Te laat met dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liex

Te laat met dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 20:59

Hallo iedereen.

Ik wil graag dit jaar mijn merrie nog laten dekken. Maar ben ik er nu al laat mee of kan het nog wel?
En weet iemand nog een leuke hengst dan? Het liefste zwart, dressuurpaard, en niet al te duur

Voor foto's van mijn merrie moet je maar even in mijn profiel spieken

Maayke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:09

is niet erg laat vind ik,je veulen komt dan rond april mei
zoek eens rond zou ik zeggen www.bvhh.nl

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:31

Als je nog geen hengst weet vind ik het wel een beetje laat. Dan moet je nog gaan zoeken en kijken voor een hengst. Weten wanneer je merrie hengstig is en dan je merrie laten dekken.

Je omschrijving van de hengst getuigd in mijn ogen niet echt van kennis, dus ik adviseer je om eerst maar eens in de hengsten te duiken en lekker volgend jaar gaan dekken. Dan heb je veel langer de tijd om alles goed te regelen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:04

ben het met sammie eens, je moet eerst zeker zijn van de juiste keuze voordat je zomaar even een beesie van een paar euro haar laat dekken. Je moet je verdiepen in wat je wilt verbeteren aan je paard, of de hengst echt goedgekeurd is, zulk soort dingen. als je die dingen geselecteerd heb kan je kijken welke qua kwaliteit/prijs het beste is. maar in juni kan je dr nog wel laten dekken, dat doe ik ook

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:51

Hihi, ik ben zeer vroeg al begonnen met orientatie en was oprecht van plan rond deze tijd te beginnen met insemineren. Maar ja, nu nog weet ik niet welke hengst is het liefste zou gebruiken en dus sla ik nog maar eens een jaartje over. Merrie is toch ook nog maar 3, dus heb nog wel even tijd hopelijk.

Maar op zich - er is helemaal niets mis mee om nu nog te beginnen als je een virale merrie hebt. Je hebt nog ongeveer 2 a 3 hengstigheden om te slagen, dus goede begeleiding is wel belangrijk. Dan is dit juist een hele mooie tijd, een veulen dat zijn eerste weken door mag brengen begin mei is vaak beter af dan een veulen van maart kwa weer en buiten mogen zijn.

Maar goed: je moet wel correct denken over hoe en wat je wilt fokken. Dressuur en zwart als enige criteria - dat is niet goed genoeg

Maseike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:23

Ik ben er weken mee bezig geweest wat ik graag wilde
en veel gebeld ook veel gevraagt aan mensen die meer kennis hebben dan ik erin(fokken)ik heb ook alles op papier gezet met min punten en de goede kanten.
En tjah wat is niet duur in jou ogen ik denk dat je altyd goed moet sparen want er kan veel geld bij komen kijken!
Je heb veel in elke prijsklasse

Liex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 13:39

Dees schreef:
Maar goed: je moet wel correct denken over hoe en wat je wilt fokken. Dressuur en zwart als enige criteria - dat is niet goed genoeg

Ik moet ook zeggen dat dat ook wel heel kort door de bocht is. Heb inmiddels al een paar leuke (goedgekeurde!) hengsten gevonden. Ik ben nu (heb stamboom voor me liggen ) de stamboom van mijn merrie aan het doorspitten. Kijken wat er precies allemaal voor leuks in zit

Jan_VT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:08

Het is zeker nog niet te laat om te dekken. De natuur is er nu beter klaar voor dan enkele maanden terug

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Te laat met dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:38

Het is een prima tijd om te dekken, wel zou ik dus niet te lang meer wachten.

Maar ik zou me toch wat meer in de fokkerij gaan verdiepen. Zoals al eerder werd gezegd, dressuur en zwart is niet echt een goed overdachte keuze, en papieren bestuderen kom je er ook niet mee. Kijk eens kritisch naar je merrie, wat moet verbeterd worden, en kijk dan eens welke hengst dit ook doet. Pas daarna kom je bij de kleur uit, want een goed paard heeft immers geen kleur (en dat zegt iemand die bij een kleurenstamboek fokt! ) Moet wel zeggen dat je trouwens een leuke merrie hebt, jammer dat ze zo klein gebleven is (maat misschien ook een criterium???) en de achterhand vind ik wat minder, is wat afhangend.

Verder, ik ben al vanaf februari bezig met een hengst uit te zoeken voor mijn merrie voor volgend jaar! Fokken is gokken, maar ik wil de gok zo klein mogelijk houden, daarom ben ik kritisch met de hengsten en begin ik op tijd te zoeken.

Liex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 19:40

Ik ben me nu er ook echt heeeel in aan het verdiepen Ik weet wat ik wil verbeteren, net zoals jij zegt is de stokmaat ook heel belangrijk.
Maar als ik er dit jaar niet uitkom laat ik haar gewoon volgend jaar dekken. Geen enkel probleem

kiithos1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:42

Kwa tijd van het jaar ben je zeker nog niet te laat. Als je weet wanneer je merrie hengstig wordt en het slaat meteen aan heb je op een normaal tijdstip een veulen. Zelf zou ik niet meer dekken vanaf juli want dan is het veulen wat jong als het de winter in gaat.

