veulen in de regen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katoo71

veulen in de regen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 07:01

Tja wat ik mij dus afvroeg ,kan ik mijn veulen van 3 weken nu het land in sturen met die regen ? ik zou het echt niet weten..

Vasthi

Re: veulen in de regen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 07:06

Als ze gezond is en gewend aan buiten staan is het geen probleem. Worden ze hard van

Katoo71

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 07:07

ze staan normaal van 08.00 uur tot 21.30 uur buiten maar ze heeft tot nu toe alleennog maar de zon gezien.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 07:28

Die van mij is vandaag ook voor het eerst de regen in gegaan. Hij is nu al moddervet en bere sterk dus hij gaat maar lekker buiten spelen.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 07:59

Als je veulen verder gezond is kan het best hoor!
Ze moeten er toch een keer aan wennen.

Buckje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:44

Mijn veulen (jaarling) had het daarnet ijskoud, Hij is wel geschoren geweest vanwege luis, Rond maart. En zijn vacht die is erg lelijk.

Als jouw veulen overdag gewoon zolang buitenstaan, heeft ze ook weleens de koudere tempraturen gehad lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:45

VSW --> KS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:46

Ook hier staat ze gewoon buiten maar kan wel een schuilstal met een lekkere dikke laag stro in.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:04

Dat lijkt me ook nog wel eens wat een schuilstal. Mijn veulentjes staan ook in de ellende nu. Dikke Blits deert het niet echt maar ik heb [naam] even op stal gehaald om op te drogen. Bah. Geen veulentjesweer....

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:38

De veulens staan bij mij ook gewoon in de regen, Valentino van 3 weken oud vindt het niet eens zo erg als mijn Roosje van bijna 11 weken oud, maar Valentino is dan ook een stoere vent en Roosje is een echt meisje; bah, nu worden mijn mooie haartjes nat.
Ik laat ze ook gewoon staan, ze zijn allebei hartstikke gezond en op deze manier krijgen ze een beetje weerstand. We gaan geen mietjes kweken!

4_LIFE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:38

Kan hoor

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:26

Vicaro is vandaag 16 dagen oud en staat sinds woensdag dag en nacht op het land. Hij is kerngezond en lijkt er geen lsat van te hebben. Bij hele erge regenbuien "schuilt" ie bij mamma, verder speelt, slaapt en doet ie heel normaal!

silkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:03

Mijn Silke, 5 weken oud, staat ook gewoon buiten met haar mamma, maar echt leuk vind ze de regen niet."Ze kijkt je aan met zo'n blik van " doe er eens wat aan, zo word ik helemaal nat". Ook is het schuilhok nu favoriet en als de merrie midden in de wei staat rent ze steeds op en neer. Even bij mamma wat drinken en dan snel weer in het hok.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:05

Die van mij is 2 weken, en met dikke buien gaat ze dus echt wel naar binnen

tonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:25

die van mij is nu een week en gaat als het regent ook naar binnen, ik vind het maar niks die harde regen en hele harde wind, en het is ook nog een koud, als het nou warm was en gewoon regen, dan niet.....

EsSther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:04

het kan absoluut geen kwaad!!

ullaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:20

Zal gerust kunnen maar ik PEINS er niet over, moeder en dochter gaan gewoon lekker naar binnen! Ik zou niet willen dat mijn veulen kou vat veel te kostbaar allemaal, ze hebben het best koud dan hoor!

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 22:07

Fijn topic. Stelt deze welsh-mamma een beetje gerust.
Ik wilde ze eigenlijk 24/7 buiten houden maar afgelopen weekend regende het al zo dat ik er nouwelijks van geslapen heb
Ze hebben wel een (grote!!) schuilstal met stro maar mamma lief gaat daar niet in staan, dus de kleine draak ook niet.
Ziek van de schuldgevoels heb ik ze snel binnen gehaald, mezelf afvragend hoe de rest van de veulen-eigenaren dit doet en dan vooral de eigenlijk winterharde pony's als welshjes en shetlanders
Niënna leek het beduidend minder erg te vinden in de regen, die was me toch een partij vrolijk...

