Fokken met Volbloed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Fokken met Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 04:29

Wat vinden jullie van het kruisen van een warmbloedmerrie (Trakehner) met een volbloedhengst? Zou dit een goed dressuurpaard kunnen worden? Of zit er dan teveel volbloed in?

sukidayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 05:31

heb je een foto van de merrie?? en had je een TB in gedachten voor de kruising??

Hier op de stal in Shanghai worden veel akhal teke merrie gekruist met thouroughbreds...die vaak op jongere leeftijd zijn uitgebracht op renwedstrijden...er is ook al een 3jarige merrie (akhal teke x thouroughbred)die onder de zadel is, er zit veel bloed is maar ze heeft hele fijne gangen, niet dribbelig ofzo, alleen is ze nog wel wat dunnetjes..maar dat komt denk ik omdat ze nog maar 3 is...verder is het een hele brave meid...

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:24

Het ligt aan de merrie maar ik ben van mening dat het gebruik van volbloed heel waardevol kan zijn. Bijvoorbeeld Lauries Crusador xx brengt goede dressuurpaarden. Ze geven vaak meer hardheid door en ook gezondheid en een meewerkend karakter

olafj

Re: Fokken met Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:03

Noem je ook wel gelijk een toppertje op.
Ik vind hem helemaal niet te vergelijken met de engelse volbloeden van hier.
Die vind ik kwalitatief gewoon belachelijk(zeker in vergelijking met Lauries de Crusador).

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:40

Painters Row xx geeft ook hele fijne paarden.

Libera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 17:48

Ik woon in amerika en ik zat te denken aan guaranteed gold xx. De merrie weet ik nog niet, ja klinkt een beetje stom, maar ik zat er aan te denken om een (fok)merrie te leasen en daar dan een veulentje bij te fokken (schijnt hier heel normaal te zijn) Dan zit ik ook niet gelijk met 2 paarden daarna. Maar dan zou ik dus een merrie met wat minder bloed moeten kiezen of maakt dat niet uit?

Himyar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 18:20

Libera schreef:
Ik woon in amerika en ik zat te denken aan guaranteed gold xx. De merrie weet ik nog niet, ja klinkt een beetje stom, maar ik zat er aan te denken om een (fok)merrie te leasen en daar dan een veulentje bij te fokken (schijnt hier heel normaal te zijn) Dan zit ik ook niet gelijk met 2 paarden daarna. Maar dan zou ik dus een merrie met wat minder bloed moeten kiezen of maakt dat niet uit?

De Cremello Guaranteed Gold?
De merrie maakt heel veel uit!

LuvdaTossa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:10

Voor een dressuurpaard zou ik niet voor volbloed gaan, helemaal niet als je het gangenwerk wilt verbeteren.... Over het algemeen zijn de volbloeden geen top-dressuurpaarden.

Wat voor afstamming heeft de merrie?

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:29

Trakehner met volbloed doen het goed, maar vaak pas in de 2e generatie. Maar wat is de afstamming van de trakehner?

Libera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 20:46

De Cremello Guaranteed Gold?
De merrie maakt heel veel uit!

Die ja...
Ik heb een paar nakomelingen gezien, kruisingen met trakehners dus, die ik erg leuk vond.
De afstamming van 1 van de merries die ik in gedachten had was Kaspareit x Graditz x Avignon II. Ik ben eigenlijk vooral aan het kijken naar vosmerries omdat je dan 100% zeker een palomino krijgt. Maar het is natuurlijk ook de bedoeling dat ik er een mooie dressuurproef uit kan persen

Jessica24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:47

Ik heb het precies anders om gedaan.
Ik heb mijn volbloed merrie door een K.W.P.N hengst laten dekken.
Foto's staan op kraamstal.
Is een erg chic veulen geworden.
Het veulen is precies wat ik gehoopt had.
Met de merrie ga ik nu M2 starten.
Is wel wat heet maar laat zich prima bewerken.

Libera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 23:01

@Jessica24, helaas doen de foto's in je profiel het bij mij niet, maar ik ben wel benieuwd wat er bij jouw uitgekomen is!

