Combinatie fokken en sport, hoe denken jullie daarover e....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peninna

Combinatie fokken en sport, hoe denken jullie daarover e....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 11:56

In een ander topic werd aangekaart hoe moeilijk het is de fokkerij en de sport te combineren. We praten dan voornamelijk over getalenteerde merries die ver bovengemiddeld zouden kunnen presteren, maar wat er niet uit komt omdat men juist die merries ook weer graag voor de fokkerij inzet. Of men laat deze merries wel in de sport lopen met het risico op problemen met drachtigheid in een later stadium.
Hoe kijken jullie hier tegenaan en hoe lossen jullie dat probleem op?

sarabande

Re: Combinatie fokken en sport, hoe denken jullie daarover e....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 12:05

Als je geld genoeg hebt kan je een getalenteerde merrie vrij snel naar de Z2 laten rijden nadat ze een paar veulens gehad heeft.
Maar niet iedere fokker heeft die financiele mogelijkheid en loopt dan tegen heel wat tegenslagen aan.
Je kan ze natuurlijk de merrietest of IBOP laten doen, maar dat levert alleen een keurschap op en wordt in de handel niet serieus genomen.

Fokkers die al die moeite doen met hun merries zouden daarvoor beloond moeten worden door het stamboek, dat zie ik eigenlijk nog niet.

peninna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 12:28

sarabande schreef:
Als je geld genoeg hebt kan je een getalenteerde merrie vrij snel naar de Z2 laten rijden nadat ze een paar veulens gehad heeft.

Klopt, maar dan ga je er bijvoorbaat van uit dat het een getalenteerde merrie is. Als je het omdraait en eerst de sport in gaat om te bewijzen dat het een getalenteerde merrie is. En doel ik eigenlijk nog op merries die meer kunnen dan Z2 eerder LT of ZT, dan heb je al helemaal een flinke buidel geld nodig plus een flink aantal jaren. Als je het zelf moet (kan) doen loop je inderdaad tegen veel tegenslagen op.
Citaat:
Je kan ze natuurlijk de merrietest of IBOP laten doen, maar dat levert alleen een keurschap op en wordt in de handel niet serieus genomen.

Een merrie test of een IBOP zegt inderdaad voor de handel weinig, voor mij trouwens ook, want het geeft alleen maar aan dat de aanleg er is, of het er op een hoger nivo ook uitkomt is altijd nog de vraag.
Citaat:
Fokkers die al die moeite doen met hun merries zouden daarvoor beloond moeten worden door het stamboek, dat zie ik eigenlijk nog niet.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Het tegendeel is echter waar. Vanuit het KWPN wordt altijd geroepen dat het beter is niet met een merrie met een (jong) veulen naar de keuring te gaan omdat die merrie er dan niet op haar voordeligst uitziet. Maw ze zit niet strak genoeg in het pak. (Als een jury van het KWPN daar niet doorheen kan kijken zijn ze niet waard jury te zijn. )

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:26

Als geld geen rol speelt is er altijd nog Embryotransplantatie. Ik heb er nog naar geinformeerd maar het was echt te ver boven mijn budget. Het liefste reed ik Lotje ook nog gewoon door in het Z2 en dat paard heeft gewoon heel veel kwaliteiten tot in ieder geval de Lichte Tour. Grand Prix durf ik niet te zeggen, daar komt ook een stuk karakter bij kijken en ik weet niet of ze zich zo zou laten bewerken. Tot en met de Lichte tour heeft ze iig de lichamelijke capaciteiten.
Maar ik kan niet fokken en sporten, dat werkt niet. Ze is er steeds tussenuit, voordat je weer een beetje op gang bent qua conditie en spieren moet je alweer afbouwen, je kan hooguit 2 maanden serieus sporten. Schiet gewoon niet op, ook in het hoofd moet zo´n merrie het wel weer steeds willen. Met steeds zulke onderbrekingen is het steeds moeilijk om ze weer aan de gang te krijgen op hoog nivo. Ik heb het een beetje opgegeven en zet haar in voor de fokkerij. Ze is Elite en tis best zo. Misschien als ze een jaar leeg blijft dat ik het weer eens probeer maar dan nog ben je best even bezig voordat je een uitgezakte vette fokmerrie weer Z2 top in de spieren strak klaar hebt.

