[discussie] Fokken met Zomereczeem patienten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

[discussie] Fokken met Zomereczeem patienten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 15:38

Ik dacht dat er ergens een discussie forum was, maar ik kan alleen[rt-d] vinden, verder niets. Dus sorry als ik hier fout zit.

Maar; to the point;
vinden jullie dat je kunt/mag fokken met zomereczeem patienten?
Mijn mening zal ik later geven.

pluklief

Re: [discussie] Fokken met Zomereczeem patienten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:46

ik weet het niet het is erg lastig te bepalen vind ik.
de meningen zijn er namelijk erg over verdeeld of het erfelijk is.
maar toch zou ik het voor de zekerheid niet doen. maar iedereenheeft een eigen mening.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:47

het is bijna zeker dat het erfelijk is. het heeft immers ook met de omgeving te maken, heeft je merrie een zomerallergie opgebouwt, dan is het bijna zeker dat het veulen het ook krijgt
zet je je merrie aan zee of in de klei, dan is de kans kleiner, maar de kans blijft aanwezig.
mijn dierenarts heeft veel lijnen gevolgt waar veel zomereczeem in voorkomt, onder andere de LUX -lijn. en hij is tot conclusie gekomen dat het wel degelijk erfelijk is.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 16:35

ja, dat weet ik, maar vind je dan dat je wel of niet moet fokken?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:51

ik vind van niet, het is een ellendig iets, paarden schuren manen en staart kapot, tot bloedens toe, als je weet dat je lieve veulentje dit later ook zal krijgen, nee dan zou ik het niet doen.
ik heb overigens ook 2 schuurders, is al erg zat.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 17:03

ja, mijne gaat morgen naar Friesland verhuizen, we zijn genoodzaakt haar weg te doen vanwege de jeuk, het was afmaken of naar de kust op die gustige plek Verdrietig

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:48

Ik vindt dat je met een paard met zommereczeem niet moet fokken ivm de erfelijkheid.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:05

crossmonster schreef:
het is bijna zeker dat het erfelijk is. het heeft immers ook met de omgeving te maken, heeft je merrie een zomerallergie opgebouwt, dan is het bijna zeker dat het veulen het ook krijgt
zet je je merrie aan zee of in de klei, dan is de kans kleiner, maar de kans blijft aanwezig.
mijn dierenarts heeft veel lijnen gevolgt waar veel zomereczeem in voorkomt, onder andere de LUX -lijn. en hij is tot conclusie gekomen dat het wel degelijk erfelijk is.

En ik hoor weer dat dit niet wetenschappelijk bewezen is. Ik geloof echter wel dat dergelijke kwaaltjes vererfelijk zijn, zoals ook een zwak hart of slecht functionerende nieren vererfelijk is bij mensen. Dus waarom niet bij paarden? Maar wanneer weet je dat het een kwestie van erfelijkheid is>? STel dat je weet dat de ouders van het betreffende dier het allebei niet hebben? Misschien slaat het een generatie over?

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:13

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, omdat de baas van mijn verzorgfjorden misschien ook wil gaan fokken en 1 of allebei
Hij heeft dus 2 fjorden moeder en dochter En alleen dochter heeft last van 'zichtbare' (ze schuurt en heeft kale plekken in de zomer) zomerexzeem.
Is het dan verstandig om met haar te fokken???

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:19

Als duidelijk is gebleken dat het erfelijk is zou ik zeker niet ermee gaan fokken. Helaas heeft mijn haflinger in de week nadat hij gecastreerd is de helft van zijn manen afgeschuurd. Echter ik ken zijn vader, moeder en oma, de laatste 2 staan hier vlakbij, en ze hebben allemaal geen exceem. Sterker nog, zijn moeder's manen zijn afgeknipt zodat ze er niet op staat met grazen, zo lang zijn ze. Ik vraag me dan ook af of het wel erfelijk is.

De mijne is nu 3 maar ik weet niet 100 % zeker dat het zomerexceem is, het zou bijvoorbeeld ook een reactie kunnen zijn op hormonale verandering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:27

Goed, niet 100 % zeker dat het erfelijk is, maar het komt wel vaker voor in dezelfde familie. De kans dat het wel erfelijk is blijkt dus groter. Zodoende zou ik er niet mee fokken. Het is een hele nare kwaal voor een paard/pony.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 19:35

Ik ken hier 1 haflingermerrie waarvan ik al verschillende nakomelingen heb gezien, voornamelijk merries, wel minstens een stuk of 5. En maar 1 nakomeling had exceem, zo erg dat hij geen leven meer had. Die is naar de slacht gegaan. Is dit dan een kwestie van erfelijkheid?

