[TI] Boomloos rijden op een tinker: een heleboel vragen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

Boomloos rijden op een tinker: een heleboel vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 13:29

Vrijdag ben ik naar de Equitana Open Air geweest in Duitsland en in een van de vele standjes daar, heb ik mijn achterwerk eens op een befaamd Barefoot Boomloos zadel gezet: en wat het voelde was goed

Nu wil ik dus wel graag zo'n Barefoot...
Heb m'n oog (en achterwerk ) ook al op een model laten vallen: namelijk het London Dressuurzadel.
Ik heb eerst dat veelzijdigheidszadel uitgetest, maar het dressuurmodel beviel me toch stukken beter...alhoewel het wel gedacht is om recreatief te rijden...

Vooraleer ik zo'n aankoop doe, wil ik natuurlijk wel goed geïnformeerd zijn, dus ik heb een aantal vraagjes op een rijtje gezet

- Zijn er hier mensen die met een Barefoot op hun tink rijden? Ben je tevreden? Wat kan beter?

- Zijn er mensen die ook boomloos rijden, maar een ander merk dan Barefoot? Tevredenheid daarover? Prijs?

- Van bovenstaande: ook mensen uit België? Waar heb je het gekocht? Tevreden over service? Hoe ging het in z'n werk?

- Wie heeft er een testzadel gehad (ook mogelijk in België? In duitsland namelijk kennelijk niet!)? Welk? Tevredenheid? Hoe lang op voorhand reserveren/hoelang duurde het voor je het had? Kost dat wat? Hoe bezorg je het zadel terug, hoe krijg jij het bezorgd? Hoelang mag je testen?

- Welk zadel heb je? Waarvoor gebruik je het?

- Voor brede tinks: hebben jullie het gewone voorboogje of een aangepast (extra breed bv). Tinkerbell heeft wel wat scchoft, maar is daartegenover toch breed gebouwd. Angel heeft weinig schoft, maar is lichter gebouwd. Ik wil het zadel voor beide kunnen gebruiken!!

- Meer bepaald over het dressuurzadel: ook geschikt om buitenritten (en dus niet specifiek dressuur) mee te rijden? En in het algemeen: ik ben geen megaspringruiter, maar in het bos ofzo nemen we wel eens een sprongetje, net zoals dat ik af en toe eens deelneem aan een springlesje (geen hoog niveau ). Kan dat met een boomloos zadel?
Ik rijd momenteel met een kruising dressuur/veelzijdigheidszadel en daarmee gaat dat dus prima (voor wat ik maar spring). Dus dressuurformaat vind ik op zich geen probleem, is meer in het algemeen bedoeld wat betreft het boomloos zijn!

- Wat betreft recreatief: ik ben nogal benauwd over de fleece-achtige onderkant, de klitbandstrips etc... We rijden echt soms in de gietende regen, door vies water, in diepe modder,... Mijn zadel heeft het dus hard te verduren en blijft alles behalve proper In hoeverre is een barefoot (met die fleece enz) dan geschikt/ proper te maken en houden?

- Het enige megagrote nadeel vind ik tot hiertoe de speciale pads die je moet gebruiken Ik vind ze verschrikkelijk lelijk en de prijs is:
Kan je ook andere dan de originele barefoot pads gebruiken? Ik bedoel dan wel met die drukverdelers, maar bv van een ander merk (zoja welk, prijs, waar kopen) of westernpad (zo eentje die ook de rug vrij laat en op dezelfde plaats als de barefootpad twee neopreenvullingen heeft). Kan je ook bv een pad voor de westernbarefoot onder de dressuurbarefoot leggen? Kan je er wat op laten stikken?

- Tot slot: is het erg wennen om met een boomloos zadel te rijden?

