Verplicht je merrie laten prokken als je gaat fokken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saartje1

Verplicht je merrie laten prokken als je gaat fokken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 15:12

Wat vinden jullie kan je een fokker verplichten om je merrie eerst te laten prokken voor dat je er mee gaat fokken???
Als je kijkt waar de hengsten allemaal aan moeten voldoen,zou het toch best logisch zijn toch of zijn jullie het hier helemaal niet mee eens??

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 15:33

Nog meer kosten, leuke hobby, een veulentje fokken. En een paard wat niet geheel voldoet aan de PROK eisen mag dus geen fokmerrie worden volgens jou? Ook niet als het een internationaal sportpaard is met ergens een 3? Ik vind het nogal cru om het zo zwart/wit te stellen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:22

Ik vind het een pré als een merrie wel prok heeft maar geen must. Het is wel een must dat de merrie gezond is, maar dat kan prokken niet helemaal bewijzen.

TurdusMerula

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:24

Ik ben een nOOb hierin, maar ben nu wel benieuwd, zou iemand mij heel even willen uitleggen wat prokken is?

Amarie

Re: Verplicht je merrie laten prokken als je gaat fokken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:31

Prok keuring is een keuring van rontgenfoto's van een aantal voorgeschreven onderdelen (niet te vergelijken met een rontgologische aankoopkeuring). Als de merrie daar goed op scoort is ze dus Prok goedgekeurd.

Ik denk ook het is mooi als het zo is maar het is geen must.
Wij hebben het onze merrie eigenlijk nooit laten doen. Eigenlijk nooit aangedacht omdat het voor ons geen toegevoegde waarde heeft.

De verplichting om PROK te keuren zie ik niet zitten, zeker niet in dit stadium van de fokkerij. Immers zolang er hengsten goedkeurd worden met 3tjes voor bepaalde onderdelen, mag je daar bij de merries geen verplichting tot PROK tegenover stellen.

_merel_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:34

Ik denk ook dat je het fokken dan onmogelijk maakt! Het KWPN staat bij dressuur en springen al jaren in de top 3 beste paarden. Dus de paarden zijn toch wel goed. Daarbij doen ze de prokkeuring op de benen, als er een OC of OCD in de schouder zit zien ze die niet maar hij is wel vererfelijk!

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 17:58

ok kan ik me in vinden jullie reacties,ik heb niet gezegt dat ik vind dat het moet mijn vraag is gewoon hoe iedereen er tegen aankijkt.
Als je fokt en je merrie doet het goed is een elite predikaat toch een mooie aanvulling is mijn menig maar dan kom je niet onder het prokken uit.

het staat trouwens voor:Project"Rontgenologisch Onderzoek K.W.P.N. Merries

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:10

Saartje1 schreef:
Wat vinden jullie kan je een fokker verplichten om je merrie eerst te laten prokken voor dat je er mee gaat fokken???
Als je kijkt waar de hengsten allemaal aan moeten voldoen,zou het toch best logisch zijn toch of zijn jullie het hier helemaal niet mee eens??

Het lijkt een logische ontwikkeling, verstandige fokkers maken die keuze al, juist om de hobby betaalbaar te houden.

Het KWPN en bijvoorbeeld de veulenveilingen zouden voorrang moeten geven aan kinderen van geprokte merries en aan een prok merrie bij de stamboekopnames.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:19

Citaat:
Prok keuring is een keuring van rontgenfoto's van een aantal voorgeschreven onderdelen (niet te vergelijken met een rontgologische aankoopkeuring). Als de merrie daar goed op scoort is ze dus Prok goedgekeurd.

Dank je wel! Ik moest meteen denken aan rontgenkeuring idd, maar toen verder gelezen, ben weer op de hoogte, merci!

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 07:42

sarabande schreef:
Saartje1 schreef:

Het lijkt een logische ontwikkeling, verstandige fokkers maken die keuze al, juist om de hobby betaalbaar te houden.

Het KWPN en bijvoorbeeld de veulenveilingen zouden voorrang moeten geven aan kinderen van geprokte merries en aan een prok merrie bij de stamboekopnames.