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 23:05

Mijn volbloed merrie is ook gedekt destijds door een kwpn-er. Foto's zie mijn profiel. Haar veulen is nu 2 jaar oud ,en ziet er erg leuk uit!!

karin1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 23:06

@libera de foto`s staan niet in haar profiel maar in de kraamstal

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 07:53

Op een Trakehner-merrie zou ik een Oldenburg-hengst zetten. Liefst een met veel klassiek bloed. Of een Gelderse hengst. Dan fok je er houding front en gangen in. Combi met volbloed vind ik minder, of het moet een echte F1 zijn. Die waren af en toe erg goed.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:51

Albert schreef:
Op een Trakehner-merrie zou ik een Oldenburg-hengst zetten. Liefst een met veel klassiek bloed. Of een Gelderse hengst. Dan fok je er houding front en gangen in.

Of je krijgt een paard met het front van een klassieke met iele benen en/of iele achterhand. Andersom kan ook nog. Klassiek x bloed heeft ook niet altijd het eenvoudigste karakter.
Ik geloof meer in het kruisen van types die zeer nauw aansluiten, daarom laat trakehner zich goed kruisen met volbloed.
Als je je merrie kan brengen naar Lauries Crusador zou ik niet twijfelen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:33

Zannekin schreef:
Albert schreef:
Op een Trakehner-merrie zou ik een Oldenburg-hengst zetten. Liefst een met veel klassiek bloed. Of een Gelderse hengst. Dan fok je er houding front en gangen in.

Of je krijgt een paard met het front van een klassieke met iele benen en/of iele achterhand. Andersom kan ook nog. Klassiek x bloed heeft ook niet altijd het eenvoudigste karakter.
Ik geloof meer in het kruisen van types die zeer nauw aansluiten, daarom laat trakehner zich goed kruisen met volbloed.
Als je je merrie kan brengen naar Lauries Crusador zou ik niet twijfelen.

Ben ik weer blij dat ik er geen kijk op heb.

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 10:42

't is gewoon een mening zoals de jouwe hoor.
Ik vond jouw voorstel teveel gokken op een passende puzzel. Jij zal dat van mijn voorstel ook wel vinden op de één of andere manier. Gelukkig zijn er nog meningen. Ik denk dat de topicstarter daar ook naar vraagt.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:01

Lauries Crusador xx, volgens mij heeft die toch een behoorlijk bedrag aan dekgeld...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:02

Libera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 16:50

Ik denk dat Lauries Crusador een beetje ver weg is voor mij...
@jessica24: ik heb je foto's in de kraamstal gezien, echt een heel gaaf veulen!

miepmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:46

Lauries Cruisador xx dacht ik ook gelijk aan. Verder zou ik, als je echt een dressuurpaard wilt, niet met een volbloed denken (ook vanuit commercieel oogpunt).
Ik heb zelf een Narew xx uit een Alme maal Ramiro merrie, en dat is een fijn paard.

Jessica24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:00

Libera schreef:
Ik denk dat Lauries Crusador een beetje ver weg is voor mij...
@jessica24: ik heb je foto's in de kraamstal gezien, echt een heel gaaf veulen!

Danjewel Libera!
Ben er zelf ook dik tevreden over.

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:45

In Nederland zijn ook wel leuke volbloed hengsten. Ook al krijgen ze veel commentaar. Je moet een volbloed ook niet als een top dressuurpaard zien. Dat is Lauries Crusador ook niet. maar als ik een Wilawander zie piafferen dan is dat niet correct genoeg voor een top dressuurpaard maar wel heel knap dat een volbloed dat kan. Ze zijn er niet voor gemaakt om te gaan zitten. Dus de instelling van zo'n hengst is geweldig en dat kan een dressuurpaard wel gebruiken.

Lauries was een voorbeeld. Ik vindt Wilawander maar ook Watermill Swatch hele leuke volbloeden. Heb ze beide bekeken en zou ze zo willen gebruiken

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:51

Swatch is echt een heel leuk paard, en nog lief ook!! Ken hem goed!!