Haf laat zich niet laden in trailer *help*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky_

Haf laat zich niet laden in trailer *help*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 16:04

Hallo,
Ik heb sinds een maandje mijn eigen haf. Een super dier, met een super karakter.
Alleen hebben we een probleem.
Ze is nu 2x met de trailer weggeweest, het waren 1,5paards-trailers. (zijn van iemand anders)
Maar nu kan ik deze niet meer lenen, maar wel een 2 paards-trailer.Deze is met tussenschot, die andere zonder.
Dus wij vol met goede moet paard gepakt, en getracht te laden, maar na 3uur stond ze er nog niet in. Week erna nog eens geprobeerd, weer niet lukt. Andere 2-paards trailer gepakt, lukt ook niet.
Ze gaat er wel in, maar ze loopt er ook meteen weer achteruit. Je kan hierdoor de stang niet vastmaken.
ook gaat ze er vaker schuin lanks de laadklep, omdat ze weet dat ze dan een rondje mag lopen.

We hebben het heel rustig geprobeerd, met snoepjes, longeerlijn,met een ander paard ernaast. maar niks werkt.
Ze staat er niet bang bij, maar ze maakt er echt een spelletje van.

Ik weet niet wat ik hiermee moet. Iemand tips????

Wesco

Re: Haf laat zich niet laden in trailer *help*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:08

je weet zeker dat ze niet bang is maar gewoon een spelletje er van maakt? heb je ook al geprobeert om meteen het touw vast te maken zodat ze niet eens meer achteruit eruit kan lopen ?

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:10

meissielief schreef:
je weet zeker dat ze niet bang is maar gewoon een spelletje er van maakt? heb je ook al geprobeert om meteen het touw vast te maken zodat ze niet eens meer achteruit eruit kan lopen ?

Dit lijkt me niet echt handig. Als het paard dan naar achteren wil staat ze klem, schrikt ze en zal ze de volgende keer echt bang zijn.

Verder kan ik je niet helpen ermee.

Je zou het nogmaals met een 1.5 paards trailer proberen. Zo krijgt hij misschien wat vertrouwen??

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:14

ligt eraan hoe je paard reageerd mijn paard zou zo iets hebben van oliebol ik sta vast dus naar achteren lopen heeft weinig zin
Laatst bijgewerkt door Wesco op 25-06-06 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 16:14

meissielief schreef:

we hadden haar al vast, met het gevolg dat mijn halster nu naar de haaie is.
Ik kan niet meer met een 1,5paards oefenen, want die kan ik niet meer lenen.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:17

Misschien dat er bij je in de buurt een trailerverhuur bedrijf zit? Er zijn genoeg paarden die wel in een 1.5 paards trailer lopen en niet in een 2 paards.

Nou meissielief, dat is makkelijk zo een paard. Ik heb ze jammer genoeg nog weinig meegemaakt...

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 16:27

Daantje1981 schreef:
Misschien dat er bij je in de buurt een trailerverhuur bedrijf zit? Er zijn genoeg paarden die wel in een 1.5 paards trailer lopen en niet in een 2 paards.

Nou meissielief, dat is makkelijk zo een paard. Ik heb ze jammer genoeg nog weinig meegemaakt...

Ik kan wel met een 1,5 paards gaan oefenen, maar dan gaat ze me nog niet in een 2paards Knipoog
En het gaat mij erom dat ze de 2paards inloopt.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:35

Daantje1981 schreef:

mijn paardje was een schatje Knipoog

leliadeidre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:34

Gewoon oefenen met die twee persoons zegmaar en blijven oefenen gewoon als ze al moe is vannet rijden of wat dan ook dan loop je der heen met der en doet gewoon alsof der niks aan de hand is en loopt gewoon door.. met een moe paard is dan misschien wel handiger want dna heeft ze zelf niet zo'n zin meer in spelletjes

tuurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:09

Ik ken eht probleem dat ze wel op een 1,5 paards lopen, maar een tweepaards (nog) niet zien zitten. veel oefenen is natuurlijk eht allerbelangrijkste, maar als ie erin blijft volharden, dan mogelijk deze handige tip die ik ooit van iemand heb gekregen en die ook bij mijn haf heeft geholpen. hoe meer je nl probeerde te dwingen hoe minder hij wilde meewerken.
wat je kunt proberen is het volgende:
je doet een strotouw met aan de uiteinden lussen geknoopt achter de oren onder het halster, dat laat je kruisen naar voren toenonder het hoofd door, en haal je dan door de ring van het halster. hierna maak je een longeerlijn vast aan de lussen van het touw. zelf kun je nog een gewoon halstertouw aan eht halster doen om hem zelf nog te kunenn vast houden..
die longeerlijn doe je naar voren en sla je om de voorste balk in de trailer. je kunt de lijn door een ander laten vast houden, of zelf vasthouden.
je kunt dan toch met je haf samen naar de trailer lopen en alvast belonen. vervolgens breng je de lijn iets op druk. dat geeft een vervelend gevoel achter de oren. ondertussen blijf je alleen zeggen dat ie knap en braaf is. achteruit trekken is vervelender, en na verloop van tijd zal ie een stap naar voren doen om de druk te ontwijken. nu kun je weer goed belonen. en vervolgens span je de lijn weer aan.
de kunst is om het niet "dwingend" te doen, maar net genoeeg druk om te stimuleren dat ie gaat lopen. uiteindelijk staat ie aardig rustig op de trailer en heeft niet op zijn kop gekregen en is niet gedwongen. zorg er wel voro dat elke stap eerst beloond wordt voordat je weer lichte druk aanbrengt op de lijn. zo gebruik je gedoseerd het vervelende gevoel en de beloning om hem de juiste kan op te motiveren.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:27

