Veulen met halstertouw probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equira

Veulen met halstertouw probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 09:53

Beetje vreemde titel, maar kon het niet beter omschrijven. We hebben een probleempje met een veulen van twee maanden oud. Het is een nieuwsgierig, eigenwijs, maar lief beestje. Hij heeft echter een probleempje, meneer pikt het niet als er een touw aan zijn halstertje vast gemaakt wordt. Het halster zelf is geen probleem, maar zodra er enige druk op komt, raakt hij in paniek. Hij steigert en als het allemaal niet helpt legt hij zijn hoofd in zijn flank om zich vervolgens te laten vallen. Het begint toch wel erg lastig te worden, omdat hij al behoorlijke einden bij zijn moeder vandaan gaat en als hij mee moet, volgt hij niet meteen de merrie meer. We hebben al een tip gekregen om hem gewoon maar vast te zetten, dan geeft hij zich waarschijnlijk vanzelf, maar dat leek ons niet een goed idee. Hij doet zichzelf dan ongetwijfeld iets aan en het wordt een nog groter trauma dan dat het nu als is. Iemand tips???

Tinne

Re: Veulen met halstertouw probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:53

Mijn veulen reageerde ook zo op het halstertouw in het begin. Ze snappen die druk op hun hoofdje gewoon ook niet zo. Bij je merrie kun je druk erop geven als je wilt gaan lopen en die snapt dat, die kleine moet dat nog doorkrijgen.

Ik heb iemand mijn merrie laten vasthouden en het touwtje van het veulen. Ik ben naast het veulen gaan lopen, ene arm om de voorhand, andere arm om de achterhand. Als er druk kwam op het touw, gaf ik druk achter de billen, dat hij moest gaan lopen. Als hij dat deed, liet mijn zus het touwtje losser en was de druk dus weg. Zo hebben we dat een paar keer geoefend en op die manier had hij het snel door. Ik denk dat hij na 2 keer oefenen door haar dat hij moest gaan lopen als er 'druk' op het touwtje kwam te staan.

Vastzetten zou ik zeker niet doen, ik zou dan iig bang zijn dat het veulen zich gaat bezeren of zo gek gaat doen dat het lelijk ten val komt.
Dan kun je hem eerst beter op een goede manier aan het touwtje laten wennen.

Ik heb in het begin ook wel eens gewoon druk gegeven op het halster. Als ik dan erbij zat in de stal bijvoorbeeld, dan deed ik het halstertje om en gaf ik druk aan de onderkant. Vond 'ie in het begin ook niet leuk, maar daar wende hij ook snel aan Ja .

Succes!

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 15:31

Dankjewel. Jou manier lijkt me inderdaad stukken beter dan gewoon vastzetten. We gaan het eens proberen. Hopen dat hij het langzaam gaat begrijpen. Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:59

Je moet ook een touwtje achter zijn kont langs doen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:04

je 'moet' niks. Ik vind een hand beter (en sneller!) werken dan ook een touw achter z'n kont, als je dat touwtje achter z'n kont teveel laat vieren dan kan het veulen ook daar in verstrekt raken.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:28

Vastzetten is ook gevaarlijk bij een veulen. Als ze die druk een beetje snappen, kun je het vaststaan ze wel aanleren. Maar kennen ze dat nog niet, dan gaan ze zich daar gegarandeerd tegen verzetten.
Weet iig nog wel dat ik een paar jaar terug op bokt een verhaal las van een veulen dat op die manier zn nek gebroken heeft, dus nee.. dat vind ik echt geen goede manier Knipoog.

Op die manier die ik beschreven heb (en Sammie ook noemt) is echt een handige manier, maar heb je wel iemand bij nodig. Makkelijk is ook als je je merrie gewoon mee laat lopen.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:48

Kan iemand mij vertellen wanneer je dan kunt gaan proberen om je veulen leren vast te staan en hoe je dat aanpakt?
Ik weet het, sommige doen dat al heel jong... mijn veulen van dit jaar is nu 7 weken en alles wat zij niet snapt of eng vindt laat ze zich ook achterover vallen, om zich maar aan het nieuwe te ontrekken.
Je begrijpt dat ik tot op heden dat nog niet ben gaan oefenen.

Hoe doet men dat als men meerdere veulens die de hele zomer in koppels buiten lopen dat leren?
Men heeft dan helemaal niet zoveel tijd om net als de gemiddelde bokker te "trutten" met hun veulen. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:51

ik zou zorgen dat ik altijd met zn tweeen was....... zodat er een van de achterkant in kan werken........ hand om de bips heen en zo het dier naar voren laten lopen

Karinna....... ik zou als ik jou was als de wiedeweerga met dit dier aan de gang gaan....... als ze dit vol blijft houden heb je straks als het een groot paard is echt een majoor probleem

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:57

Nou misschien heb ik dan wat overdreven als het zo op je overgekomen is, het is niet zo dat ze de hele tijd plat achterover ligt (sorry voor het misverstand).
Ze is wel een stuk bijdehander/sensibeler dan de andere 2 die ik heb gefokt en dat merk je dus.

