[TI] verbrande neus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

verbrande neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 07:53

Mijn merrie heeft een roze neus, en met zulk weer verbrand dat echt verschrikkelijk. Zonnebrand heb ik al in de aanslag, maar mijn merrie flipt echt zodra ik dat erop smeer.
Nou heb ik niet zo'n zin in een kopschuwe merrie (en dat door de zonnebrand ) en daarom ben ik benieuwd of jullie nog wat tips hebben.

ik meen me te herinneren dat er wel kapjes zijn die over de neus vallen, en aan het halster te bevestigen zijn. Wie weet daar iets over?
Of een andere tip?

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:10

je kan een gewoon lapje stof aan het halster zetten wet over de neus valt. Of gewoon proberen met de zonnebrand. Die van mij had er ook een hekel aan maar nu gaat het redelijk. Gewoon doorzetten

Poosje81

Re: verbrande neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:27

Baggio heeft het ook erg gehad. Maar die bleek ook overgevoelig te reageren doordat er klaver in zijn wei stond.
Zelfs een deek van zijn nek was verbrand.

Ik had gewoon een dunne katoenen lap (stuk van kussensloop) om de neusriem van zijn halster genaaid en die in reepjes geknipt. Niet te lang zodat hij er niet op stond bij het grazen of zijn neusgaten in konden vliegen bij het ademen.

Als je niet wil smeren, dan is dat wellicht een oplossing. Ik smeer tegenwoordig ook niet meer, ondanks deze hitte en zon verbrand hij niet meer.

Edit, als je de mogelijkheid hebt om ze op stal te zetten tussen 10 en 4, dat werkt ook erg goed.
Kan dat niet, dan als je gaat smeren, liefst factor 60, waardoor je maar 1 keer per dag hoeft te smeren.

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:34

tja.. dat is het nadeel van die lieve melkmuil.
Als je doorzet en de créme toch op blijft doen kan het miss wel zo zijn dat ze kopschuw word, maar ook dat ze in gaat zien dat d'r neusje opeens een stuk minder pijn doet.
Maar ik snap wel dat je dat niet wil, dan zou ik gewoon een lap aan het halster maken dat net over de neus valt, of een hele grote pet gaan zoeken en die opzetten

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:36

_Marlijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:36

Ze hebben bij www.loesdou.de van die dingen die je aan het halster kunt bevestigen! Spirit die verbrand ook altijd heel erg, dus ik wil dit gaan proberen. Alleen zijn ze nu uitverkocht! Ik geloof dat ze aankomende week weer binnen komen

Je kan ook de lap die leonoor beschrijft gebruiken. Deed ik eerst ook altijd
Smeren vind ik nooit zo'n goede oplossing. Ten eerste krijg ik het er helemaal niet op bij mijn merrie. Die flipt als ik met dat spul in de buurt van haar hoofd kom. En ten tweede heb ik helemaal niet het idee dat het zo goed helpt

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:43

de link die marlijntjuh bedoeld is www.loesdau.de
Heel vriendelijke mensen alleen moet je minimaal voor 15 euro bestellen en voor buitenland bedragen de verzenkosten haast 20 euro

sandyjorgen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:48

gewoon toch proberen te smeren.
of alleen smorgens vroeg en savonds na 5 uur buiten indien mogelijk.
let ook op als de manen in een scheiding vallen!!!!!!!!!!!!
de manen kam is vaak ook roze en kan dus ook verbranden, vaak gaan ze dan hun manen kapot schuren omdat de korstjes jeuken!!!!

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:11

een lap moet wel gaan is een goede oplossing dioe van mij doet het halster altijd af in de wei dus geen oplossing en smeren het is eng dat je aan de neus zit maar dat went

Sharmila

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:28

Ik maak zelf een lapje met een hele dikke stevige stof. Die naai ik gewoon om het neusriempje van sjims halster heen. Gaat makkelijk hoor. Krijgt hij ieder jaar.