die touwtjes zullen wel snijden achter der oren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:27

is er niet iets van aluminium in de trailer wat ontzettend blingt? dit kan onwijs afschrikken.
anders, 2 enorm sterke kerels die elkaars handen vast pakken achter de kont. dit helpt erg vaak.
ik weet niet of het al genoemd was, maar heb niet heel het topic door gelezen Knipoog

Bokel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 18:19

ik had het zelfde probleem. ik heb toen een extra lang touw gepakt en die een keer om de stang heen geslagen zo krijgt ie druk voor maar als ie in paniek raakt en achteruit wil kan die dat maar geen rondje lopen want dat werkt in mijn ervaring alleen in het nadeel. succes er nog mee.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:50

Nicky_ schreef:
Daantje1981 schreef:

Ik kan wel met een 1,5 paards gaan oefenen, maar dan gaat ze me nog niet in een 2paards Knipoog
En het gaat mij erom dat ze de 2paards inloopt.

Werkt het ook niet als je het schot helemaal scheef zet, dan krijg je een grote opening. Pas als je pony vaststaat en de klep dicht is, kan je het schot op zijn plek zetten. Zo een paar keer oefenen en niet wegrijden nog. Let op dat je wel als je gaat rijden de stang er achter doet.

Iwan_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:18

Ieri heb als je hafie dat niet doet dat doet mijn hafie ook niet! Boos!
Maar meestal als je met de longeetzweep agter zijn kont houd loopt ze er wel in! raar eigelijk maar ze is er een beetje bang voor! Verward
En probeer ook dat ze niet naar de zijkanten kan vlugten!
zet de treler naast een muur en zet aan de ander kant het longeer touw!
dan loopt hij er makkerlijk in! Haha!

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 13:35

Iwan_13 schreef:
Ieri heb als je hafie dat niet doet dat doet mijn hafie ook niet! Boos!
Maar meestal als je met de longeetzweep agter zijn kont houd loopt ze er wel in! raar eigelijk maar ze is er een beetje bang voor! Verward
En probeer ook dat ze niet naar de zijkanten kan vlugten!
zet de treler naast een muur en zet aan de ander kant het longeer touw!
dan loopt hij er makkerlijk in! Haha!

Een zweep wil ik beslist niet gebruiken Scheve mond

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 23:09

Trailertraining? hoor er hele goede resultaten over, wilde het ook doen maar helaas is mijn haflinger er niet meer (en die kon ook flink rotzooien met inladen!). Ik ben toen op theorie geweest bij 2moons en dat was heel leerzaam!..misschien als alle middeltjes niet meer helpen..succes ermee!

tuurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 22:42

meissielief schreef:
die touwtjes zullen wel snijden achter der oren

de bedoeling is ook niet dat je hem ermee de trailer in sleurt, maar er rustig druk op uitoefend. en ja die druk is vervelend, maar neit meer dan dat. en als ie een stap naar voren zet, is de druk weg. kun je effe iets geven ter beloning en zet je er weer druk op. telkens een klein stapje. maar hoe meer je zelf onderneemt bij dergelijke paarden, hoe leuker het spelletje wordt. deze methode (zie boven) maakt dat ze eht eigenlijk zo'n beetje zelf meoten uitzoeken, dan is er niks geen leuk spelletje meer van te maken

shettilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:54

mischien de long aan de trailer maken en dan met de long er achtert de kond

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 14:58

shettilover schreef:
mischien de long aan de trailer maken en dan met de long er achtert de kond

