rust na insemineren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanneh14

rust na insemineren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 13:03

Hallo,
mijn paard is geinsemineerd (door Tenerife VDL )

Nu hoorde ik laatst, dat je, als ze geinsemineerd is, de eerst volgende 3 weken heel rustig aan moet doen..

kan iemand mij vertellen of dit ongeveer klopt? Want ik hoorde het van iemand, waarvan ik denk dat ze soms ook niet helemaal de waarheid verteld...

en wat je dan vooral niet moet doen?

Groetjes Sanne

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 13:51

Dat is een fabeltje.

Sanneh14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 13:52

En ik heb vanavond les, kan ik dan gewoon het uur uitrijden, inclusief springen ? (is meestal een soort parcourtje met 2 tot 5 hindernissen die tot 1 meter gaan..)

Sanneh14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 13:52

o ok, dank je wel

Nathazzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 13:54

Ja hoor dat kan gewoon, wij hoeven toch ook geen 3 weken uit te rusten als we "gefietst" hebben!

Sanneh14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 14:01

nee, maar ze zei, dat het te maken had met het innestelen van de bevruchte eicel, dat, als je paard geen rust geeft (dus eigenlijk alleen maar stappen oid) dat het eitje dan niet goed kan in nestelen...

ik gelijk in paniek, de veearts had er niets over gezegd bij de 1e scan (om te kijken hoe groot het eitje was) en bij de 2e scan(om te kijken of de eisprong al was gekomen) dus ik vond het al wat vreemd...

en daar kwam nog meer paniek bij, want ik had vorige week gewoon fanatiek een les mee gelopen, dus gewoon het normale werk, wat we altijd doen ....

Excuseme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:09

Als je de kans hebt om rustig aan te doen, zou ik dat maar doen. Het is geen fabeltje. Aan de andere kant ook geen heel groot risico, in de natuur moeten ze ook bewegen.

Sanneh14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 14:13

o, ok, ik zal ook nog even op internet zoeken

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:35

Sanneh14 schreef:
nee, maar ze zei, dat het te maken had met het innestelen van de bevruchte eicel,

Je moet je goed realiseren dat onverantwoordelijke personen hier op Bokt regelmatig maar janken en roepen dat hun merrie niet meer drachtg is of i.d.

en "stoer"roepen ik ga gewoon op wedstrijd etc.

Dan moet je er ook tegen kunnen dat de merrie alle virussen kan oplopen en wanneer de immuniteit/weerstand van de merrie niet te hoog is je voor je het weet met een "lege"merrie zit.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 20-05-06 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanneh14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 14:37

Jamaar, ik weet dat het hierna allemaal nog mis kan gaan door idd bijv. virussen enzo.

Maar mijn vraag voor nu was :

Moet je de eerste 3 weken rustig aan doen, en wat kun je allemaal nog wel doen?

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:40

Sanneh14 schreef:
Jamaar, ik weet dat het hierna allemaal nog mis kan gaan door idd bijv. virussen enzo.

Maar mijn vraag voor nu was :

Moet je de eerste 3 weken rustig aan doen, en wat kun je allemaal nog wel doen?

Je hoeft niet rustig aan te doen.
Je moet gewoon doen wat je wilt en wanneer je problemen hebt met je merrie ook de consquentie nemen.
De ene merrie kan veel hebben de andere niks.

Sanneh14 schreef:
, en wat kun je allemaal nog wel doen?

Weg blijven bij groepen paarden die je niet kent en nooit mee in aanraking komt..

Sanneh14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 14:46

ceasario schreef:

Je hoeft niet rustig aan te doen.
Je moet gewoon doen wat je wilt en wanneer je problemen hebt met je merrie ook de consquentie nemen.
De ene merrie kan veel hebben de andere niks.