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:49

Wij hebben een fokmerrie die in erge mate last heeft van zomereczeem. We hebben inmiddels al 6 veulens bij haar gefokt en geen enkele daarvan heeft last van zomereczeem. De dierenarts heeft deze merrie onderzocht omdat ze vrij vaak kleine kwaaltjes had. Volgens hem hebben paarden die zomereczeem hebben vaak iets mee gemaakt in de jeugd, bijvoorbeeld veel te vroeg bij de moeder weg gehaald of zijn ze iets anders te kort gekomen in hun jongere jaren. Ze zijn achter op de rest van de paarden en blijven dit ook. Of het waar is weet ik niet maar ergens geloof ik het wel want onze merrie heeft ook echt een achterstand op de andere paarden qua gedrag. Klinkt raar want geen enkel paard is natuurlijk hetzelfde maar deze merrie kan zomaar opeens een ontzettend dik been hebben. In het begin haalde we direct de veearts erbij maar nou weten we dat het na een dag vanzelf weer verdwijnt en ze er ook totaal geen pijn en hinder van heeft. Allemaal van die kleine onverklaarbare kwaaltjes die vanzelf weer verdwijnen.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:10

Ik zou de gok niet willen wagen...
Voor mij geld dus niet fokken(geloof zowieso niet in fokken met merrie's met een "eventueel" erfelijk gebrek)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 00:54

Desiree schreef:
STel dat je weet dat de ouders van het betreffende dier het allebei niet hebben? Misschien slaat het een generatie over?

Als de ouders geen lijders zijn (dus zichtbaar last hebben van de kwaal) en toch een veulen voortbrengen met een erfelijk gebrek, een zogenaamde lijder, dan kunnen ze dus wel drager zijn van de erfelijke kwaal. Dan is de kwaal autsomaal recessief.

Volgende voorbeeld maakt misschien wat duidelijk:

Autosomaal recessief

Lijder X Lijder geeft 100% Lijders
Lijder X Clear geeft 100% Dragers
Lijder X Drager geeft 50% Lijders, 50% Dragers
Drager X Drager geeft 25% Lijders, 50% Dragers, 25% Clear
Drager X Clear geeft 50% Dragers, 50% Clear

Dat zou kunnen verklaren hoe een merrie steeds maar klachtenvrije veulens kan geven bij bepaalde hengsten. Je hebt wel kans dat die veulens weer dragers zijn natuurlijk.

Hiermee zeg ik niet dat zomereczeem zich zo vererft, het is alleen om duidelijk te maken dat de ouders zeer beslist zelf geen lijders hoeven te zijn om een erfelijk gebrek door te geven.

Niemand weet nog precies hoe het overerft, maar dat de aanleg tot eczeem erfelijk is staat inmiddels wel vast. Persoonlijk zou ik dus gewoon niet fokken met een paard wat zomereczeem heeft, waarvan een van de voorouders zomereczeem heeft of die ooit een veulen heeft voortgebracht wat zomereczeem heeft.

Je moet wel een hele bijzondere merrie hebben, of een ras met een hele kleine genenpopulatie wil je dat riscio bewust nemen.

Als er in de toekomst meer bekend wordt over hoe het precies vererft wordt het misschien een ander
verhaal.
Er zijn genoeg gezonde paarden over waarmee gefokt kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 11:44

Dat is interessant ThePast03. Hoe kom je daaraan?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 11:46

sophie83 schreef:
Wij hebben een fokmerrie die in erge mate last heeft van zomereczeem. We hebben inmiddels al 6 veulens bij haar gefokt en geen enkele daarvan heeft last van zomereczeem. De dierenarts heeft deze merrie onderzocht omdat ze vrij vaak kleine kwaaltjes had. Volgens hem hebben paarden die zomereczeem hebben vaak iets mee gemaakt in de jeugd, bijvoorbeeld veel te vroeg bij de moeder weg gehaald of zijn ze iets anders te kort gekomen in hun jongere jaren. Ze zijn achter op de rest van de paarden en blijven dit ook. Of het waar is weet ik niet maar ergens geloof ik het wel want onze merrie heeft ook echt een achterstand op de andere paarden qua gedrag. Klinkt raar want geen enkel paard is natuurlijk hetzelfde maar deze merrie kan zomaar opeens een ontzettend dik been hebben. In het begin haalde we direct de veearts erbij maar nou weten we dat het na een dag vanzelf weer verdwijnt en ze er ook totaal geen pijn en hinder van heeft. Allemaal van die kleine onverklaarbare kwaaltjes die vanzelf weer verdwijnen.