werkt niet Knipoog

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 15:06

Ik heb hele erge problemen gehad met mijn paard met trailer laden..We hebben egt dagen geprobeerd om hem er in te krijgen. We hadden egt ALLES gebrobeerd om hem erin te krijgen, maar nix werkte. Uituidelijk hebben we een profesioneel iemand erbij gehaald, en hij loopt er nu binnen 1 minuut in.
Het probleem bij mijn paard was dat hij er wel in liep, maar er heeeeel hard ook weer uitrende. We hadden nooit de tijd om de stang/ klep dicht te doen. We hadden hem een keer snel vastgezet, met het gevolg dat hij ging hangen en het NOG enger vond.
Uiteindelijk is het ons gelukt om samen met die vrouw het te doen door;
Eerst de trailer HELEMAAL leeg te halen. Dus alle stangen en alles eruit. Daarna het er weer in zetten, maar het tussen schot opzij, en later als hij erin stond het weer terug te scheuven.
Je kan er voor zorgen dat hij er niet uitrend door twee longeerlijnen aan de zijkanten vast te maken, en hem daarmee in te sluiten.
Met een speciaal pat perelli halster en een extra lang touw is het ook veel makkelijker. Als hij er dan uitrend hoef je niet los te laten, en wordt je zelf ook niet meegsleurd.
Je moet heel goed zorgen dat je paard heel goed op jou let, en niet langs de trailer rend ipv er in. Dat doe je door zijn hoofd richting trailer te laten kijken. Ookal gaat hij met zijn lijf scheef staan, maakt nix uit, zolang zijn hoofd maar recht blijft.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik weet hoe vervelend het is als je paard de trailer niet in wilt. Verder heel veel suc6

iesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:48

heey daar meisje!!
ik heb DE TIP!! mijn haflinger wil ook niet in een 2 paards trailer en we zijn er achter gekomen waarom! het ziet er namelijk erg nauw uit als je paardje de trailer in lopen moet en inderdaad staat die er in wil die er weer uit!

WAT IK HEB GEDAAN:
maak het tussenschot los aan de voorkant van de trailer(kan waar je paard de trailer opgaat) en schuif dit naar de andere kant van de trailer zodat het heel ruim lijkt! zo heeft hij het idee dat die niet opgesloten word en alle ruimte heeft! Zodra hij er ook maar instaat, doe je de klep achter hem dicht(ookal zit binnen het tussenschot nog niet goed en zit de stang nog niet vast!)
zorg dat iemand anders je hafje vastknoopt!
vervolgens stel hem gerust met wat hooi of wortels laat iemand bij hem staan om hem rustig te houden.
je klimt naar het tussenstuk(aan de kant waar je hafje dus NIET staat) zet het tussenschot goed, en doet de stang achter de kont van je hafje! en KLAAR!

en onthoud: NOOIT DWINGEN! het is een haflinger en je zult het van hem verliezen zo verloor ik het ook van hem. laat hem gerust even ruiken aan de trailer, neem de tijd. je kunt hem wel helpen door 2 handen om zijn kont te leggen, 2 armen van 2 verschillende mensen om hem voorzichtig een beetje naar voren te krijgen, maar dwing niet!

heeel veeel succes! zo is het bij mijn haflingertje gelukt! terwijl die de eerste keer steeds steigerde, wegrende en ik de blaren op mijn handen had staan, de tweede keer ging het perfect! laat me even weten of het je gelukt is;)

kuss!

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:56

mijn zeer eigwijze haf (ja welke haf is dat nou niet) wil eigelijk ook nooit de trailer in. maar die maakt er een spelletje van. een keer na een half uur haar voetje voor voetje 8letterlijk) op de laad klep gezet was ik het zo zat dat ik een zweep heb gepakt. madam ziet de zweep (had nog niet eens een tik gegeven ofzo) en ze loopt zo de trailer in. hoezo ik stel me aan. nu elke keer als ik een zeepje pakt loopt ze er zo in. zonder doet ze het gewoon echt niet. ik wil niet zeggen dat jou pony dit ook doet hoor. maar die van mij iig wel.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 06:32

neetje86 schreef:
mijn zeer eigwijze haf (ja welke haf is dat nou niet) wil eigelijk ook nooit de trailer in. maar die maakt er een spelletje van. een keer na een half uur haar voetje voor voetje 8letterlijk) op de laad klep gezet was ik het zo zat dat ik een zweep heb gepakt. madam ziet de zweep (had nog niet eens een tik gegeven ofzo) en ze loopt zo de trailer in. hoezo ik stel me aan. nu elke keer als ik een zeepje pakt loopt ze er zo in. zonder doet ze het gewoon echt niet. ik wil niet zeggen dat jou pony dit ook doet hoor. maar die van mij iig wel.

Fijn dat die van jouw er met zweep in loopt.
Maar zoals ik al eerder heb vermeld, ik wil geen zweep gebruiken.
Mijn vriendin heeft geregeld dat er maandag iemand komt helpen met meer ervaring!

Dus even afwachten Ja

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:52

het is dus zo ik gebruik m niet he. ze heeft van mij nog nooit een klap met de zweep gehad. ik rijdt niet eens met zweep. maar ze hoeft m alleen maar te zien!!!