Zoals veel fokkers doen, keuringen met de merrie, dan dekken een aantal jaren en dan de sport in. Dat is ook een optie. Tja of eerst de sport maar dan zit je idd weleens met het moeilijker drachtig worden.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:00

Zonde....eerst sporten en dan een veulen !. Veel merrie's zijn zo stijf als een hark na het veulenen. of ze zijn aan een kant even minder sterk. Zo'n bevalling is ook niet niks. ( de goede uitgezonderd natuurlijk) en dan dat lastige veulen erbij als je weer gaat rijden. Trouwens..een veulen uit een goede prestatiemerrie is meer waard als een veulen uit een niet prestatiemerrie. Ik zou ff wachten en lekker gaan sporten Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 08:16

Mijn merries lopen voor het ras op pittig nivo(shetlanders, op ong L nivo) en dat is prima te combineren. Ik dek om het jaar, dan kan ik er eventjes wat langer mee door rijden. Ik ga dit jaar ook pas voor het eerst starten, merrie is net naar de hengst geweest en nu goed voor elkaar. Voor het eind van het jaar wil ik graag (voor de wagen) L met wp zijn en eind van het jaar een IBOP laten lopen (dan kan ze prestatie worden, een predikaat wat ERG weinig merries binnen het stamboek hebben, het zijn over het algemeen pony's die enkel keuringen lopen en als broedmachine gebruikt worden).

Wil ik ooit hoger met een van mijn merries omdat het er in zit dan zal ik toch echt de keuze moeten maken wat ik belangrijker vind, de sport of fokkerij.

Nu is het nog prima te doen om ze weer op nivo te krijgen als het veulen er nog naast loopt en zodra het veulen er af is weer op wedstrijd te gaan, dan heb je ong 1,5 jaar om te starten voordat ze weer te zwaar worden als ik ze om het jaar dek.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 08:22

Zijn ook fokkers die eerst 2 veulens uit de merrie fokken en dan de sport in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 08:26

Rijd momenteel paard dat ZZ-L heeft gelopen (+ wp of 15). Toen de eigenaar die wilde laten dekken ging dat erg moeilijk en de sport uitgehaald. Nu wachten we op haar 2de veulen en dan is het de bedoeling dat ik haar weer op wedstrijden ga uitbrengen. We beginnen in de Z1 maar hopen wel verder te komen.

Een ander paard heeft tot afgelopen jaar alleen de IBOP gedaan en verder veulens gekregen. Nu, op 7-jarige leeftijd, gaat ze de sport in. In 2007 krijgt ze nog een veulen en daarna hopen toch wel een end te komen.

peninna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 11:50

Leuk die verschillende benaderingen. Ik heb zelf alledrie de mogelijkheden geprobeerd, maar ze hebben alle drie hun voor en tegen.
Een merrie eerst uit laten brengen in de sport tot wp in Z2 en daarna laten dekken. We konden haar het eerste jaar niet drachtig krijgen, het tweede jaar wel. Ze heeft nu twee veulens gehad, maar blijft in de fokkerij. Ze heeft wel veel talent maar ik zou haar weer moeten laten rijden en dat wordt veel te duur. Bovendien ben je dan weer zoveel fokjaren kwijt.
Twee merries heb ik gecombineerd gehad, in de sport en fokken, dit was te doen omdat ik dat toen nog zelf kon doen. Beide merries zijn ook tot Z2 in de sport gereden. Ook voor deze merries gold dat ze als ze alleen in de sport zouden hebben gelopen, en met een betere ruiter dan dat ik ben, zeker veel hoger geklasseerd zouden zijn geweest. Maar ook hier weer, in dat geval veel jaren verlies voor de fokkerij.
Ook heb ik bij een merrie eerst twee veulens gefokt en daarna is ze de sport ingegaan. Deze merrie had toen wel al als 4 jarige in de finale van de PAVO-cup gelopen.
Het probleem is dat als je een goede merrie hebt je graag veulens wilt fokken, want het is toch de bedoeling met een zo goed mogelijke kwaliteit te fokken. Maar het is ook mooi als zo'n merrie hoog in de sport loopt. Dat is iets waar ook veel waarde aan wordt gehecht, door mijzelf, evt kopers en het stamboek (dit laatste is voor mij iets minder belangrijk, want ik fok niet voor het stamboek).
Natuurlijk heb je embryo transplantatie, maar dat is denk ik maar voor een enkeling weggelegd.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:41

