veulen van 2maanden, moeder doodgegaan, wat te doen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niek123

veulen van 2maanden, moeder doodgegaan, wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 15:27

Na een zeer onverwachte dood van onze friese merrie Eefje, zitten we met een moederloos veulen van 2 maanden oud. het hengstje wil geen kunstmelk drinken, we hebben het op verschillende manieren geprobeerd met suiker, in zijn waterbak melk doen, met biks en gras..
maar hij wil gewoon niet slikken en uitzich zelf drinken

Het gaat er dus om, dat hij uit zich zelf drinkt/ slikt en dat het niet met een fles naar binnen gewerkt hoeft te worden.

gelukkig eet hij wel gras/hooi, biks en drinkt hij water.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:28

Misschien is hij gewoon nog te jong.Waarom geef je niet gewoon de fles dan ??

rick_erika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:29

zoek een stiefmoeder, of bel de veulencentrale.

in ieder geval sterkte met het verlies van moeder!

Niek123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 15:30

jah dat hebben we gedaan maar hij wil niet slikken, en sluit met zijn tanden de speen van de fles.. in een bakje melk geven vind hij nogal interresant, maar hij drinkt niet

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:32

Overleg met de da, evt. een voedingssonde ?

Niek123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 15:33

rick_erika schreef:
zoek een stiefmoeder, of bel de veulencentrale.

in ieder geval sterkte met het verlies van moeder!

Dankjewel!
Thuis hebben we nog twee merrie's staan met melk in de uier, maar omdat hij al 2 maanden, gaat hij niet zomaar onder een merrie staan en drinken.

bokjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:34

Als het veulen gewoon brokken en gras eet en water drinkt dan houd hij zichzelf wel in leven!

Een veulen van drie maanden kan toch ook al van z'n moeder af en eet een drinkt zelfstandig.

Maar in ieder geval veel succes en sterkte!

flettie

Re: veulen van 2maanden, moeder doodgegaan, wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:35

Stuur even een pb-tje naar Nimber hier op bokt. Die heeft onlangs hetzelfde probleem gehad: veulen van 2 maand waarvan de moeder opeens dood in de wei lag.
Zij kan je vast nog meer tips geven.

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:58

Ik heb idd helaas op 11 mei onze merrie dood in de wei gevonden met haar 8 weken oude hengstveulen erbij.

Ik ben langzaam iets melk door het water gaan mengen en uiteindelijk (met een paar uur) het water uit het drinkbakje gehaald en daar melk in gedaan. Na 1 dag dronk hij keurig uit een pannetje (emmer vond hij eng met zijn hoofd)
spenen vond hij ook eng en ging hij alleen maar op kauwen.
We zijn nu bijna een maand verder en het gaat nog steeds super. drinkt of uit zijn voerbaklje of uit een pannetje.

Ik heb inplaats van veulenbrok pavo podo opfokkorrel gekocht daar zitten ook veel melk bestanddelen in. advies als je 'm niet aan de melk krijgt.
Overgens vind die van mij de melk van hippostar niet zo lekker maar die van pavo wel.

succes en sterkte

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:52

Jeetje, dat is ontzettend balen zeg! Weet je waar je merrie aan overleden is? Sterkte met het veulen en hoop dat ie toch gauw goed gaat eten en drinken.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:06

vind dit zo zielig. hoe oud was je merrie.... heel veel sterkte met het verlies... en succes met je veulentje

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:11

tjees wat een verhaal zeg.. strekte mety het verlies, en waarom gaat hij niet bij een andere merrie drinken? uit zich zelf niet of laten die merrie's dat niet toe?
ik heb hier nog een friese merrie die zelf veulens heeft gehad en dus heel erg naar veulens toe trekt, ik wete niet hoe jou merrie's zijn met melk in de uier?

meandher

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:58

Onze merrie gaf te weinig melk , daar kwamen we achter omdat het veulen water dronk uit de waterbak , die op de grond stond, toen ben ik ook melk bij gaan voeren , uit een emmer , dat ging heel goed!
Sterkte ermee , ook met het verlies van je merrie.....