Denk dat dit zowat alles was, mocht er me nog wat invallen, vraag ik het wel

Dit is trouwens de dressuurbarefoot:
Afbeelding

prentje komt hiervandaan:http://www.barefoot-saddle.be/

Kytha

Re: Boomloos rijden op een tinker: een heleboel vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:56

Ik ben ook aan het sparen voor het dressuurmodel, ben er helemaal weg van op [na] heb ik laatst een topic geopend met wat vragen en ervaringen over dit zadel.

viewtopic.php?f=99&t=601737&start=0

Ik heb zelf een Barefoot Cheyenne getest, en deze lag echt super op zowel Shak als op Darlah, terwijl die twee totaal verschillend zijn kwa bouw. Bij geen van beide heb ik er een ander voorboogje in gedaan (kan overigens ook niet met een testzadel), lag gewoon super op beide. Heerlijk zadel!!

Ik heb inmiddels een Randoll's gekocht, een soortgelijk zadel, alleen is de Barefoot inmiddels verder ontwikkeld waardoor dat zadel kwalitatief waarschijnlijk wel beter is. Hoewel ik weinig op te merken heb aan m'n Randollsje maar doordat vooral Shak geen schoft heeft, en gewoon hartstikkke rond is, schuift het nog welleens van links naar rechts, dat is dus wel vervelend.....

De London ziet er echt super uit, en lijkt me een ideaal zadel voor Darlah, omdat ik daar wat dressuurmatiger mee aan de slag wil. Helaas is het op dit moment teveel geld voor m'n portomonee

Hopelijk heb je er iets aan!

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:14

Ik heb ook een barefoot op mijn tinker. Een bruine cheyenne. Die is nu al ruim anderhalf jaar oud, en ziet er nog super uit, alleen het leer is wat glad geworden.
Mijn tink ik behoorlijk breed en heeft bijna geen schoft. Toen ik hem kreeg helemaal niet, nu wel weer wat, hij blijft groeien en krimpen maar het zadel groeit fijn mee

Ik kan er ook fijn mee springen, alleen hoor ik wel eens dat er mensen zijn die ruzie hebben met het voorboogje, zelf heb ik daar nooit last van gehad. Alleen in het begin met lichtrijden kwam ik er wel eens tegenaan. Nu nooit meer.

Ik heb er geen breder boogje in gedaan, toen ik hem kocht was dat nog niet, maar hij lag goed zo, en nu nog steeds.

Het enige wat ik jammer vond is dat na een jaar de stiksels van de singel begonnen los te laten. Waarschijnlijk een fabrieksfoutje.. Maar ik kon hem terug sturen en kreeg meteen een nieuwe toegestuurd, goede service dus

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:56

Ik heb een zwart met rode barefoot cheyenne.
Ik had liever een torsion gehad, maar die lag buiten mijn budget.
In tegenstelling tot onder het VZH-zadel kan Novia hiermee wél een galopje maken op een volte.
Veel schoudervrijheid dus.
Ik vind het heerlijke zadels, maar had laatst het genoegen op een startrekk te rijden, dat was nóg fijner, en ook boomloos!
De Randolls heb ik ook eens in handen gehad, maar dat vond ik gemaakt van kippenleer

Aedan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:02

Ik lees even mee, ben ook van plan om Sir Aedan boomloos te gaan rijden. Maar ik zoek wel meer een westernmodel aangezien we onlangs begonnen zijn met western lessen

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 15:23

Oké alweer een heleboel merken waar ik nog nooit van gehoord had
des te beter kan ik lekker sites gaan uitspitten!
Bedankt ook voor je link MM: ziet er erg interessant uit!

Ik vond persoonlijk de London een stuk beter zitten (ik kies er dus niet voor omdat het een dressuur model is ). Hij is gemaakt van ultra zacht leer
Voordeel van dat leer is natuurlijk ook dat het niet glad kan worden zoals nubuck

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:31

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:20

leandrotje hier op bokt doet ook aan boomloos ik denk dat je haar ook wel wat kan vragen

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:10

Hai Frenia,

ik heb voor Keeva een Barefoot Nevada, het westernmodel van Barefoot :

Afbeelding

En ik vind het een héérlijk zadel !! Allereerst lekker licht (zeker vergeleken met mijn Continental westernzadel), heerlijk zacht, en Keeva loopt er ook heel lekker onder.
Ik hoefde eigenlijk helemaal niet te wennen, het zat gewoon meteen lekker, al is het gevoel wel anders dan bij een "gewoon" zadel. Je hebt veel meer contact met je paard, doordat die keiharde boom er niet tussenzit.