Vala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:47

Leuke merrie zeg! Denk idd even goed na over de hengst en laat je goed informeren door een kundig persoon.

Liex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 19:54

Wat vinden jullie dan van Polansky?

Afbeelding
Viel me gelijk op vanwege zijn achterbeen!
Ik vind het alleen wel vervelend dat lang niet overal de dekkosten bij staan vermeldt...

Pasha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:56

Je moet even goed kijken of er Vos-factor in de hengst zit,

als je graag een zwart veulen wil fokken of donker, kan je beter een hengst zoeken waar bij staat van Vrij van vosfactor

Maar polansky ziet er idd goed uit

Liex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 19:58

Tsja, opzich, de kleur vind ik niet het belangrijkst maar zou het wel leuk vinden als het een zwart veulentje wordt
Maar zal er idd even naar kijken ja

kiithos1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:25

Mooie hengst, vind hem wel bij je merrie passen, vult mekaar aan.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:16

Bertuss schreef:
Wat vinden jullie dan van Polansky?
Afbeelding
Viel me gelijk op vanwege zijn achterbeen!

Ja die is idd traag ja. Om over z'n onderhalzen en lelijke hoofden die hij erg vaak doorgeeft maar te zwijgen

Als je graag een zwart veulen wilt moet je er een kopen. Dan weet je zeker dat het zwart is! Wat betreft Polansky die geeft alles door, zwart, vos en bruin.

Een hengst kies je door hem zelf in beweging te zien, door diverse nakomelingen te bekijken op keuringen, concoursen of gewoon ergens in de wei niet door één plaatje te bekijken die uit honderden foute foto's is gekozen. Daarom zei ik tegen je als je nú nog een hengst moet uitkiezen vind ik je vrij laat. Als je al een hengst weet is het een mooie periode. Maar die weet je niet en je gegeven antwoorden getuigen nog steeds niet van veel kennis.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:22

Sammie, ik ben het voor 300% met jou eens! Precies om deze reden zoek ik ruim een jaar van te voren naar een hengst voor mijn merrie, om zelf de nakomelingen te bestuderen, de hengst te zien bewegen, en natuurlijk de eventuele andere kandidaten.

Mr_PLH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:23

Je wilt een zwarte... Ik heb nog geen 1 vos veulen van Special d kunnen ontdekken...
Is een hengst met goed achterbeen, fokt bloederig maar mist schoudervrijheid en heeft een kort voorbeen(fokt hij niet sterk door).
Ik zou idd. eerst gaan verdiepen in de materie, het is wel een behoorlijk kostenplaatje zo'n veulen fokken, en het zou leuk zijn als er ook nog eens een leuk veulen uitkomt

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 09:02

Nog lange niet te laat. Meestal doen we de hengst niet bij de merries voor 1 Juni. Dat zijn dan wel Welsh ponies, maar persoonlijk vind ik beter een veulen geboren te laten worden in een tijd dat de weiden groen zijn en de nachten niet meer zo koud.

(Overigens dit jaar was een uitzondering, aangezien de hengst al op 16 Mei bij de hengst ging).

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 09:07

Zal een toestand geweest zijn....

(Overigens dit jaar was een uitzondering, aangezien de hengst al op 16 Mei bij de hengst ging).[/quote]

eilander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 09:21

Ik denk dat je zeker niet te laat bent met dekken.Als je begin maart al een veulen hebt verblijft zo n dier veel te veel op stal waar een veulen niet thuis hoort.Bovendien is er nog geen gras beschikbaar.De mooiste tijd om een veulen te krijgen is in de maand Mei,dan hebben ze het meeste voordeel.Om deze tijd worden de merries ook veel beter drachtig door invloed van zon , warmte en vers gras.Dus je hebt nog zeker 6 weken de tijd.Tijd genoeg ook om een goede hengst uit te zoeken.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:37

marcolemar schreef:
Je wilt een zwarte... Ik heb nog geen 1 vos veulen van Special d kunnen ontdekken...

Aangezien dat Special D homozygoot zwart is kan hij geen vos gekleurde veulens geven !!

@Bertuss ... Ik begin nooit met dekkingen voor 1 Juni ... waarom omdat ik geen voorstaander ben van 'stal-veulens' - veulens die in winter/koude voorjaar geboren worden en niet buiten kunnen - en omdat pas rond juni de eisprongen pas goed (en betrouwbaar) op gang komen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:50

Peterina schreef:
Aangezien dat Special D homozygoot zwart is kan hij geen vos gekleurde veulens geven !!

O ja?
Zie de pagina van Special D bij deze site:
http://www.gebrvanmanen.com/WebStuff/cg ... efault.htm

Wat voor kleur heeft het veulen uit de Pretendent merrie dan in jouw ogen?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:57

Die schijnt bruin te zijn. Als je goed kijkt naar d'r achterbenen schijnt ie toch bruin te hebben daar.