[TI] tinker dik in het haar!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marinda_T

tinker dik in het haar!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 14:12

mijn tinker is een echt sport tinker, word bijna elke dag gereden, s winters geschoren, maar nu zit ze nog steeds heel dik in het haar wat kan ik er tegen doen? gr marinda

Jenny_Moon

Re: tinker dik in het haar!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:14

bosteln Tong uitsteken

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:15

kan je haar nu ook niet scheren? ik ken meerdere tinkers die niet uit hun wintervacht komen..

Marinda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 14:19

ik borstel haar iedere dag super goed, ze heeft ook nooit vieze vlekken!!
@keetieee: dan scheren ook in de zomer?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:39

mischien zeg ik nu iets wat tegen het verkeerde been aan schopt, maar ik ken geen enkele tinker die zo glad word als een sport paard (die hebben ook dan bijna geen vacht).
maar idd je zou ook kunnen scheren ook nu wel ik zou het alleen niet doen is voor mij niet nodig Haha!
sucses

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:43

Tja als je aan een tinker begint, dan weet je dat hij een super dikke wintervacht krijgt... misschien dta hij daarom ook nu niet zo goed uit zijn haren komt, juist omdat hij elke keer geschoren wordt?

Ik zou gewoon helemaal niet scheren, lekker goed borstelen, zo'n rubberen massageborstel (metgrote noppen) werkt heel goed hierbij. En de tinker gewoon tinker laten *LOL*

Marinda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 14:43

nee maaar dat bedoel ik ook niet, hij hoeft ook niet zo dun in het haar te zitten als een kwpner, maar me zusje heeft een haf en die zit zelfs een stuk dunner in het haar

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:51

eh je kan ook met lijnzaad olie proberen dan word het vaak ook een stuk beter van
dat bedacht ik me net ff sorry

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:21

Mijn tinker is een recreatietinker *LOL*

24/7 buiten en nog nooit een deken van dichtbij gezien....
Maar die is al tijden uit zijn wintervacht(die is ook al niet zo enorm dik) en is qua velletje toch echt net een warmbloed op het ogenblik.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 18:19

Biancaa schreef:
Tja als je aan een tinker begint, dan weet je dat hij een super dikke wintervacht krijgt... misschien dta hij daarom ook nu niet zo goed uit zijn haren komt, juist omdat hij elke keer geschoren wordt?

Ik zou gewoon helemaal niet scheren, lekker goed borstelen, zo'n rubberen massageborstel (metgrote noppen) werkt heel goed hierbij. En de tinker gewoon tinker laten *LOL*

Scheren heeft geen invloed op het wel of niet goed in de zomervacht komen, een geschoren paard gaat namelijk niet meer haar aanmaken. De groei van het haar hangt vooral af van de hoeveelheid licht, temperatuur speelt eigenlijk maar een kleine rol.
Jordy wordt ook iedere winter geschoren, maar verhaart juist heel snel.

Jordy moet ook 's winters hard werken, en dan wordt hij toch echt geschoren, anders is het geen doen... Dan zweet hij zich helemaal kapot en is veel sneller buiten adem. Ook merk ik dan dat hij met een dikke vacht en hard werken een stuk minder energie heeft.

Als je paard er nu last van heeft en haar warmte niet kwijt kan, zou je haar eventueel in een laag dekenmodel kunnen scheren, zeg maar een strook langs de onderkant wegscheren, de onderkant van de hals en de buik, dat scheelt al een eind.
Als je haar nog helemaal zou willen scheren moet je daar wel snel mee zijn, anders is de wintervacht al weer in de maak en wordt het heel lelijk als je haar van de winter weer scheert.
Er zijn overigens massa's paarden die ook in de zomer worden geschoren, in de endurance bijvoorbeeld is het vrij normaal. Bij helemaal scheren 's zomers wel uitkijken met verbranden op de witte gedeelten, omdat de zon er dan doorheen schijnt.

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:27

Heeft je paard er ook last van? lijkt me ook heel erg warm voor hem namelijk vandaar dat ik zei scheren..bij sommige paarden is nou eenmaal zo dat ze in een dikke vacht blijven..je hebt ook hondjes die 1x in de zoveel tijd geschoren moeten worden..anders krijgen ze er gewoon last van.. soms is de natuur een beetje in de war

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:29

Bonita heeft het ook en ook zij staat 24/7 buiten en nog maar 1 keer een deken van dichtbij gezien, afgelopen winter, toen het 20 graden vroor en de ijskoude harde wind haar buitenstal inwoei.. Toen had ze het ook ECHT koud en heb ik die nacht een deken opgedaan.

Nu is Bonita zelfs heel erg in de rui, maar ze heeft nog steeds een erg dikke vacht. Vorig jaar was ze echt superglad, maar dit jaar wil het niet zo. Ik denk omdat we zo'n slecht begin van het voorjaar hebben gehad. Ze zweet zich ook helemaal rot tijdens het werk, echt sneu..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:45

Baggio heeft een vacht die redelijk in de buurt komt van een sportpaard. Glad, kort en redelijk dun. In de winter staat hij alleen onder deken, wordt nooit geschoren.

