Hoe 'tam' is jullie veulen...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Hoe 'tam' is jullie veulen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 13:55

Tja, ik begin me af te vragen of ik me zorgen moet gaan maken.
Zondag is Blue River 4 weken oud, en eerlijk gezegt niet echt 'tam'.
Halster krijg ik pas om wanneer ik hem 'vang', hand voor borst en achterkont en dan héél rustig en toch ook weer snel het halster om doe.
Aaien.... Nee. Blijft hij niet voor staan.
Sta ik links van Ezariose, gaat hij rechts staan.
Ik probeer veel met hem bezig te zijn, maar ik zie geen verbetering.
Zijn meer veulens zo, of alleen de mijne.
Als ik soms foto's zie van bokkers hellemaal in knuffelstand met hun veulen denk ik toch echt bij me zelf dat ik wat fout doe/gedaan hebt...

_Spooky_

Re: Hoe 'tam' is jullie veulen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:55

Veulens hoeven niet TAM te zijn, daar zijn t vulens voor, jong en onbezonnen...

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 13:58

Echt, soms denk ik bij mezelf... waar ben ik aan begonnen.
Ik weet wel dat foto's moment op names zijn, maar zoals ik sommige foto's zie, dat krijg ik bij Blue dus echt niet voor elkaar.

digo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:59

Onze veulens zijn ook niet echt tam . Als je ze vast zet gaan ze lekker hangen. Ze komen zo wel bij je maar vinden het niet echt leuk als je ze vast pakt. Maar dat maakt niks uit hoor komt vanzelf wel.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:11

door_ schreef:
Veulens hoeven niet TAM te zijn, daar zijn t vulens voor, jong en onbezonnen...

wat een onzin zeg!!!
weet je hoe makkelijk het latere leven van een veulen is als hij of zij in zijn jonge jaren gewoon heeft geleerd dat mensen niet eng zijn en dat wat mensen doen dus ook niet eng is!!!
Weet je hoe veel makkelijker je een veulen kan leren vast te staan en mee te lopen aan een halster en een voetje te geven en al dat soort dingen. Daar heb niet alleen jij nu plezier van maar ook het veulen heeft er plezier van omdat het straks niet steeds in de stress hoeft omdat het een halster om moet of nog erger mensen die het veulen tot zes maanden aan hun lot over laten en dan verwachten dat zo'n veulen als het bij mams weg moet wel ineens lief een halster om laat doen en lief mee loopt!!

Voorkom stress en begin gewoon zo vroeg mogelijk

Ylana schreef:
Tja, ik begin me af te vragen of ik me zorgen moet gaan maken.
Als ik soms foto's zie van bokkers hellemaal in knuffelstand met hun veulen denk ik toch echt bij me zelf dat ik wat fout doe/gedaan hebt...

Fout doe je niks en zorgen hoef je je ook niet te maken. maar spendeer er veel tijd aan als je hem nu een week of twee elke dag consequent het halster om doet en hem dan wat lekkers geeft dan is het straks ook een knuffelstand foto veulen. Gewoon consequent blijven oefenen dat is voor het veulen toch ook fijner op latere leeftijd. Succe ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:12

Ik heb een heel 'tam' merrieveulen, kun je alles mee doen en mijn hengstveulen is niet zo mak (meer), heeft een paar dagen medicijnen gehad voor diarree en dat vond ie minder geslaagd, mij nu dus ook. Ik vind hengsten trouwens van nature minder mak.
Ik ga, als het niet regent, bij hem in de wei zitten en dan komt ie vanzelf. Kriebelen e.d. laat ie dan ook wel toe. Zo probeer ik hem op een ongedwongen manier mak te krijgen, vangen wordt ie denk ik niet makker van, laat anders een paar dagen een goed passend halster om. En als hij wat ouder is kun je hem wel lijmen met veulenbrokjes.

Ik lees op bokt heel vaak topics met mensen die een veulentje willen, is zo leuk, maar het is idd best wel veel werk om ze alles goed te leren, ik merk het zelf wel nu ik er 2 heb. Maar wel mooi werk hoor

Afbeelding

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:25

Bolzano (v. Florencio) is ontzettend mak en is niet van je af te krijgen, al van jongs af aan.

Veulens van onze andere merrie zijn echter allemaal wat schuw. Na het spenen komt dat vanzelf goed en worden het toch mensenvrienden. Geen zorgen om maken dus!

wybregje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:33

mijn merrie veulen was eerst heel erg bang,heb ook op knieen in het land gezeten en hele verhalen afgestoken om haar aan mijn stem te laten wennen.ze was wel heel benieuwd wie dat gekke mens was en kwam steeds dichter bij.Nu is het zo ver dat als ik het land kom,ze gelijk naar met toe komt rennen.dus veel geduld hebben en steedes weer proberen dan zal het ook bij jou veulen lukken om het mak te maken

Michelle_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:38

wij zijn met onze veulentjes altijd heel veel bezig geweest..altijd kroele en aandacht geven, in het begin toen ze nog wat banger waren gingen we dan heel veel bij de moeder staan en die dan borstelen...en dan werden ze toch wel nieuwsgierig
maar ze kwamen dan naar ons ipv wij naar hun...het komt vanzelf! het ene veulentje is wat minder tam als de andere...maar wij zijn altijd heel veel bezig geweest met onze veulentjes en die zijn allemaal heel tam nu (foto's in profiel
succes met je veulentje!!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:39

Mijn merrieveulen van nu anderhalve week is heel brutaal en vindt mensen prachtig speelgoed (en ik haar ).
Ze moet nog wel even leren nu ze tanden krijgt dat haar mensenvrienden happen niet op prijs stellen, ze frunnikt namelijk óveral aan met haar bekkie.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:48

[***] schreef:
Ik vind hengsten trouwens van nature minder mak.

