[TI] Waarom hebben jullie voor de tinker gekozen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eas_Mon

Waarom hebben jullie voor de tinker gekozen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 15:32

Ik weet niet of al zo'n topic bestaat en anders sorry

Maarrrr...
Waarom nou een tinker!?!?

Ik heb een Eas omdat zijn karakter zo geweldig is en je alles met hem kan doen. En hij zit ook lekker breed en kan in de winter lekker buiten blijven staan met een schuilstal.. en ja zo kan je wel door gaan

hebben jullie er nog wat om aan te vullen?

leintje24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:38

Een tinker is een sterk ras, is niet vaak ziek (nou ja bij mij dan), heeft goede brede hoeven zodat je geen ijzers hoeft, is mooi qua bouw, sokken en manen, is veelzijdig( je kan er veel takken van de sport mee doen maar vooral recreatief!) is koel in het hoofd voor verkeer e.d.

maar ja er zijn ook nadelen; bijv, heel erg uitproberen/ eigenwijs zijn!!! ( maar daar moet je dan even doorheen en dan is het wel goed)

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:39

Ik heb voor het ras gekozen, ten eerste om hun geweldige uiterlijk (ik wilde ook absoluut een zwart bonte met veel behang ) en ten tweede om hun karakter, ik wil nl alleen recreatief rijden, lekker rustig het bos in enzo, koel in t hoofd..

Eas_Mon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 15:47

ja inderdaad.. die redenen ook!

Nadelen: uitproberen/eigenwijs
Mok etc.

Ik heb mijn tinker sins 6 mei hij is inderdaad lekker aan het uit proberen.. soms denk je wel eens moet dat nuuuuuu!!!!

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:56

Ik wilde een koudbloed, een sober paard. Maar wel groot genoeg en lekker veelzijdig. Dat het een Tinker is geworden, is omdat ik Snowdon tegen kwam. Anders was het misschien wel bijvoorbeeld een Fries of Shire geweest.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:11

Ik wilde opvallen

maar ik wilde naast opvallen wel liefst iets koudbloedigs en rustig, voorkeur ook voor brééd
Ik wou eerst een schwarswälder fuchs, maar uiteindelijk was een tinker realistischer (wegens prijs en breedte).
Hoewel ik friezen mega vind, is dat nooit een optie geweest, net als shires...

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:24

Ik was na een ongeluk bang geworden en ik wilde graag een paardje waarmee ik weer naar buiten zou durven.
Het karakter dus.
Daarnaast vind ik een E-ponymaat een mooie maat voor mij. En tenslotte vind ik het wel fijn als een paard een beetje hard en sober is.

Overigens ben ik nooit gevallen voor de kleur, ik hield absoluut niet van bont en zeker niet als er ook nog eens veel wit in zit...

Kytha

Re: Waarom hebben jullie voor de tinker gekozen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:42

Ik wilde, zoals Frenia ook wel iets aparts.
Maar de balangrijkste reden was dat ik een rustig paard zocht waar ik lekker mee buiten kon rijden. Daarnaast las ik toen over de Tinker, over het karakter, en de bouw en al dat haaaar sprak me enorm aan!

De eerste Tinker die ik irl zag was Snowdon, en vanaf dat moment wist ik het helemaal zeker
Niet lang daarna kwam Shakyra, en vanaf toen is het een beetje uit de hand gelopen

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:25

Tja, zoals anderen hier ook al zeggen, het karakter, uiterlijk en bouw spraken me aan. Ik ben niet zo van de KWPN-ers enzo, vind dat maar.. saai
Tinkers spreken me aan, bovendien zag je ze niet zoveel in Zwolle. Nog steeds niet, we zijn best een bezienswaardigheid
Vind het gewoon een ideaal ras, ben echt een koudbloedenmens, en vind Tinkers net wát leuker!

