athletischer en heeft een wat minder rastypische uitstraling. Zijn allebei ex renpaarden en uitermate geschikt voor endurance qua karakter, uithoudingsvermogen en bouw.
De fokker/importeur (Kossack Stud) heeft zelf veel Russen staan, maar fokt nu veel met Frans bloed. Zij fokken voor de renbaan, maar hebben ook Gomel (dressuur) staan.

Egyptische arabieren zijn van oudsher meer voor de show, net als Spaanse geloof ik. Ze zijn erg rank, met dish, grote ogen en behoorlijk 'heet'. Flaxman Arabians fokt vooral Egyptisch.
Het ligt er echt heel erg aan wat je met je paardje wil, Russische arabieren zijn ook heel veelzijdig (ook voor show, ook voor dressuur, ook voor de rensport, you name it), net als Egyptenaren. Er zit overal wel een paard tussen die iets anders kan dan waar hij voor gefokt is.
Als je naar een fokker/handelaar gaat, geef dan duidelijk aan wat je wilt, wat je zoekt. 'Ik zoek een endurancepaard' is namelijk niet genoeg. Wat wil je er mee, vind je kl 1 al genoeg? Of wil je kl 4 halen, en dan liefst nog een beetje vooraan eindigen? Daar heb je namelijk een heel ander paard voor nodig. Net zo goed dat je met een springgefokt paard dressuur kunt rijden en omgekeerd. Let ook goed op karakter, je hebt redelijk 'suffe' arabieren (die nog behoorlijk veeleisend zijn in vergelijking met een KWPNer hoor Knipoog ), en je hebt echte hittepetitten. Zo'n heethoofd lijkt leuk, maar dat ben je gauw zat hoor.

Arabieren hebben écht meer aandacht en verzorging nodig dan een KWPNer, die van mijn ouders zijn echt kei en keihard, die kun je dag en nacht naar buiten gooien als je wilt, maar ze hebben echt dagelijks aandacht nodig, je moet ze regelmatig trainen. En het klinkt misschien gek: maar je moet ze heel open en eerlijk benaderen. Even 'hallo' zeggen als je de stal inkomt en dan pas halster om doen e.d. Ik heb het echt meegemaakt dat de DA bij onze KWPNer binnen kwam stampen met de inenting, KWPNer over de zeik, maar toen hij dat bij de arabier wou doen stond hij gelijk weer buiten. 'Dat beest is levensgevaarlijk', ja, als je niet uitlegt wat je komt doen wel ja. Als je gewoon even zegt wat je doet (en dat doe ik dus echt, hoi, ik kom je buitenzetten), dan is alles best. Ze hebben karakter Knipoog en daar moet je én van houden én mee om kunnen gaan Lachen We hebben bijna 10 jaar KWPNers gehad, en dat was heel leuk, we hebben nu 6,5 jaar (edit: de tijd gaat hard, ik dacht dat 't nog maar 5 jaar was Bloos) arabieren en dat is héél anders. Het zijn echt gezinsleden, ze horen er echt bij, meer dan de KWPNers altijd deden. En het is ook zo dat ze dan ook echt voor je door het vuur gaan. En als je eenmaal een arabier hebt (gehad), dan wil je niet meer anders. Hoewel ik al jaren roep dat ik 'later' een dressuurpaard (KWPN) wil Haha!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 12:18

ik ben op zoek naar een recreatiepaardje die ook een endurancerit kan rijden maar ik heb geen ambitie om de top te halen.

Ik hou van typische arabieren (rank en klein) en ze mogen best een beetje heet zijn (rij nu op een draver die ook vrij heet is en ook de karaktertrekken van een arabier heeft mbt eenkennigheid, alles voor je willen doen maar je moet wel rustig met haar zijn).

Ik ga zondag kijken bij een fokkerij die voornamelijk spaanse arabieren heeft. Weet je toevallig of spaanse types hard zijn en niet al te heet (zoals egyptische)?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:22

Een bekende Spaanse Arabier die zijn sporen heeft verdiend in de sport is Lobeke van Jan Calis, die onder Chantal Megchelenbrink is uitgebracht in de eventing. Resultaat: 2x kampioen in het Z (1x bij de pony's en 1x bij de paarden) en 2x Europees kampioen op de Arabissimo. Liep tevens Z2-dressuur en Z-springen.

Zie http://www.venmstables.nl/nl/index_megchelenbrink.htm onder 'Paarden' en 'Resultaten'.

Ik ga je topic ook even verplaatsen naar het speciale Arabieren-subforum hier op Bokt, daar is je specifieke vraag IMO beter op zijn plek dan op FA-algemeen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:29

laetitia schreef:
hoezo? ik denk trouwens dat ik het beter kan verplaatsen naar rassenpraat of niet?

omdat ze daar helemaal weg zijn van de arabier en anna/arie vast wel de verschillen uitkan leggen Haha!

Een arabieren forum is ook niet zo'n gek idee Vork

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 12:31

Hoi Karin, ik heb op het arabierenforum deze post ook gezet (omdat ik gister dacht dat ik het beter daar kon plaatsen!)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:38

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:46

Een Arabische hengst die 3.568 km heeft afgelegd is Sha Ze Man.
Deze hengst is helaas niet meer, maar met nakomelingen van hem wordt gefokt, en er staat het nodige te koop:

http://www.gestuet-am-wasserschloss.de/

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:47

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:47

laetitia schreef:
Hoi Karin, ik heb op het arabierenforum deze post ook gezet (omdat ik gister dacht dat ik het beter daar kon plaatsen!)