Ik heb eerst een testzadel gehad (ook Nevada), moest daar ongeveer een maandje op wachten, dus dat ging best vlot. De service is allemaal prima, nadat ik het testzadel gehad had, heb ik vrij snel een eigen Barefoot besteld, en had die ook snel in huis. Alles wordt keurig verpakt opgestuurd.

Het testzadel wordt door de vorige tester naar je opgestuurd, en jij stuurt het dan na een week in dezelfde doos weer verder. Je betaalt dan de kosten van het verzekerd verzenden naar de volgende tester, in Nederland zo'n 12 euro.

V.w.b. de pads : het schijnt dat je een standaard dekje OVER je Barefoot-pad kunt leggen, als je de kleur niet mooi vind. Overigens zijn er nu ook al mooiere westerndekjes van Barefoot te koop. Maar loeiduur zijn ze inderdaad ! Maarja, ze horen nou éénmaal bij het zadel, het wordt ook afgeraden om het zadel met een gewoon standaard dekje te gebruiken. Ik heb de Sympanova pad, die schuift totaal niet.

Ik heb de Nevada gekozen omdat ik graag een westernmodel wilde, en ik de Arizona (het opvolgende type, met officiele westernsingel) te iel vond voor op een tinker. De Nevada heeft ook gewoon Engelse singelstoten, en dat vond ik in het begin niet zo mooi, maar wel veeeeeel handiger . Dus uiteindelijk toch maar daarvoor gekozen.

Nou, kortom (beetje van de hak op de tak verhaal geloof ik) : ik vind het een heeeeerlijk zadel, sinds ik dit zadel heb, blijft m'n Continental zadel (toch ook een heel goed en fijn zadel) lekker thuis

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:38

Ik rij ook met een Barefoot Nevada, vind het in 1 woord super! Foto's kan je vinden in het Amsterdamse bos-topic

Edit: even een foto van mijn vriendin Sylvia geleend
Afbeelding

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:45

Ik rij (nou ja reed) met een london funrider. Dat is een geel/bruin zwart zadel, erg licht en handzaam. Ligt heel goed op Lizzy en makkelijk te onderhouden. Helaas laten wel de stiksels los onder bij waar de beugelsriemen in moeten, maar daar zit toch verder niks, dus niemand ide het ziet.

Het was een vrij goedkoop zadel en ik ben er erg tevreden mee. Ik ga er wel een westernpad onder kopen, dat zit wat beter op haar rug.

Verder hoefde ik niet te wennen met rijden, maar dat had ik al een poos niet meer gedaan (meer dan een jaar) ik merkte wel dat ik gelijk rechterop zat en ik vond het zeker op die brede rug erg lekker zitten. Er heeft iemand anders ook op Lizzy gereden en die rijdt normaal L2 ofzoiets, dus met een normaal paard met "normaal" zadel en die vond dit helemaal het einde (en de tinker ook ) Ik zou het dus zeker oden, helaas kan ik niet vertellen over de dressuurmodel van Barefoot, het lijkt me een erg mooi model

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:21

IK heb een Barefoot Cheyenne. Een half jaar geleden 2e hands gekocht, compleet.
Voorheen had ik al de Cheyenne en de Nevada als testzadels een week uitgeprobeerd. Ze bevielen me prima. Met de Cheyenne reed ik na 2 dagen testen een endurance van 36 km

Deze Cheyenne is nu ca. 2 jaar oud, ik onderhoud het goed en heb van pmarena een nieuwe singel gekregen omdat de oude finaal kapot was. Het vzh zadel heb ik te koop maar houd ik eigenlijk net zo lief als reserve maar de BF zit gewoon lekkerder en Sox loopt er véél beter onder. Voor de dressuurversie ga ik sparen want die geeft nog meer schoudervrijheid en ik verkoop deze Cheyenne dan weer.
Ik zou ook wel een leuker dekje willen. Met deze warmte wordt er behoorlijk gezweet, het schuim staat erop dus echt te warm.