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:56

Ik wilde gewoon een ietwat ander paard dan de rest. Hier rijdt men heel veel met Friezen en die wilde ik dus persee niet. Thuis rijden we al jaren Gelders, prima paarden. Maar mijn hart had ik verloren aan het bonte paard. Per ongeluk liep ik tegen mijn huidige paard aan op internet. (per ongeluk, omdat ik een paard had en dus niet op zoek was naar een andere) We besloten een kijkje te nemen en ja hoor...verliefd!
Na uitvoerig overleg hebben we besloten om hem te kopen. Om de beurd reed ik mijn beide schatjes. Mijn Gelderse merrie werd helaas kreupel en is nu met pensioen. En mijn bonte kanjer... die wil ik nooit meer missen. Hij doet alles, kan hem rijden en inspannen, hij is koel in de kop, lekker voorwaarts, lief voor de kinderen... Kortom een echte tinker.

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:58

Ik wilde graag een breed paard, ik ben zelf niet 1 van de slankste dus ik wil niet zo'n ielig ding. Ik begon dus met een haflinger. Verder vond ik sokken het einde. Ik wilde een koel en nuchter karakter omdat ik dat zelf ook heb.

Toen ik met mijn haffie op een stal stond, stond daar een merrie tinker, een grai. Ik vond haar qua vlekken echt het einde, sokken mochten wat meer. Lekker karakter, de eigenaresse ging haar gewoon met scooter uit de wei halen en de tinker liep gewoon mee.

Ik ben aan mijn buik geopereerd waardoor ik niet meer mocht rijden en ik mijn haffie weg moest doen. Maar ja zonder paard leven kan ik niet, dus toen ben ik op internet info gaan zoeken over dit ras, ik heb hier stiekem gekeken en op marktplaats. Ik heb toen gekozen voor een veulen, omdat ik voorlopig toch niet mag rijden. Dus het werd Angel...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:19

ik ben echt voor het uiterlijk van een tinker gevallen... een fries maar dan bont en veeeeel meer haar toen ik na een stop van een kleine 10 jaar weer met lessen begon en na een half jaar meende dat ik veel meer plezier zou hebben aan een eigen paard, ben ik om me heen gaan kijken. ik hoorde toen ook pas dat er meer van die gave bonte paarden waren, dus zoeentje moest er komen

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:33

Ik wilde eerst een E-pony,
maar toen zei een vriend dat daar vaak toch pittigerbloed door heen zit,
en dat ik misschien beter voor een koudbloed kon kiezen !

Maar ik wilde geen haflinger of fjord,toen zag ik een "hemel op paarden",
op de tv en daar kwamen tinkers in voor,en ze verteleden dat ze van de zigeuners afkomstig waren,toen had ik gelijk de klik van zo een wil ik,
hoort bij mijn roots !

En zo ben ik aan macho gekomen.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:35

Stam jij ook van de zigeuners af dan, jacky?

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:56

Niet echt een zigeuner,komt wel in de buurt,mijn vader is een echte
woonwagenbewoner en sinds 9 jaar wonen wij op een woonwagenkamp !

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:57

Goh, wat grappig, Jacky !

Ik viel voor de enorme hoeveelheid haar, en de coole uitstraling van de tinker. Ook wilde ik gewoon lekker recreatief boscrossen, en had het na een (overigens heeeele lieve) volbloed wel gezien met de "bloedpaardjes" ... meteen maar doorgeslagen naar het andere uiterste , en ik zou nooit meer anders willen !
Het relaxte karakter, de prachtige verschijning, de veelzijdigheid en juist het eigenwijze trekken me ontzettend aan in die bonte beessies van ons !!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:02

De 1e keren dat ik een tinker zag dacht ik: allemachtig wat een lelijke

Pas nadat ik een aantal keer er mee gewerkt had, werd ik verliefd op het karakter en leerde ik het uiterlijk waarderen.

Beetje bij beetje werd ik verliefd en toen kwam Baggio. Wilde een tinkerhengst, met doel om GGK te krijgen en die groot en iets luxer zou worden.
Want dat iets luxere trekt mij nog steeds, als oud KWPN-er.

Maar uiteindelijk is het het karakter. Wat een geweldige beesten!

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:52

Het karakter, dat op de mens gericht zijn en toch dat beetje eigenwijze.
Welk paard kan je tussen twintig kinderen zetten.
De Tinker, en ze genieten ervan. De kinderen en het paard.

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 06:22

die sokken de lange manen/staart mooi bont lekker breed en redelijk imponerend en vooral lekker cool
do i need to say more

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:28

Ik zag gewoon een leuk paard op marktplaats. Was toevallig een tinker. Ik vond hem er grappig uitzien en ben gaan kijken.

