Hengsten met alleen maar lieve nazaten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beber

Hengsten met alleen maar lieve nazaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 14:25

Altijd maar weer krijg je te horen dat er per hengst zoveel vervelende kinderen van zijn, en af en toe hoor je de positieve dingen.
De ene hengst wat meer dan de andere ( ik noem geen namen ).

Kom dan maar op met de hengsten die alleen maar lieve , brave , super karakters doorgeven, ik ben benieuwd ( Kan ze zelf nl. niet verzinnen ).

EsSther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:33

ik wil geen reclame maken voor mezelf, maar als je een hengst zoekt met kinderen die echt een super karakter hebben, dan is dat Nubertus R. Nimmerdor/joost/abgar/
ik ken er inmiddels meer dan 50, en ze zijn allemaal super qua karakter!

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:36

Ik heb een abgar, goed karakter!

Ik moet altijd nooit wat van Jazz beesten hebben (uitzonderingen daar gelaten)

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:40

Ken alleen maar brave Sambers . Verder heb ik 2 doodgoede nakomelingen van Calvados gereden, die waren allebei ongekend braaf, maar 2 nakomelingen zegt natuurlijk niks over een hele populatie!

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:41

Altijd weet ik niet maar Rubiquil staat ook bekend om zijn kinderen met een goed karakter.Ik heb er 2 gefokt en inderdaad heeft de hengst verbeterd op de moeders wat karakter betreft.

goudbloem

Re: Hengsten met alleen maar lieve nazaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:46

jazz paarden staan inderdaad wat bekend om hun rillerigheid..maar...we hebben er momenteel 4 staan en resultaat is toch wel ok..wel stuk voor stuk wat arrogant" maar zeer veel looplust dus meewerkend karakter.. leuke wedstrijdpaarden.wat dat betreft zal ik nooit fokken met olivi of crack c..die zijn over t algemeen toch wel n stukje moeilijker...uitz.daargelaten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:00

Ik heb gelderse paarden en half gelderse paarden (en een lieve shet), mijne zijn allemaal braaf, bomproof en absoluut niet rillerig. Samber is trouwens ook grotendeels gronings/gelders gefokt. Bij de veulens kun je het ook goed merken, leren vaststaan is in 30 seconden bekeken, daar heb ik met een eerder Numero Uno veulen nogal wat langer werk mee gehad.
Ik denk dat het bij de geldersen een uitzondering is als een paard níet braaf is ipv wel.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:06

Samber, een 10 voor karakter op zijn rapport en zelf Grand Prix dressuur en Z springen.

Geen kwaad woord over zijn nakomelingen
Nakomelingen worden vaak allround gebruikt o.a. dressuur, springen, mennen en voltige.....jahhaaa veel voltigepaarden zijn Sambers!

Nietje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:15

Geen enkele hengst zal alleen maar makkelijke of alleen maar moeilijke paarden geven.. het hangt er ook een groot deel van af hoe de merrie is.. bij een super eerlijke merrie zul je vaak makkelijkere paarden krijgen.. en ook hier zijn natuurlijk uitznderingen, maar over het algemeen zit het m toch in de hele bloedlijn en niet alleen in de hengst..

eilander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:21

Niveau Lux x Calvados x Burggraaf

Bacannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:41

Ik heb weleens gehoord dat Rubinstein I hele fijne nakomelingen heeft qua karakter.

karinna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:47

Eén van de meest brave hengsten die er is geweest was "Recruut".

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 15:52

Ik heb zelf wel een Samber merrie op stal staan en dat is ook een scheetje.

Is Samber dan zo'n hengst???

Wie kent er minder brave Sambers?

Aeris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:53

Er hangt natuurlijk ook veel af van de merrie hoor. De hengst kan geen wonderen doen op een rotkaraktertje denk ik.

Maar natuurlijk zijn er ook hengsten die zelf niet de gemakkelijkste karakters geven uit mn de gemiddelde merrie. Nu denk ik alleen al aan een Heartbreaker of Clinton...

Patoucha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:33

de nakomelingen van samber zijn idd (bijna) allemaal lief. alleen de kleinkinderen van samber zijn vaak wel moeilijk. ik heb zelf ook een kleindochter van samber en ken er meerdere, allemaal moeilijk. Toeval?

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:39

Het ligt aan zoveel dingen, behalve an de hengst!
Opvoeding en jeugd van het veulen, de huidige omgeving enz.
ja okay ook aan karakter van beide ouders.
Ik heb zelf een merrie gehad van vesins xx, toen ik die kocht zei iedereen dat zijn nakomelingen verschrikkelijk waren, heerlijke merrie!
Kocht ik daarna een zoon van mijn eigen merrie gekruist met Dageraad (van ramiro) en dat was een draak eerste klas. Die heeft mijn hobby voor 3 jaar de grond ik gedrukt, ik wou ff geep aard meer zien!