Nou, en ik denk dus ook dat mijn 3 jarige merrie inwendig niet in balans is. Daarbij wil ze niet aangeraakt worden. Ze is NIET vijandig of gemeen, helemaal niet. En ook niet bang. MAar je kunt haar nog geen halster aan of om doen. Ik haalde haar veulen een keertje aan en ze keek me met grote verbaasde ogen aan. Ook mijn merrie heeft een keer last gehad van dikke benen. En dat was voor mij ook een aanwijzing dat ze niet lekker in haar vel zit, afgezien van haar mentaal welzijn. Het zou heel mooi zijn als je zo'n paard zou kunnen helpen met dat tekort in te halen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 11:48

ThePast03 schreef:
Als de ouders geen lijders zijn (dus zichtbaar last hebben van de kwaal) en toch een veulen voortbrengen met een erfelijk gebrek, een zogenaamde lijder, dan kunnen ze dus wel drager zijn van de erfelijke kwaal. Dan is de kwaal autsomaal recessief.

Volgende voorbeeld maakt misschien wat duidelijk:

Autosomaal recessief

Lijder X Lijder geeft 100% Lijders
Lijder X Clear geeft 100% Dragers
Lijder X Drager geeft 50% Lijders, 50% Dragers
Drager X Drager geeft 25% Lijders, 50% Dragers, 25% Clear
Drager X Clear geeft 50% Dragers, 50% Clear

Dat zou kunnen verklaren hoe een merrie steeds maar klachtenvrije veulens kan geven bij bepaalde hengsten. Je hebt wel kans dat die veulens weer dragers zijn natuurlijk.

Hiermee zeg ik niet dat zomereczeem zich zo vererft, het is alleen om duidelijk te maken dat de ouders zeer beslist zelf geen lijders hoeven te zijn om een erfelijk gebrek door te geven.

Niemand weet nog precies hoe het overerft, maar dat de aanleg tot eczeem erfelijk is staat inmiddels wel vast. Persoonlijk zou ik dus gewoon niet fokken met een paard wat zomereczeem heeft, waarvan een van de voorouders zomereczeem heeft of die ooit een veulen heeft voortgebracht wat zomereczeem heeft.

Je moet wel een hele bijzondere merrie hebben, of een ras met een hele kleine genenpopulatie wil je dat riscio bewust nemen.

Als er in de toekomst meer bekend wordt over hoe het precies vererft wordt het misschien een ander
verhaal.
Er zijn genoeg gezonde paarden over waarmee gefokt kan worden.

Ik begrijp je verhaal. WAnt jij gaat er van uit dat exceem een recessief gen is, en als een paard lijder is, is hij dus homozygoot voor exceem, zodat hij dus altijd het gen voor exceem zal doorgeven aan zijn nazaten.

Maar dan nog denk ik dat niet alle exceem erfelijk is. En ik denk ook niet dat alle exceem dezelfde oorzaak heeft. Een overgevoeligheid kan ontstaan door verschillende factoren. MAar probeer maar eens achter tekomen voor WELKE factor!

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:01

Merrie met zomereczeem.

7-8 nakomelingen, geen van allen ooit gehad....
Verschillende hengsten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:09

Franske schreef:
Merrie met zomereczeem.

7-8 nakomelingen, geen van allen ooit gehad....
Verschillende hengsten

Dus dan kwam deze exceem ergens anders vandaan.

Ik vraag me af, er zijn middeltjes om hooikoorts te onderdrukken, als je daar maar vroeg mee begint. Hooikoorts is een vorm van overgevoeligheid. Zo'n middeltje moet dan ook tegen zo'n soort exceem te vinden zijn.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:11

Het hoeft, als het idd recessief zou vererven, dus niet door iets anders te komen. Als het bij de merrie idd erfelijk is en het dus zo vererft, zouden alle nakomelingen nu drager zijn van het exceemallel. En als je daar dan weer mee doorfokt, komt het misschien in de volgende generatie(s) wel tot uiting.

