veulen van shetxbelg niet overleeft.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Debortje_

veulen van shetxbelg niet overleeft.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 09:38

hoi.

ik had een paar maanden een topic gezet over dat een belg drachtig was van een minishet.

nou ik weet niet ong. wanneer ze/hij is geboren maar heb van der eigenaae gehoord dat ze dood geboren was.
ze zei dat de belg naar de hoefsmid ging en dat ze niet luisterde en de hoefsmid in der buik had geschopt, omdat ze niet stil wou staan.

ze denkt dat het daardoor komt, maar ook de lichaam toen het geboren was klopte niet, het hart was ook te klein.

ze had er geen foto's van gemaakt. maar meerdere van stal zeggen dat die belg nooit zwanger is geweest. was ook heel benieuwd hoe die veulen eruit zal zien.

groetjes deborah.

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:38

Heeft die minishet hoog moeten springen

IK vind het een erg raar verhaal...

Debortje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 09:42

Cyntje schreef:

nee, sommige paarden gaan liggen had het ook gezien met een draver en een shet.

ik zal die topic wel even zoeken.

vonnie

Re: veulen van shetxbelg niet overleeft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:43

Sorry hoor maar ik zal niet snel ergens iets van zeggen maar een belg met een shet! Waar ben je dan mee bezig). Als je iets fokt probeer dan iets goeds en moois te fokken maar niet zomaar iets van leuk dan hebben we een veulen en we kijken wel wat we ermee doen of wat het wordt...

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:43

ilovepebbles schreef:
Cyntje schreef:

nee, sommige paarden gaan liggen had het ook gezien met een draver en een shet.

ik zal die topic wel even zoeken.

Ja dat snap ik dat dat wel kan, der is ook nog zoiets als KI he?

Debortje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 09:46

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 09:48

vonnie schreef:
Sorry hoor maar ik zal niet snel ergens iets van zeggen maar een belg met een shet! Waar ben je dan mee bezig). Als je iets fokt probeer dan iets goeds en moois te fokken maar niet zomaar iets van leuk dan hebben we een veulen en we kijken wel wat we ermee doen of wat het wordt...

uhm die shet was uitgebroken uit zijn weitje.

Nienke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:49

Ik ken een verhaal ( heb het zelf gezien)
Dat er een kruising tussen fries/belg op een shet is gegeaan en er is een prachtig veulen uitgekomen
De mensen wisten zelf ook van niks totdat er op een dag een mooi bont merrie veulen stond en die moest na een paar weken/ maanden op knietjes bij de moeder drinken
Dus wat allemaal wel niet kan

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:02

Hoe kan zo een kleine arme shet nou zo een groot veulen baren zonder er zelf aan kapot te gaan

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:06

Het veulen past zich aan aan de ruimte in de baarmoeder. Zo kan het dus komen dat dit soort dingen kunnen. Bewust fokken op deze manier is neit verstandig, want de kans dat het toch misgaat is hoe dan ook groter.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:08

Het was toch de belg die de merrie was?
Jammer dat het veulen dood geboren is

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:10

vind het een beetje vreemd dat hun het vreemd vinden dat de lichaamsverhouding niet kloppen. De verhouding van een belg en een minishet wel heel erg uit elkaar liggen.

was dus wel logisch dat het diertje niet helemaal zo als het hoort er uit zal komen. dom dom dom dus..
dat is mijn mening

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:18

fjordnina schreef:
Het veulen past zich aan aan de ruimte in de baarmoeder. Zo kan het dus komen dat dit soort dingen kunnen. Bewust fokken op deze manier is neit verstandig, want de kans dat het toch misgaat is hoe dan ook groter.

Dat sowieso, maar het veulen zal altijd groter zijn dan een gemiddeld shetland veulen omdat de maat van de belg ook in de genen zit. En aangezien shetlanders sowieso al meer moeite hebben met de bevalling dan een groot paard wordt het helemaal al moeilijk als er nog een groter veulen uit moet ook.

@ Marchador: Klopt, maar dit was even een reactie op:

nikkiej_86 schreef:
Ik ken een verhaal ( heb het zelf gezien)
Dat er een kruising tussen fries/belg op een shet is gegeaan en er is een prachtig veulen uitgekomen
De mensen wisten zelf ook van niks totdat er op een dag een mooi bont merrie veulen stond en die moest na een paar weken/ maanden op knietjes bij de moeder drinken
Dus wat allemaal wel niet kan

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:52

veulen zit goed verpakt in de buik hoor de hoefsmid kan nog zo hard schoppen maar zo hard dat het veulen daardoor doodgeboren kan worden echt niet dat red je smid niet.

gezien de combinatie zal het wel echt niet kloppen denk ik

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:15

Nimber schreef:
veulen zit goed verpakt in de buik hoor de hoefsmid kan nog zo hard schoppen maar zo hard dat het veulen daardoor doodgeboren kan worden echt niet dat red je smid niet.

gezien de combinatie zal het wel echt niet kloppen denk ik

Het kan wel degelijk dat door een knal een merrie haar draag afbreekt...of een mens alleen genoeg kracht heeft om een dergelijke gebeurtenis te veroorzaken weet ik niet, ik denk eerder aan een ander paard...maar goed, meestal is er dan ook sprake van inwendige schade, dus dat de merrie dan haar veulen afstoot is niet zo moeilijk te begrijpen...

