merrie met vochtophoping in de buik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinkaforever

merrie met vochtophoping in de buik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 19:30

Wij hebben een drachtige merrie staan, die nog 2 weken moet dragen. Nu heeft ze sinds gisteren een heel rare vorm in haar buik. Een soort van bult aan beide kanten van haar buik.

Eerst dachten we dat het veulen dwars lag, dus vandaar de vorm. Maar vanmorgen was de bult nog erger geworden en de merrie wou niet meer bewegen. Ze stond daar helemaal apatisch, duidelijk met veel pijn.

Dus we belden de dierenarts, die was er gelukkig vrij snel. We moesten de merrie mee naar buiten nemen. Na een half uur kregen we haar eindelijk buiten. De dierenarts heeft haar onderzocht en blijkbaar heeft ze een vochtophoping in haar buik. Ze heeft hier medicatie voor gekregen maar het is niet zeker dat deze gaat helpen.

Het is zelfs niet zeker of het veulen nog leeft, het kan zijn dat die door de vochtophoping nu plaatsgebrek heeft. Het kan ook zijn dat die slecht gaat reageren op de medicatie.

Hopelijk gaan ze het beiden halen, maar volgens de dierenarts is er weinig kans dat het veulen levend geboren wordt.

Afbeelding
Hier zie aan haar achterbenen de vochtophoping

Afbeelding
Een foto van opzij

Afbeelding
Hier zie je de bult heel duidelijk

Afbeelding

Afbeelding
Hier zie je duidelijk de rare vorm van haar buik

Heeft er iemand toevallig al zoiets meegemaakt? Of iets soort gelijk?
En heeft de merrie het toen gehaald?

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 19:32

dat zie je wel meer met drachtige merries, 1 van ons heeft die onder haar buik, ieder jaar weer,
maar als je het niet vertrouwd, gewoon even de da bellen.

*edit, taalfout

Xantha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 19:33

De merrie van Fleda had ook zoiets, maar dan onder de buik.
Alles is verder goed gegaan en na de geboorte van het veulen ias het langzaam weggetrokken.

PB haar anders even, misschien kan ze je een beetje gerust stellen.
Sterkte verder!!

tinkaforever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 19:50

Mijn zus is zojuist terug van stal, de dierenarts zou nog even langst komen.
Shanry heeft dus haar buikspier gescheurd. Hoe dat dit gebeurd is weten we niet. Het veulen gaan ze morgen voormiddag er af laten komen.
Op dit moment leeft het veulentje nog, want we hebben nog voelen bewegen. Maar hij of zij wordt dus morgen 2 weken te vroeg geboren.
Ik weet niet of een veulen dat te vroeg geboren wordt, veel kans heeft.
We kunnen nu alleen maar hopen dat de merrie het haalt

cojolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:55

Mijn Merrie staat in utrecht met hetzelfde, is vorige week vrijdag geopereert, maar niets aan te doen bij jol is het op 2 plaatsen afgescheurd, bij jol leeft het veulen wel, maar met de merrie gaat het niet goed.
Als je meer wil weten pb me dan maar

cojolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:57

zou je me ook op de hoogte willen houden hoe het met jou merrie gaat.
B.V.D. marja

tinkaforever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 15:25

Bij shanry is de buikspier ook op 2 plaatsen afgescheurd. Er is ook bij haar niets meer aan te doen.
We moeten haar morgen naar de paardenkliniek in Lummen, bij Tom Marien brengen. En dan gaan ze daar de bevalling op gang brengen.

tonie

Re: merrie met vochtophoping in de buik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:56

En hoe is het nu met merrie en (veulen)?? we lezen mee en zijn natuurlijk erg benieuwd hoe het afgelopen is......

annewill

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 06:24

ja ik ben ook erg benieuwd want mijn merrie staat ook op het punt te bevallen en ik zou het vreselijk vinden als er zo iets zou gebeuren.
succes er mee

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 06:43

Ik heb hier nog nooit van gehoord... Als ik het zo lees, dan gebeurd dit dus vaker? En gebruikt een merrie haar buikspieren niet om een veulen eruit te persen? Dus hoe gaan ze dat in dit geval doen, dan? Kan me voorstellen dat ze wee-opwekkende middelen krijgt...maar als je buikspier gescheurd is...
en Cojolly, hoe gaat het nu met jouw merrie en veulen?

cojolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 23:10

ekkie Jolly is eergisteren terug gekomen uit utrecht, ze mag niet los in de wei ze mag niet rollen en ze mag geen sprintje trekken, ik wandel nu dus met haar door de wei en het veulen is dan los dit gaat erg goed, Jolly geeft op het moment niet de indruk pijn te hebben of is er al redelijk aan gewent, ze heeft ook niet de behoefte om een sprintje te trekken. Met het veulen gaat het goed ze heeft natuurlijk wel wat achterstand opgelopen hier door, want 2 weken stalrust is niet echt goed voor een veulen, je merkt ook dat het veulen erg op mensen is nu, wel heel hand tam dus, loopt ook netjes mee, hoop dat zij zich nu wat gaat ontwikkelen, en ik hoop dat Jolly het wandellen ook nog prettig blijft vinden, ze moet namelijk nog 2 maanden alleen maar wandelen en mag niet los in de wei, en dan als het goed gaat mag ze alleen met het veulen in de wei, niet samen met andere paarden, het is triest maar het is even niet anders.

