[H][KWPN]Welke hengst voor mijn merrie? D-Day x Rex Magna

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

[H][KWPN]Welke hengst voor mijn merrie? D-Day x Rex Magna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 22:45

Ik ben op zoek naar een geschikte hengst voor mijn merrie, maar ik heb echt geen idee welke.

Mijn merrie loopt momenteel M2 dressuur en het Z zit er toch wel aan te komen. Het doel met het veulen is ook dressuur.

Afstamming van m'n merrie:
Afbeelding

Mijn merrie:
Afbeelding

Afbeelding

Wat mijn merrie mist, en wat ik graag zou zien bij de baby:
* Achterhand er goed onder zetten, mijn merrie heeft eigenlijk een iets te veel stuwend i.p.v. dragend achterbeen.
* Veel front
* Mijn merrie is een beetje overbouwd, ze heeft een erg hoge schoft en haar achterhand is een stuk hoger als dat het zou moeten zijn.

Sterke punten van mijn merrie:
* 3 nette ruime gangen
* Maat, 1.70, wil ook graag een baby van minimaal 1.67 (liefst ook tegen of iets boven de 1.70)
Laatst bijgewerkt door gomir op 16-07-06 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

irmaz

Re: Welke hengst voor mijn merrie? D-Day x Rex Magna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:09

Heb je een standfoto van haar?
Kwa afstamming heb je niet veel om op te gaan, maar misschien is iets met Ramiro-bloed of terugfokken op Donnerhall.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 14:16

Ik heb geen goede standfoto van haar. Op deze foto is der bouw wel een beetje te zien:

Afbeelding

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 14:26

Ik zit zelf te denken aan Ferro of Jazz-bloed, bijvoorbeeld Metall.
Zou dat een goede keus zijn? Of kan ik beter op zoek naar iets totaal anders?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:06

Volgens mij heb ik deze merrie al eens eerder voorbij zien komen? Kan dat?

Je merrie is niet overbouwd hoor, die rug is gewoon gezonken.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:32

Iets met Jazz is nog niet zo verkeerd denk ik. Wat ook nog een goede zou zijn is denk ik Rhodium. Heeft en geeft een fijn karakter. Fokt mooi compact en met een fijn achterbeen gebruik, zijn allemaal mooi opwaarts gebouwd. Of wat dacht je van bijvoorbeeld een goede springhengst met een fijne beweging?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:13

Iets met Jazz?? Dan houd je geen hals meer over.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:35

FA -> EHK

Probeer nog even een goede standfoto en foto's van de beweging zonder zadel/ruiter te plaatsen.

Lilliputter

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor mijn merrie? D-Day x Rex Magna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 17:42

bij mij kwam gribaldi meteen in me op

op de stand foto lijkt de rug van je merrie erg kort

nickvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:10

Johnson met leuke hengst = met Jazz bloed

sheba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:46

Ik zat te denken aan Webster (krack c x ulft)
Mooi (veel) front goed achterbeen...

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:48

Waarom Jazz? Alsof daar nog niet genoeg van zijn..
Verder zou ik wel een bewezen hengst erop zetten als je nog niet weet hoe je merrie fokt.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:04

sammie_44 schreef:
Waarom Jazz? Alsof daar nog niet genoeg van zijn..
Verder zou ik wel een bewezen hengst erop zetten als je nog niet weet hoe je merrie fokt.

helemaal mee eens!
daarom zou ik eerder kijken naar wat gribaldi,krack c,ferro,democraat enz fokken en daaruit kijken welke hengst het beste op jouw merrie past

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 21:32

op de standfoto lijkt ze misschien geen lange hals te hebben, maar dat heeft ze in werkelijkheid wel.

een bewezen hengst, daar zit zeker wel wat in.

acropolis

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor mijn merrie? D-Day x Rex Magn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:53

Een jonge hengst die me misschien wat lijkt is Gameboy.
Een braaf dier met goede gangen.
afstamming = gribaldi x pion x ramiro.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:11

En sir sinclair(lord sinclairx flemmingh x Le mexico)?
Dat vind ik een prachthengst om te zien.
Hij is niet heel erg groot. 1.69m. Heeft 3 supergangen (heb hem zien lopen, heel spectaculair) En een goed achterbeen gebruik!

Tenminste als je een dressuurhengst zoekt.

http://www.dressagedaily.com/photos/03/ ... nclair.jpg

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:12

of is die inmiddels verkocht naar het buitenland (usa?)
Ik twijfel!

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:23

Ik denk dat je naast je lijstje met wensen vooral een hengst moet zoeken die een goede rug meegeeft, want dragend vermogen begint toch vooral met een goede, soepele eventueel wat langere rug. Zo te zien is de rug wat kort en week en heeft ze een lange schoft.Als je veel front wilt kom je toch ook snel uit op een compact paard, wat misschien niet bevorderlijk is voor de rug van jouw merrie, omdat je die niet verbetert dan, maar eerder bevestigt, daar zou ik goed op letten. Ik zou een type nemen wat niet teveel afwijkt van jouw merrie met een goede rug (lengte). Ik weet niet precies welke hengst je dan moet hebben. Ik zou Rubiquil voorstellen, vererft goed achterbeen en goed fundament, maar word niet zwaarder. Mooie merrie overigens!

