Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Want voor zover ik het kan zien is dat er niet een
MysticTinker schreef:Irish cob is eigenlijk gewoon een andere naam voor tinker. In nederland worden ze meestal tinkers genoemd, in engeland irish cob, en in amerika volgens mij gipsy horse.
Je hebt hier in nederland twee stamboeken, de irish cob society en het stamboek voor tinkers. Van die eerste was ook ooit een stamboek in engeland, maar nu zijn ze appart of zoiets, heel verhaal. In ieder geval worden ze daar nog steeds irish cobs genoemd.
.
Floob schreef:Irish cobs dat zijn hier gewoon stevig gebouwde kleine paarden uit ierland, ze zijn vaak bont maar lang niet allemaal. In schotland zijn de Irish cobs vaak fijner gebouwd dan wat jullie Tinkers noemen, wij noemen tinkers 'Gypsy Vanners', 'Gypsy Cobs', 'coloured cobs' of 'traditional cobs'. Het is hier niet echt een ras, meer een type paard dat vaak onstaat bij veel kruisingen.
Het is allemaal redelijk lastig te begrijpen.
Te 'lomp'voor een welsh cob is ze niet, maar gewoon helemaal anders gebouwd. Ze lijkt volgens mij best op een Irish cob, alleen geen bonte.