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:24

Eigenlijk hou ik niet zo van dit soort topics vooral omdat vaak weer het negatieve naar bovenkomt. Terwijl ik van mening ben dat veel aan de opvoeding ligt
Maar zeer goede en brave karakters komen vaak voort uit Rubinstein en Brentano bloed.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 18:22

Maar wat ik dus eigenlijk bedoel is een hengst die het beste , qua karakter, naar boven haalt, dus ook bij wat minder lieve merries.

Natuurlijk ligt het aan vele factoren, merrie, hengst, OPVOEDING, en aanpak op latere leeftijd, maar iedereen weet altijd te reageren op negatieve nakomelingen, en ik wil graag de positieve horen....

Kimberley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:24

Ik heb geen antwoord op de vraag maar heb zelf wel een vraag mag wel toch..?? Waar vind je de rapporten van hengsten (karakter en beweging)

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:05

Imo is de merrie lijn zeer belangrijk, wij hebben merrie lijnen met 4 of 5 generaties op ons bedrijf een dan zie je echt heel goed de invloed van de merrie. Deze is echt heel erg groot. Dus ik denk dat je die vraag niet zo kunt stellen!
En dat ook niemand daar een zinnig antwoord op kan geven.
Elke hengst zal beter en mindere nakomlingen geven. En daarbij verwacht iedereen iets anders vanzijn of haar paard. De een zoekt een braaf paard en de ander een pittig paard met veel potentie.

Quilfa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:08

Chakotay....
dat is echt een super tinker
en krijgt erg lieve en rustige nakomelingen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:51

hanneliesje schreef:
Imo is de merrie lijn zeer belangrijk, wij hebben merrie lijnen met 4 of 5 generaties op ons bedrijf een dan zie je echt heel goed de invloed van de merrie. Deze is echt heel erg groot. Dus ik denk dat je die vraag niet zo kunt stellen!
En dat ook niemand daar een zinnig antwoord op kan geven.
Elke hengst zal beter en mindere nakomlingen geven. En daarbij verwacht iedereen iets anders vanzijn of haar paard. De een zoekt een braaf paard en de ander een pittig paard met veel potentie.

De TS doelt op hengsten die bekend staan dat ze lastige karakters vererven(en dus een brave merrie moeten hebben). Dit zeggen ze over o.a. Jazz, Amor, ik lees hier op het forum ook wel Ferro's e.d. Uitzonderingen daargelaten staan die hengsten dus bekend als 'moeilijke' karakters (sommige ruiters zijn het daar weer niet mee eens, die noemen het sensibel). De vraag was dus het tegenovergestelde, welke hengsten vererven nou een goed karakter.
Karakter is gedeeltelijk wél erfelijk, dus ik vond het eigenlijk wel een nuttige vraag. Ik denk alleen niet dat er veel over gepraat wordt, daar je het nooit over de brave paarden hebt maar juist over de etters.
Als we een leuke lijst hebben kunnen ze er bij het KWPN een mooie fokwaarde aanhangen

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:15

en als je nou een brave hengst op een lastige merrie( bv een Abgar) zet, aan wie ligt het dan volgens jou?
Of zet Jazz op een sullige merrie en mischien heb je wel een brave.
Het werk de helft van de tijd niet zo dat bedoel ik.
Wij hebben bv een merrie lijn waar merrie X Niet in de trailer wou reizen en nu drie generaties verder wil een merrie uit deze lijn nog steeds niet per trailer vervoerd worden, vrachtwagen is overigens bij beide geen probleem.
Verder zijn die zogenaamde lastige hengsten voor sommige mensen een pre om in de merrie lijn te hebben.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 20:38

Ik probeer het nog 1 x uit te leggen...

Heel vaak wordt een hengst genoemd en daarbij alle negatieve nazaten, ik hoop dat dit ook andersom kan.

Dus dat er meer positieve dan negatieve ervaringen zijn met de nazaten.

Dus geen : Jazz, Abgar , Amor, Animo etc. ( en nou niet gelijk weer in het verweer gaan ).

Trouwens ik was hem even vergeten, maar ik heb tot nu toe heel veel brave , meewerkende nazaten van :

- Karandasj

gezien en meegemaakt.

Nietje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:41

ik vind de wolfgang paarden ook super in de omgang.. we hebben er veel op stal gehad en stuk voor stuk heel eerlijk..