Ter info: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?sid=&f=22&t=374926

Citaat:
Wat ons opvalt bij de nafok van Rubiquil is dat de rug en lendenpartij zeer goed is en dit samen met zijn goed achterbeen gebruik, de nakomelingen een beter dragende beweging hebben. Rubiquil vererft zijn zachtaardige karakter sterk door.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:30

Jaja de Jazz-haters zijn weer actief, maar ik denk dat het wel zou kunnen passen op je merrie.
De hals ben ik niet bang voor, hopelijk voegt hij een wat meer opwaartse bouw toe en een betere bovenlijn.
Je merrie is op redelijk jonge leeftijd al goed geklasseerd dus daar ben ik niet bang voor. Geen Ferro, dat is toch springbloed en die geeft een minder opwaartse bouw, en dat is toch waar je goed op moet letten bij deze merrie vind ik (afgezien van het feit dat ie al dood is natuurlijk). Een mooie opwaartse nazaat zou je wel kunnen proberen.
Rhodium is toch al wat opwaartser en dan hoef je je om de maat ook geen zorgen te maken. Métall geeft ook goede nakomelingen.
Flemmingh bloed zal de ruglijn in dit geval niet verbeteren, dus daar zou ik van wegblijven.

Rubiquil vind ik in dit geval ook een optie, als je merrie correcte benen heeft (Rubi staat zelf erg frans en heeft een heel erg gebogen achterbeen, Jazz fokt dit ook iets dus ook opletten hiermee). Hij zal wel de bovenlijn verbeteren en wat lengte meegeven!
Sir Sinclair vind ik niet passen, ook al vind ik dat een geweldige hengst.
Leuke merrie trouwens, met de juiste hengst moet daar een leuke beebie uit te fokken zijn!

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:26

Jazz-haters?? *LOL*Ik zie nergens staan dat Jazz een stom dier of wat dan ook is. Jazz is een supergoed paard, maar als je iets 'bijzonders' fokken wilt en iets aparts, maar toch met een goede bloedlijn zou ik geen Jazz nemen, omdat veel mensen al een Jazz hebben en je echt een ontzettend mooie Jazz nodig hebt om op te vallen tussen al die Jazzers.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:55

Haha heb je ook gelijk in. Ik ben ook tegen het adviseren van een mode-hengst op zomaar iedere merrie. Maar op deze merrie vind ik hem echt wel passen. Gezien de bloedvoering (goede karakters!) type en beweging van de merrie.
Was niet specifiek op iemand gericht maar zodra je de naam Jazz noemt, komen er altijd een aantal met onoverkomelijke bezwaren!

En ik vind, dat als je je merrie een jaar uit de sport haalt voor een veulen, dat je dan ook voor een kwalitatief goede hengst moet gaan, anders kun je er beter op blijven rijden.

Maar er zijn zeker ook andere hengsten geschikt!
Wellicht is Oscar nog wat, die lijkt ook een solide bovenlijn te vererven en het achterbeen lijkt dragend. Hoogtemaat is goed.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 23:44

Yvonniej schreef:
of is die inmiddels verkocht naar het buitenland (usa?)
Ik twijfel!

al een tijdje Nagelbijten / Gniffelen Clown

Citaat:
Jazz fokt dit ook iets dus ook opletten hiermee)

iets...? Krommer kan haast niet Vork Ik ben geen Jazz fan, geef ik eerlijk toe maar dat is niet de reden waarom ik heb hier afraad. Ik meen serieus waar dat je met Jazz geen hals meer overhoud.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 08:19

het is ook al 3 jaar geleden dat ik hem heb gezien, sorry..

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 10:29

@ venetia: bedankt voor de info, daar kan ik wat mee Lachen

ik zag toevallig de hengst Olivi staan, dat vind ik wel een mooi dier, en past volgens mij wel op m'n merrie.

Olivi is geboren uit een der beste en grootste sport- en fokstam van Nederland (merrielijn nr. 002 leading mares) en zijn pedigree is opgebouwd met hengsten die gepresteerd hebben op Grand Prix niveau. Zijn vader is Broere Jazz(keur), als ook de grootvaders Cocktail(keur) en Aktion(keur) die zowel in fokkerij, als in de sport top prestaties hebben geleverd. Moeder van Olivi is de preferente, elite, sport merrie Halla Utopia(V. Aktion) die zeer succesvol was, in de lichte tour dressuur onder Petra Zwart. Ook de oma van Olivi, de keur sport merrie, Charisma Utopia (V.Transvaal) was succesvol in de Z2 dressuur.

De stam waaruit Olivi geboren is leverde ondermeer de hengsten: Darco, Arko lll, Kingston, Radar, Hurricane, Overste, Avignon, Victor, Zodin en Faam.

Ook de internationale dressuurpaarden Jup, Harald, Zaloete en Nistria Utopia komen uit deze stam.

Bij het verrichtingsonderzoek te Ermelo 1999 was Olivi een van de blikvangers en werd alom bewonderd om zijn 3 zeer goede basisgangen, achterbeen gebruik, wat hij ook sterk vererft, en zijn schitterende dressuurmodel.

Olivi fokt langgelijnde, correct gebouwde paarden met veel bespiering en een royaal front en schitterende hoofden. De kinderen van Olivi beschikken over 3 goede gangen, waarbij de kracht, balans, zelfhouding en het schakelvermogen opvallen, kortom alles wat een toekomstig dressuurpaard nodig heeft.

Wat vinden jullie daarvan?
Ik zit een beetje te twijfelen tussen Rhodium en Olivi...

wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:41

hoi, leuke merrie, wat dat je van Junior STV? Misschien door velen al vergeten, maar het is gewoonweg een geweldig paard met een ontzettende sterke achterhand en echt veel front. Je hebt natuurlijk wel een grote kans dat het veulentje ook schimmel wordt. Denk zelf dat Junior een goede keuze zou zijn. Zijn karakter is ook heel fijn. Hij heeft al genoeg bewezen dat hij voor goede nakomelingen zorgt.
Succes met je keuze.