Kleuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 15:05

Ik vroeg me af welke kleuren een arabier allemaal mag/kan hebben. Van bont weet ik dat het niet toegestaan is, maar hoe zit dat met bijvoorbeeld palomino of cremello? Kunnen volbloed arabieren überhaupt andere kleuren hebben naast vos, schimmel, bruin en zwart?

Rawaat

Re: Kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:34

Normaal zijn de kleuren die jij opnoemt de enige kleuren die zijn toegestaan.

Bvb. Stekelvosjes zijn normaal gezien niet toegelaten, maar nu is papier belangrijker dan kleur.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:09

ik ken toevallig erg veel arabieren die stekelharig zijn, die zijn dus eigenlijk niet toeglaten?
stel dat je nou een veulentje fokt, wat er bont uitkomt, je doet dna test en beide ouders zijn 100% zeker. Wordt het beestje dan nog niet opegenomen in het stamboek?
In australië weet ik dat als je een stekelharige hebt, dat je in de krant komt omdat het daar zo zeldzaam is.

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:26

Het is nu wel toegelaten, maar heel lang geleden hoorde dit niet bij de kleuren. Nu heb je de technologie van DNA, daarom dat het wel toegelaten wordt omdat je kunt bewijzen dat beide ouders arabisch zijn. Ik vind het in ieder geval gek dat dit niet bij de kleuren staat. Er zijn nu mensen die echt 100% arabisch pinto proberen te fokken, met het zogenaamde sabino-gen zoveel mogelijk naar voor te laten komen. Ik ken er helemaal de details niet van, maar van de kleuren staat het zo beschreven, enkel schimmel, vos, bruin en zwart zijn toegelaten.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:10

Woogy schreef:
stel dat je nou een veulentje fokt, wat er bont uitkomt, je doet dna test en beide ouders zijn 100% zeker. Wordt het beestje dan nog niet opegenomen in het stamboek?

Volgens mij kan je nooit een bont veulen krijgen uit twee niet-bonte ouders (behalve via mutaties dan). Wel zoals Rawaat zegt het sabino-gen zoveel mogelijk naar voren laten komen, dat is dacht ik wel toegestaan.

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:58

Maroush schreef:
Woogy schreef:

Volgens mij kan je nooit een bont veulen krijgen uit twee niet-bonte ouders (behalve via mutaties dan). Wel zoals Rawaat zegt het sabino-gen zoveel mogelijk naar voren laten komen, dat is dacht ik wel toegestaan.

Geloof me Maroush, je ziet meer een meer "bont" bij 100% arabieren. Enkele voorbeelden: Crown Muscosa, AF Grafiti, ben de naam kwijt van een egyptisch hengstje vorig jaar in Baden-Baden. Dat is bont, want ze zijn bruin of vos en hebben een witte vlek. Ook al is het maar 1 het is "bont". Ik zag dit jaar een veulen van WH Justice, gans wit hoofd + maanoog, sommige lijnen zijn wel in staat meer wit op de voorgrond te geven.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 11:00

Maar wordt zo'n paard dan geweigerd in het stamboek? Ookal is hij (aantoonbaar) 100% volbloed

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:01

Lenneke_ schreef:
Maar wordt zo'n paard dan geweigerd in het stamboek? Ookal is hij (aantoonbaar) 100% volbloed

Neen, weigeren doen ze niet. Omdat je DNA onderzoek kan bewijzen dat het 100% arabisch bloed is.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:21

Rawaat schreef:
Geloof me Maroush, je ziet meer een meer "bont" bij 100% arabieren. Enkele voorbeelden: Crown Muscosa, AF Grafiti, ben de naam kwijt van een egyptisch hengstje vorig jaar in Baden-Baden. Dat is bont, want ze zijn bruin of vos en hebben een witte vlek. Ook al is het maar 1 het is "bont". Ik zag dit jaar een veulen van WH Justice, gans wit hoofd + maanoog, sommige lijnen zijn wel in staat meer wit op de voorgrond te geven.

Ik geloof je wel hoor Haha!
Vraag me alleen af hoe dat genetisch gezien mogelijk is ...