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:23

op zich klopt het wel dat een veulen zich aanpast aan de merrie. mijn verzorgpony van 1m09 is vroeger door een flinke hengst gedekt.
veulen kwam er klein uit en was na een jaar echt al zo'n 10/15 cm hoger dan mams ( als jaarling al!)

wat ik niet kan begrijpen is dat een shetlandmerrie gedekt is door een fries of een belg.. het gewicht is gewoon te zwaar en zo'n beest zal minimaal zijn rug breken lijkt mij.
toen mijn Tinkermerrie werdt gedekt door een Tinkerhengst had ze al moeite met zoveel gewicht op haar rug, laat staan een shetlandertje met zo'n massieve hengst erop.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:52

Ziekelijk om zo'n groot dier te laten insemineren door een shetlander!! Wat is in godsnaam de gedachtegang van die mensen daarachter? (ik geloof never nooit dat zo'n beest al liggend gedekt kan worden en dat soort onzin, dus hij moet wel geinsemineerd zijn)
Ik kan daar met mijn hoofd niet bij
Aan die smid zal het overigens niet liggen hoor

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:08

Ben blij dat er geen veulen is gekomen......
Wat een kull zeg allemaal. Door die combinatie is de kans zo groot dat het veulen het niet zou halen......Om dan de hoefsmid de schuld te geven vind ik helemaal laag!

@jarrah: jij kent het verhaal dus niet. Ze was niet geinsemineerd

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:10

superwoman schreef:

Vertel jij mij dan eens hoe een knol van 1.80 drachtig kan worden van een pony van misschien 1 meter?
Is dat dier op zn rug gaan liggen of hebben ze hem een trappetje gegeven ofzo

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:11

Het kan dat de merrie daardoor de drahct heeft afgebroken, maar als de TS ook al zegt dat de bouw van het veulen niet klopte, denk ik dat moeder Natuur heeft ingegrepen.

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:21

jarrah schreef:
superwoman schreef:

Vertel jij mij dan eens hoe een knol van 1.80 drachtig kan worden van een pony van misschien 1 meter?
Is dat dier op zn rug gaan liggen of hebben ze hem een trappetje gegeven ofzo

Nooit natuurlijke dekking van ongelofelijk *tja sorry* geile merrie gezien?? Die zakken zo door de benen als ze het uit komt hoor...(tja en dan komt de ingang van die 1,80 merrie toch ineens een stuk dichter bij de 1 meter shet)

Maar zoals al gezegd was hier: Het was een oepsje!

Was trouwens wel erg benieuwd geweest naar hoe het veulen er uit gezien zou hebben, maar is niet verassend dat de dracht afgeworpen is, is en blijft een groot verschil qua bouw etc.

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:42

vind het wel cool dat het een belg van 1.80 is... belgen staan er namelijk bekend om om niet groter te worden dan 1.70

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:20

Bella schreef:
Nooit natuurlijke dekking van ongelofelijk *tja sorry* geile merrie gezien?? Die zakken zo door de benen als ze het uit komt hoor...(tja en dan komt de ingang van die 1,80 merrie toch ineens een stuk dichter bij de 1 meter shet)

Was trouwens wel erg benieuwd geweest naar hoe het veulen er uit gezien zou hebben, maar is niet verassend dat de dracht afgeworpen is, is en blijft een groot verschil qua bouw etc.

Hahaha, ooow sorry maar ik denk dat ik hier toch echt te nuchter voor ben

Nog even en ik moet met mijn merrie van 1.75 op gaan passen dat die niet gedekt word door het hengstveulen van 2 maanden oud en ruim een meter hoog

shantihdior

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:16

jarrah schreef:
Bella schreef:

Hahaha, ooow sorry maar ik denk dat ik hier toch echt te nuchter voor ben

Nog even en ik moet met mijn merrie van 1.75 op gaan passen dat die niet gedekt word door het hengstveulen van 2 maanden oud en ruim een meter hoog

Kan wel degenlijk hoor,dan zakken ze door de achterbenen.
Vraag maar aan je DA

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:19

Misschien maar goed ook, ik denk dat het anders een heel zielig en mismaakt veulen geweest zou zijn. Die met moeite of zelf niet een normaal leven kan lijden. Want een belg en een shet dat is toch net iets te extreem/