Het komt inderdaad voor dat sportmerrie's niet zo snel dragend te krijgen zijn. Het beste is om bij deze merrie's eerst de "knop" van sport om te zetten naar natuur. Lekker even op adem komen in het land, zon en vers gras, frisse lucht ,liefst waar ook nog wat veulens te zien zijn en nog beter waar ook regelmatig hengsten komen. Je staat er versteld van wat moedertje natuur doet voor je merrie.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:11

combi is inderdaad moeilijk ..hangt natuurlijk wel een beetje af op welk niveau je de sport beoefend als je echt wil denk ik dat je L/M we kan doorgaan met terwijl fokken maar hogerop zal je moeten kiezen ,vind ik bovendien "fair" tov de merrie .Bij mij gaan ze de sport in nadat ze 1-2 veulens hebben gegeven ,ik maak ze alleen zadelmak tijdens de dracht daarna krijgen ze rust tot de winter dat ze vijf worden ..heb er geen behoefte aan om te liggen klooien met een veulen aan de voet .Ik merk wel dat als ze dan eenmaal goed beginnen te lopen je dan niet gauw uit de sport haalt om een veulen eruit te halen .Heb zelf een topsport merrie (int.springen ) en krijg heel veel keren de vraag waarom ik in godsnaam de merrie niet spoel .Ten eerste ben ik helemaal verknocht aan de merrie is heel bijzonder ook van karakter ,en ik wil gewoon heel haar hormonenhuishouding niet kapotmaken omdat ik er persé een veulen uitwil ..Want je moet dan gaan hengstigspuiten zodat ze net tussen twee concoursen kan gedakt worden ,dan moet je 6 dagen later gaan spoelen dus je moet ook daar al rekening me hiuden dat er geen wedstrijd is of dat je die wedstrijd afzegt ,bovendien weet je niet of dat zomaar van de eerste keer lukt .heb trouwens ook gehoord van een paar topfokkers (of zeg maar een fokker met een topsportmerrie )dat zo'n "speciale merries" zoals de mijne er eigenlijk wel last van hebben dat je hun na zeven -acht dagen een vruchtje ontneemt ..En voor mij het grootse nadeel is dat als ik een veulen wil uit mijn topper ik wil dat ZIJ in het land loopt met haar veulen ,dat ZIJ het veulen grootbrengt en manieren leert en niet én of andere drav(g)ersmerrie

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:21

Dat laatste is een goed punt Libke die gedachte heb ik ook altijd als ik hoor dat een veulen van een topmerrie bij eeen lieve sul loopt. Ik weet hoeveel invloed de merrie op het karakter van haar kinderen heeft.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:23

Ik ben akkoord met Libke, en versta dat ook. Ik vind dat jaarlijks een veulen fokken erg veel vraagt van de merrie en dat het niet te combineren is met sport. Klooien met veulens die dan vroeg alleen op stal moeten blijven en veel stress meemaken ben ik ook niet voor. Zeker omdat er een vermoeden is dat scheidingsangst later zich zo zou ontwikkelen.
Ik zou een topmerrie waar ik respect en een goeie band mee heb ook niet de embryotransplantatie in sturen, met alle hormoonschommelingen. Na de sportcarriere kan ze zelf genieten van haar veulentjes.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:38

ben blij dat jullie er ook zo over denken ,ik krijg dus echt wekelijks bemerkingen dat ze het zonde vinden dat ik zo'n merrie niet voor de fokkerij inzet (met embryo dan ) ...Maar ik bekijk deze merrie niet als een melkkoe .Doordat ze straalkanker heeft hadden we eerst gedacht van de merrie dit jaar dan toch voor de fok in te zetten maar omdat het dan toch weer de goede kant lijk op te gaan kiezen we toch nog even voor de sport ...ik kan ze altijd nog (ze is nu twaalf) later inzetten voor de fokkerij .
Trouwens dat Et gebeuren wordt nu toch al meer dan tien jaar uitgevoerd en ik zie eerlijk heel weinig toppertjes uit die ET 's komen...In belgie lopen een paar ET' s rond en ik vindt er weinig van de moeder in terug ..