Ja die richting denk ik ook op,het lijkt mij een prettige gedachte zeker als je een veulen koopt waar je nat. al weinig van weet dat de moeder in iedergeval ook bepaalde bewezen kwaliteiten heeft.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 07:56

Oeps, dan had ik nu geen veulen gehad. En met mij veel meer mensen. Dat dat bij een fokkerij gewenst is ok, maar om het te verplichten vind ik erg ver gaan.
Je zou het wel kunnen laten opnemen in het veulenpapier of de moeder prok gekeurd is of niet. Dan is dit gewoon duidelijk naar een eventuele koper van het veulen.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:23

Het is een pluspunt als een merrie prok is, maar het moet niet. Want sommige mensen zien liever een sport predikaat, want jah de KWPN'ers zijn er toch voor de sport ?( niet allemaal, maar een doel voor een fokker)

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:52

Ik vind het wel belangrijk om met een gezonde merrie te fokken, maar of ik dat nou wil testen mbv een prok-keuring ben ik nog niet helemaal uit

Vind dat net zoiets als alleen maar fokken met stermerries. Laatst een superfijn springpaard gezien(sprong voor 8-en en 9-ens), maar beetje simpel in het type. Zou geen ster worden op de stamboekkeuring.
Maar van zulke fijne paarden wil ik er best tien hebben staan Dus om zo'n merrie dan uit te sluiten van de fokkerij.

Is natuurlijk wel off-topic, maar ik wil er eigenlijk duidelijk mee maken dat je ook altijd naar je merrie en haar kwaliteiten moet kijken en niet alleen naar een stel röntgenfoto's of een exterieurpredikaat

Zerena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:04

gomir schreef:
Ik vind het wel belangrijk om met een gezonde merrie te fokken, maar of ik dat nou wil testen mbv een prok-keuring ben ik nog niet helemaal uit

Vind dat net zoiets als alleen maar fokken met stermerries. Laatst een superfijn springpaard gezien(sprong voor 8-en en 9-ens), maar beetje simpel in het type. Zou geen ster worden op de stamboekkeuring.
Maar van zulke fijne paarden wil ik er best tien hebben staan Dus om zo'n merrie dan uit te sluiten van de fokkerij.

Is natuurlijk wel off-topic, maar ik wil er eigenlijk duidelijk mee maken dat je ook altijd naar je merrie en haar kwaliteiten moet kijken en niet alleen naar een stel röntgenfoto's of een exterieurpredikaat

Helemaal mee eens!

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:12

Het KWPN heeft met een apart certificaat (PROK) een signaal gegeven dat mooie botten belangrijk zijn, maar wat mij betreft nog verder weinig sturing.
Ik geloof niet dat er veel hengsten worden aangewezen uit een VB of STB merrie, straks neem ik aan dat hetzelfde gaat gelden voor PROK, dus zonder PROK weinig kans. Ik vraag me alleen af hoeveel PROK merries er nu (al) zijn. Hengsten selecteren uit PROK moeders heeft weinig zin als je niets overhoud, maar dat zal wel steeds meer gaan gebeuren.
Het is EN exterieur EN sport EN PROK EN index EN zwart

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:23

ART_UMA schreef:
Het is EN exterieur EN sport EN PROK EN index EN zwart

Op dat laatste na denk ik wel dat dat een te verwachten toekomst is.

Maar ik heb ze ook in het zwart eventueel

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 11:37

Prok is op zich een goed keurmerk, maar daarnaast zijn er nog veel meer zaken die belangrijk zijn voor een goede fokmerrie. Ook heb je niet de garantie, dat je een veulen krijgt dat OCD-vrij is. De hengst kan ook goed zijn op de foto's en toch kun je een chip hebben. Zolang niet echt duidelijk is waar OCD vandaan komt, is het nog dweilen met de kraan open.
Ik bewonder de fokker die standvastig zijn veelbelovende merrie niet onder de hengst brengt vanwege een 3-tje.
Ik vind het ook waardeloos dat de röntgengegevens van de jongere hengsten niet meer openbaar zijn. Zo blijft het toch lastig oordelen.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 13:51