Kytha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 12:34

sandyjorgen schreef:
gewoon toch proberen te smeren.
of alleen smorgens vroeg en savonds na 5 uur buiten indien mogelijk.
let ook op als de manen in een scheiding vallen!!!!!!!!!!!!
de manen kam is vaak ook roze en kan dus ook verbranden, vaak gaan ze dan hun manen kapot schuren omdat de korstjes jeuken!!!!

mhh dat is idd ook een goede tip, zal daar ook eens op letten.
Ik ga iig een lapje eraan maken en proberen te smeren

Bonny95

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:43

een vliegenmasker met anti zon. (maten pony, cob of full)

Afbeelding

kosten € 21,40 + 6,20 verzendkosten.

bij interesse pb me maar

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:12

jep en die van mij heefdt ook een verbrande neus ....

ik maar smeren met factor 60 van vicky (blauwe spul ) dus ook een blauwe neus ,maar het is voor kinderen bedoeld dus bij mevr is het binnen 6 uur weg ..jammer de blaren (uitgedroogt ) staan op dr neus ,het doet geen zeer gelukkig ,
ik ben al dagen op zoek naar zo`n lapje die je op het halster kan bevestigen maar ze zijn allemaal uitverkocht .....

ik gaat het zelf maar eentje maken aan dr halster ......

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:52

Vorig jaar heb ik zonnebrandcreme van nivea dacht ik gebruikt, dat vond ie ook verschrikkelijk.
Maar dit jaar gebruik ik zwitsal creme factor 30, en hij vind t nu helemaal niet erg meer
Ik denk omdat bij zwitsal geen (of een stuk minder) parfum erin zit.

En dan doe ik het eerst op mijn hand uitwrijven en dan snel over zn neus. En dan krijgt ie n snoepje

Ik doe em nooit een halster om, dus voor ons is het de enige oplossing.
Jammer genoeg dit jaar iets te laat begonnen met insmeren, dus aan de zijkanten zitten er al korstjes op. Is gelukkig minder aan t worden sinds we de creme gebruiken.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:29

Jessie haar neus is ook weer blauw. Het ruikt verschrikkelijk naar perzik(k?)en, maar het werkt wel. Zij vind smeren gelukkig niet erg, maar anders had ik denk ik ook zo'n lapje aan het halster genaaid. Nadeel daarvan vind ik wel dat ze dus met halster om de wei in moet, ik ben daar nooit zo van. Ze staat niet aan huis, dus ff snel de wei in om te checken is er niet bij. Ik smeer haar wel dagelijks in, maar helaas heeft m'n bijrijdster het niet gedaan, dus is 'r neusje weer kats verbrand.

Ik ben wel op zoek naar ene goede, maar niet zo sterk geparfumeerde zonnebrand creme. Ik las zwistal, dat vind ik zelf ook wel fijn spul, maar weten jullie zo nog meer?

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:50

Gaat het eigenlijk niet over met de tijd?
Tinkerbell heeft bij de eerste zonnestralen altijd wat brand en dan ook wat korstjes aan de zijkant, maar ik doe er niks op en na enkele dagen zie je er niks meer van (en komt het ook niet opnieuw terug)...

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:52

Je kunt bij de paardendrogist een speciaal zonwerend kapje kopen die je aan je halster kunt bevestigen.

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:51

Ik doe er dus ook niks op En Lizzy is toch wel heeeeeeeeeeel erg wit.

Ze heeft nu de eerste dagen iets last van gehad, ze staat meestal met haar neus naar beneden en nu is ze er dus aangewend. Zelfde als bij de mens, je verkleurt en dan verbrandt je nietzo gauw meer.

Lapjes voor haar neus en dat soort dingen, tja het is een optie, maar ze is al zo bang dus daar doe ik niet aan.

als het echt te bont wordt, dan vraag ik of ze haar binnen zetten met de ergste tijd, maar het ziet er naar uit, dat ze er tot nu toe nog geen last van heeft. Ze stond me vanmiddag ook echt an te kijken van... pfff moet ik nu al naar binnen (ze gaat tijdelijk naar binnen vanwege haar zwangerschap)

Dus ik laat het wel zo, ik kan haar gewoon over haar neus aaien, als ze echt pijn zou hebben, zou dat niet kunnen....

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:19

Citaat:
Dus ik laat het wel zo, ik kan haar gewoon over haar neus aaien, als ze echt pijn zou hebben, zou dat niet kunnen....

idd ..ik doet ook maar niks meer ...ze heefdt altijd zomers (en winters buiten gestaan) als het te erg wordt dan wel natuurlijk ...........

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:43

frenia schreef:
Gaat het eigenlijk niet over met de tijd?
Tinkerbell heeft bij de eerste zonnestralen altijd wat brand en dan ook wat korstjes aan de zijkant, maar ik doe er niks op en na enkele dagen zie je er niks meer van (en komt het ook niet opnieuw terug)...

