mak veulen= minder kans op keuring :?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kady_

mak veulen= minder kans op keuring :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 17:37

gisteren waren we bij mensen die ook veulens fokten, als het veulen er dan was ging het samen met moeders de wei op tot een paar dagen voor de keuring...
dan werden ze pas naar huis gehaald..

dit was volgens hun omdat; als veulens gewend waren aan mensen enzo, dan lieten ze zich volgens hun minder zien op de keuring, een veulen dat niks/ bijna niks kende dat showde meer, omdat alles vreemd is dan..

ik vroeg me dus af of dit waar is?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:41

klopt volgens mij wel, een mak veulen is meer een knuffel en sjokt meer als het ware..een nog niet mak veulen dribbelt meer en daardoor toont het gelijk wa het in huis heeft en het toont dus aantrekkelijker dan zo'n sloom beestje als het ware

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 18:08

Hmm... er zou een kern van waarheid in kunnen zitten, maar ik vind niet dat het 100% waar is.

Op een keuring wil je dat je veulen zich optimaal presenteert. Maar ook al is het veulen gewend aan allerlei dingen, een keuring is altijd anders dan thuis. Dat is niet te vergelijken. Bovendien, een gestresst dier (dus een gespannen dier) laat zich lang zo mooi niet zien als een dier wat opgewonden is. Een gespannen dier beweegt vaak wat minder los door het lichaam, wat dus een vertekend beeld geeft over de beweging.

Ik weet niet of je zelf een veulen hebt, maar ik zou het veulen in ieder geval netjes leren mee te lopen aan een touwtje, en dat het veulen een halster gewend is. Dat scheelt je al een hoop stress en gehannes voorafgaand aan de keuring, maar ook op de dag zelf.

Ook lijkt het me een stuk prettiger voor de voorbrenger als het veulen netjes mee kan lopen aan een touwtje.

hafgirl15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 18:11

Niks meer aan toe te voegen, ben het met porscherider eens!

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:06

Soms word ik een beetje moe van dat argument! Het wordt ook te pas en te onpas gebruikt om een jong paard op de wei te pleuren, er drie jaar niet naar om te kijken en het dan te beleren (veel plezier na 3 jaar alleen maar in de kudde). Nee hoor, gewoon lekker met zo'n jong dier aan de gang. Wat porscherijder ook al zegt: de keuringsomgeving is dusdanig anders dat het veulen zich heus wel "energiek" zal laten zien.

Anoniem

Re: mak veulen= minder kans op keuring :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:35

Juist! Het lijkt me meer een excuus om vooral maar geen tijd, energie en aandacht aan het dier te besteden.

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 21:37

ik heb zelf nu 2 veulens ja
glenda der veulen is al wat ouder (van 9 mei) en die kan al meelopen aan een touwtje, vaststaan en ''voetjes optillen''
het andere veulen is nog maar 24 uur oud dus die kent nog niks

ik wist dus niet of het waar was wat ze zeiden, want het veulen van glenda is zo'n mak schaapje en iik was bang dat de ''kansen'' op de keuring dus al minder waren

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:37

Dat is wel waar . Mijn veulen (2j) is ook heel maak , maar zij showt ook niks hoor . Ja soms met andere paarden en in nieuwe omgevingen . Maar zo gewoon ? Nee hoor lekker lui en rusitg is ze dan . Ofwel moet je je paard met haver vol proppen

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 21:38

Jovarna schreef:
Juist! Het lijkt me meer een excuus om vooral maar geen tijd, energie en aandacht aan het dier te besteden.

ohh maar dat is het niet hoor, ik steek JUIST graag tijd, aandacht en al die dingen aan de veulens, daarom zou ik het jammer vinden als hierdoor de ''prestaties'' minder werden, juist omdat ik het zo leuk vind met ze bezig te zijn

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:38

porscherider schreef:
Hmm... er zou een kern van waarheid in kunnen zitten, maar ik vind niet dat het 100% waar is.

Op een keuring wil je dat je veulen zich optimaal presenteert. Maar ook al is het veulen gewend aan allerlei dingen, een keuring is altijd anders dan thuis. Dat is niet te vergelijken. Bovendien, een gestresst dier (dus een gespannen dier) laat zich lang zo mooi niet zien als een dier wat opgewonden is. Een gespannen dier beweegt vaak wat minder los door het lichaam, wat dus een vertekend beeld geeft over de beweging.

Ik weet niet of je zelf een veulen hebt, maar ik zou het veulen in ieder geval netjes leren mee te lopen aan een touwtje, en dat het veulen een halster gewend is. Dat scheelt je al een hoop stress en gehannes voorafgaand aan de keuring, maar ook op de dag zelf.

Ook lijkt het me een stuk prettiger voor de voorbrenger als het veulen netjes mee kan lopen aan een touwtje.

Amen!!

Nee maar je hebt voor 100 % gelijk!

Y_DG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:24

bij mijn veulen was het iig geval wel zo.. Ze is overal zo braaf als het maar zijn kan.. Op keuring was ze doodsbraaf en liet zich absoluut niet zien omdat ze zo op haar gemak was.. Tweede keuring had ik ze twee dagen op stal laten staan... toen was ze iéts actiever maar ze was nog doodsbraaf.. Goed voor later, maar niet goed voor op keuring

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:41

Grote onzin. Sowieso is een keuring al een hele happening voor een klein ding als een veulen (wassen van te voren, in de trailer, vreemde omgeving etc) en dan zou het ook nog onbekend met mensen moeten zijn? Mensen die zoiets zeggen hebben weinig verstand van paarden.