Dus ik kan gewoon les rijden (sorry, maar ik wil gewoon zekerheid.. )

en wat gebeurd er dan precies, als ze in aanraking komt met andere paarden? Ik rijd wel in een groepsles (6 paarden)

Jamayka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:53

Volgens mij kan je gewoon doen wat je anders ook doet. Je moet dus niet meer en harder gaan trainen dan anders, maar gewoon je ding doen. Mensen hoeven ook niet ineens bedrust te houden als ze zwanger willen worden.

chinou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:58

Ik zou tot ze absoluut niet meer hengstig is even rustig aan doen. Ik heb ook het advies van de hengstenhouder gekregen na het dekken van mijn merrie om tijdens de tijd dat het ei vrijkomt en eventueel bevrucht wordt niet te rijden. Maar geen 3 weken hoor, gewoon vandaag en morgen. Als de hengstigheid over is gewoon weer lekker gaan rijden.

Sanneh14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 15:02

dat heb ik ook zo gedaan Ik heb gewacht tot de scan van de eisprong, en toen duurde het nog wel 2 dagen, en toen had ik dus die les..

ophrah

Re: rust na insemineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:15

Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van je merrie..
Ik geef mijn merrie dus echt 3 weken rust.. dus alleen maar een rondje stappen en wat draven en verder elke dag ff in het land..
ik ben 1 jaar gewoon doorgereden en wedstrijden blijven rijden en ze is dat jaar niet drachtig geworden. elke keer op 18 dagen was het ei weg.. Het jaar erna heb ik er lekker op het land gezet en laten dekken en madam was in 1 keer drachtig.. dit jaar heb ik het precies hetzelfde gedaan. morgen zit ze op 18 dagen en als dan drachtig is ga ik weer lekker trainen. dan rij ik gewoon in het buiten seizoen nog springwedstrijden en daarna ga ik haar recreatief rijden..

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:50

als je merrie aan het werk gewent is kun je na het insemineren gewoon door werken met haar, als wij zwanger zijn liggen we rtoch ook geen 9 maanden plat?met springen kun je door gaan tot ongv. de 7e maand. bij twijfel bel je toch even de DA.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:03

Waarom altijd paarden met mensen gaan vergelijken

besita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:05

Nathazzz schreef:
Ja hoor dat kan gewoon, wij hoeven toch ook geen 3 weken uit te rusten als we "gefietst" hebben!

daar heb je het al :Wij mensen "fietsen" ook voor het plezier en niet alleen met de drang om zich voort te planten .Paarden en andere dieren planten zich voort op het moment dat ze hengstig zijn ..das al een heel verschil

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:07

Het belangrijkste is om in de eerste 2 a 3 weken stress situaties te voorkomen dus niet ineens in vreemde omgevingen of bij andere vreemde paarden te gaan rijden maar gewoon doen wat je anders met je paard doet ..dus wel beetje werken of longeren of lekker het land op

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:41

Citaat:
Het belangrijkste is om in de eerste 2 a 3 weken stress situaties te voorkomen

stresssituatie"s voorkomen is heel wat anders dan aan het werk houden, een paard wat voor de dekking arbeid verricht kan dat erna ook, het paard hoeft dan echt geen 3 weken rust. in 1 keer hele andere dingen gaan doen die het paard niet gewent is is heel wat anders, dat kun je dan beter even laten.

Sanneh14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 19:41

Ok. Ik zal morgen te horen krijgen of het toch gelukt is.

Ik heb na de dekking
een keer lekker het land door gecrossd, niet echt hard werken, ze mocht zelf aangeven wat ze wel en niet wou, puur, omdat ik op dat moment toetsweek had, en ik het even nodig had dat ze mij er door heen sleept, en dan is een serieus uur trainen niet fijn..

verder heb ik 2 x 1 uur les gereden. Vrij fanatiek, maar we hebben niet meer gedaan dan anders.

En verder heeft ze 1 keer gelongeerd, zonder hulpteugels gewoon, lekker bewegen.

Daarnaast heeft ze elke dag op het land gestaan..

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:16

libke schreef:

Sigaretje na afloop..........

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:20

CGJ12 schreef:
libke schreef:

Sigaretje na afloop..........

Denkertje:;

Ja vroeger inderdaad vroeger....
Toen was het een kunst om géén kinderen te krijgen.
Nu is het een kunst om ze wèl te krijgen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:30

ceasario schreef:

Nu is het een kunst om ze wèl te krijgen.

Da's een leuke in combinatie met je "onderschrift".........