[TI] Twijfels over tinker kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Viev1

Twijfels over tinker kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 08:23

Momenteel ben ik op zoek naar mijn eerste eigen paardje
En ik ben toch wel een beetje verliefd geworden op tinkers, haha.
Vooral de zwart bonte vind ik echt geweldig!

Toch twijfel ik een beetje. Dit komt doordat ik heb gehoord dat tinkers snel exceem kunnen krijgen. Klopt dit? En als tinkers het niet hebben kunnen ze het dan alsnog krijgen?
Ditzelfde geldt eigenlijk voor mok.

Graag zou ik jullie adviezen en ervaringen hierover willen horen.

abby

Re: Twijfels over tinker kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:36

Of Tinkers sneller dan andere paarden eczeem krijgen is mij niet bekend. Mok komt voor bij Tinkers, bij ieder paard met meer behang aan de benen trouwens. Als je de sokken goed verzorgd en meteen goed behandeld zodra je mok constateert, dan hoeft dat geen probleem te zijn.
Aangetoonde gevoeligheid voor (zomer)eczeem is voor mij persoonlijk wel een reden om een bepaald ras eventueel niet te kiezen, maar uiteindelijk kan ieder paard het krijgen. Mok is ook iets dat ieder paard kan krijgen, alleen loopt een paard met veel behang meer risico.

Ik zou eerder besluiten om een bepaald ras wel / niet te kopen op basis van mijn eigen ideeën en ambities met het paard (een Tinker is bijvoorbeeld niet echt geschikt voor samengestelde wedstrijden) en de aard van het ras. Ieder ras heeft toch zijn eigen kenmerken en gedragingen. Daar moet je mee om kunnen gaan!

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:39

je zl de benen/sokken idd wat extra in de gaten moeten houden maar mijn appaloosa heeft ook mok gehad en die heeft toch echt geen enkele lange haar aan zijn beentjes

ik zou gewoon gaan kijken bij een aantal tinkers, kijken of het klikt!

succes en veel plezier

savanrobbie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:07

Wij hebben thuis 3 tinkers staan, waarvan geen 1 met zomerexceem!!!

Mok helaas wel , maar daar kunnen wij vrij weinig aan doen!!!
Afgelopen maanden is het erg nat weer geweest, en ze staan dag en nacht buiten (hebben geen stal)

Ik zou niet kijken naar wat een paard allemaal kan krijgen, maar wat jou ambities zijn en wat jij met je paardje wil bereiken!!

Succes met het maken van je keuze

Viev1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 09:19

Dank je wel voor jullie antwoorden.

Het paardje wil ik eigenlijk voornamelijk gebruiken om recreatief te rijden. Lekker in het bos en soms ook wel in de bak.
Ik heb geen ambities om (hoog) wedstrijden te rijden. Een b proefje lijkt me misschien soms wel leuk.

Ik heb al wel een leuke tinker gezien, waar ik wil gaan kijken

Zomerexceem heb je toch ook weer in bepaalde maten? Van licht tot zwaar? Kost het bijvoorbeeld veel extra geld om het te behandelen?
Dit zijn natuurlijk ook dingetjes waar ik rekening mee moet houden

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:29

Tinkers hebben niet meteen meer last van zomerexceem...Nog nooit gehoord! Wél zou ik een paardje met zomerexceem nooit kopen en als het hier zou ontwikkelen ook meteen weer verkopen. Maar dat heeft niks met tinkies te maken, maar geldt ook voor elk ander paard.

Mok hebben mijn tinkies nog nooit gehad. Rasp, die hoger op de benen voorkomt en normaal gezien droog is (droge korstjes dus) hebben ze wel een beetje, maar veel hoef je daar niet aan te doen, behalve af en toe behandelen omdat het jeukt.
Ik ben van mening dat je zo weinig mogelijk aan de sokken moet komen: hoe meer je gaat wassen en wroeten, hoe erger het wordt en hoe sneller je mok krijgt: het vele haar beschermt juist tegen mok!

En idd, ik zou gewoon eesn gaan kijken. Als het klikt en verder in goede gezondheid verkeerd, ga je je met een tinker niet meer of minder zorgen op de hals halen als met ieder ander paard

abby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:31

Een paard hebben en houden kost geld. Veel geld. Zomereczeem is een aandoening die moeilijk behandeld kan worden. Wat voor het ene paard werkt, werkt voor het andere paard weer niet; dus moet je veel proberen en dat kost altijd geld. Iets wat wel werkt (of in ieder geval de problemen dragelijk maakt) is eczeem-management: paard vanaf maart onder een echte eczeemdeken. Niet naar buiten in de vroege ochtend en tegen de schemering (dan zijn de mugjes die verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van zomereczeem het meest actief). In een bosrijke omgeving komt zomereczeem meer voor dan aan de kust overigens.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:38

Het paard bij uitstek voor recreatie is toch wel de tink.
Elk paard kan mok krijgen of exceem.
En elk paard kan weet ik niet wat krijgen,een dossis geluk komt hier ook bij kijken.