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:50

Tegenwoordig wordt je raar bekeken als je niet enkel in $$$ denkt over (sommige) paarden. In recreatie mag dat, in de sport niet meer lijkt het.
Ik denk ook dat topsport veel met karakter te maken heeft en in hoeverre krijgt een ET veulen dat mee?

peninna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 12:27

Ik geef je groot gelijk libke dat je gewoon eerst nog lekker met je merrie rijdt. Zelf zou ik dat waarschijnlijk ook gedaan hebben. Maar ik verkeer niet meer in de situatie dat ik mijn merries zelf kan uitbrengen op hoog nivo en het door een ander laten rijden is op de eerste plaats er kostbaar en op de tweede plaats heb je er dan lang niet zoveel plezier van. Ik heb daarom gekozen om de merries niet meer door te laten rijden, maar echt helemaal in te zetten voor de fokkerij. Verschillende GP ruiters heben wel gevraagd of ze niet een van de merries mochten uitbrengen, maar als ik dan naar het kostenplaatje kijk wat daar aanhangt weegt dat niet op tegen een hogere sportkwalifikatie van de merrie, dat is financieel niet verantwoord. Toch is het jammer dat je alleen al om financiele reden die keuze moet maken.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:46

Volgens mij laat Libke haar merrie ook uitbrengen.
Financieel gezien is het ter beschikking stellen van paarden aan topruiters nooit een gunstige situatie.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:12

Zannekin schreef:
Volgens mij laat Libke haar merrie ook uitbrengen.
Financieel gezien is het ter beschikking stellen van paarden aan topruiters nooit een gunstige situatie.

idd je bent als eigenaar maar voor één ding goed :geld neertellen ....heb ik al veel ondervonden Knipoog
Alleen bij een paard zoals Marien nu is Bloospleiding zit erop en nu vruchten plukken ..dan kunnen wij eens de eisen stellen Haha!

Wodile

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 16:26

mijn merrie is op dit moment drachtig.
En in training om te kijken of ze Z2 aan kan.
T is even kijken hoe snel ze alles op pakt of dat ze het niveau haalt voor half januari (ze is half april uitgerekend)
EN ja t kost aardig wat centen.

Zazou_Murier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 08:45

volgens mij kan topsport en fokkerij niet samen het is OF OF ! En embryos spoeling lijkt helemaal niet goed voor je merrie! het is wel beter als ze zelf al fokmerrie is maar niet als ze zelf nog moet sporten. Zelf fokken we er 1 of 2 uit als jong paard en daarna de sport in en dan kijken we wel of het interressant is om ze te verkopen of later als fokmerrie te gebruiken

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:24

Ik heb bij mijn merrie gemerkt dat ze na het veulenen echt een jaar nodig had om weer lekker in haar vel te komen en weer op Z-niveau mee te kunnen lopen.
En dat is dan nog niet eens topniveau....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:28

Kitty schreef:
Ik heb bij mijn merrie gemerkt dat ze na het veulenen echt een jaar nodig had om weer lekker in haar vel te komen en weer op Z-niveau mee te kunnen lopen.
En dat is dan nog niet eens topniveau....

Ken er een die maand na het veulen weer eerst Z1-wedstrijd liep. En met goede resultaten, in zowel selectiewedstrijden als rabo-trophy.
Denk dat per paar verschilt.

'Mijne' heeft vannacht veulen gekregen, hoop eerste weekend van september ons wedstrijddebuut te maken, gelijk Z1

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:15

Ik rijd en fok met mijn merrie....

Ook wedstrijden ,maar we zijn nu L2 dressuur...ik doe het voor de hobby omdat ik het leuk vind, en ik wil graag M1 startgerechtigd zijn in herfst 2006.

