Merrie weer niet drachtig... Why?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Merrie weer niet drachtig... Why?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 15:43

Potver... 3 maand geleden vol goede moed begonnen om mijn twee merries drachtig te krijgen. Werden ze eerst niet hengstig. heb ik ze beide hengstig laten spuiten. De DA kwam opvoelen en vond dat het paard er goed uitzag over de pony was hij iets minder enthousiast, beide laten insemineren. 18 dagen verder Paard niet drachtig en de pony juist wel.. Naja ben ik ook blij mee maar ik had stiekem toch liever het paard drachtig gehad.

Goed.. nog maar een keer proberen. Paard werd weer niet hengstig, weer hengstig laten spuiten, is twee keer geinsemineerd hierbij is ze ook nog eens extra bijgespoten met een soort hormoon waardoor het ei 24 uur lang extra vruchtbaar is. (ik was 3 weken hiervoor al begonnen met bijvoeren van fertile) .

vandaag laten scannen Paard weer niet drachtig. Ze was nu wel uit zich zelf goed hengstig (is dit dan een goed teken???) maar er zitten wel twee evengrote eitjes op. (is dit een slecht teken???). Morgen komen ze weer insemineren, en anders vrijdag nogmaals.

Of heeft tenerife vdl gewoon slechter sperma?? (vast niet)

Nicole288

Re: Merrie weer niet drachtig... Why?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:49

Dat ze nu uit zichzelf hengstig wordt is op zich wel een goed teken, maar wil nog altijd niet zeggen dat het nu wel meteen pakt. Soms heb je gewoon pech. Maar 2 keer dekken is nog niet bijzonder vaak, gewoon weer op voor de nieuwe ronde. Twee eitjes is 2 x kans.. wel goed laten scannen op tweelingdracht. En is er al een slijmmonster genomen, misschien zit er een bacterie of zuigt ze lucht aan en moet ze dichtgezet worden?

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 15:51

nee dat hebben ze niet gedaan.. Ik heb er ook nog nooit van gehoord.. ik zal er vrijdag de DA wel ff naar vragen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:04

sommige merries zijn ook gevoelig voor het eiwit wat met gebruikt als verdunners met het sperma...

Ik insemineer mijn merrie, die moeilijk drachtig wil van verdund, vers sperma, dus altijd onverdund...

Nadeel is wel dat dat dus op het station waar de desbetreffende hengst staat moet gebeuren..

Ik woon 30 min rijden van de vdl stud en rij er gewoon om half 10 heen, wacht tot indoctro heeft gesprongen,....en merrie word gelijk geinsemineerd...
volgende week kan ik haar scannen op 18 dgn.

Is de baarmoeder helemaal schoon, geen vocht e.d. , ???

scan je na het insemineren ook weer......bij sommige paarden blijft er na het insemineren vocht in de baarmoeder staan. je kunt dan bv ook 8 uur na KI het paard spuiten met oxitocine.

dat zorgt ervoor dat het vocht weg gaat,/..dan word de baarmoeder een paar uur lang heel rustig samengetrokken....en verdwijnt het vocht....

Ook kun je 2 dgn na insemineren nog spoelen......

Bij wie staat Tenerife op dekstation??/ bij vdl? of staat hij ruurlo bij oltmans...of nog ergens anders?

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:20

Best kans dat nu het weer lekker warm is alles wat gemakkelijker gaat.De eitjes willen beter rijpen.Misschien is ze daarom nu ook uit zichzelf hengstig geworden.Dat opzich is al positiever.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 17:22

Hij staat in ruurlo das voormij nogal een eindje rijden.
De baarmoeder is wel gecontroleerd en die is verder prima. Na het insemineren wordt ze nog een keer gescand om te kijken of het ei er al af is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:54

Baarmoeder was niet vuil? Slijmmonster genomen?

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 18:57

Suzanne F. schreef:
Baarmoeder was niet vuil? Slijmmonster genomen?

nee dat niet? ik zal de DA eens vragen daarover

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:04

Die van mij werd ook niet drachtig, toen bleek uit een slijmmonster dat ze vuil was en na een paar keer spoelen was het weer goed en toen was ze ineen keer drachtig.

