Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
chantal1 schreef:Hahaha, had al zo'n vermoeden maar je mag ook hengsten aangeven die in de richting komen

:Citaat:Verder vind ik het belangrijk dat de hengst een goede rug en lendenen heeft, niet week, zeker niet strak, correcte beenstanden
CGJ12 schreef:chantal1 schreef:Hahaha, had al zo'n vermoeden maar je mag ook hengsten aangeven die in de richting komen
Hmmmmmm
Oscar? Maat en postuur zat........
sigrid1182 schreef:Ik zie al deze eigenschappen terug in de nafok van Indoctro.
Front, beweging, langgelijnd......ik heb btw nog nooit een Indoctro onder de 160 gezien....de meesten zaten omstreeks 168-170.
Dit omdat je wel eens hoort dat hij zou strooien in de maat...
chantal1 schreef:Thanks voor de nuttige tips!
Ik ben zelf niet zo'n Oscar-fan moet ik toegeven en hoe bewegen zijn nakomelingen?
Eigenlijk als je het goed bekijkt is Oscar spring gefokt.
Flemmingh, durf ik niet aan, merrie is zelf wel strak in de rug dus als dat goed zo compenseren ok, maar als een aantal generatie's later die weke rug te voorschijn komt. Daar zit ik eigenlijk niet op te wachten.
Indoctro, niet verkeerd denk ik. Maar wil eigenlijk een dressuurgefokt paard en met Indoctro is er weinig bloedaansluiting.

Suelza schreef:Hmmmmm... VDL-Prestige heeft zelf misschien mooie gangen, maar de veulens zijn over het algemeen geen bewegingstoppers.
CGJ12 schreef:Suelza schreef:Hmmmmm... VDL-Prestige heeft zelf misschien mooie gangen, maar de veulens zijn over het algemeen geen bewegingstoppers.
......... ja, maar hij is wél van VDL, en dan maakt dat niks meer uit.............
CGJ12 schreef:Suelza schreef:Hmmmmm... VDL-Prestige heeft zelf misschien mooie gangen, maar de veulens zijn over het algemeen geen bewegingstoppers.
......... ja, maar hij is wél van VDL, en dan maakt dat niks meer uit.............
Oh ja, wat dom van mij! LDRD schreef:Chantal, als jouw merrie zo super beweegt zou ik altijd een hengst kiezen met dito bewegingen (en liefst nog een tikkie meer) om dit belangrijke aspect te verankeren!
Vind trouwens dat je sowieso altijd eerst moet kijken naar de sterke punten van je merrie en in ieder geval een hengst moet kiezen die diezelfde eigenschappen ook doorgeeft.
Daarna ga je naar mijn idee eens kijken welke punten een hengst zou moeten verbeteren.
Denk er ook aan dat bijvoorbeeld een lange weke rug x korte strakke rug nooit een góede rug geeft, maar óf een lange weke óf een korte strakke. Wil je de rug verbeteren zal je een hengst moeten kiezen die een góede rug heeft en die dit ook (naar verwachting) doorgeeft.
Zo, heb ik het een beetje eenvoudiger voor je gemaakt????![]()