Hmm ja, maar het is niet de bedoeling dat je hetzelfde topic op verschillende subfora zet. In dat geval kun je beter even overleggen met de mod van het subforum waar jij denkt dat je topic het beste op zijn plek is. Lachen

Ik zie dat Djilan het al heeft opgelost. Dit topic heeft inmiddels meer reacties, dus dit kan open blijven. Lachen

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:15

Laui! schreef:

Arabieren hebben écht meer aandacht en verzorging nodig dan een KWPNer, die van mijn ouders zijn echt kei en keihard, die kun je dag en nacht naar buiten gooien als je wilt, maar ze hebben echt dagelijks aandacht nodig, je moet ze regelmatig trainen. Haha!

hier ben ik het niet helmaal mee eens, elk paard heeft recht op evenveel aandacht en verzorging ongeacht het ras..en een Arabisch Volbloed is hier geen uitzondering op Knipoog verder deel ik je mening helemaal, eens een arabier ALTIJD een arabier Knipoog

laetitia schreef:
Ik ga zondag kijken bij een fokkerij die voornamelijk spaanse arabieren heeft. Weet je toevallig of spaanse types hard zijn en niet al te heet (zoals egyptische)?

Spaans gefokte arabisch volbloeden staan hoofdzakelijk bekend om hun rustige karakter. Vraag anders eens meer info bij Hazebazz, ook lid van dit forum, die kan je erg veel vertellen over Spanjaarden! Knipoog

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:37

sherif: ik bedoelde ook niet dat ik mijn KWPNer rustig een dag in z'n stal liet staan, hoor. Maar ik merk wel dat je elke dag iets met ze moet doen, ze hebben afleiding nodig, anders worden ze sneller strontvervelend dan welk ander paard dan ook. Heel vroeger lieten we onze KWPNers dagenlang op stal staan (uurtje rijden en halfuurtje rollen in de bak), ik denk niet dat de arabieren die m'n ouders nu hebben dat erg op prijs zouden stellen. Ik denk ook niet dat we dan nog vriendjes zijn Knipoog Ze hebben het dus harder nodig dan de KWPNers die wij gehad hebben.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:52

mijn mening is dat ELK paard recht heeft dagelijks op weidegang (of in ieder geval recht heeft om dagelijks lekker zijn/haar benen te kunnen strekken), zelfs onze hengsten staan elke dag een paar uur lekker buiten, ken zat mensen die hun paarden gerust elke dag op stal laten staan en er alleen uit mogen voor hun dagelijkse ritje (vind ik zelf te triest voor woorden)! Ik ben van mening dat elk paard welke je het recht hiervan ontzegd inderdaad erg vervelend kan worden Knipoog

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:57

Ehm, zullen we het verschil tussen KWPN en arabieren hier niet bespreken?

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:01

Djilan schreef:
Ehm, zullen we het verschil tussen KWPN en arabieren hier niet bespreken?

volgens mij heb ik hier het verschil tussen een KWPN en Arabisch Volbloed niet aangehaald Knipoog

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:04

Nee, niet letterlijk en ik had het niet alleen over jou Knipoog
Maar het gaat hier over verschillende type arabieren en niet over andere rassen of over hoe lang een paard wel of niet buiten hoort te staan. Dat is allemaal off topic.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:46

Ik krijg wel steeds meer de indruk dat Arabieren meer op een persoon gericht zijn, dus geen allermansvrienden. En ik heb de ervaring dat ze bij te weinig aandacht soms heel vervelend kunnen worden, ongeacht het feit of ze weidegang hebben of hele dagen op het land staan. Een Arabier houdt van mensen!

ashra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:07

Citaat:
worden ze sneller strontvervelend dan welk ander paard dan ook

zou het kunnen dat ze toch wel intelligenter zijn als de andere rassen, fijngevoeliger Cool Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:45

O, absoluut. Ik heb verhalen gehoord dat beginnende ruiters konden lezen en schrijven met een Arabier, en gevorderde ruiters, die gewend waren hun wil aan een paard op te leggen, er absoluut niet mee uit de voeten konden.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:30

ashra schreef:
zou het kunnen dat ze toch wel intelligenter zijn als de andere rassen, fijngevoeliger Cool Haha!

... ik weet het wel zeker .... Knipoog

Hazzebaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 07:05

Wij fokken zuivere Spanjaarden en dat doen we hoofdzakelijk vanwege het veelzijdige gebruik, het karakter en de schoonheid. We hebben 2 hengsten staan, waarvan er 1 netjes "Arabisch"fokt ( Hacedor)dus niet barok en de ander geeft echte flinke, barokke nakomelingen ( Perlamon). Hier hebben we nog een jong dier van te koop.

Spanjaarden zijn echte allrounders. Of je ze nou inzet in de show, dressuur, springen, recreatie, fokkerij, vrijheidsdressuur of wat dan ook, ze nemen alles aan. In de ring gaan ze met de staart erop snuiven en showen, en in de voorring staan ze te pitten. Héérlijk. Met rijden ook erg braaf. Ik rij met onze oudste hengst tussen de KWPNers en start M1 en kan makkelijk mee met "de grote" paarden.

Kom gerust eens kijken bij ons om de verschiilen goed te kunnen zien en de Spanjaard te proberen. Behalve Spaans hebben we momenteel ook Russiscch, Pools, Egyptisch en Golden Cross staan. Vingers aflikken