Ik doe er ook niks aan. Ik moet wel zeggen dat Jordy ook nauwelijks verbrand, ondanks zijn witte neus. Partout, zijn vriend (KWPN) heeft minder wit en verbrand veel erger.
Jordy heeft alleen soms aan het begin van het echte zomerweer een beetje blaasjes op de randen van zijn neusgaten, daarna wordt hij echt poepie-bruin Heel grappig gezicht, dat verkleurd bij hem echt heel erg naar een diep oranje-bruin.
Bij verbrande neuzen helpt als verzachting calendulan-gel trouwens goed.

areke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:53

mijn merrie heeft het ook vorig jaar was het haar eerste zomer bij mij ik tijden een tijd dat het heel warm was had ze nergens last van.
toen is het wat slechter geweest en daarna weer mooi weer toen kreeg ze er weer last van.
zonnebrand was een drama in het begin maar dat kwam denk ik door dat het pijn deed toen het minder werd ging het smeren prima.

dit jaar weer dezelfde situatie eerst nergen last van toen weer slecht weer nu weer mooi weer en weer kortsjes maar niet zo erg als vorig jaar dus weer aan het smeren werkt echt prima.

een lapje is voor mij geen optie omdat ik die van mj absoluut niet met halster om in de wei wil.
ze heeft alleen een halster om als ik ze moet poetsen, in de trailer en zulk soort dingen.

het is ff een heel verhaal.
ik denk niet dat je paard snel kopschuw gaat worden maar dat ze nu gewoon moeilijk doet omdat het niet prettig aan voelt.

kapjes zijn ook te koop bij de paardendrogist

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:58

Lowara heeft nu gewoon een zwarte neus, zo erg is het verbrand. ziet er gewoon niet uit
elke dag superdik erop smeren met zonnebrand waarbij ik haar half in de houtgreep moet houden.. want mevrouw vind dat maar niets. Maare echt werken? mm dit jaar niet, vorig jaar hielp het juist heel goed?

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:10

Elke, ik heb voor Keeva het masker (Field Relief Max) van de Paardendrogist. Ze heeft ook 1 keer een ontzettend verbrande neus gehad, en toen heb ik uit schuldgevoel dat dure kreng maar meteen besteld .
En het werkt ideaal ! Het is van hele soepele stof gemaakt, dus ze heeft er geen last van. Het neusflapje is te verwijderen, en dan is het een "gewoon" vliegenmasker. Het masker is ook heel makkelijk even te wassen.
Vorige zomer heeft ze het niet opgehad, toen verbrandde haar neus gewoon niet. Dit jaar wacht ik gewoon af, als ik zie dat haar neus rose begint te worden, doe ik overdag het masker op.
Afbeelding
De hoogte van het flapje is instelbaar d.m.v. klittenband, hier hangt het vrij laag
Een pluspunt van dit masker vind ik ook, dat je ze toch zonder halster op de wei kunt zetten, het masker sluit door middel van klittenband aan de onderkant.

areke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:14

die van mij is er wel een ster in om zulk soort dingen af te krijgen.
maar het is te proberen.
dan hoef ik niet meer een paar x per dag te smeren:P

Fiorile

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:32

Mijn paardje had dat ook toen ik 2 jaar terug bij een andere boer in de omgeving stond. Nog geen 500 meter verderop trouwens!! Het gekke is dat ze sinds ik bij de (biologische!!!) boer waar ik nu sta niet meer zo extreem verbrand. Haar neus is wel eens ietsje rood na een hele dag zon, maar niet meer zo dat de vellen erbij hangen. Kennelijk heeft het dus ook te maken met de (chemische) bemesting!!! Of het zou een plantje moeten zijn ofzo.
Maargoed, die van mij werd ook helemaal gek toen als ik haar insmeerde en ik kreeg haar gelijk de 2 weken die volgden amper uit het weiland, zo erg vond ze het. Toen heb ik dus bij de paardendrogist de Net Relief gekocht. Lijkt op dat ding hierboven, maar maak je vast a/d neusriem v/h halster en het werkt echt ideaal. Ik kreeg het nl. niet voor elkaar om een lapje goed passend te krijgen plus dat je niet moet hebben dat ze als dat lapje nat wordt het de neusgaten afsluit. Nou ja, misschien heb je hier wat aan. Het is niet echt goedkoop, maar je krijgt er 2 netjes bij. Succes!!!