Zolang niet bekend in welke mate het erfelijk is, zou ik niet met zo'n paard fokken.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:06

Zomereczeem is een symptoom dat een complex aan oorzaken kan hebben, erfelijke aanleg is daarbij slechts 1 factor. Omgevingsfactoren zijn ook van grote invloed. Wij hebben hier 13 Ijslanders staan, waarvan er 8 in Nederland en 5 op Ijsland geboren en opgegroeid zijn. De importpaarden hebben allemaal eczeem, van de Nederlandse paarden hebben er twee eczeem. Onder de twee Nederlandse paarden zonder eczeem zijn twee broers van wie de geimporteerde ouders beide eczeem hebben. Import-Ijslanders krijgen bijna altijd last van eczeem, is mijn ervaring, maar hun hier geboren nakomelingen hebben veel minder snel last van eczeem. Op Ijsland zijn geen culicoides-mugjes, is de lucht schoner en de grond zeer mineraalrijk. Importpaarden krijgen na hun verhuizing opeens te maken met vervuildere lucht, eiwitrijk en mineraalarm gras en hooi, en natuurlijk met een toenemend aantal culicoidesmuggen waartegen ze in hun jeugd geen enkele resistentie hebben kunnen opbouwen.
Met een paard dat hier geboren is en toch eczeem heeft ontwikkeld, zou ik niet zo snel fokken, maar als een importpaard hier eczeem ontwikkelt zou ik die beslissing niet daarvan af laten hangen. Alleen als het echt heel zwaar eczeem ontwikkelt, want dan is er wel reden om te denken aan een erfelijke aanleg.

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:04

Naar mijn idee zat onze merrie toen wij haar kochten totaal niet goed in d'r vel. Ze heeft deze kwaal als jong paard ontwikkeld en het is niet meer weg gegaan. Ik gebruik in de zomer wel een spul waardoor ze helemaal niet meer schuurd. Eens in de 3 dagen doe ik het op d'r manenkam en staartwortel en het werkt super. Ze zeggen dat brok voeren ook slecht is maar de basisbrok van Subli (te koop bij Welkoop/Boerenbond) het schuren ook erg verminderd.
De merrie is sinds wij haar hebben al erg veranderd maar nooit normaal (klinkt raar maar is gewoon zo) geworden vergeleken de rest. Ze heeft altijd wel ergens last van wat vanzelf ook wel weer verdwijnt. Ergens heeft ze vroeger tekkort aan gehad en daardoor is er een blijvende schade van binnen aangebracht en blijft ze achter op andere paarden. De zomereczeem komt ook vanbinnenuit en als de balans niet goed is van binnen uit ze het op verschillende manieren naar buiten toe, door bijvoorbeeld te gaan schuren of door plots een dik been te krijgen. Onze merrie loopt heel veel buiten en toch heeft ze zomaar ineens een dik been, en dit is niet altijd hetzelfde been, dat wisselt tussen alle 4 de benen.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:14

Nee, ik vind dat je er niet mee mág fokken. De ellende die jezelf (en je paard!!) hierdoor hebt dat wil je toch nooit een ander (en een ander paard) aandoen? Welke factoren je er ook bijsleept de áánleg om zomereczeem te krijgen is erfelijk bepaald en die moet je zo min mogelijk verspreiden.

Ik kan geen enkele reden bedenken waarom je met een eczemer zou moeten fokken, de wereld staat al vol met paarden.....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:16

[***] schreef:
Dat is interessant [*olduser*]. Hoe kom je daaraan?

Ik ben helemaal geen erfelijkheidsdeskundige maar heb me wel proberen te verdiepen in hoe erfelijke gebreken zich kunnen verspreiden. Heb eea geleerd in de hondenwereld en van fokkers.
Verder is er best veel te vinden op internet.

Maar nogmaals: Hiermee zeg ik niet dat het zich zo verspreid, het was alleen een voorbeeld om aan te geven dat het niets zegt dat de ouders klachtenvrij zijn. Ook ouders die klachtenvrij zijn kunnen dragers zijn van erfelijke gebreken.