Combinaties Volbloed / Kwpn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Megan_

Combinaties Volbloed / Kwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 11:50

Wie heeft hier voorbeelden van?

Wat zijn geschikte hengsten voor deze combi?

Hoe zou de combi met Gelders zijn?

Ik ben hiernaar opzoek omdat ik mijn engels volbloed wil laten dekken. Ik zoek in de richting van dressuurgefokt / wellicht fijn allround veulen.

Brand maar los..

marianna

Re: Combinaties Volbloed / Kwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:00

Wat heb je zelf voor afstamming?

Ik heb zelf een 60 % volbloed, van Stravinsky XX x Thorwald x Doruto x Amor die ik wellicht ook laat dekken...

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 12:01

100% volbloed, een Green Forest X Indian Forest

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:05

Heey,
Mijn vorige paardje was een Cabochon x Mamori xx. Super beessie met een super karakter, heel erg werklustig een heel braaf. Ze zou je er nooit afgooien ofzo. Hier wat foto's van haar:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik zelf vind de combinatie KWPN (met of zonder gedeelte Gelders) / Engelse Volbloed heel fijn. Dat vind ik de fijnste paarden.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:19

Het KWPN is begonnen met het veredelen van hun gelderse en grongers door middel van volbloed. Deze zgn F1 producten doen het heel goed in de sport. De merrie Finesse bijvoorbeeld was zo'n F1 product. Als je wil fokken zou ik dus inderdaad kiezen voor een gelderse of groninger hengst.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:38

Ik rij een Jumbo Jet x Belfalas xx. Deze is heel cool, maar soms komt toch even weer dat bloed tevoorschijn. Hij lijkt helemaal niet bloederig, hij heeft meer van zijn vader, maar zijn halfzusje van Hilton is wel heel iel en is ook kleiner, heeft een Cob hoofdje. Dus het is maar net wat je zelf wilt, wat grover en groter fokken, zou ik voor een hengst kiezen met wat ouder bloed, of het uiterlijk behouden van de volbloed en kiezen voor een hengst met jonger bloed.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 12:39

Ik wil haar inderdaad verzwaren, ze moet meer ets maat, en veel massa en front erbij krijgen..

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:44

Ik denk dat je het beste een 'gewoon goede' KWPN hengst kan nemen, met niet teveel volbloed erin.
Goedkoper is een niet goedgekeurde hengst, maar die zijn niet getoetst op bv rontgenfoto's.
Je kan bij het KWPN info vragen of je veulen dan misschien een KWPN papier zou kunnen krijgen. Een Engels Volbloed papier kan in iedergeval niet.
Bij het AES hebben ze tegenwoordig ook best leuke hengsten, of een van de Duitse stamboeken. Dan zal m.n. een Holsteiner hengst wat meer front en massa kunnen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:29

Ik snap je advies niet helemaal Knavia.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:39

Ik heb een Engelse Volbloed x KWPN, kijk maar in mijn profiel voor foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:47

Wij hebben ooit een KWPN x KWPN x Engelsvolbloed gefokt, maar dat paard was volledig onhandelbaar.

Wel veel mee gedaan als veulen t/m 3 jarige, en op een goede manier en met prof begeleiding, maar toch al veel ongelukken gemaakt. Toen hij 3 was hebben we 'm verkocht aan profs. En zelfs die konden er niets van bakken.

Zat dus erg veel temperament in, erg volhardend karakter, net als z'n moeder.

Maar ik weet wel dat er goede combi's zijn gemaakt hoor. We troffen gewoon een vervelend exemplaar, kan in de beste families gebeuren.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 17:03

Ik heb inderdaad AES in mijn achterhoofd.. Daar had ik een interessante hengst gezien, Ruben ( Rohdiamant x Weltmeijer x Purioso) Echter purioso is veel bloed en dat lijkt me minder, ookal is het 3e graads..

Weet iemand combi's met Engels volbloed en Kwpn die wel goed zijn? Ev. 2e / 3e graads terug..

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:46

Ik denk dat je vrijwel iedere dressuur gefokte hengst kan kiezen die ook nog een aardig sprongetje in zich heeft. Waarom zou je beperkt zijn omdat je paard een Volbloed is, ze heeft helemaal geen verkeerd model, niet op de kop gebouwd ofzo. Een hengst met de nodige massa en een goede "rijpaard hals" lijkt me de beste keuze. Maar ik zou niet voor een heel ander type kiezen dan de merrie heeft.
Als ik deze foto's bekijk, dan is het een leuk beestje:
viewtopic.php?f=53&t=628351[ITP

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:30

Jessica24 heeft nu een Kennedy uit haar Mytens xx merrie, erg leuk veulentje, je ziet er wel duidelijk veel volbloed in terug.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:58

