hyppolyte schreef:Er staat op paardnatuurlijk.nl een hele mooie opmerking, die erg toepasselijk is: Als een paard vlucht voor een roofdier, dan zweet hij, zou het dan niet een gigantische evolutionaire fout zijn als het paard wel een sprint kan trekken om te vluchten van z'n vijand ( zijn leven redden dus), om vervolgens te sterven aan een verkoudheid?
Ik denk dat dat zweten wel meevalt, of het moet langer duren dan een sprint trekken
Daarbij hebben paarden die in het wild leven vaak een hogere weerstand/e.d. doordat paarden die dat niet hebben de groep niet kunnen bijbenen of ten prooi vallen aan een roofdier (de zwakste zullen het eerste uitgeschakeld worden). Door deze natuurlijke selectie krijg je ook weer een 'sterkere' groep.
hyppolyte schreef:Trouwens, mensen worden al niet eens ziek van nat over straat (in de kou) lopen, en wij hebben niet eens een wintervacht, laat staan dat een paard wel verkouden zal worden (de vacht van een paard is z'n met bont gevoerde, water en winddichte, regenjas).
Ik mag dan een sterke weerstand hebben, maar als ik bezweet (of goed nat) over straat ga in koud weer dan is de kans erg groot dat ik daarna verkouden ben
het bijvoeren van ruwvoer is wel erg belangrijk zowel bij 24/7buiten als bij geschoren, ruwvoer heeft een trage doorvoersnelheid en levert langer extra lichaamswarmte op