Als je goed om je heen kijkt,en je ogen niet in je zak houd en je gezonde verstand gebruikt komt dat vast wel goed.
Mijn tink heeft bijna nooit mok,en als ze een keer een plekje heeft, is dat echt bij haar ook zo weer weg.
Of ze vaak last van exceem hebben,ik ken ze niet in mijn omgeving!
En ik zou (als ik weet dat het exceem is)zo,n paardje niet snel kopen.

Een super paardje voor de buiten rit,koel in het koppie en voor een flinke spuurt draait ze haar hoefje niet om.
Menig warmbloed heeft ze de weg naar het, spelen in het water al voorgedaan.

En zelfs een dressuur wedstrijd is voor haar geen probleem.

Je hoort het al ik ben een FAN

esthergorzem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:40

Ik heb een KWPNer en die heeft en zomereczeem en soms last van mok! Wat ik bedoel te zeggen is dat ieder paard dit kan krijgen... niet specifiek tinkers. Veel plezier met je tinker!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:45

roosa schreef:
Elk paard kan mok krijgen of exceem.

Tuurlijk, maar het scheelt nog wel of er een flinke berg haar aan een been hangt of niet. Flink behang aan de benen verhoogt nou eenmaal de kans op mok. Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat alle Tinkers mok hebben ofzo!

@ TS, neem eens contact op met Yarka hier op bokt, zij fokt Tinkers. Denk dat je als je een recreatiepaard zoekt je aan een Tinker een hele goede hebt!

Viev1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 10:09

Bedankt voor al jullie adviezen!
Ik vind het heel leuk om verhalen over de tinker te lezen, haha.

Ik vind het fijn om te horen dat niet specifiek de tinker exceem of mok krijgt. Sowieso wil ik al geen tinker kopen die exceem heeft. Als ze het bij mij ontwikkelen heb ik gewoon pech dus

De pensionstal waar ik wil gaan staan, is wel vlakbij de bossen.. Dat is dus een nadeel zoals ik begrijp?

En Ir111: bedankt voor het advies over Yarka! Ik zal zeker eens kijken! En als iemand nog een leuk zwart bont tinkertje te koop weet...

punto

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:14

Ik heb sinds 5 jaar een tinker. Ben er ook helemaal gek van.4 jaar lang geen last gehad van mok.
Nu doordat we een vochtige periode achter de rug hebben is het wel mis. We zijn druk met de verzorging ervan. (ook andere paardenrassen kunnen last krijgen van mok met die weerstomstandigheden)

ikke20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:21

een tinker i samen met een ijslander een fries en een halflinger een gevoeilig paard voor zomerexceem omdat ze meestal dikke manen hebben en daar houden de mugjes van. het i ook erfelijk en je paard kan hetr ook krijgen van verhuizen van een ander plek. ik heb een arabiertje die heeft bij de vorige eigenaar nergens last van gehad en toen ze een paar jaar bij mij stond kreeg ze het. al je meer info wilt over zomerexceem dit i een site waar ze onderzoek ernaar aan het doen zijn www.nicolette.hebing.net het schijnt ook met eiwitten te maken te hebben enz. maar als je goed oplet tijdens je koop en bij vertroude mensen koopt scheeld al heel veel.het is wel een leuk ras hor ik twijfelde toen ook tussen een tinker en een fries maar toen kwam k mn friesje tegen en toen werd het toch een fries

Viev1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 10:22

Ik heb even in je profiel gekeken Punto.
Wat een mooie tinker zeg!

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:43

Ik heb een tinker die aanleg heeft voor exceem. Ik kan niet zeggen dat hij het ernstig heeft ofzo, heeft gewoon manen en staart. Maar als hij een boom vindt gaat ie wel erg staan schuren.

Zorg is om manen en staart goed bij te houden. Ik gebruik preventief een exceem halsdeken dat is voldoende. Verder behandel ik de manen en staart met een balsem waarin teatree verwerkt zit. Dit is genoeg.
Paardje is happy, prima te gebruiken en mooi om te zien. Dan neem ik de deken van maart tot oktober voor lief hoor.

Ieder paard kan wat krijgen. Heb dan liever dit dan een geval van artrose of zoiets.....
Blijft een persoonlijke keuze. Succes met beslissen!