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:11

mijn paardje moet ook drachtig worden van ons:P maar ze wil ook niet egt we hebben het nu al 5 keer ofzo geprobeerd en is nog niet drachtig en nu wil ze niet hengstig worden we wetenn ook niet wat we moeten doen ze heeft ook al een keer hormoonspuit gekregen en der cuclus is perfect ook hebben we haar baarmoeder leeggespoelt en ze heeft ook een spuitje gegeven zodat ze haar eigen baarmoeder schoonspoelt.we hebben haar ook bij de hengst geplaatst maar toen wilde ze dus niet hengstig worden en is ze nu weer terug.we wilden haar zwanger maken van de hengst Kasparow ik denk dat jullie er hier wel wat van gehoord hebben :p maar aan de sperma van hem kan het niet liggen.maar als het niet lukt kopen we een veulen van kasparow heeft er mischien iemand advies of een kasparow veulen te koop meld het dan even

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 19:13

z3rTjuhH schreef:
mijn paardje moet ook drachtig worden van ons:P maar ze wil ook niet egt we hebben het nu al 5 keer ofzo geprobeerd en is nog niet drachtig en nu wil ze niet hengstig worden we wetenn ook niet wat we moeten doen ze heeft ook al een keer hormoonspuit gekregen en der cuclus is perfect ook hebben we haar baarmoeder leeggespoelt en ze heeft ook een spuitje gegeven zodat ze haar eigen baarmoeder schoonspoelt.we hebben haar ook bij de hengst geplaatst maar toen wilde ze dus niet hengstig worden en is ze nu weer terug.we wilden haar zwanger maken van de hengst Kasparow ik denk dat jullie er hier wel wat van gehoord hebben :p maar aan de sperma van hem kan het niet liggen.maar als het niet lukt kopen we een veulen van kasparow heeft er mischien iemand advies of een kasparow veulen te koop meld het dan even

hihihi of het heeft met het jaar te maken want onze merries zijn even oud!!

Neeh het is echt super vervelend wat je stopt er veel tijd en moeite in en dan lukt het niet.. Echt heel erg frusterend.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:36

Je bent niet de enige.
Ik zit in hetzelfde schuitje. Mijn merrie heeft al 4 veulens gekregen, altijd zonder problemen drachtig, en meestal bij de eerste inseminatie al.
Dit jaar heb ik de grootste problemen met haar. Morgen zit ze op 18 dagen en hoop ik dat ze drachtig is.
Anders zou dit al de 5e cyclus worden. Ben al vanaf maart bezig, merrie is telkens goed hengstig. Hebben haar al een aantal keren laten spoelen.
De laatste keer heb ik haar naar de hengstenhouder gebracht om het met vers onverdund sperma te proberen. Dus wie weet morgen.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:38

de warmte?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:29

Een vriendin van mij had het dit jaar ook iets moeilijker dan normaal hoor.
Ze heeft bijna elk jaar 3 merrie's drachtig.
En dit jaar wou ze er 2 drachtig hebben en het wou eerst ook maar niet terwijl die merrie normaal altijd meteen pakte.
En bij kennissen van mij was het bij de zelfde hengst ook telkens mis.
terwijl ook die merrie normaal altijd drachtig werd bij de eerste insiminatie.
Sperma gecontroleerd en dat was wel oke.
En wonder boven womder zijn ze nu allebij drachtig.,
De een na de 4de x insimineren en de ander na de 3de x.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 23:13

Vajramani schreef:
Je bent niet de enige.
Ik zit in hetzelfde schuitje. Mijn merrie heeft al 4 veulens gekregen, altijd zonder problemen drachtig, en meestal bij de eerste inseminatie al.
Dit jaar heb ik de grootste problemen met haar. Morgen zit ze op 18 dagen en hoop ik dat ze drachtig is.
Anders zou dit al de 5e cyclus worden. Ben al vanaf maart bezig, merrie is telkens goed hengstig. Hebben haar al een aantal keren laten spoelen.
De laatste keer heb ik haar naar de hengstenhouder gebracht om het met vers onverdund sperma te proberen. Dus wie weet morgen.

Nou laat maar even weten dan.. ben wel nieuwsgierig

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 07:54

Nashke schreef:
de warmte?

Is net erg bevordelijk voor hengstigheid! Je hebt zon nodig om een 'gezonde' ei-sprong tot ontwikkeling te brengen.

