part- en halve Quarters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

part- en halve Quarters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 16:17

Zou er markt zijn in Nederland en België voor part- en halve Quarters? De paarden worden gefokt op een ranch in Montana. Ze worden daar gebruikt voor veedrijven en fokkerij. Is er voorkeur voor bepaalde kleuren, bepaalde kruisingen?
Alle meningen welkom!

Yv_

Re: part- en halve Quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:33

Aan de ene kant zou je denken van wel.... Quarters (of kruisingen) zijn werkwillige paarden en inzetbaar voor elke tak van de sport. Quarters zijn ook een stuk prijziger dan half/kwart quarters.

Maar aan de andere kant denk ik toch dat de mensen die quarters kopen, voornamelijk westernruiters zijn, en die zullen eerder voor een volle quarter gaan met goede papieren dan een halve.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:53

Het is hier in NL er behoorlijk moeilijk om hier gefokte paarden met wat Quarterbloed kwijt te raken. Je krijgt er geen papier bij en je mag er geen Quarterrassenshows mee starten.

Hierdoor brengen ze dus weinig op, terwijl een 100% quarter -dankzij het papier- vaak meer dan het dubbele opbrengt. Logisch dus om te fokken binnen het ras. De meeste Quartermerrie-eigenaren kiezen dus voor een rashengst. De hengsteigenaren willen daarentegen nog wel eens 'vreemd' gaan met andere rassen, zodat er toch nog wat dekgeld binnen komt, want meestal is dat ook geen vetpot. Je kunt je hierbij dus afvragen wat voor kwaliteit die hengst heeft als hij binnen het ras niet zo gewenst is.

De invoer vanuit Amerika van part-Quarters zal gezien de vrachtprijs alleen al (+Euro 4000) niet interessant zijn voor de verkoop. Voor hetzelfde geld heb je hier al een volle Quarter, als je geen show-ouders of zeer bekende bloedlijnen verwacht.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:36

Ik denk ook niet dat daar een markt voor is. De waarde van een paard keldert dramatisch als een paard geen volle Quarter is maar een kruising, hoe mooi, goed etc. ook. Ik denk idd niet dat je daar de importkosten uitkrijgt, laat staan dat je er winst op kan maken.

Wil je iets gaan doen met kruisingen, dan lijkt het me handiger als je dat hier op zet. Genoeg keuze vwb bloed dat je er in zou willen fokken en genoeg QH hengsten om mee te dekken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 17:36

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik ben totaal niet thuis in de westernwereld.
Ze zijn niet van mij. Een Native American vriend van mij in Montano fokt ze, en heeft er zo´n 150.... Ik vroeg me af of er markt is voor dergelijke paarden in Nederland en België. Hij heeft ze in alle kleuren, dus ook paints, buckskins, palominos, appaloosa´s... you name it. Ik weet niet in hoeverre kleurtjes belangrijk zijn in de westernwereld.
Het gaat dus om youngstock en ervaren veedrijverspaarden. Ik heb geen idee wat je voor een Nederlands vergelijkbaar product moet betalen, kan iemand me wijzer maken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:28

In Amerika is er een betere markt voor omdat daar ook op hoog niveau wedstrijden zijn voor niet-rasQPA's met een flinke prijzenpot. Dat is hier niet het geval.

Natuurlijk levert een leuk kleurtje wel iets meer op als een 'simpele' vos, maar dan nog is het zonder papier niet noemenswaardig.

Paarden die gewend zijn met vee te werken (echt cutting, working cowhorse) zijn hier veel geld waard, maar dan zit er meestal een goede cow-sense ouderlijn achter en ook hier geld; een papier heeft meerwaarde voor wedstrijden en doorverkopen fokproducten.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:57

Maar de "koeienmarkt" is iig in Nederland maar heel klein (rest van Europa weet ik niet).
Leuk kleurtje is meegenomen, maar het is niet zo dat er hier geen leuke kleurtjes of vlekjes te krijgen zijn tegen een redelijke prijs.
Nee, ik zie er echt geen brood in.

In NL zijn Quarters, Paints en Appaloosa's nog steeds best "bijzonder" en worden ze vaak speciaal gefokt voor de westernsport, dus dat kruis je niet zo makkelijk. In Amerika is de QPA het "huis= tuin- en keukenpaard" dus ik denk dat ze er daar heel anders tegenaan kijken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 11:15

Ja, beslist, het zijn gewone paarden, niks byzonders.
Nou ja, geen markt dan voor hem hier, dus. Is het trouwens niet mogelijk dat de palominos en paints betreffende papieren hebben, dus niet als part/half quarter, maar van het kleurstamboek? Ik zal hem eens vragen hoe het zit met papieren. Daar worden ze toch allemaal toch ingeschreven in de annex?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:28

Een kleurstamboek is leuk, maar heeft geen extra waardebepaling. In Amerika wordt voor elke kleur zowat een apart stamboek opgericht. Leuk op papier, maar je hebt er niets aan hier.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:34

Voor gevlekte paarden heb je het pintostamboek. Veel Paints staan ook Pinto geregistreerd in Amerika. Hier idd niet.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:53

Ik heb een halve Paint (gekruisd met haflinger) en daar heb ik als veulen maar heel weinig voor neer hoeven leggen.