Het is zeer zeldzaam ik was ook erg verrast dat ik deze topic tegen kwam.

cojolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 23:15

trouwens de bevalling ging bij Jolly heel makkelijk ondanks dat ze haar buikspier toen al gescheurd moest hebben, wij kwamen er pas na de geboorte achter, de buik van shanry lijkt heel erg op dat van Jolly dierenarts was er toen ook bij geweest en heeft het niet herkend, pas 2 weken na de geboorte, dacht hij dat het een lies breuk was, bleek dus een gescheurde buikspier.

tinkaforever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 18:30

Met shanry gaat het op het moment redelijk goed. Ze is heel alert en redelijk vrolijk gezien de situatie.
Normaal zou ze volgende week moeten bevallen, ze is uitgeteld op 16 juni. We houden haar heel goed in het oog en als we een teken van de naderende bevalling zien wordt ze naar de kliniek gebracht. Zodat er goede begeleiding is tijdens de bevalling.
Het veulen leeft nog, we voelen het toch nog altijd bewegen. Het veulen zit nu wel vooraan, bijna tegen de voorbenen aan. Maar dit zou volgens de Da normaal zijn omdat door de vochtophoping achteraan minder plaats zou zijn.
We hebben voor shanry ook een soort van harnas gemaakt zodat ze wat steun heeft, om het gewicht te dragen en dit lijkt haar goed te doen.
Ik zal morgen nog wat nieuwe foto's plaatsen.

tinkaforever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 18:34

trouwens bij ons heeft de da het alleen maar herkend omdat hij er pas over gelezen had in een vakblad. Hij dacht eerst dat het gewoon een vochtophoping was, maar om dat deze niet weg ging of verminderde, dacht hij dat er wel eens iets mis kon zijn met de spieren. En dit is jammer genoeg ook het geval

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:11

Oh hemel! Arm paard! Ik duim voor je dat het goed gaat allemaal!

Zunzuncito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:00

tinkaforever schreef:
We hebben voor shanry ook een soort van harnas gemaakt zodat ze wat steun heeft, om het gewicht te dragen en dit lijkt haar goed te doen.

Je merrie staat er op de foto's al bij als "Liever nu eruit, dan morgen!"
Wel aardig dat jullie haar een steuntje in de buik hebben gegeven. Ik hoop dat het haar inderdaad ontlast. En moeten julie nou nog extra voorzorgmaatregelen nemen voor ze gaat bevallen? Heel veel succes de komende dagen...

ceciel92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:27

veel suc6 met hun beide bij de geboorte, en ik hoop dat ze beide in leven blijven..

tinkaforever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 17:59

Citaat:
Je merrie staat er op de foto's al bij als "Liever nu eruit, dan morgen!"
Wel aardig dat jullie haar een steuntje in de buik hebben gegeven. Ik hoop dat het haar inderdaad ontlast. En moeten julie nou nog extra voorzorgmaatregelen nemen voor ze gaat bevallen? Heel veel succes de komende dagen...

We moeten nu goed opletten, als we nog maar het kleinste teken van de bevalling opmerken, moeten we de DA bellen. Zodat er er hulp aanwezig is.
Shanry is trouwens uitgeteld voor overmorgen, dus we gaan nu om het uur (ook s'nachts) even bij haar kijken.
Hopelijk dat alles goed gaat verlopen

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:27

Hier wordt voor jullie geduimd hoor!

cojolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:49

ik duim ook heel hard mee laat het even weten hoe het is gegaan leef erg met jullie mee, de bevalling bij jol gaf geen problemen hoop bij jullie het zelfde, maak snel foto's van het harnas ben ik reuze benieuwd naar

vuurtoren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:31

en nu die warmte ik hoop dat ze gauw gaat bevallen en dat het goed gaat kriebel haar maar extra sterkte de komende dagen
gr. annita

Blackpearls

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:37

Heb net alles hier op school zitten lezen, er wordt hard meegeduimd hier hoor!

kuskus Blackpearl

meandher

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:20

Brrr , zit dit met kippevel te lezen , zo ben ik 3 jaar geleden mijn merrie met veulen kwijtgeraakt.....
Haar veulen was ook door de buikspier gescheurd en lag waarschijnlijk tussen de darmen van de merrie ,
daardoor was de navelstreng afgebroken en het veulen al gestorven ,en door de grootte van de scheur kon de merrie ook niet meer gered
worden en heb ik haar toen in moeten laten slapen.....

Heel veel sterkte voor jou en vooral voor de merrie en het veulentje , laat je hier goed in begeleiden hoor!!!!!

Twinklestar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:08

Even een tip, om het uur gaan kijken is niet voldoende hoor!
Een merrie kan het ene moment rustig staan en 10 minuten later kan er al een veulen achter liggen. ( ik wil je niet nog ongeruster maken maar ik spreek uit ervaring)

Is het niet mogelijk een camera in de stal op te hangen en er met anderen bij toerbeurt de wacht te houden ?

Zou toch verschrikkelijk zijn als het fout liep omdat je er te laat bij bent ?

Heel veel sterkte er mee en hopelijk gaat alles goed.

imposant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:23

wij hadden dat vorig jaar ook met een merrie bij ons op stal die was wel bijna een maand over tijd,
dis had een hele grote schijf er onder hangen.
bij die merrie was het veel groter dan op die foto, en het duurde ook wel een paar weken tot die schijf helemaal weg getrokken was.
ik zal er eens een foto bij zetten dan kan je het zien.
nu heeft ze er nog niet zo veel last van maar zo is al weer over tijd en zit nog te rekken dus waarschijnlijk ook dit jaar gewoon weer oedeem.
dit was voor de bavalling
http://www.mijnalbum.nl/Foto=DY6IEO3A

hier een link met meerdere foto`s ook van na de bevalling
http://www.mijnalbum.nl/Album=W8OMYGCX