In 1990 hadden wij een veulen van Mytens xx uit een merrie van Video , 100% tuigpaard.
Het veulen was een bloedje om te zien en het chiqueste veulen dat we ooit hebben gefokt.
Jammergenoeg kreeg ze de Wobble en hebben we haar verkocht.
Vorig jaar hadden we een hengstveulen van Roven xx uit een kleindochter van de Video-merrie.Geheel tuigpaard gefokt van de hengst Goya.
Hoewel zijn moeder veel chiquer is dan haar oma is dit veulen verre van deftig.Maar ja , het is nu een jaarling.
Het veulen van dit jaar is van Sandreo (uit de Goya merrie) en is weer even chique als de Mytens.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 19:50

Hmm okee...

Ik wil Gracy verzwaren en wil dus combineren met een wat grovere hengst, wellicht wat ouder bloed.

Ik wil haar echter niet te lomp maken, het chique mag er niet uit. Ben benieuwd naar andere mensen die dit ook geprobeerd hebben. En zo ja,met welke hengst en wat kwam er uit?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:13

Zie topic over Darwin
viewtopic.php?f=22&t=627896
en kijk naar hoe het 20 tot 30 jaar geleden omgekeerd gebeurde, daar zijn de resultaten inmiddels van bekend.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:13

Dit is mijn volbloed merrie: Opera Ghost xx x Youth xx x Ack Ack xx
Afbeelding

Hier hebben we in 2004 dit veulen bij gefokt, inmiddels 2 jaar oud (foto is ze 3 mnd, in profiel staan nog wat foto's)v. Madison (kwpn, Quidam x Nimmerdor x Lucky boy xx)
Afbeelding

Zidine C is een pittig beestje , maar super braaf. Momenteel staat ze nog in de opfok. Maar ze is vorige week nog over het hek gesprongen van 1.20 m met enkel wat schaafwondjes. Dus springen kan ze wel!! Haha!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:20

Ik zou er een Gelderse hengst bij doen of toch op zijn minst een hengst die massa en meer bot doorfokt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:28

petraaken schreef:
Ik zou er een Gelderse hengst bij doen of toch op zijn minst een hengst die massa en meer bot doorfokt.

Ze vraagt om een hengst die meer massa en bot fokt Verward
Welke Gelderse bedoel je dan om er een dressuurpaard mee te fokken, een met tuigbloed????

Tjha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:30

De opa van mijn paard was volledig volbloed.
Maar eigenlijk niet zo heel veel problemen mee.
voor foto's in m'n profiel! Lachen

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:35

Ik heb zelf een Wellington X Zuidhorn X Pele.
Hier zit nogal wat volbloeden in de lijnen.
Dit is ook aan haar te zien!

Qua karakter is het een pittige dame, ze weet wat ze wil en vooral wat ze niet wil! Maar keihard voor je werken wil ze zeker!! Ze is momenteel herstellende van een zenuwblokkade(met steigeren achterover gevallen). Ik kwam hier achter doordat ze zelf deze signalen gaf, voorzichtig bijten met opzadelen, protest, en vooral chagarijnig als ze moest gaan rijden. Nu is ze al weer bijna de oude, mag nog even niet rijden.

Ze is smal, 1.65m en aan de korte kant(lees:niet te kort)
Ze is eigenlijk springen gefokt maar loopt met mij dressuur, volgend jaar gaan we springen. Zal een keer fot's plaatsen in mijn profiel.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:18

Tjha schreef:
De opa van mijn paard was volledig volbloed.
Maar eigenlijk niet zo heel veel problemen mee.
voor foto's in m'n profiel! Lachen

Je hebt een erg mooi merrie om te zien! Bloos Lachen

Wat is haar afstamming? is haar vader en moeder KWPN? van welke kant komt de volbloed lijn?

Hier is nog een topic mbt deze combi vraag Knipoog : viewtopic.php?f=159&t=627182

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:20

sarabande schreef:
petraaken schreef:

Ze vraagt om een hengst die meer massa en bot fokt Verward
Welke Gelderse bedoel je dan om er een dressuurpaard mee te fokken, een met tuigbloed????

Volgens mij zijn er toch Gelderse hengsten zonder Tuigpaard bloed in. Gelderse hengsten kunnen in mijn ogen toch wel meer dan alleen dressuur.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:26

petraaken schreef:
Volgens mij zijn er toch Gelderse hengsten zonder Tuigpaard bloed in. Gelderse hengsten kunnen in mijn ogen toch wel meer dan alleen dressuur.

Ze vraagt naar een dressuur evt allround veulen.
Neem maar een Gelderse is net zoiets als neem maar een Tinker of een Shet, een serieuze fokker zoals jij kan dan toch wel een specifieker advies geven???