Zit zo een beetje in dezelfde situ. En ben daarbij ook niet de enige hier in de beurt, volgens horen zeggen. Volgens mijn KI dierenarts is het gewoon veelste en te lang koud geweest, de merries beginnen nu pas 'op gang te komen'. Ik heb liever ook een mei veulen, zit nu - als het lukt - met een juni veulen ... ben er niet zo blij mee maar zal wel opgelucht en gelukkig zijn als ze drachtig raakt.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:05

ik mag niet klagen beide merrie geinsemineerd mid april en beide 1 keer drachtig...

vorig jaar was ik minder gelukkig...na 5 keer insemineren, eindelijk drachtig......drachtig van 30 juni..... en heb nu de merrie op de veulenhengstigheid geinseminineerd. Dit was op 22 juni.....ze draagt nl ook altijd 2 weken over, dus 30 juni vorig jaar , is 15 juni 2006 een veulen....

schiet al mooi op....kan haast 18 dgn scannen,,,,

en ik hoop dat ze drachtig is.....

Haha!

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:32

Ik herken je verhaal..

Vorig jaar wilden wij een veulentje van Umeda. Nou, zo gezegd, zo gedaan, Um werd geïnsemineerd. Helaas, niet drachtig. En zo ging het nog 5 keer. Toen was ze dus 6 keer gedekt en 6 keer niet drachtig. Dit was met de hengst Olivi. Toen hebben wij besloten het nog één keer te proberen, maar dan met een andere hengst, namelijk de zoon van Olivi, UB40. En jawel, Um was meteen drachtig en er staat nu een heerlijke jaarling in de opfok!

Het kan dus echt! Lachen Succes ermee!

Petto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:44

Onze ene merrie wilde vorig jaar ook niet drachtig worden van Sam R. Na de 4e cyclus bleek dat het sperma van Sam R niet langer als 1 dag (normaal 2 dagen) in de baarmoeder actief blijft. Daarna elke dag geinsemineerd en pats raak!!! Nu hebben we een mooi merrieveulen.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:02

Peterina schreef:
Nashke schreef:
de warmte?

Is net erg bevordelijk voor hengstigheid! Je hebt zon nodig om een 'gezonde' ei-sprong tot ontwikkeling te brengen.

Zit zo een beetje in dezelfde situ. En ben daarbij ook niet de enige hier in de beurt, volgens horen zeggen. Volgens mijn KI dierenarts is het gewoon veelste en te lang koud geweest, de merries beginnen nu pas 'op gang te komen'. Ik heb liever ook een mei veulen, zit nu - als het lukt - met een juni veulen ... ben er niet zo blij mee maar zal wel opgelucht en gelukkig zijn als ze drachtig raakt.

Ik sluit me helemaal bij je aan!!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:10

Je kan ook een andere hengst proberen, met vers sperma ofzo.
Het kan zijn dat die wel in 1 keer pakt. Beter dan een veulen van een andere hengst als helemaal geen veulen toch? (alleen als het overwogen keuze is uiteraard)

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 12:28

Suzanne F. schreef:
Je kan ook een andere hengst proberen, met vers sperma ofzo.
Het kan zijn dat die wel in 1 keer pakt. Beter dan een veulen van een andere hengst als helemaal geen veulen toch? (alleen als het overwogen keuze is uiteraard)

Tjah .... dat van tenerife is toch ook vers... Die spingt s'ochtens en savonds is het in de merrie!?? Bij de pony was het ook gewoon vers. Die pony hengst sprong s'ochtens en savonds zat het in de pony.
Heel lastig, tenerife is gewoon een goede keuze voor op mijn paard. Ik kan en wil niet zo maar van mijn geloof afstappen.. Bloos Verdrietig

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:31

inderdaad wat al gezegt wordt, een keer laten spoelen.
hoe vaak is ze achter elkaar dragend geweest?
soms heeft dat er ook mee te maken.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 12:35

crossmonster schreef:
inderdaad wat al gezegt wordt, een keer laten spoelen.
hoe vaak is ze achter elkaar dragend geweest?
soms heeft dat er ook mee te maken.

Dit is de eerste keer

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:41

mm misschien is ze dan wel gewoon niet zo vruchtbaar.

foliumzuur kan helpen.
is ze aan de dikke kant?
te dikke merries worden ook slecht dragend.