De andere 2 heb ik van alles aangeleerd, zo ook deze, maar dus niet vastzetten...
De nieuwe eigenaar van mijn veulen van vorig jaar gaf mij de tip om met deze daar eerder aan te beginnen.. vandaar mijn vraag (met in het achterhoofd houdend dat ik het eng vind om het veulen dat te leren).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:02

Ik denk dat die meneer wel gelijk heeft Haha! Haha! zeker als ze wat bijdehanter/sensibeler zijn. Een paard leert van herhaling, dingen moeten "normaal" worden voor een paard Haha! Haha!

Kittig dingetje Haha!

Wij deden die dingen allemaal in de eerste week al...... vast staan, bij moeders...... voetjes geven en meelopen... in week twee en drie herhalen we het een aantal keren....... daarna regelmatig herhalen..... week 7 gingen ze al met de trailer mee stukkie rijden....... en ook dat regelmatig herhalen Haha! daarna gingen ze de opfok in met maand of 5 om als 3,5 jarige er weer uitgehaald te worden.... zo de trailer op, op stal zo vaststaan, netjes meelopen en voetjes geven........

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:10

Wow, dat ze dat na allemaal nog wisten na 3 jaar... geweldig!
Mijn eerste 2 veulens heb ik dat ook allemaal geleerd en zijn enorm braaf!
De laatste heb ik al veel geleerd, alleen door omstandigheden is die nog geen enkele keer mee geweest op de trailer en dan dat "vastzetten" dan hè, dat heb ik ze alle 3 niet geleerd!

En ja, het is een kittig ding... maar ook een hele lieve knuffelkont!

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 21:10

Bedankt voor de tips, we gaan morgen meteen oefenen met een arm achter zijn kont langs, kwartje zal vanzelf wel vallen. Dat moet haast wel gaan lukken, want verder is hij wel zeer makkelijk in de omgang, alleen dat touw zint m niet. En toen hij 's nachts nog op stal stond deden we ook een arm om zijn hals en een arm achter zijn kont langs en lieten m zo naar stal lopen. Wat mams betreft kunnen we geen makkelijkere hebben, het is haar eerste veulen, maar ze doet geen vlieg kwaad, behalve haar eigen zoon dan, als die teveel praatjes heeft. Clown

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:10

jups ik ook hoor en ben blij toe! Want hij is behoorlijk eigenwijs. Vaststaan in de box en nu ook buiten box naast z'n moeder, voetjes geven, gepoetst worden, halster makkelijk aan en af, meelopen naar de wei is af en toe nog met horden en stoten. Voetjes natspuiten, zonnebrandcreme op neusje, ingespoten worden met vliegenspray/betadine, ong. 5 minuten zonder mammie op stal staan en beestje is net 15 dagen. Alleen trailer in lopen is niet zo makkelijk te oefenen, er staat hier alleen een één-paardstrailer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:16

de eerste twee weken zijn het belangrijkst....... de imprentingsfase....... alles wat ze dan leren, vergeten ze nooit meer Haha! Haha!

bijkomend voordeel is in de eerste twee weken dat wij mensen het arme dier dan kunnen "overmeesteren" dus in het paard zijn ogen zijn wij dan "sterker" iets wat ze meenemen in hun latere leven als ze niet onderweg leren dat ze mensen kunnen imponeren door bijvoorbeeld steigeren of slaan.

Deze manier maak ik al 20 jaar mee, en daar komen de beste paarden vanaf Haha! althans de paarden waar het voor mij het fijnst mee werken is Haha! Haha!

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:19

Ondanks dat sommige dingen "bloed, zweet en tranen" kosten, is het toch wel een hele leuke bezigheid hè het opvoeden van een veulen!?

WendyK ik denk dat de beste manier is, lukt vast met een beetje hulp!

En Sammie, ik denk dat ik het eens in de box ga proberen als ik "lef" genoeg heb als moeders staat te eten...
Ik heb begrepen dat ik het veulen pas weer los mag maken als ze rustig is (dus niet als ze probeert weg te komen), met een beetje mazzel leert ze snel!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:21

geweldige bezigheid dat jonge spul Haha! Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:16

Sammie schreef:
je 'moet' niks. Ik vind een hand beter (en sneller!) werken dan ook een touw achter z'n kont, als je dat touwtje achter z'n kont teveel laat vieren dan kan het veulen ook daar in verstrekt raken.