Daarna kwam pas het tinkervirus Ik ben nooit bewust op zoek gegaan naar een Tinker. Pas jaren later dus, toen ik mijn 2e tinker ging kopen.

Sharmila

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:58

Ik ben eigenlijk niet zo bewust voor het ras gegaan. Ik was eigenlijk op zoek naar een haflingertje zelfs. Tijdens mijn zoektocht kwam ik Sjimmie tegen. Ik reed er een lesje op, want hij was toen een manegepaard. En ik was gelijk in love.... Ik houd ook niet van bont. Ik wist helemaal niet tot op dat moment dat er eenkleurtjes bestonden, toen pas ben ik me er eigenlijk in gaan verdiepen. Sjim is ook een eenkleurtje.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:23

Ik heb er niet voor gekozen..
Ze kwam zomaar op mijn pad

Het is het paard van mijn vriend en in het begin was er ook helemaal geen klik. We hebben deze winter een erge dip gehad. Maar nu is alles weer goed en hebben we elkaar gevonden.
Ze gaat door het vuur voor me!
Ik ben nu pas, na bijna een jaar, helemaal gek op haar.

We krijgen vaak complimenten dat we goed bij elkaar passen en een leuke combi zijn. Ik ben dit ook gaan inzien en ook haar karakter spreekt me nu erg aan.

Ik weet niet, moest ik haar ooit kwijtraken, of ik dan weer voor een Tinker kies. Ik heb mijn hart aan haar karakter ed verloren, nietom haar uiterlijk/ras..

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:50

Ariebren schreef:
Welk paard kan je tussen twintig kinderen zetten.
De Tinker, en ze genieten ervan. De kinderen en het paard.

ben ik het niet helemaal mee eens ik ken er ook genoeg die het wel zat kunnen en dan ook stokstijf staan als er een onder gaat zitten of aan hem trekt of iets dergelijks.
bij mijn tinkje zou ik het nog niet durven.
maar ik ben het er wel mee eens dat de tinker er over het algemeen beter geschikt voor is, ze zijn minder beangstigend voor de kleintjes (die vinden al dat haar vaak wel leuk).
en ze hebben echt vaak het koudbloed karakter van hmm oke dan ga ik een stukje opzij , moet het echt ???, nou vooruit dan maar weer

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:54

Niet echt bewust voor gekozen... Mijn Tinkertje is me als veulen van 3 maand oud gewoon aangesmeerd door goede vrienden
Die hadden driekwart jaar ervoor een Tinkermerrie gekocht en die bleek achteraf drachtig te zijn. En zij hebben net zo lang zitten zeuren en aandringen tot ik eigenlijk niet meer kon weigeren (ondertussen was ik stiekem ook wel verliefd op d'r geworden ).

Ik ben uiteindelijk overstag gegaan in de hoop dat ze op d'r moeder ging lijken ( = zeer relaxt) maar eigenlijk had ik toen al beter moeten weten Madam had toen al een sterk en pittig karakter en liet zich niet snel iets vertellen. Nu 6 jaar later nog steeds maar ik heb er mee leren omgaan en zij heeft geaccepteerd dat ik de kuddeleider ben. Ik zou er niet meer kwijt willen: dat volgzame en berustende karakter van de Tinker en dat lekkere pittige gedrag en eigen karaktertje van d'r die elke rit weer anders maakt dan de vorige

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:55

Ik heb bewust voor een kruising tinker gekozen, mag dat ook?
Anders hoor ik het wel!

Omdat:
Ik een bont paard wilde (ja ook opvallen)
Een paard wil waar ik vanalles mee kan, dressuur, springen, mennen en voooral recreatief rijden
Ik nergens in uit hoef te blinken
Ik een relaxt en nuchter paardje wil (niet dat ik Malte mijn oldenburger niet leuk vind maar dar gezeik van hem is zwaar irri, boskabouters enz)
Ik ben zelf 1.80 en vind mezelf te groot (oei nu krijg ik commentaar, maar het is mijn mening) voor een tinker van 1.50 vooral door mijn lange benen.
Dus nu heb ik een kruising tussen The Offspring en een NRPS merrie van 1.73.
Ze is er nog niet (ze is pas 2,5 maand) maar ik kan niet wachten.