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:36

Sabino is niet bont, er zijn wel veel arabieren die het sabino gen dragen maar dat betekend gewoon dat ze veel wit hebben, hoge witte benen, wit op het hoofd, soms een maanoog en vaak een witte vlek op de buik. Maar dat is officieel niet 'bont' -> Dat is een vos die het sabino gen draagt, en dat mag weer wel van het stamboek. Voorbeelden

Sabino (AF Grafitti)
Afbeelding
Sabino (FV Aulrabba)
Afbeelding

Bont (Nikie 90.62% arabisch)
Afbeelding

Er zijn ook erg veel tuigpaarden met het sabino gen, een witte vlek onder de buik en hoge witte benen maar die zijn ook niet bont..

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:18

Dat bedoelde ik idd, PaolaPromise Ja

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:34

Bont is met vlekken, sabino is een term die ze gebruiken voor andere veel witaftekeningen. Voor mij is dit hetzelfde. Denk je dat pinto's er zo ook in één keer zijn gekomen? Dat is ook gekomen met het doorfokken van kleur. Zo zijn de stamboeken ontstaan, die fokken enkel op kleur. Misschien kan de vraag verder open getrokken worden of een paard met beide ouders 100% paint en een veulen met een egale kleur wordt toegelaten in dat stamboek?
Want dit weet ik niet.

Wat ik na uren leesplezier kon concluderen van verschillende auteurs, is dat we meer en meer afwijken van het "echte" typische arabische paard. Ook qua kleur. Alle witte aftekeningen op de neus (en ik vind dit afschuwelijk, mijn mening natuurlijk) wijzen op een ver-europesing van het arabische paard. In de woestijn kon een paard met een roze neus niet overleven. Door verandering van klimaat in de hoger gelegen gebieden konden deze paarden wel overleven. Dus waar vroeger deze paarden niet de kans kregen om te gaan fokken, konden ze deze kenmerken ook niet doorgeven.
Dit is heel interessant materiaal om over na te denken en meer over te weten te komen. Jammer genoeg schiet ik tijd tekort daarvoor.

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:55

Wieweet als er met Nikie ver genoeg doorgefokt wordt, komt er misschien ooit wel een bonte 100% arabier uit, het zou kunnen maar is wel heel erg moeilijk te verkrijgen. Aangezien alle echt bonte hengsten niet 100% arabier zijn. Maargoed, de kleuren zijn inderdaad veranderd dus wieweet hoe het verder gaat? ALS er bonte arabieren opgenomen zouden worden in het stamboek, zijn deze kleuren altijd verkregen door het kruisen met niet-arabieren ook al is dit generaties terug gebeurd. Ik vind dus ook niet dat bont in het stamboek opgenomen moet worden.

Rawaat schreef:
Misschien kan de vraag verder open getrokken worden of een paard met beide ouders 100% paint en een veulen met een egale kleur wordt toegelaten in dat stamboek?

Het antwoord op deze vraag is ons levende bewijs Almika, zie mijn profiel, zij is een 'solid paint bred' oftewel een paint zonder vlekken. Gewoon opgenomen in het stamboek..

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:07

Rawaat schreef:
Bont is met vlekken, sabino is een term die ze gebruiken voor andere veel witaftekeningen. Voor mij is dit hetzelfde. Denk je dat pinto's er zo ook in één keer zijn gekomen? Dat is ook gekomen met het doorfokken van kleur.

Volgens mij is dit niet hetzelfde. Als je sabino heel ver doorfokt, kan het er miss redelijk hetzelfde uitzien, maar het sabinogen blijft een andere dan het gen voor bont ...

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:24

Maroush schreef:
Rawaat schreef:
Bont is met vlekken, sabino is een term die ze gebruiken voor andere veel witaftekeningen. Voor mij is dit hetzelfde. Denk je dat pinto's er zo ook in één keer zijn gekomen? Dat is ook gekomen met het doorfokken van kleur.

Volgens mij is dit niet hetzelfde. Als je sabino heel ver doorfokt, kan het er miss redelijk hetzelfde uitzien, maar het sabinogen blijft een andere dan het gen voor bont ...