En touwtje achter zijn billen langs wordt altijd al gedaan door de mensen die ik ken

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:53

Ik ga me er ook lekker effe mee bemoeien Lachen zeker leuk dat jonge spul, geweldig om ze alles te leren! (als ze een beetje meewerken haha).
Het meelopen aan een touw heb ik zo gedaan, dat iemand voorop loopt met de merrie en ik met het veulen erachter loop. De eerste paar keer ging ze ook de lucht in of viel ze, maar nu loopt ze super mee. Nu loopt ze ook zonder de merrie met me mee, kwestie van beetje druk op het touw zetten en zodra ze maar 1 pasje naar voren doet, de druk eraf halen. En zonodig hulp van iemand die haar bij de kont een duwtje geeft als ze egt niet wil, is ook errug handig Lachen

Wat het vastzetten betreft ben ik er geen voorstander van om ze gelijk vast te zetten, te laten hangen tot ze zich overgeven. Kan goed gaan maar ze kunnen zich ook flink bezeren. Ik heb gelezen dat de 'atlas' van de nek nog lang niet sterk genoeg is bij een jong veulen om die druk aan te kunnen.

Ik oefen het vastzetten nu inmiddels wel, maar dan haal ik het touw door de ring aan de muur, en houd ik het uiteinde vast. Dan zet ik er wat druk op, zodat ze richting de muur loopt, en laat haar daar even staan. Als dat een paar keer goed gaat kun je het touw vastmaken met een 'knoop' die je in 1x losrukt.

Verder ben ik ook al heel vroeg begonnen met voetjes geven, daar heb je alleen maar profijt van (en de smid ook) Lachen

Succes allemaal!

Sabine_Jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:53

Wij hebben met ons veulen gewoon een touwtje van het hooi gepakt en dan er door heen doen zegmaar en dan het andere uiteinde ook pakken, dus dan heb je twee uiteinden vast dus het touwtje zit er gewoon doorheen en als ze dan heel erg gaan steigeren enz. dan kan je het touwtje loslaten en dan is het veulen ook weer los. Want het kan wel gevaarlijk zijn als je veulen te hard aan het touwtje trekt. Wij hebben dit zo gedaan en na een dag was het veulen eraan gewend. Als het veulen moet doorlopen moet je hem/haar aan de kont 'tikken' en als het veulen zachter moet lopen dan moet je haar aan de voorkant tegenhouden en langzamer laten lopen, zo komt er nooit teveel druk op het touwtje en als dat er toch komt dan kan je het touwtje loslaten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:58

Het is natuurlijk wel zaak om het rustig op te bouwen, maar dat geldt voor alles. Ik kon duidelijk verschil merken in of ik hem kort of aan een lang touwtje vastzette. Een lang touwtje had meer effect, omdat hij toch meer 'vrijheid' heeft en minder getrek aan z'n hoofd (touwtje zelf staat langer op spanning voor het z'n hoofd bereikt) en natuurlijk geen uur gelijk vast zetten. Zodra het veulen braaf is, maak je 'm weer los. Maar wel op of net na het moment dat hij braaf is. En daarna weer eventjes, en weer los enz. enz. Het veulen moet het als 'prettig' gaan ervaren en niet als eng.

Ruwalda het is niet alleen de atlas, het is de hele nek/hals en ruggewerf. Veulentjes zijn kwetsbaar en moeten met beleid begeleid worden en niet met geweld meegetrokken worden.

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 16:42

Dat armpje is geen probleem, dan loopt hij wel mee. Bleek vandaag Haha! Het is dus puur een probleem als hij alleen druk op het halster krijgt. Dat snapt ie niet. Doorgaan met combinatie arm en touw en daarna touw alleen en wachten tot het kwartje valt?

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:48

Onder het forum natural horsemanship staat een topic over een tinkerveulen dat op de NH manier aan het halstertouw leert lopen. Eigenlijk doen ze daar hetzelfde als jij met je armen, maar dan leggen ze een touw in een soort achtje rond het veulen (veulen in een handtasje). Je kunt dan de druk op het halster gemakkelijker combineren met de druk op de voor en achterhand.

Wij hadden ook een veulen wat echt je schouder uit de kom trok wanneer ze aan het touwtje moest lopen. We hebben toen ook deze methode toegepast. Eerst een aantal keer oefenen in de stal en daarna naar buiten en het ging echt perfect.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:55

Heb het ook met dat achtje gedaan en ging prima. Nu loopt ze gewoon aan halstertje mee Haha! .

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:00

Ik heb een keer een jongen paarden training gehad en je moet een soortemet van handtasje maken van het veulen (niet letterlijk natuurlijk) Volgens mij ging dat touw helemaal niet aan het halster in de eerste instantie. Hoe en wat precies vind ik even moeilijk uit te leggen maar ik weet wel dat het erg goede werkte bij het veulen waar ze het demonstreerde.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:01