Nu zijn ze beide bij de hengst (binnen voornamelijk) maar heb de stallen al klaar voor als het weer aanhoudt. Ik vind het niets maar ik denk dat ik iets harder moet worden anders kweek ik mietjes en 1 mietje (Pinky) is meer dan genoeg

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 07:51

Met een schuilstal erbij zou ik het wel aandurven, maar zonder vind ik het nu toch wel heel erg koud en nat. Ze kunnen ook niet gaan liggen nu dus worden ze heel erg moe. Of ze gaan wel liggen, maar dan worden ze nat en koud ... Ik zou het zelf dus niet doen, al weet ik dat er genoeg veulens zijn die vanaf dag 1 24/7 buiten lopen, dus echt kwaad zal het niet kunnen. Ben zelf wel erg zuunig op mijn beestjes

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 09:01

Die van mij staat dus nu ook op stal. Vind het echt helemaal niks in deze regen met een veulen van 2 weken oud

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 09:08

Mijne gaan met dit weer s'avonds op stal, ploffen ze ook gelijk in het stro van aah lekker, maar vanmorgen gingen ze naar buiten in de regen en ze liepen heerlijk te spelen en gek te doen. 1 buitje lig ik niet wakker van, maar de hele nacht regen en wind is niks voor een jong veulen, tenzij je een beschutte plek hebt.

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 09:10

Tja, Vic heeft geen schuilstal, alleen zijn mams. Als ik zie hoe de natuur het zelf oplost... Als het echt regent staat Vic dicht tegen mamma, als het een beetje regent speelt en rent ie als een malle en als het droog is ligt ie. Ik heb een beetje op de grond gelet en als het ff droog is is de grond (en Vic zelf) zo droog. Ze op stal zetten is voor mij geen optie, dan moet ik elders een stal regelen, want zelf heb ik die niet.

Sorry hoor, maar ik voel me een klein beetje aangevallen door sommige berichten hier. Ik begrijp dat je je veulens binnen haalt, had ik dat gekunt had ik het misschien ook wel gedaan, maar met Vic gaat het zo prima. Vind ik het zielig als ie in die regen en wind staat en het gaat tekeer? Ja best. Kan ie er tegen? ja. Word ie er hard van? Ja. Tot noch toe heb ik hem nog geen enkele keer op ernstige vermoeidheid of enige ziekteverschijnselen kunnen betrappen...

Katoo71

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 09:11

Wij hebben niet erg veel land en het is al aardig kaal , ze lopen er met zijn drieeën op, welshje met veulen en fries.
Dus als ik ze dag en nacht laat lopen is het een modder bende, ook geen schuilstal.
Wel een bak dus als het te drassig word gaan ze de bak in en s'nachts binnen.

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 09:13

Citaat:
Tja, Vic heeft geen schuilstal, alleen zijn mams. Als ik zie hoe de natuur het zelf oplost... Als het echt regent staat Vic dicht tegen mamma, als het een beetje regent speelt en rent ie als een malle en als het droog is ligt ie. Ik heb een beetje op de grond gelet en als het ff droog is is de grond (en Vic zelf) zo droog. Ze op stal zetten is voor mij geen optie, dan moet ik elders een stal regelen, want zelf heb ik die niet.

Sorry hoor, maar ik voel me een klein beetje aangevallen door sommige berichten hier. Ik begrijp dat je je veulens binnen haalt, had ik dat gekunt had ik het misschien ook wel gedaan, maar met Vic gaat het zo prima. Vind ik het zielig als ie in die regen en wind staat en het gaat tekeer? Ja best. Kan ie er tegen? ja. Word ie er hard van? Ja. Tot noch toe heb ik hem nog geen enkele keer op ernstige vermoeidheid of enige ziekteverschijnselen kunnen betrappen...

Ik snap jouw heel goed en val je helemaal niet aan hoor

Maar omdat ik niet al te veel land heb los ik het zo op, en ons veulen is al ernstig verkouden geweest.

milou123

Re:veulen in de regen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 09:20

onze pony's gaan zelfs naar binnen als het regend (in de miezer niet hoor!) dus laat staan dat ik een veulen buiten zou zetten..het is toch wel erig koud..en winderig..ga zelf maar is buiten staan...nat en in die koude wind..dan wil je zelf ook naar binnen...toch?
en natuurlijk moeten ze er aan wennen..maar als het regend en ze gaan naar buiten..dan zou ik ze zowiezo niet in een harde regen zetten en maar heel even..!!! maar als je geen stal hebt maar wel een schuilstal zou ik daar zeker lekker veel stro in leggen en ze even lokken zodat ze weet dat er een schuilplaats is..ik ben zelf veel te bang dat hij ziek zou worden..maar in een zacht buitje zou hij wel naar buiten kunnen..even niet te lang..in een harde blijft hij maar binnen..!!