Precies, en dan kan je vinden dat het hetzelfde is, het is het niet Bloos

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:42

Mmm wat is dan het rassandaard ten opzichten van de kleuren bij de arabier?
Volgens mij bestaat die er niet.

Het verhaal dat arabieren met veel aftekeningen geen "echte"arabieren zijn klopt van geen kant.
Er zijn te veel paarden rond 1900 geimporteerd die SE zijn en die wel veel aftekeningen hebben.
En dat paarden met een witte neus het niet zou overleven in de woestijn is volgens mij een verhaal die verzonnen is door de mensen die veel wit niet mooi vinden.

Een paard kan bont zijn als een van zijn ouders bont of breedingstock is, bont kan dus bij de arabier niet voorkomen.
Pinto is een register waar men de paarden met een bepaalt percentage wit in kunnen gooien.
Wij hebben zelf 1 hengstje staan die een AVS papier heeft en 2 kleuren papieren (Sabino en Pinto).

Gr Em

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:53

Zahlina schreef:
.

Het verhaal dat arabieren met veel aftekeningen geen "echte"arabieren zijn klopt van geen kant.
Er zijn te veel paarden rond 1900 geimporteerd die SE zijn en die wel veel aftekeningen hebben.
En dat paarden met een witte neus het niet zou overleven in de woestijn is volgens mij een verhaal die verzonnen is door de mensen die veel wit niet mooi vinden.

Gr Em

Rond 1900 waren de arabische paarden al lang uitgedreven uit de Nejd. Hun oorspronkelijke habibitat.
Dus hadden ze zich al aangepast aan een ander klimaat. Je moet toch wel wat verder terug gaan in de tijd.
Heb je al eens een paard met een witte neus gezien in 50° in de woestijn, dat ziet er niet gezond uit en die beestjes zien er ongelofelijk van af. Je moet ook eens kijken naar afbeeldingen van paarden voor de tijd van de import, nergens zie je witte aftekeningen. Ik denk niet dat mensen die hun leven gestopt hebben in het zoeken naar de afkomst zo een verhaal hebben verzonnen.
Maar ja, les goûts et les couleurs on ne discute pas...

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:05

Ik vind veel wit ook niet mooi Lijkt me idd in de woestijn ook niet handig en past ook niet echt bij het beeld dat ik van een arabier heb (al zijn er prachtige arabieren met veel wit, zoals MM Sultan).
Maargoed, smaken verschillen. Die 'ver-europesing' (als dat zo is) maakt me dan verder ook echt niet uit.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:39

Er zijn 4 "Bont" genen, Sabino (die waarschijnlijkl ook uit minimaal 4 "soorten" betaat), Splash (ook bij 100% Arabs in Australie gevonden) Frame, komt niet voor bij 100% Arabieren en Tobiano, wat platenbont is en ook niet voorkomt bij 100% Arabieren.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 07:28

Anouar heeft een witte neus Verdrietig

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:08

jeddah schreef:
Er zijn 4 "Bont" genen, Sabino (die waarschijnlijkl ook uit minimaal 4 "soorten" betaat), Splash (ook bij 100% Arabs in Australie gevonden) Frame, komt niet voor bij 100% Arabieren en Tobiano, wat platenbont is en ook niet voorkomt bij 100% Arabieren.

Dit is interessant om te weten.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:43

Waarom is dat verdrietig Lenneke_?

@Rawaat, kleuren zijn ook super interessant! Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 11:10

Was een grapje, omdat jullie schreven dat arabieren met veel wit geen echte arabieren zijn omdat wit verbrand in de zon.
Anouar heeft redelijk veel wit, z'n neus verbrandt idd ook. Hij heeft zowiezo niet echt het uiterlijk van een arabier, maar wel jet karakter

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:25

Lenneke_ schreef:
Anouar heeft een witte neus Verdrietig

Vind Anouar wel een ge-wel-dig paard anders. Mag je echt heel trots op zijn hoor Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 11:29

Dank je.
Maar alle arabieren zijn gewoon leuk.

Oke, laten we het ontopic houden