Dus nee, ik denk niet dat het big bussiness gaat worden.
Natuurlijk zijn er altijd liefhebbers

Ik laat de mijne ook niet inschrijven bij het pinto stamboek (oid) want je hebt er inderdaad niks aan.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:07

Ik denk zelf dat er allen vraag naar is als het kruisingen zijn met arabietjes. De Quarabs hier in Nederland zijn bina op 1 hand te tellen. De waarde daarvan ligt em echter niet zozeer bij de quarter als wel bij de arabier. Mensen in Nederland en ook in Europa zijn gek op arabiertjes met een leuk kleurtje, die wat meer eigenschappen en bespiering van een quarter hebben. Als er dan een kleurtje (vlekken) op zit, is het helemaal ideaal.
Het nadeel van deze kruising is echter meteen dat als er geen vlekken op zitten, dat niemand er veel geld voor wil betalen. Dan kruisen ze net zo lief hier iets. Bovendien pakken quarabs niet altijd mooi uit. Het zijn meer de toevalstrefers die - dan ook meteen - erg goed scoren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 11:13

Ik zal eens vragen wat de rest is, of de ander helft zogezegd.
Ik wordt zo wel steeds wijzer Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:40

Er zijn hier in Nederland ook volle Quarters (zonder papier) te krijgen die je al haast aan de straatstenen niet kwijtraakt. Dus denk ik niet dat er een winstgevende markt is voor halve en kwart Quarters.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 13:07

Nogmaals, het gaat de man er niet om om rijk te worden, hij heeft een grote ranch met 150 paarden en 400 stuks vee, een duizendje meer of meer kan hem echt niet schelen. Ik vroeg me af of er markt voor was, niet of er winstgevende markt voor was...
Verder is een half- of part Quarter op geen enkele manier te vergelijken met een volle Quarter, je hebt gewoon een heel ander paard.
Een half Arabier of NRPS paard is ook niet hetzelfde als een Volbloed Arabier. Ze hebben andere kwaliteiten en worden vast gezocht door een ander type mensen. Als je een Quarter wilt, settle je niet voor een kruising, lijkt mij. Als je een goed westenpaard wilt, maakt het ras niet zovel meer uit, denk ik, maar meer hun kwaliteiten en eventueel ervaring, en dat hebben deze paarden plenty, ze werken daar met vee. En ik dacht dat een kleurtje ook wel leuk was.
Maar ik weet dus helemaal niet wat jullie al in Nederland hebben en hoe hoog de kwaliteit is... en of er wel behoefte ís aan een echt veedrijverspaard bv. En hoever men met de westernsport is in het algemeen. Vandaar dat ik me hier orienteer, maar nogmaals, het lijkt erop dat Nederland geen goede kandidaat is voor afzet. Ik stel alle reacties erg op prijs, want het geeft een redelijk beeld.
Ik zal evengoed navragen wat er nog meer in zit, want dat kan misschien wat uitmaken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:16

De westernsport in Nederland staat nog maar in de kinderschoenen vergeleken met de buurlanden. Als ik op de verkoopssites van de buurlanden kijk (zoals bijv. Duitsland) kom ik ook de nodige kruisingen tegen. Ervaring met het werken met vee zal hier niet zo'n pre zijn. Een bomproof paard die midden op de Dam in Amsterdam kan staan op het moment dat er kermis is komt meer in de buurt.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:55

Cassidy schreef:
De westernsport in Nederland staat nog maar in de kinderschoenen vergeleken met de buurlanden.

Dat zal ongeveer het 10e paar zijn, zo ondertussen? Clown
Misschien wordt het eens tijd om te erkennen dat het wellicht nooit veel groter groeien zal?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:16

Ik ben er van overtuigd dat de potentie er wel degelijk is. En tien jaar is niets. Niet als ze iedere keer weer van voren af aan moeten gaan beginnen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 18:21

Cassidy schreef:
Een bomproof paard die midden op de Dam in Amsterdam kan staan op het moment dat er kermis is komt meer in de buurt.

Dat zit ´m, in de ruiter. Ik ben met en drieharige pony, zonder zadel, rubber bitje, naar Amsterdam gereden, moest met de pond over en al en heb op de dam gestaan. Kwestie van vertrouwen. Het lijkt mij dat een paard dat met vee werkt, gewend is aan neckreining en de zithulpen, goed op zijn werk en de ruiter let en dan komt van pas in alle westerndisciplines.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 18:42

Jaaaa ik ga wat schrijven Haha!

Ik rij toch echt al 15 jr western, en voor mij waren ze al bezig ermee.... en ik hoor al jaaaaaaaren dat het NU echt gaat groeien Haha!

@Lusitana: die paarden zijn hier al.... die hoef je niet perse te gaan importeren.