Lydia64

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:24

Toevallig heb ik afgelopen week ook een testzadel gehad(nevada) van barefoot en ik ben zo enthousiast geworden dat ik er net 1 besteld heb. Hij zit geweldig en Boy loopt er erg fijn onder! Heb het idee dat Boy er vrijer mee loopt of zoiets.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kan niet wachten tot mijn zadel er is.
Vanavond heb ik nog een buitenritje gemaakt met mijn oude westernzadel en ik vond hem opeens niet meer lekker zitten,whahaha
Afbeelding

foto van mijn oude zadel...die nu te koop is!
Groetjes Lydia

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:33

Ik heb er ook één!
De nevada, en ik ben er zeer te spreken over. Ik kon eerst niet langer dan een uur rijden, daarna kreeg ik pijn aan mijn zitbeenknobbels. Hier rijd ik uren mee, en geen centje pijn.
Jessie loopt er ook heel fijn onder, je voelt veel meer aankomen enzo, en je kunt vind ik beter met je zit rijden.

Ik heb niet de officiele barefoot pad eronder, maar eentje die Bianca in samenwerking met.. (naam vergeten) heeft ontwikkeld. Staat als het goed is wel op de BF site, anders zou je haar moeten mailen. Ff kijken of ik een foto kan vinden.
dit omdat ik het fleece/wol/bont (wat is het?) onder de BF pads veeeel te warm vind. Deze bevalt prima, goed schoon te houden en de inlages kunnen er ook gewoon in.
http://img142.imageshack.us/img142/5540 ... g085mt.jpg
foto is nogal groot, vandaar een link

Als ik jou was zou ik gewoon een testzadel aanvragen, dat werkt toch het beste. Kun je in alle rust testen, en het is heel makkelijk om het zadel weer verder te sturen. Ik vond het ideaal

Oh ja, over het wennen.. je hebt geen knie-wrongen meer, dus dat zit wat anders. Ik had wel dat ik mijn evenwicht moest hervinden, je zit nou niet meer in een houding gedwongen, maar je moet nou je eigen onafhankelijke zit ontwikkelen. Maar als je die eenmaal hebt... Ik wil niks anders meer!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 10:57

Heel erg leuk om al deze reacties te lezen!!

En erg bedankt voor de uitgebreide uitleg (keevagirl onder andere )!

Ik heb een mailtje gestuurd naar de site waar het prentje vandaan kwam. Url is belgisch, maar adres is Nederland Ben benieuwd wanneer ik reactie krijg
Want ik kan me voorstellen dat een testzadel krijgen hier in België niet zo simpel is maar dat wil ik idd zeker proberen: ideaal dat ej meteen kan zien in hoeverre je paardje er gelukkig mee is, nog voor je het zadel koopt

De dekjes blijf ik een minpunt vinden maar ik zou natuurlijk niet zonder willen rijden aangezien boomloos rijden op de drukverdeling van het dekje gebaseerd is Maar het is wel een goed idee er een normaal (dun weliswaar maar das best, die zijn het goedkoopst ) bovenop te doen (alleen wordt het dan natuurlijk nog warmer )

Het London zadel heeft wel kniewrongen (die je naar believen kan aankleven met klitband). Je kan trouwens voor het vzh zadel zadeldekjes kopen waarop klitband is voorzien voor de kniewrongen al vind ik dat niet zo handig...
Maar kniewrongloosheid is geen probleem, mijn zadel nu heeft het ook niet!

