Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
crossmonster schreef:het is bijna zeker dat het erfelijk is. het heeft immers ook met de omgeving te maken, heeft je merrie een zomerallergie opgebouwt, dan is het bijna zeker dat het veulen het ook krijgt
zet je je merrie aan zee of in de klei, dan is de kans kleiner, maar de kans blijft aanwezig.
mijn dierenarts heeft veel lijnen gevolgt waar veel zomereczeem in voorkomt, onder andere de LUX -lijn. en hij is tot conclusie gekomen dat het wel degelijk erfelijk is.
Desiree schreef:STel dat je weet dat de ouders van het betreffende dier het allebei niet hebben? Misschien slaat het een generatie over?
sophie83 schreef:Wij hebben een fokmerrie die in erge mate last heeft van zomereczeem. We hebben inmiddels al 6 veulens bij haar gefokt en geen enkele daarvan heeft last van zomereczeem. De dierenarts heeft deze merrie onderzocht omdat ze vrij vaak kleine kwaaltjes had. Volgens hem hebben paarden die zomereczeem hebben vaak iets mee gemaakt in de jeugd, bijvoorbeeld veel te vroeg bij de moeder weg gehaald of zijn ze iets anders te kort gekomen in hun jongere jaren. Ze zijn achter op de rest van de paarden en blijven dit ook. Of het waar is weet ik niet maar ergens geloof ik het wel want onze merrie heeft ook echt een achterstand op de andere paarden qua gedrag. Klinkt raar want geen enkel paard is natuurlijk hetzelfde maar deze merrie kan zomaar opeens een ontzettend dik been hebben. In het begin haalde we direct de veearts erbij maar nou weten we dat het na een dag vanzelf weer verdwijnt en ze er ook totaal geen pijn en hinder van heeft. Allemaal van die kleine onverklaarbare kwaaltjes die vanzelf weer verdwijnen.
ThePast03 schreef:Als de ouders geen lijders zijn (dus zichtbaar last hebben van de kwaal) en toch een veulen voortbrengen met een erfelijk gebrek, een zogenaamde lijder, dan kunnen ze dus wel drager zijn van de erfelijke kwaal. Dan is de kwaal autsomaal recessief.
Volgende voorbeeld maakt misschien wat duidelijk:
Autosomaal recessief
Lijder X Lijder geeft 100% Lijders
Lijder X Clear geeft 100% Dragers
Lijder X Drager geeft 50% Lijders, 50% Dragers
Drager X Drager geeft 25% Lijders, 50% Dragers, 25% Clear
Drager X Clear geeft 50% Dragers, 50% Clear
Dat zou kunnen verklaren hoe een merrie steeds maar klachtenvrije veulens kan geven bij bepaalde hengsten. Je hebt wel kans dat die veulens weer dragers zijn natuurlijk.
Hiermee zeg ik niet dat zomereczeem zich zo vererft, het is alleen om duidelijk te maken dat de ouders zeer beslist zelf geen lijders hoeven te zijn om een erfelijk gebrek door te geven.
Niemand weet nog precies hoe het overerft, maar dat de aanleg tot eczeem erfelijk is staat inmiddels wel vast. Persoonlijk zou ik dus gewoon niet fokken met een paard wat zomereczeem heeft, waarvan een van de voorouders zomereczeem heeft of die ooit een veulen heeft voortgebracht wat zomereczeem heeft.
Je moet wel een hele bijzondere merrie hebben, of een ras met een hele kleine genenpopulatie wil je dat riscio bewust nemen.
Als er in de toekomst meer bekend wordt over hoe het precies vererft wordt het misschien een ander
verhaal.
Er zijn genoeg gezonde paarden over waarmee gefokt kan worden.
Franske schreef:Merrie met zomereczeem.
7-8 nakomelingen, geen van allen ooit gehad....
Verschillende hengsten
[***] schreef:Dat is interessant [*olduser*]. Hoe kom je daaraan?