Toen verleden jaar ons veulentje geboren werd zijn we vanaf dag 1 met haar bezig geweest, ze kwam iedere dag even in handen en 2 maanden later won ze op een internationale keuring het kampioenschap merrieveulens. En bewegingen die ze liet zien, mmmmm!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:56

Aldewereld schreef:
Grote onzin. Sowieso is een keuring al een hele happening voor een klein ding als een veulen (wassen van te voren, in de trailer, vreemde omgeving etc) en dan zou het ook nog onbekend met mensen moeten zijn? Mensen die zoiets zeggen hebben weinig verstand van paarden.

Toen verleden jaar ons veulentje geboren werd zijn we vanaf dag 1 met haar bezig geweest, ze kwam iedere dag even in handen en 2 maanden later won ze op een internationale keuring het kampioenschap merrieveulens. En bewegingen die ze liet zien, mmmmm!

die onzin dat je zegt, ik hoop dat dat niet op mij is Want dat is geen onzin, in mijn geval was dat zo. Ik ga geen verdere uitleg geven want als het niet op mij bedoelt was, sta ik er mooi

liekiej1993

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:59

k zou het niet weten?? van verzorgen van paardjes... weet k niet zoveel.. maar k doe er niet zoveel voor omdat ik toch geen paardje van mii mams & paps krijg maar ja.. -x-iejs mii:D

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:02

Grote onzin!
Ons veulen werd vanaf het begin in de hand gehouden, geknuffelt en zo door onze dochter. Bovendien een veulen wat heel sociaal is.
Werd nationaal kampioen in 2004 en 2005!

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 09:35

oke dankjulliewel allemaal
gelukkig dat het niet waar is, ik vind het super leuk om met der bezig te zijn, en gelukkig houd dat de resultaten niet tegen dan

silkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 10:17

Ik denk inderdaad dat zo'n keuringsdag op zich al stress genoeg oplevert voor zo'n veulen; trailer, vreemde omgeving, veel mensen
En ik denk dat het alleen maar goed is als een veulen dan al gewend aan mensen is en bijvoorbeeld aan een touwtje mee kan lopen. Is er tenminste iets wat hij wel goed kan en als hij goed aan je gewend is, kun je hem misschien een beetje op z'n gemak stellen.
Als een veulen helemaal in paniek is, laat het zich ook niet zien.

Wij hebben een eenjarige gehad, die zo bang op de trailer werd, dat ze niet eens meer gekeurd kon worden.

wybregje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 10:23

dat een mak veulen niets laat zien op de keuring,ben ik het niet mee eens.mijn veulens zijn altijd super mak,omdat ik ze altijd bij huis heb lopen,maar laten op keuring zich goed zien,vreemd terrein,muziek,druk,ik wil niet opscheppen,maar altijd eerste premie,s

patasja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 15:03

het wil niks zegen als je pony mak is.
als je op de keuring bent is het een anderen omgeving en dan laten ze der eigen altijd beter zien.
ik heb liever een maken dan eentje die je eerst moet gaan vangen.

soniep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:01

Ben het eens met de rest!!!
Veel succes op de keuring

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:12

Bij mij zijn de veulens ook vanaf dag 1 in handen.
Het veulen van vorig jaar is zo mak als een lammetje. Op de provinciale keuring alles gewonnen wat er te winnen viel voor haar en op de nationale stond ze 5e.

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 18:13

oke, het komt dus helemaal goed, ook hier hoop ik

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:57

Quirinake schreef:
Aldewereld schreef:

die onzin dat je zegt, ik hoop dat dat niet op mij is Want dat is geen onzin, in mijn geval was dat zo. Ik ga geen verdere uitleg geven want als het niet op mij bedoelt was, sta ik er mooi

Oh nee hoor, ik bedoelde niet dat jouw reactie 'grote onzin is' (zou niet durven ) maar 'grote onzin' is mijn reactie op de vraag van TS, dus in het algemeen bekeken

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:05

Ben ik het mee eens dat het onzin is, hier wordt er een andere draai aan gegeven. Als ze zo mak zijn dan redden ze het niet op een nieuwe stal met andere woorden moeilijker te verkopen.
Nou ik denk dat die nieuwe eigenaar liever een nieuwsgierig veulen heeft dan 1 die alle kanten opvliegt behalve de goede.

En dat een veulen mak is op een keuring heeft niet alleen met mensen te maken, een merrie kan ook veel rust uitstralen. Waardoor een veulen denkt het is OK. Vol proppen met haver lost dan ook niks op.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:15

Het is juist alleen maar beter om vanaf dag 1 met het veulen bezig te zijn. Hoe sneller ze in contact met mensen komen, hoe meer plezier je er later van zal hebben. Voorbeeldje: wij hebben een 2 jarige op stal staan die door omstandigheden niet veel aandacht heeft gehad en niets geleerd heeft als poetsen en voetjes geven. Die moest voor ze het land op ging dus even onder handen worden genomen door de hoefsmid: dat was dus een gevecht van jewelste.
Op de keuring zal elk veulen echt wel gaan marcheren hoor, alleen de een doet het met meer flair dan de ander en omdat de een nu eenmaal betere gangen heeft dan de ander.