Ik heb ook eens gespeurd naar de andere merken, maar ik denk toch dat ik (in eerste instantie) bij Barefoot blijf

Vind het goed zowel positiefs over de BF's als ruiter te horen, als over het feit dat de paarden er goed mee lopen! Met Angel heb ik niet echt te klagen, maar Tinkerbell is echt een tank (mijn moeder heeft er deze ochtend mee gereden en ik moet er nog steeds om lachen ze zei nl "Tinkerbell, je bent echt een bulldozer!") misschien dat ze soepeler kan bewegen met een boomloos zadel...(al verwacht ik natuurlijk geen wonderen )

@Berdien: interessant!!! Ik vind die wol/fleece ook maar niks... deze is echt leuk (en makkelijker te onderhouden )

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:25

ik heb de london testzadel ook nog maar aangevraagd. ik heb voor een paar jaar terug de cheyenne gehad maar die gleed gam op zijn nek, vanwege de spekbobbels op zijn schouders en wrs. verkeerde singel gebruik. (neopreen ipv één met elastiek).

ik ga in principe voor de heather moffett maar ik wil de london toch geprobeerd hebben. stel je voor dat deze wel goed ligt, dan hou ik nog een zakcent over

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:42

Ik heb een dekje zonder fleece of wol onder de barefoot, ik heb een equitex special.
Bestemd voor boomloos, dus niet via divoza ofzo

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:28

Ik heb ook het London testzadel aangevraagd, ben benieuwd
Ik rijd wel fanatiek dressuur, maar heb ook fikse rugklachten, en die zijn zonder zadel een stuk minder, maar zadel-loos is ook niet alles natuurlijk. Ik hoop dat een boomloos zadel voor mij een verbetering is, en ook voor Jordy natuurlijk. Hij schijnt het fijner te vinden een ruiter zonder zadel op zijn rug te hebben, hoewel zijn zadel past als een handschoen. Dus misschien zal hij boomloos ook fijner vinden.

Nadeel vind ik trouwens ook die dekjes, niet alleen vanwege de prijs, maar ik vind ze lelijk Volgens mij zou het fijner zijn als er alleen een losse onderlegger zou zijn waarbij je een gewoon dekje kunt gebruiken.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:44

Mazzel-Meid heeft een topic over de london op naturals geopend. daar staat een foto en ik vind hem op dit paard niet zo mooi liggen, blad te ver naar voren.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:02

Tja, ik kan het zo niet meer vinden op de BF site over mijn pad, maar ik heb hem wel via Bianca (van BF dus). Je zou haar kunnen mailen of ze ze nog levert. Ik vind hem ideaal, en nog wel een hip kleurtje ook.

Ideaal trouwens dat je met het dressuur model gewoon dressuur mag starten! Toppie zeg!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:15

Pellie schreef:
Mazzel-Meid heeft een topic over de london op naturals geopend. daar staat een foto en ik vind hem op dit paard niet zo mooi liggen, blad te ver naar voren.

ben ik het wel mee eens, juist die schoudervrijheid is zo belangrijk...
op de website van boomloosrijden.nl staat deze foto;

http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... bfarab.jpg

hier vind ik 'm wel heel mooi liggen!

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:06

t@nj@ op bokt maakt die gekleurde dekjes voor onder boomloos volgens mij.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 15:45

Bedankt Kiara!

Mazzelmeid was me net iets voor: idd, op sommige foto's staat het zadel raar (maw ligt raar op paard) maar heb er ook gezien waar het goed lag! Daarom is testen natuurlijk handig

@supertje: ik vind ze ook gewoon afgrijselijk lelijk hoor en dat terwijl er zoveel mooie leuke "normale" zijn dan heb je wel een boomloos zadel maar je jaloers op al die leuke dekjes: dan kan toch niet

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:27

Bedankt Kiara! Ik ben namelijk ook weer toe aan een nieuwe

Als je in haar profiel kijkt kun diegene zien die ik ook heb, die rode.

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:58

oh leuk. Sara ( alias Aedan) zoekt voor haar tinkie ( ik ben haar half pension) ook een barefoot. Hopelijk vinden we er snel een. Ik moet zeggen ik heb hier hele leuke opmerkingen gelezen.