Viev1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 11:04

Tinkerlady, heb je misschien een foto
van je paard met een halsdeken aan?
Ik weet namelijk niet hoe dat eruit ziet.

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:12

Ik heb sinds 2003 tinkers en heb nog nooit last gehad van mok. Wel heb ik een tinker met exceem. De ouders hebben het beide niet. Hij staat vanaf begin april onder een exceem deken en dit gaat erg goed. De deken kost iid geld en hij krijgt spul over het voer maar dit weegt voor mij niet op tegen het plezier dat ik met hem heb.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:32

moon1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:37

Horsy1 schreef:
Momenteel ben ik op zoek naar mijn eerste eigen paardje
En ik ben toch wel een beetje verliefd geworden op tinkers, haha.
Vooral de zwart bonte vind ik echt geweldig!

Toch twijfel ik een beetje. Dit komt doordat ik heb gehoord dat tinkers snel exceem kunnen krijgen. Klopt dit? En als tinkers het niet hebben kunnen ze het dan alsnog krijgen?
Ditzelfde geldt eigenlijk voor mok.

Graag zou ik jullie adviezen en ervaringen hierover willen horen.

Ik heb een tinker zonder mok of andere problemen. Dit soort dingen, zoals mok en exceem, kan ieder paard eigenlijk krijgen, alleen mok is bekend bij tinkers, maar je kan ook een lekker koudbloed zonder al te dikke sokken kopen Of meteen de koten leeghouden, zoals ik nog wel eens zie.

Viev1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 14:42

Bedankt voor de link Tinkerlady!
Wel apart om te zien zo'n halsdeken.

Moon 1998, wat bedoel je met de koten leeghouden?
Gewoon de sokken eraf halen?

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:52

Ik zou zelf niet snel de koten leeghouden. Dan wordt toch het haar alleen uit de koot geschoren, en de rest van de sokken blijven zitten, toch?
Ik heb het idee dat het dan juist gaat irriteren door het vuil wat er dan bij kan en de korte haartjes..

Ik doe bij mijn tinker bijna nooit iets aan de sokken, alleen de bovenlaag af en toe kammen een een paar keer per jaar helemaal wassen. Hij heeft nooit last gehad van mok.
Sterker nog, als ik hem 's winters midden in de modder zie staan en ik kijk in de koten dat is het haar daar nog helemaal wil en vaak zelfs droog. Die sokken zorgen er dus voor dat het water van het been af loopt en er geen troep in de koten komt.. Ze zitten er niet voor niks

Exceem heb ik eigenlijk bijna nog nooit gezien bij tinkers, ik geloof ook niet dat het bij tinkers eerder voorkomt dan bij andere rassen. Dan zouden er niet zoveel tinkers met van die lange manen rondlopen

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:02

ik heb met die van mij ook nergens geen probleem met enige mok of exeem en toch staat hij zomer en winter in het land wat dus resulteert dat hij dus aan het einde van de winter tot zijn koten in de blub staat en nooit problemen (klop klop).

en om eerlijk te zijn denk ik dat als je een tinker goed traint ook nog wel redelijk ver komt in de sport ik bedoel als een dikke haflinger z dresuur kan lopen moet een tinker toch zeker de l kunnen halen.
het fijne van tinkers vind ik die van mij loopt in het land voer ik zomers niet bij maar blijft toch op gewicht.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:51

Zomer-eczeem heeft toch ook vaak te maken dat sobere rassen op te vette grond worden gezet? In combinatie met mugjes.
Ik heb het nog nooit gehoord dat een Tink zomer-eczeem heeft, maar dat is natuurlijk geen garantie.
Ook Tinkers kunnen wel in de sport komen, uitzonderingen zijn er in elk ras.

Ik geloof dat er hier ook wel een topic is waarin verschillende handels/fokkerij stallen worden genoemd, misschien dat je daar eens kan gaan kijken!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:59

Ik sta met mijn tinker op een tinkerfokkerij. Er staan daar ongeveer 20 tinkers, en geen één daarvan heeft zomerexceem. Er is er wel eentje gevoelig voor te eiwitrijk gras waardoor ze bulten krijgt, maar die staat in een wat mindere wei en dat gaat nu helemaal goed. En mok, sja ik denk dat elke tinker daar wel last van heeft. Mijn tinker heeft weinig sokken, maar heeft ook last van mok.

Maar als je eenmaal met een tinker begint, dan wil je ook niet meer een ander ras

cheyenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 18:57

Nou ik heb er nog nooit van gehoord dat tinkers sneller exceem kunnen krijgen. En mijn tinker heeft ook geen last van mok.