Ik juist niet Dat zal heus ook per veulen verschillend zijn. Hier waren de twee hengstjes makkelijker met 'nieuwe dingen' zoals halsters dan het merrietje.

Misschien als je het halster juist eens een paar dagen niet om en af doet maar alleen kriebelt (als hij gaat verharen wordt hij ook snel aanhaliger omdat jij hem helpt van de jeuk af te komen), of iedere dag een paar keer achter elkaar naar hem toe loopt al is het maar een paar minuten, zodat hij niet iedere keer dat hij je ziet aankomen iets 'engs' hoeft te verwachten.

Je kunt hem ook nog juist een beetje negeren en alleen de moeder aanhalen, nieuwsgierig als ze zijn komen ze dan vaak toch ook bij je kijken. Verder zijn niet alle paarden even aanhalig en dat hoeft ook niet. Het belangrijkste is dat hij je gaat vertrouwen en dat gaat vanzelf meer worden als hij je iedere dag meemaakt.

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:51

ons merrie veulentje is wel heel makkelijk, ze is nu 4 weken, loopt mee aan een touwtje, kan 1 uur ruim alleen blijven, halster is geen probleem, laat zich poetsen en aaien. Soms bijt ze wel een beetje.

Het zal denk ik erg per veulen verschillen als je er veel mee bezigblijft zal jouw veulen toch ook wel mak worden!

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:52

Heel mak! Ze blijft steeds achter me aan lopen in de wei en ik heb laatst met het warme water een beetje met water liggen vervelen en dat maakt der allemaal niks uit

Woplala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:56

wybregje schreef:
mijn merrie veulen was eerst heel erg bang,heb ook op knieen in het land gezeten en hele verhalen afgestoken om haar aan mijn stem te laten wennen.ze was wel heel benieuwd wie dat gekke mens was en kwam steeds dichter bij.Nu is het zo ver dat als ik het land kom,ze gelijk naar met toe komt rennen.dus veel geduld hebben en steedes weer proberen dan zal het ook bij jou veulen lukken om het mak te maken

Dit wilde ik ook zeggen het veulen went aan je en gaat vanzelf wel merken dat je geen kwade bedoeling hebt..
Veel tijd, liefde en geduld doen wonderen het ziet vanzelf ook wel dat je ook lief tegen zn mammie doet en dat zn mammie jou ook vertrouwd

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:59

hangt heel erg van het veulen af en van de "klik" met jou.
Je hoeft echt niets per definitie verkeerd te doen, sommige veulens zijn gewoon minder makkelijk...
Je kan alleen maar proberen door te zetten...

mys_bohemian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:02

mijn hengstveulen is ook erg tam.
hij is nu 2.5 maand.
Hij kan al vast staan, buiten over straat wandelen ook zonder zijn moeder. halster enz is totaal geen probleem. hij schopt niet. hoeven uitkrabben.
Hij gaat sinds deze week ook met een haflinger los zonder zijn mamma. maar dat maakt hem niks uit.
heb hem ook al een keer afgespoten toen het warm weer was, daarna een dekentje om.
heb hem al eens bandages om gedaan (alleen voor wat foto's te maken)

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:04

Vanaf het begin heb ik getuttelt met Xavi. Niet lang ofzo, maar gewoon af en toe. Zijn moeder is ook knuffelig en dat scheelt ook al erg!

Xavi loopt nu al aan een halstertje, kan vast staan en voetjes geven. En ik heb echt niet iedere dag met hem geoefend, maar zo 2x in de week, vast zetten, overal aaien en een voetje geven. Ik moet toegeven dat ik hem wel wat omkoop hoor, voor kriebels doet hij alles. In het begin was het dus kriebelen en hing hij half in trance te genieten en dan gaf hij braaf voetjes. Wou je zo een voetje vragen begon hij te spartelen. En dat kriebelen dus afbouwen.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 15:08

Blue is wel heel nieuwsgierig naar mij.
Als ik op mijn knieën zit en mijn arm uitgestoken komt hij snuffelen. Ik kriebel hem voorzichtig en voor hij zich kan terug trekken sta ik rustig op en loop ik weg.
Dan zie je hem echt kijken van; Huh..., jij gaat weg?!?