Bucephalus schreef:
Prok is op zich een goed keurmerk, maar daarnaast zijn er nog veel meer zaken die belangrijk zijn voor een goede fokmerrie. Ook heb je niet de garantie, dat je een veulen krijgt dat OCD-vrij is. De hengst kan ook goed zijn op de foto's en toch kun je een chip hebben. Zolang niet echt duidelijk is waar OCD vandaan komt, is het nog dweilen met de kraan open.
Ik bewonder de fokker die standvastig zijn veelbelovende merrie niet onder de hengst brengt vanwege een 3-tje.
Ik vind het ook waardeloos dat de röntgengegevens van de jongere hengsten niet meer openbaar zijn. Zo blijft het toch lastig oordelen.

Ik sluit mij hierbij aan...

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 15:47

Je zou het wel kunnen laten opnemen in het veulenpapier of de moeder prok gekeurd is of niet. Dan is dit gewoon duidelijk naar een eventuele koper van het veulen.[/quote]

Dat gebeurt automatisch al plus dat je het weet als er een merrie elite is die dus ook voldoet omdat ze anders niet het predikat elite had gekregen.

peninna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:41

Er van uit gaande dat TS het over KWPN paarden heeft, want voor zover ik weet is dat het enige stamboek dat prokcertifikaten uitgeeft.

Ik denk dat het niet mogelijk is een fokker te verplichten zijn merrie te laten prokken. Om meer dan een reden.
Wat zou je willen doen als een fokker zijn merrie niet laat prokken en deze merrie toch laat dekken? Je hebt dan twee mogelijkheden, Het veulen wel of niet registreren. Niet registreren betekent denk ik dat het KWPN zich in de kortste keren om zeep helpt. Wel registreren betekent dat het prokken niet zo belangrijk is want het veulen wordt toch wel geregistreerd.
Hengstenhouders gaan echt niet selecteren op al dan niet geprokte merries. Ze kijken wel uit, want het is hun inkomen. Hier hoeft het KWPN dus weinig steun van te verwachten.
Veel fokkers zullen in een verplichte prok situatie uitwijken naar een ander stamboek waar die eis niet wordt gesteld.

Het is veel belangrijker dat de fokkers zelf bewust zijn/worden van de noodzaak met een zo'n goed mogelijke merrie te fokken. Dat hoeft lang niet altijd in te houden dat het een merrie moet zijn die voor 100% voldoet aan het KWPN plaatje.

Zelf vind ik het wel belangrijk mijn merries te laten prokken. Maar ik vind het minstens zo belangrijk dat ze zich in de sport hebben bewezen. Zo kan het ook zijn dat ik een merrie niet voor de fokkerij gebruik die zowel elite als sport is om de eenvoudige reden dat ik het een sport paard vind maar geen fokmerrie. Het is denk ik meer aan de fokker om goed naar de mogelijke kwaliteiten van zijn merrie te kijken voordat hij haar laat dekken. Ik denk dat het daar veel aan schort, er zijn teveel mensen die fokken omdat het zo leuk is een veulentje bij de merrie te hebben.

Met het verplichten van prokken verander je daar weinig aan, veel mensen zijn te weinig kritisch op hun eigen materiaal en als het bij het KWPN niet gaat, dan gaan ze toch gewoon ergens anders shoppen.

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 21:17

Ja ik vind dat je gelijk heb en dan maar hopen dat de mensen steeds beter na gaan denken over waarmee en waarvoor ze fokken.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:18

Saartje1 schreef:
Ja ik vind dat je gelijk heb en dan maar hopen dat de mensen steeds beter na gaan denken over waarmee en waarvoor ze fokken.

Waarmee kan je nagaan, waarvoor ....voor een markt waar ieder paard van een beetje kwaliteit helemaal veterinair gekeurd wordt.

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 21:39

ok maar dan is het er al wel toch?????

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:19

Saartje1 schreef:
ok maar dan is het er al wel toch?????

Ja maar daar ben je als fokker toch verantwoordelijk voor

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 06:34

Daar gaat het toch over ga je fokken heb je een leuk dier gefokt maar blijkt niet goed jammer dan?en ga gewoon verder of ga je in iedergeval proberen een zo gezond mogenlijk produkt te fokken.