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 23:11

scheldemonde schreef:

Een veulen van drie maanden kan toch ook al van z'n moeder af en eet een drinkt zelfstandig.

hou toch je mond

idd een moeilijke situatie maar hij heeft zijn melk nodig
en als je hem naar de uier brengt van de andere merrie?
en veel sterkte

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 00:23

Nimber geeft goede tips en ik zou zelf het veulen niet onder een andere merrie zetten. Daar kun je rare ongelukken van krijgen.

Succes en sterkte!

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 00:38

Citaat:
hou toch je mond

Wat is dit nou voor reactie??

Ik wens je iig veel succes met het veulen. Er zijn inderdaad verschillende merken van melk, misschien lust het veulen een ander merk wel?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 01:02

Adriana schreef:
Nimber geeft goede tips en ik zou zelf het veulen niet onder een andere merrie zetten. Daar kun je rare ongelukken van krijgen.

Succes en sterkte!

Ik zou juist wel op zoek gaan naar een ander paard voor de opvoeding van het veulen. Sommige paarden nemen heel makkelijk een veulen aan. (ik heb er zo eentje, alleen geeft die geen melk op dit moment)

Mijn huidige rijpaard is ook opgevoed met twee veulens bij een merrie. Zijn eigen moeder was overleden met 6 weken. De eerste dagen hielden ze iedere paar uur de merrie vast om hem te laten drinken maar na verloop van tijd accepteerde de merrie toch ook hem als veulen en liepen ze met z'n twee bij een merrie.

oma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 06:32

probeer het met een spuitje(bijvoorbeeld lege wormspuit) in zijn mondje te spuiten, wel voorzichtig, dat hij zich niet verslikt.
als hij dan de smaak van kunst melk kent, kun je de melk in een klein steelpannetje doen, want meestal vinden ze drinken uit een emmer nogal eng, omdat hun hele hoofdje erin gaat.
na het steelpannetje ga je langzaam met de emmer proberen.
zo hebben wij dat ook gedaan 4 jaar geleden met een veulen van 5 weken.
succes

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:24

Nimber geeft inderdaad goed advies!!

Ik zou uitkijken met iets rechtstreeks in de mond te spuiten, hij kan zich daardoor verslikken met alle lelijke gevolgen van dien.

Ik wil je heel veel sterkte wensen met het verlies van je merrie, hopelijk wil het werken zoals Nimber zegt.... succes!

Niek123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 15:03

Anne_GTI schreef:
Adriana schreef:

Succes en sterkte!

Ik zou juist wel op zoek gaan naar een ander paard voor de opvoeding van het veulen. Sommige paarden nemen heel makkelijk een veulen aan. (ik heb er zo eentje, alleen geeft die geen melk op dit moment)

Mijn huidige rijpaard is ook opgevoed met twee veulens bij een merrie. Zijn eigen moeder was overleden met 6 weken. De eerste dagen hielden ze iedere paar uur de merrie vast om hem te laten drinken maar na verloop van tijd accepteerde de merrie toch ook hem als veulen en liepen ze met z'n twee bij een merrie.

Maar ons veulentje is zo keurig opgevoed door zijn mama om niet zomaar onder een andere merrie te staan, het is geen probleem als de merrie niet wil, maar dat het veulentje drinkt.

Gister heeft hij eindelijk gedronken!! we zijn zo blij we hadden het in zijn drinkbakje gedaan met water dus half om half. kunstmelk lust hij niet graag maar wel koemelk, deze week gaan we weer voorzichtig overstappen op kunstmelk.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:41

eefken schreef:
Citaat:
hou toch je mond

Wat is dit nou voor reactie??

sorry hoor maar een veulen kan met zijn 3 maanden zeker nog niet gewoon zonder melk

Niek123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 19:44

mee eens, ze kunnen een groeiachterstand ontwikkelen

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:21

Niek123 schreef:
mee eens, ze kunnen een groeiachterstand ontwikkelen

en wat te denken van de klap die hun weerstand dan verwerken moet....je krijgt dan echt een heeeeeel zwak veulen...

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:06

idd dus ik vind dat mijn reactie daarboven wel vrij gepast was

weet je al iets voor het kleintje?
de tips van nimber waren idd wel goed bruikbaar

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:12

Mss nog een idee, als hij de kunstmelk niet lekker vind en niet onder die andere merrie durft die te melken en het hem te geven en zijn waterbakje of een steelpannetje.

Heel veel sterkte met het verlies.