De politie is al es bezig geweest met QH, maar ik meende dat toen het struikelblok was dat ze te klein waren. Dus ook daarvoor zijn qh kruisingen niet handig. Of je moet ze heel groot gaan maken, maar dan kan je net zo goed een rijpaard nemen (oooh die hebben ze al).

neuh, ik denk niet dat er hier markt voor is...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 10:50

Ik wil geen paarden importeren naar Nederland, ik woon in Portugal Knipoog
Een vriend van me in Montana (USA) fokt ze en ik vraag me af of mensen in Nederland en België interesse zouden hebben, that´s all.
Maar men rijdt in Nederland natuurlijk niet alleen op Amerikaanse paarden western, dat versmalt de markt.
Overigens heb ik in de jaren 70 nog eens een zadel voor mezelf laten overkomen uit Amerika. Toen zat er wel nog enorme groei in de westernsport, maar alles heeft zijn limiet, natuurlijk. Hoe zit het met de Belgen?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:42

Lijkt me inderdaad geen markt voor hier. Importeren kost behoorlijk wat centen en die paarden worden dus als alles uitgespeelt is even duur als een hier gefokt 100% ras paard.

Ik denk ook dat je dat niet moet willen dat gemeng in ras, maar dat is persoonlijk.

Dat halfbloed verhaal is hier ook geprobeerd omdat volle quarters Paints en Appie erg duur waren. Maar dat was vaak puur om aan het geld te komen van de western geintersseerde ruiter met een kleine beurs. Die mensen wed "wijs" gemaakt dat half in elk geval beter was dan geen QPA en de dieren zijn vaak toch weer net wat duurder dan een totaal niet "western" ras.

Nu de fok programma's hier in Europa goed op gang komen zullen de prijzen van de paarden van zelf wel wat gaan zakken. Op dat moment raak je die halfbloedjes al helemaal aan de straat stenen niet meer kwijt. Of moet je voor slacht prijs gaan fokken en dat is totaal niet zinvol IMO.

Ik denk dat het slimmer is volle quarters Paints en Appie te fokken van minder bekende bloedlijnen voor de recreatie ruiter. De dekkingen zijn niet zo duur de de veulens kunnen goedkoper verkocht worden.
Nu is alles nog heel erg prestatie gericht gefok en dan wel "hoog" niveau wedstrijd paarden. Een gewoon leuk recreatie paard moet je nog steeds zoeken.

Ik zou in elk geval je kennis afraden om halfbloed paarden naar Europa te gaan exporteren. Misschien kan hij zich beter verdiepen in de minder bekende vol ras bloedlijnen. Maar dan nog lijkt het me niet echt rendabel zo lang hij geen fokbedrijf op het Europese vasteland heeft. Want je blijft met om en nabij de €3000 transport en quarantaine kosten verhaal zitten. Een 1500 dollar paardje uit de VS moet hier dan dus al snel 5000 euro kosten en dan heb je er eigenlijk nog niks aan verdiend!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 12:50

Hij is niet naar de Europese markt gericht en gaat daar ook zeker geen paarden voor fokken. Ik vroeg me alleen af of er liefhebbers voor zouden zijn, maar blijkbaar niet.

Ik zie niet waarom een paard eenmaal in Neerland altijd meteen maar voor de fok gebruikt zou moeten worden? Wat als je gewoon een ruin als super sportpard koopt? Maar, ik begrijp dat er in Nederland aan de westernsport niks te verdienen valt en rodeo bestaat er ook niet, dus idd geen markt voor goede westernpaarden. Dan houd het gewoon op, lijkt mij.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:00

Het is zoals eerder gezegd maar net wat voor soort kruizing het is. Maar er lopen er veel al in NL hoor. NRPS, arabier en ik heb zelf een kruising quarter.
Hij lijkt qua bouw wel redelijk op een quarter alleenmet grover beenwerk. Ook heeft hij niet het coole karakter van een quarter maar meer zijn moeder zijn karakter (jammer)

Ik denk dat in Montana veel meer belang is bij harde werkende veedrijvers en dat vee werk hebben wij niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 08:04

Lusitana schreef:
Ik zie niet waarom een paard eenmaal in Neerland altijd meteen maar voor de fok gebruikt zou moeten worden? Wat als je gewoon een ruin als super sportpard koopt? Maar, ik begrijp dat er in Nederland aan de westernsport niks te verdienen valt en rodeo bestaat er ook niet, dus idd geen markt voor goede westernpaarden. Dan houd het gewoon op, lijkt mij.
Paarden worden hier voor de fok ingezet omdat iedereen denkt een graantje te kunnen meepikken van de hogere verkoopprijzen en omdat het een aardige manier is om je investering wat terug te verdienen.
Helaas wordt er dan soms idd niet gekeken naar bouw/karakter, maar wel weet men de prijs te vragen.

Een ruin importeren is al helemaal geen optie verkooptechnisch gezien, want daar betaal je nog eens de hoge BTW voor ook omdat het een 'luxe-artikel' is en geen fokdier.