Is je tinker wel goed ontwormd?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:56

De mijne wel in ieder geval, volgens schema van de dierenarts en met verschillende soorten.. Denk ook dat het meer aan het rare weer ligt, want meer paarden bij mij op stal hebben er last van. Er is maar 1 tinker die nu redelijk glad in haar vacht zit, de andere 4 dus niet.. 1 pony heeft zelfs nu nog een deel van haar wintervacht/veulenvacht, maar verliest het nu wel snel.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:07

CarS schreef:
Mijn tinker is een recreatietinker *LOL*

24/7 buiten en nog nooit een deken van dichtbij gezien....
Maar die is al tijden uit zijn wintervacht(die is ook al niet zo enorm dik) en is qua velletje toch echt net een warmbloed op het ogenblik.

Same here.. Amy zit superglad, glanzen, dun van vacht en strak in in haar vel.. Lachen

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:42

Jup, zo rijd ik er eentje die prachtig dun in haar vacht staat, korte haren heeft en geen haartje verliest bij het poetsen. Maar ook een die zes keer per dag gerost kan worden in de zomer Lachen

Marinda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 15:21

`ja ze is goed ondwormt, ze glimt ook wel mooi, haar vacht is alleen nog een beetje dik gr marinda

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:39

Ik ben het helemaal met Supertje eens !!
Ik scheer ook altijd in de winter om dezelfde reden. Heb 1x in de zomer moeten scheren omdat het toen enorm heet was. Aangezien ze altijd buitenloopt overdag moest ze natuurlijk wel beschermd worden tegen de vliegen en uiteraard de zon. Ik heb voor haar een Harry Horse vliegendeken gekocht (met hals) en dat hielp dus tevens tegen het verbranden !! Apart maar echt waar. Ze heeft ook altijd een stukje horgaas voor haar roze neus en nooit geen verbrandings problemen meer.
Zal er morgen eens een foto van maken.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:38

gam lijkt ook altijd kort, glanzend en dunbehaard maar hij heeft echt een dikke laag op zijn huid zitten. dit heeft hij altijd al gehad, hij heeft lang en veel haar.
ik weet ook niet of je er iets tegen moet doen. waarom zou je dat willen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:40

Onze tinker houdt haat vacht vast door een huid irritatie (tijdelijk) als haar wintervacht zou uitvallen zou alles goed komen.

We hebben van de da master hoof blend gekregen (super spul!) we doen door het voer lijnzaad olie, en we poetsen erg vaak met zo'n poetsblokje, tegen horzeleitjes enzo. Gaat al heel goed.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:16

Pellie schreef:
gam lijkt ook altijd kort, glanzend en dunbehaard maar hij heeft echt een dikke laag op zijn huid zitten. dit heeft hij altijd al gehad, hij heeft lang en veel haar.
ik weet ook niet of je er iets tegen moet doen. waarom zou je dat willen?

Bij een paard wat echt intensief werkt kan ik het me heel goed voorstellen dat je wilt scheren in de zomer. Voor het paard is dat ook prettiger als het zijn warmte niet kwijt kan.
Ik heb zelf ook overwogen om Jordy te scheren deze zomer, een tijdje terug toen het zo bloedheet was. Alleen een streep kaalscheren, de onderkant van zijn hals en borst, dat scheelt al aanzienlijk. Als het nu weer zo warm wordt (en dat wordt het als het goed is volgende week), dan scheer ik hem alsnog.
Natuurlijk pas je het werk wel aan als het zo warm is, maar als die warmte lang aanhoudt wordt het toch moeilijk omdat je ook gewoon door wilt trainen, en lessen etc. zijn ook niet altijd helemaal aan te passen qua tijd.
Ik ben nu bijvoorbeeld met Jordy vrij veel aan het werken aan de galop, dat gaat net goed vooruit, en dan wil ik die training eigenlijk niet stil leggen. Maar na een les van een uur waarvan hij minimaal de helft heeft gegalopeerd is hij met dit weer toch echt behoorlijk verhit (zoveel galop houdt hij onder normale omstandigheden trouwens zonder moeite vol), en dan zou ik het hem makkelijker kunnen maken door hem te scheren. En door alleen die delen te scheren kan hij nog steeds gewoon de wei in, is hij beschermd tegen regen, zon, etc. Ik zie er zelf dus eigenlijk geen nadelen aan..... alleen voordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:25

lijnzaad geven?
of lijnzaadolie!
helpt ook bij mijn shetje! die is nu zo goed als kaal! Haha!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:48

Ik begin VROEG in het jaar met lijnzaadolie en gekookte lijnzaad te geven, niet veel, een kleinebeetje! ( nooit putre raue lijnzaad voeren ivm blauwzuur!) Dat helpt hem goed door zijn vacht heen, Hij is s'winters teddybeer en zomers gald.. komt geen scherapparaat aan te pas en hij zweet nog steeds als een otter, dus daar maakt het geen flaus voor aus.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:44

ik snap de voordelen van scheren wel, maar dat maakt nog niet dat dit paardje in het algemeen een dunnere vacht krijgt. en ze zegt ook niet waarom ze de vacht minder dik wil hebben.
een paard kan altijd zijn warmte wel kwijt, alleen misschien niet in het tempo wat je als ruiter wilt zien, maar de vacht en opperhuid regelen zelf wel hoe snel de warmte uit het lichaam komt.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 10:25

Psies, of je nu een dikke of dunne vacht hebt, de warmte reguleert hij wel. maar het is wel lekker als het verhaar proces een beetje vlot gaat hihi.