Miepp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:14

Als je bij Brick de stal in loopt loopt hij eerst wel even weg, maar dan aai ik zn moeder even, en dan komt hij toch ook wel vaak even voor een knuffelbeurt. Als ik buiten de stal sta komt hij wel op me af. In de wei vind hij het niet echt fijn als ik te dichtbij komt.
Het merrieveulen van 2 jaar terug was wel aanhankelijker maarja dat ligt net aan de aard van het paard.
ik zou me maar geen zorgen gaan maken hoor, misschien is het gewoon geen knuffeldier

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:25

[***] schreef:
Ik heb een heel 'tam' merrieveulen, kun je alles mee doen en mijn hengstveulen is niet zo mak (meer), heeft een paar dagen medicijnen gehad voor diarree en dat vond ie minder geslaagd, mij nu dus ook. Ik vind hengsten trouwens van nature minder mak.

Ik heb juist de omgekeerde ervaring, merrietje vorig jaar was vrij angstig en moeilijk in de vingers te krijgen, het hengstje dit jaar is hondsbrutaal, komt al vanaf dag 1 recht op je af en kent geen angst.

Met veulens aan halstertouwen heb ik eens een heel naar voorval gezien (omdat die halsjes nog niet sterk genoeg zijn, vastzetten zou ik zeker niet gaan doen voor ze een maand of 3 zijn, als ze echt gaan hangen kunnen ze heel snel een kwetsure hebben aan de halswervels) dus daar doe ik niet aan.

Prullen doe ik ook niet veel, de jaarlingen die ik nu heb kunnen braaf meelopen, ik kan ze overal aanraken en geven voetjes, maar that's it. Ze staan nu heel de zomer 24/7 buiten en ik "train" nu ook niet op het meelopen ofzo, ga gewoon elke dag ff langs zodat ze een beetje in de vingers blijven.

Overigens is het geen drama als een veulen niets is mee gedaan, ik vorig jaar een 4 maand oud veulen aangekocht wat nog geen mens van dichtbij had gezien en natuurlijk was ze wel bang in het begin, maar nu is ze even braaf als de andere.

Ik heb overigens al meer problemen gezien door veulens die op te jonge leeftijd teveel bettutteld worden en zich daardoor half-mens voelen dan door paarden die weinig contact gehad hebben, deze zijn even bang, maar als je er geduldig en correct mee omgaat heb je meestal fijne paarden
Veulens die teveel in de hand zijn geweest zijn vaak verwend, opdringerig en moeilijk, vind ik

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:37

Mijn veulentje (hengst) is eigenlijk vrij mak
Hij is nu een maand oud, en elke keer in ik in de wei kom dan is hij beetje bang, maar eens ik hem 1x heb geaaid dan is hij echt mak ook als hij uit de wei is kan ik hem heel makkelijk een halstertje aandoen en kan ik er zo een stukje mee wandelen, bij mama vandaan!
Het eerste veulentje (een weekje ouder dan mijn Hayco) is ook heel tam, maar da's bij ons altijd, met het eerste veulentje is de eigenaar altijd meer bezig, de rest is niet echt supertam, maar dat komt nog wel

Lisjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:43

Het veulen van m'n verzorgpony was ook altijd heel bang.Als ze dan op stal stonden om op te zadelen en te poetsen ging ik altijd op m'n hurken zitten en na een tijdje kwam hij altijd met de borstels spelen.In de wei tijdens het rijden kwam hij ook altijd knuffels vragen.Gewoon wat tijd erin steken,dan word hij ook zo een knuffelbeer

_Sammy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:46

die van mij was 5 dagen heeeel knuffelbaar maar nu is iedereen bang voor hem omdat hij schopt en ze is pas een week wat moet ik nu doen?
hij draait echt naar je toe en schopt..

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:48

Ondanks ziekte van ons veulen is ze toch erg tam. We moesten haar tot 2 keer toe spuiten de 1e keer een week en de 2e keer 2 weken. Ondanks dat alles is ze onwijs aanhankelijk naar iedereen toe. Misschien komt het ook omdat iedereen haar ook knuffelt.
Ik ben er ook veel mee bezig. 2 jaar geleden met mijn hengst hebben we het ook zo gedaan en die heeft wel een periode gehad dat ie nix van me moest hebben nu is het een grote knuffel. Je hoeft hem maar te roepen in de wei en hij komt.
Misschien een kleine tip.
Veulens zijn ontzettend nieuwsgierig en maak daar eens gebruik van. Ga in de stal of wei op de grond zitten en laat maar komen. Leer zo het vertrouwen te winnen van je veulen.

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:16

Ons veulen is heel erg tam, heel brutaal en nieuwschierig. Je kan ook gewoon je armen om haar hals doen. Halster vond ze eerste keer niet leuk maar daarna geen probleem meer. Ze leert alleen heel erg snel!..
Maar komt altijd naar je toe, als je haar bij der schoft krabbelt doet ze het ook terug maar ze heeft nu tandjes gekregen dus dat is niet meer zo fijn..
Ze wil nu ook spelen en dan duwt ze tegen je aan. Als je wegrent gaat ze ook heel hard meerennen..
Oftewel veulen van m'n dromen