Merrie is onderhand 18 jaar en weer drachtig...Ik rijd dit outdoor seizoen wedstrijden en deze winter rijd ik ook gewoon,maar geen wedstrijden meer, hangt ervan af hoe ze in vorm blijft...over het algemeen is Gamora erg zwaar in de dracht..... als ze haar veulen heeft gehad gaat ze een half jaar het land op, en na afspenen , gaat ze weer onder zadel, 1 jaar gust, en dan weer insemineren...

Heb nou in de zomer van 2004 wedstrijden en ben in 2006 weer begonnen...Heb nou haast 40 proeven gereden en ben nu L2.

Mijn merrie loopt dus niet echt op nivo,

als ik een jongere merrie zou hebben, zou ik haar gewoon gust laten en een paar jaar in de sport uitbrengen of laten brengen...Ik zou op 3 jarige leeftijd een veulen fokken en paard met 4,5 jaar uit laten brengen in de sport. Dan zijn ze oud genoeg en kunnen ook gelijk door naar hoger nivo als de kwaliteit er is...

Helaas gaat dat niet op voor mijn merrie, die is nu 18 en een opvolger, een merrieveulen uit haar, is er nog niet......dus fokkerij gaat voor.....

Als ik as lente geen merrieveulen krijg overweeg ik haar gelijk weer te insemineren...ze word er niet jonger op.... Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:43

Combinatie fok en sport zou ik niet doen. Dus idd eerst op jonge leeftijd een veulen laten krijgen om de boel aan te slingeren, daarna de sport in, aansluitend weer de fok. Maar niet op het moment dat het paard met veulen aan de voet loopt het veulen de rustige tijd met moeder op het land ontzeggen (en dan minstens een half jaar bij moeder laten en niet op 4 maanden spenen) om dat je nog wilt rijden of perse merrie in conditie moet houden voor wedstrijden.

Combinatie fok en sport op niveau en dan gelijkertijd is in mijn ogen niet fair t.o.v de merrie. Als je voor een veulen kiest, ga er dan ook 100% voor, en probeer niet van twee walletjes te eten.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 14:44

Intressant topic, mijn 8 jarige merrie wordt nu Z klaar gestoomt en voorheen riep ik altijd: ik fok er wel een veulen bij als ze wat gepresteerd heeft Bloos Mijn ervaring is veelal dat mensen die een veulen kopen toch ook wel graag willen weten wat de moeder gepresteerd heeft. Anderzijds, ze heeft potentie om echt hogerop te komen dan de Z1 alleen...hoe oud zal ze zijn voor ze haar eerste veulen brengt?

Mijn 3 jarige merrie heb ik momenteel laten dekken en is drachtig. Ze is gedekt met de reden dat ik haar nog geestelijk te jeugdig vind en ze vrij bloot was. Volgend jaar na het veulen zal zij worden beleerd en trainen we haar door...Dan heb ik nog een voormalig Z2 merrie die onder een niet geklasseerde ruiter nu in de B uitgebracht wordt. Bij haar willen wij in 2007 een veulen fokken en we zien wel hoe dat komt. Zolang ze dragend is geeft ze zelf nog wel aan wat ze wel en niet kan/wil en het trainen oppakken met een veulen aan de voet zie ik ook niet echt als probleem in. Misschien omdat ze al gepresteerd heeft en de druk er niet zo op zit dat ze opnieuw moet presteren.

Je ziet wel vaker dat fokkers eerst een merrie uitbrengen en na een bepaalde top bereikt te hebben deze laten dekken en vervolgens alleen nog inzetten als fokmerrie. Meestal ook omdat de nakomelingen dan alweer oud genoeg zijn om uitgebracht te kunnen worden...Als je fanatiek wedstrijdruiter bent, zou ik pas gaan fokken nadat je merrie gepresteerd heeft...de kans dat ze op jonge leeftijd drachtig raken is soms ook een vraagteken, wat dan als je een zomer probeert en het wordt niets? Komen ze alsnog (later) onder zadel, wie zegt dat het op latere leeftijd wel lukt?